پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

اوضاع فاجعه بار روهینگیایی‌ها در بنگلادش

يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 599952
یک روزنامه سوئیسی با اشاره به اینکه میانمار بر خلاف توافقی که انجام داده تلاشی برای بازگرداندن مسلمانان روهینگیایی به کشورشان نمی‌کند، از اوضاع فاجعه بار این اقلیت در اردوگاه‌های بنگلادش خبر داد.
اوضاع فاجعه بار روهینگیایی‌ها در بنگلادش
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" در مطلبی به شرایط بد پناهندگان روهینگیایی در بنگلادش و خطراتی که آن ها را تهدید می کند پرداخته و نوشت: ماه هاست که دولت میانمار وعده داده که شرایطی را برای بازگشت پناهندگان روهینگیایی به کشورشان فراهم می کند، اما هنوز هیچ کس بازنگشته است و در یک ماه آینده فصل بارندگی در بنگلادش آغاز می شود.
 
نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: در اردوگاه پناهندگان روهینگیا فاجعه پشت فاجعه است که اتفاق می افتد. با این جملات سازمان های امدادرسان در منطقه مرزی بنگلادش به شروع فصل بارندگی در این منطقه اشاره می کنند.در چندین اردوگاه در این منطقه حدود 700 هزار پناهنده بدون سرپرست در شرایط سختی زندگی می کنند و هزاران نفر در معرض خطر طوفان و بارندگی های پیاپی و تحولات جوی دیگر قرار دارند.

نویسنده در ادامه به در دسترس بودن تنها ابتدایی ترین امکانات برای پناهجویان در این مناطق اشاره کرده و نوشت: سازمان های کمکی در این منطقه ناامیدانه تحت فشار شدیدی قرار داشته و درمانده شده اند. بنگلادش که بخش هایی از ارتش آن وظایف لجستیکی را انجام می دهند هم بار اصلی این بحران را بر دوش می کشد.

با وجود یک توافق کلی بین داکا و نایپیداو که در ماه نوامبر سال 2017 انجام گرفت قرار شد شرایطی برای بازگشت پناهندگان روهینگیا به کشورشان فراهم شود، اما بر اساس اطلاعات مقامات بنگلادش تا امروز هنوز هیچ پناهنده ای به کشور خود بازنگشته است. منابع میانمار از بازگشت 374 نفر خبر داده اند. با توجه به اظهارات محلی، پناهندگان ترس از بازگشت دارند. علاوه بر این میانمار تا به حال تلاش کمی در این راستا از خود نشان داده است.

عکس های هوایی که از ایالت راخین، منطقه محل سکونت مسلمانان روهینگیا گرفته شده است حکایت از این دارد که روستاهای سوخته شده و رها شده با بلدوزر مسطح شده اند. همچنین گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ارتش در حال راه اندازی استحکامات و تاسیسات جدید در این منطقه است.از آنجایی که امکان دسترسی به این منطقه برای ناظران مستقل وخبرنگاران فراهم نیست  برای این اطلاعات امکان بررسی وجود ندارد.

البته دولت میانمار نظر دیگری دارد و معاون وزیر اطلاعات این کشور اعلام کرده است ما برای پذیرش پناهندگان کاملا آماده ایم. اما با توجه به توافق انجام شده تنها افرادی با مدارک محل سکونت واضح و درست می توانند پذیرفته شوند.
البته این نگرانی ها مبنی بر اینکه دولت میانمار در ایالت راخین که 90 درصد سکنه آن مسلمانانی بودند که از آنجا فرار کرده اند، منافع کاملا متفاوتی را دنبال کرده و بر خلاف اعلان های رسمی هیچ قصدی برای بازگرداندن ساکنان آن را ندارد به نظر تایید شده می آیند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت میانمار در مرزهای غربی خود بیشتر به دنبال ایجاد یک منطقه بدون ساکنان مسلمان است و این هدف را با اسکان مجدد بودایی ها در این منطقه دنبال می کند.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه دولت میانمار هر گونه خشونت سلاح علیه مسلمانان روهینگیا را به عنوان دلیلی برای اینکه آن ها محل سکونت خود را ترک کرده اند رد می کند نوشت: سازمان امدادی (MSF) البته اعلام کرده است که از طریق خشونت تسلیحاتی مستقیم و پیامد اخراج های سیستماتیک و تجاوز ها حدود 6700 روهینگیایی که در بین آن ها کودکان زیادی وجود داشتند جان خود را از دست دادند.

دولت میانمار این هفته دو گزارش دیگر که شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داده بود را رد کرده است. در هر دو گزارش به نقض شدید حقوق بشر و خشونت بالای ارتش میانمار علیه روهینگیایی ها اشاره شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *