سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱

وزارت نیرو کنترلی بر آب زاینده رود ندارد

يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 599947
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه ۱۴ سال است وزارت نیرو هیچ کنترلی بر روی برداشت آب زاینده رود ندارد، گفت:وزیر نیرو متعهد شده جدول زمان‌بندی مصوبه شورای عالی آب را در خصوص زاینده‌رود تا اردیبهشت 97 ارائه کند.
وزارت نیرو کنترلی بر آب زاینده رود ندارد
به گزارش جهان نيوز، حیدر علی عابدی  در خصوص جزئیات جلسه بررسی وضعیت کم‌آبی در حوضه آبریز زاینده رود با حضور وزیر نیرو و رئیس مجلس گفت: ۱۴ سال است که با بی‌توجهی آب زاینده‌رود از طریق لوله به استان چهارمحال و بختیاری برده می‌شود و گندم دیم این استان به باغ تبدیل شده است.

 
وی ادامه داد:یک بخشی از آب زاینده رود که حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است به چهارمحال و بختیاری و ۶۰ میلیون متر مکعب آب به یزد برده می‌شود، این آمار نشان می دهد وزارت نیرو هیچ کنترلی بر روی زاینده رود ندارد و هرکسی که می تواند به هر میزان آب برداشت می‌کند.

عابدی خاطرنشان کرد: در مصوبه‌ سال ۹۳ با نام دهمین و سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب تاکید و تعاریف جدیدی ارائه شد که رژیم حقوقی برای زاینده‌رود مصوب کرده است.

*دو سال است التماس می‌کنیم مصوبه شورای عالی آب اجرا شود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  افزود: دو سال است که التماس می‌کنیم که وزارت نیرو این مصوبه را اجرا کند،بنابراین در جلسه‌ای که در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس مجلس و وزیر نیرو برگزار شد مقرر شد یک جدول زمان‌بندی از اجرای مصوبات شورای عالی آب ارائه شود.

*اردکانیان متعهد شد جدول مصوبه شورای عالی آب را تا اردیبهشت ارائه کند
عابدی ادامه داد:بالاخره باید مشخص شود این مصوبات چه زمانی اجرا خواهد شد بنابراین وزیر نیرو در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی متعهد شد که تا پایان اردیبهشت‌ماه این جدول زمان‌بندی به مجلس ارائه شود.

وی اضافه کرد: حدود ۱۴ سال است که کشاورزان شرق اصفهان با کم آبی مواجه هستند و نزدیک به ۱۰ سال است که هیچ آبی به آنها تخصیص پیدا نکرده است.
عابدی گفت: تمام مناطق روستایی اصفهان که کشاورز هستند، تمام درآمدشان از طریق کشاورزی است و تمام موقعیت آنها این بوده است که آبی را دریافت و کشت کنند اما متاسفانه چاه‌های آنها هم خشک شده است.

وی ادامه داد: البته مشکلات اقلیمی هم مزید بر علت شده است و آن را قبول داریم. در بدترین سالهای بارش قرار داریم و ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی داشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: اما این کشاورزان ۱۰۰ درصد به حق خود و تخصیص آب نرسیده‌اند و امسال که وضعیت بدتر است و در سال ۹۷ مشکلات زیادتر هم خواهد شد.

عابدی در پاسخ به این سوال که اینکه وزارت نیرو وعده داده است جدول زمان‌بندی مصوبه شورای عالی آب در خصوص زاینده‌رود را تدوین و ارائه کند آیا در دو ماه آینده این جدول آماده خواهد شد، گفت: در آن جدول اجرای مصوبات شورای عالی آب ارائه خواهد شد و قطعاً در آن مصوبه آمده است که باید رودخانه مدیریت و کنتور نصب شود و تحت کنترل وزارت نیرو باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه هر زمان هرکس به هر طریقی که خواست اجازه برداشت از آب را نخواد داشت و اینکه تونل سوم و بهشت آباد هرچه سریعتر به اتمام برسد.
عابدی ادامه داد: در اصل مصوبه شورای عالی آب هم تأکید شده است که آورده آب تونل دوم و سوم کوهرنگ به چهارمحال و بختیاری و یزد اختصاص یابد، در واقع آنها قبل از اینکه تونل سوم راه اندازی شود اقدام به برداشت آب می‌کنند که موجب کنش‌های اجتماعیی شده است که امروزه شاهد آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر نیرو متعهد به اجرای مصوبه شورای عالی آب شد یا خیر، گفت: اردکانیان متعهد شد که جدول زمان‌بندی را برای اجرای مصوبات شورای عالی آب ارائه کند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تندیس
Iran, Islamic Republic of
هر دولتی که روی کار آمد به آب زاینده رود دست درازی کرد و بخشی از آب این حوزه مرکزی کشور را به مکانی بجز حوزه آبریز طبیعی خود انتقال داد و این دخالتها باعث ایجاد پارازیتهای غیرطبیعی در اکوسیستم مرکزی ایران شد . آب زاینده رود از سرچشمه خود اقدام به اشباع سفره های زیرزمینی میکرد و حلقه نهایی آن گاوخونی برابر استنادات کارشناسان مربوطه بر سفره های آب زیرزمینی استان یزد نیز تاثیر قاطع داشت و به این معنا بخش نیمه بیابانی و حتی بخشی از بیابانهای مرکزی ایران را تغذیه میکرد اما با خشکاندن زاینده رود استان یزد و اصفهان کاملا اقلیم بیابانی یافته و بر فرایند توسعه در این دو استان تاثیر اساسی گذاشته است . ازطرفی استان چهارمحال از یک استان مولد در امرکشاورزی و دامداری به سمت استانی با گرایش توریستی پیش میرود یعنی با دخالت نسنجیده ،دو استان فعال در امر کشاورزی و دامداری ( اصفهان و چهارمحال) در معرض زوال چرخه تولید در این اکوسیستم قرار گرفتند و این سوای تهدید زایی این سه استان مرکزی یعنی یزد ، چهارمحال و اصفهان در چرخه محیط زیست ، اقتصاد ، توسعه جمعیت و کنشهای انسانی، امنیت و دهها مسئله دیگر است ....
خداوند در سوره روم آیه 41 میفرماید: "ظهر الفساد في البر و البحر بما كسبت أيدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون"