جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

تنفس مصنوعي به برجام!

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب: 599755
تا ديروز قرار بود امضاي وزير خارجه امريكا تضمين باشد، اما حالا حاميان دولت خروج امريكا را به كم شدن يك عضو برجام تقليل مي‌دهند و مي‌گويند بدون امريكا هم برجام، برجام است.
تنفس مصنوعي به برجام!
به گزارش جهان نيوز؛ علي خرم، فعال سياسي اصلاح طلب در يادداشتي در روزنامه اعتماد با توجه به خروج احتمالي امريكا از برجام نوشته است كه «ماهيت برجام به عنوان يك توافق چندجانبه بين المللي، به شكلي است كه انصراف يك كشور از اجراي آن، به تنهايي نمي‌تواند باعث از بين رفتن توافق و نهادهاي بين المللي محصول آن، مانند كميسيون مشترك برجام شود.»

او در ادامه آورده كه «تصميم رئيس جمهور امريكا براي خروج از برجام به اين معنا خواهد بود كه ايالات متحده امريكا، قطعا ديگر عضوي از كشورهاي عضو كميسيون مشترك نخواهد بود و اعضاي اين كميسيون از هشت عضو، شامل ايران، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه، آلمان، امريكا و اتحاديه اروپا، به هفت عضو كاهش پيدا خواهد كرد... اگر رئيس جمهور امريكا، رسما تصميم گرفته باشد كه امضاي تعليق تحريم‌ها عليه ايران را متوقف كند و عملا از برجام خارج شود، ايران با شش عضو ديگر در جلسات شركت خواهند كرد. »

تا ديروز قرار بود امضاي وزير خارجه امريكا تضمين باشد، اما حالا حاميان دولت خروج امريكا را به كم شدن يك عضو برجام تقليل مي‌دهند و مي‌گويند بدون امريكا هم برجام، برجام است. در حالي كه اولاً اصل ماجرا بر سر تحريم‌هاي امريكا عليه ايران بود و اگر امريكا قرار باشد به روال سابق برگردد، ديگر چه برجامي؟ ثانياً خوش بيني زيادي مي‌خواهد كه تصور كنيم طرف‌هاي اروپايي برجام بدون امريكا در برجام خواهند ماند. همين حالا هم پيشنهاد تحريم‌هاي جديد عليه ايران داده‌اند تا ترامپ راضي شود در برجام بماند!
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Germany
اگر آمريكا خارج شود، ادامه دادن به برجام حماقت محض است. اروپاييها حتي توان راضي كردن بانكهاي خودشون را براي همكاري با ايران را ندارند! چطور مي توان به آنها اميدوار بود. چين هم كه منتظر تحريم مجدد و سركيسه كردن ايران است. روسيه هم كه در تعاملات مالي و اقتصادي اصلا به حساب نمياد.
بهتره از امروز با خودمون رو راست باشيم يا شروط آمريكا را بپذيريم يا تا آخر خط بريم.