پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چه چیزی روحانی را به سکوت واداشته؟

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب: 599746
آنچه روحانی را به سکوت واداشته، پی‌بردن به ناکارآمدی سخنرانی های تند است
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه شرق در سرمقاله امروز نوشت:
«خبری از حسن روحانی نیست، سکوت، لب‌فروبستن و سخن‌نگفتن گاه بهترین استراتژی است. باید از سکوت رئیس‌جمهور استقبال کرد و بر این نکته تأکید داشت که سخنرانی‌های مدام و گاه تند و بی‌محابا از هر جنمی که باشد، رفته‌رفته توان خود را از دست می‌دهد و بی‌مقدار خواهد شد. سیاست‌ داخلی ایران چنان دگرگون شده و روبه‌افول می‌رود که با شوک‌های موردی نمی‌توان آن را احیا کرد. شاید آنچه روحانی را به سکوت واداشته، پی‌بردن به ناکارآمدی همین شوک‌درمانی است. حسن روحانی سالیانِ باقی‌مانده بیش از هرکس دیگری باید تلاش کند تا نگذارد فضای خمودِ موجود به بن‌بستی سیاسی منتهی شود. شاید تدبیرِ سکوت برای بیرون‌رفت از وضعیت نامساعد اقتصادی و سیاسی بهترین راهکار باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:
«دشواری‌های دولت روحانی روزبه‌روز افزون‌تر می‌شود. معلوم نیست تغییرات و تحولات ضدایرانی در کابینه ترامپ چقدر اثر سوء بر عملکرد دولت دارد و آیا بیش از این هژمونی ناشی از برجام را در ایران و جهان تضعیف خواهد کرد. ناگفته پیداست که در این منازعه حسن روحانی به‌دلیل جایگاهش در مسائل جهانی و منطقه‌ای دست بالا را ندارد و به‌یقین ابتکار عمل در دست او نیست».

«سیدحسین موسوی تبریزی» دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «کم عقل خواندن مخالفان دولت از سوی آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت:

«این تعبیری که از سوی آقای دکتر روحانی به‌کار رفت، اصلا تعبیر خوبی نیست؛ حتی اگر مخالفان ایشان بی‌منطق هم حرف بزنند، ایشان نباید به این شیوه حرف می‌زدند. من واقعا این سخن را نپسندیدم و خیلی هم ناراحت شدم. قطعا هر مخالفتی با دولت، از روی بی‌عقلی نیست و ممکن است بعضی مخالفان دولت هم وجود داشته باشند که منصفانه رفتار کنند و برخی هم البته مغرض هستند که حتی مغرض بودن هم با بی‌عقلی یک فرد فرق می‌کند. آقای روحانی باید بداند که هر انسانی با ورود در دنیای سیاست، مخالف مغرض هم دارد و پیدا می‌کند. بالاخره وقتی آقای رئیس‌جمهور گفته بود از همه می‌توان انتقاد کرد و همه قابل نقد هستند، نباید بگویند هر که من را نقد کند، دیوانه است».

بنابر مستندات متعدد،عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم،قابل قبول نیست. اما متاسفانه بجای اقدام و عمل همچنان شاهد انداختن تقصیرها به گردن دولت های قبل و ایجاد دشمن فرضی و خیالی و درگیری مستمر با آن و در نهایت تشدید فضای دوقطبی و حاشیه سازی از سوی برخی از مقامات ارشد دولت هستیم.

اما تکرار این حاشیه سازی ها و امتناع از پاسخگویی درباره عملکرد و کارنامه، حتی صدای حامیان دولت را نیز درآورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *