جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

کدخدایی: بودجه ۹۷ عدالت‌محورتر است

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 599670
سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورای معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کرد.
کدخدایی: بودجه ۹۷ عدالت‌محورتر است
به گزارش جهان نيوز، عباسعلی کدخدایی امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران از رسانه‌ها بابت پوشش اخبار این شورا در طول سال جاری قدردانی کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کرد.

کدخدایی افزود: مطابق با بند ۱۰ ماده ۲ این قانون، یکی از شرایط لازم جهت کاندیداتوری برای تصدی مقام ریاست جمهوری، وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۸۸ است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود با اشاره به مصوبه بودجه سال ۹۷ گفت: بودجه ۹۷ پس از تصویب در مجلس در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شورا در سه نوبت به‌صورت رسمی ایرادات خود در خصوص مصوبه بودجه را به مجلس ارسال کرد.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در مجموع ۷۸ مورد ایراد را نسبت به مصوبه بودجه ۹۷ وارد دانست گفت: این ایرادات در سه باری که مصوبه بودجه از شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده شد، برطرف شد و تنها بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ بودجه در خصوص بازگشت اراضی در شرایط خاص مجدداً مورد ایراد قرار گرفت و این ایراد به این دلیل بود که مجمع تشخیص مصلحت در این رابطه مصوبه‌ای را گذرانده بود، بنابراین بند مزبور جهت تعیین تکلیف به مجمع تشخیص فرستاده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان داشت: به‌طور کلی بودجه امسال نسبت به لوایح بودجه در سال‌های گذشته عدالت‌محورتر بود، که در این رابطه باید از دست‌اندرکاران هم تقدیر کرد؛ همچنین در بحث تطابق درآمد‌ها و هزینه‌ها و همچنین پرهیز از حاشیه‌نویسی، بودجه امسال بهتر از سال‌های گذشته بود که البته در این رابطه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به آماری در خصوص مصوبات سال ۹۶ شورای نگهبان اظهار کرد: در سالی که گذشت شورای نگهبان ۶۲ مصوبه از مجلس دریافت کرد؛ که ۳۲ مصوبه لایحه و ۲۹ مصوبه نیز طرح بود؛ همچنین در سالی که گذشت ۲۷ مصوبه مجلس در همان ابتدای امر توسط شورای نگهبان تأیید شد و ۱۷ مصوبه دیگر نیز پس ازرفع ایرادات توسط مجلس ازسوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت؛ علاوه بر این‌ها ۱۶ مصوبه مجلس نیز در سال ۹۶ مورد ایراد نهایی قرار گرفت که ۲ مصوبه همچنان در دستور کار است.

کدخدایی تصریح کرد: در سالی که گذشت ۱۴ اساسنامه از هیئت دولت به شورای نگهبان واصل شد که ۱۲ اساسنامه مورد تأیید قرار گرفت و ۲ اساسنامه نیز تأیید نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: همچنین در سالی که گذشت فقهای محترم شورای نگهبان درخصوص ۹۴ نامه واصله از دیوان عدالت اداری اعلام نظر کردند.

در ادامه نشست خبری امروز کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به مقوله جنسیت در تعیین معیار‌های کاندیده‌های ریاست جمهوری اشاره نشده است گفت: براساس تصمیم اخذ شده بحث رجال در خصوص داوطلبین کاندیداتوری ریاست جمهوری بر اساس فعلی طی خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه شورای نگهبان در برخی مقاطع روسای جمهورمستقر را در دور دوم براساس مصلحت تأیید صلاحیت کرده است گفت: اگر منظور ازمصلحت، توجه به مصالح عالی نظام است باید بگویم که این یک اصل کلی است، اما در این رابطه نیز باید توجه داشت که در شورای نگهبان سازوکار رأی‌گیری از اعضا وجود دارد و براساس آرایی که اکثریت اعضا می‌دهند تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اعلام نظر شورای نگهبان پیرامون تعیین معیار‌های رجل سیاسی مذهبی به سن متناسب اشاره شده؛ این سن متناسب چه سنی است گفت: شورای نگهبان در خصوص تعیین معیار‌های رجل سیاسی مذهبی، کلیات موضوع را مورد نظر قرار داد؛ برای نمونه تعیین کرد که شرط دارا بودن سن متناسب برای داوطلب کاندیداتوری ریاست جمهوری ضروری است؛ اما جزئیات این تعیین معیار‌ها را باید مجلس ازطریق گذراندن قانون مشخص کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اظهارات آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس خبرگان پیرامون هزینه‌های میلیاردی چنین برداشت کردند که شورای نگهبان می‌تواند در اعداد و ارقام ردیف‌های بودجه مداخله کند؛ آیا این برداشت مطابق با واقعیت است؟ گفت: قطعاً منظور آیت‌الله جنتی در سخنرانی افتتاحیه مجلس خبرگان این بود که چنانچه هزینه‌های اضافی غیرمرتبط با ردیف‌های بودجه مشاهده شد، نسبت به اعلام آن اهتمام صورت گیرد تا نه از مسیر شورای نگهبان که به لحاظ فقهی به این موضوع ورود شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اظهارات آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس خبرگان با واکنش برخی مقامات دولتی مواجه شد برهمین اساس آیا دیدار‌هایی میان رئیس جمهور و مقامات دولتی با آیت‌الله جنتی صورت می‌گیرد یا خیر؟ گفت: مقامات دولتی معمولاً ملاقات‌هایی با آیت‌الله جنتی دارند و دراین ملاقات‌ها نکاتی در خصوص کار‌ها بیان می‌شود؛ علی ایحال هرکدام از مسئولان دولتی در صورت تمایل می‌توانند بیایند و توضیحات خود را به آیت‌الله جنتی ارائه دهند. تا رفع سوء‌تفاهم شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر شرط دانش و مدرک تحصیلی که در معیار‌های اعلام شده از سوی شورای نگهبان جهت کاندیداتوری ریاست جمهوری تعیین شده گفت: سطح سواد و مدرک تحصیلی را قانون برای انتخابات مختلف تعیین کرده و ما در این رابطه تابع مدارک ارائه شده از سوی وزارت علوم هستیم.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان تخصصش در رد صلاحیت است نه حسابرسی بودجه کشور بنابراین فقط میگوید خوب است یا بد