سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۳۹
آیا عربستان توان هسته ای شدن دارد؟

پاسخ لاف بن سلمان درباره هسته ای شدن چیست؟/ فرید زکریا: عربستان یک خودرو نمی‌تواند بسازد، چه برسد به بمب اتم!

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۴
کد مطلب: 599482
عربستان فاقد معادن اورانیوم و همین طور فاقد راکتور تحقیقاتی و چرخه سوخت هسته ای است. مرکز تحقیقات و تکنولوژی ملک عبدالعزیز در بیش از 20 سال گذشته، فعالیت هایی را در تولید ایزوتوپ، تحلیل اورانیوم و سایر شاخه های تحقیقاتی تحت نظارت متخصصان خارجی آغاز کرده، اما اهداف و ساختار آن با روند تولید تسلیحات فاصله زیادی دارد.
پاسخ لاف بن سلمان درباره هسته ای شدن چیست؟/ فرید زکریا: عربستان یک خودرو نمی‌تواند بسازد، چه برسد به بمب اتم!
گروه بین الملل جهان نيوز: محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با رسانه آمریکایی اظهارات توهین آمیز و متکبرانه‌ای علیه ایران مطرح کرد.

به گزارش جهان نيوز، محمد بن سلمان» در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت که ایران رقیب عربستان سعودی نبوده و ارتش ایران جزو پنج ارتش بزرگ جهان اسلام هم نیست.

وی افزود که اقتصاد عربستان بزرگتر از اقتصاد ایران است ایران خیلی تا برابر شدن با عربستان فاصله دارد.
ولیعهد عربستان در ادامه این مصاحبه گفت: ایران هم مانند هیتلر به دنبال توسعه نفوذش در منطقه است و اروپایی‌ها زمانی خطرات اقدامات هیتلر را متوجه شدند که دیگر دیر شده بود و من نمی‌خواهم این اتفاق در خاورمیانه بیافتد.

بن سلمان همچنین گفت: ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، اما اگر ایران بمب اتم بسازد، ما هم در اسرع وقت این کار را خواهیم کرد.

*پیشینه تلاش های عربستان برای دستیابی به سلاح هسته ای
اولین زمزمه ها درباره حرکت عربستان به سمت دستیابی به سلاح هسته ای با فرار محمد خیلوی، دیپلمات سابق عربستانی در سازمان ملل، در سال 1994 به آمریکا شنیده شد. خیلوی با انتشار اسنادی اعلام کرد که عربستان از سال 1975 و به دنبال شکست اعراب در جنگ 6 روزه با اسرائیل، برنامه ای تحقیقاتی را برای ساخت بمب هسته ای و مقابله با اسرائیل آغاز کرده است. به گفته خیلوی برنامه هسته ای مذکور تحت مدیریت و نظارت شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز آل سعود، وزیر دفاع وقت و برادر ملک فهد، شکل گرفت و در مرکز تحقیقات هسته ای "الخرج" واقع در مجتمع نظامی السلیل به اجرا درآمد.

بنا به اظهارات خیلوی، عربستان در دهه های 1970 و 1980 کمک های مالی بسیاری به برنامه های ساخت بمب هسته ای پاکستان و عراق نمود به این امید که آنها پس از ساخت تسلیحات هسته ای آن را در اختیار ریاض هم قرار دهند یا چتر هسته ای خود را بر سر عربستان نیز بگسترانند. عربستان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش هسته ای NPT و پروتکل الحاقی است. البته ریاض این کار را داوطلبانه انجام نداد و درواقع مجبور به امضایNPT  و پروتکل الحاقی شد. 

مقامات سعودی تا مدت ها اعلام می کردند که ممکن است روزی معاهده فوق را بپذیرند، اما در سال 1988 به دنبال فشار شدید آمریکا مجبور به امضای معاهده شدند. اگرچه ریاض شریک استراتژیک قدیمی آمریکا به حساب می آمد و در طول جنگ سرد در کنار آن بود، اما خرید مخفیانه 36 فروند موشک میانبرد CSSاز چین فرصت مناسبی در اختیار مقامات واشنگتن قرار داد تا سران سعودی را به خاطر بی خبر گذاشتن آمریکا از چنین معامله ای تحت فشار قرار دهند. در دهه 90 نیز عربستان60 فروند موشک بالستیک با قدرت حمل کلاهک هسته ای از چین خرید. در سال 2012 نیز رئیس جمهور چین با ملک عبدالله توافقنامه ای در زمینه هسته ای امضا کرد. در سال 2015 نیز عربستان با کره جنوبی قراردادی برای ساخت دو راکتور هسته ای به ارزش دو میلیارد دلار منعقد کرد که مدت زمان ساخت آن 20 سال پیش بینی شده است. در سال 2015 عربستان همچنین با روسیه قراردادی برای ساخت16 راکتور هسته ای منعقد کرد. گری سیمور که تا مارس 2013 مشاور باراک اوباما بود اعلام کرد که عربستان با پاکستان تفاهمی دارد که در شرایط اضطراری پاکستان در تحویل سلاح هسته ای به عربستان تردید نخواهد کرد. در 30 مارس 2015 نیز عادل الجبیر، وزیر خارجه کنونی عربستان که سفیر این کشور در آمریکا بود اعلام کرد که عربستان ساخت راکتورهای پیشرفته هسته ای و همچنین بمب هسته ای را در دستور کار خود جهت مقابله با ایران دارد. محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در انگلیس نیز از امکان دستیابی عربستان به سلاح هسته ای در جهت مواجهه با ایران خبر داده است.

عربستان دو نوع موشک استراتژیک  در اختیار دارد که گروه اول «ریاح الشرق» هستند که شامل دو نوع می باشند، موشک های دی اف-3 آی که میانبرد هستند و قادر به حمل کلاهک با قدرت انفجاری بالا است که در سال 1971 تولید شده است و تنها دو کشور عربستان و چین از آن استفاده می کنند. نوع دیگر موشک های دی اف- 21 که میانبرد هستند و قادر به حمل کلاهک هسته ای می باشند و در سال 2008 مورد بازنگری قرار گرفتند و تنها چین و عربستان از آن ها استفاده می کنند. گروه دوم موشک های عربستان موشک های «شاهین» هستند که قادر به حمل انواع کلاهک ها از جمله هسته ای هستند که برد آن ها به 900 کیلومتر می رسد و در پاکستان توسعه داده شده اند.(1)

*آیا عربستان توان هسته ای شدن دارد؟
اگر عربستان سعودی تصمیم به تملک تسلیحات هسته ای بگیرد مانند هر کشور دیگری تنها از دو راه یعنی تولید آن در داخل و یا تهیه آن به واسطه سایر کشورهای دارنده تسلیحات می تواند به مقصود برسد. عربستان فاقد معادن اورانیوم و همین طور فاقد راکتور تحقیقاتی و چرخه سوخت هسته ای است. مرکز تحقیقات و تکنولوژی ملک عبدالعزیز در بیش از 20 سال گذشته، فعالیت هایی را در تولید ایزوتوپ، تحلیل اورانیوم و سایر شاخه های تحقیقاتی تحت نظارت متخصصان خارجی آغاز کرده، اما اهداف و ساختار آن با روند تولید تسلیحات فاصله زیادی دارد. ممکن است عربستان سعودی جهش هایی را برای سال های آتی در نظر گرفته باشد. به لحاظ فنی عربستان در 10 الی 15 سال آینده قادر خواهد بود، گام های غافلگیر کننده ای در پیشرفت تکنولوژی هسته ای بردارد. حتی اگر عربستان چنین موفقیت هایی بدست آورد، حرکت به سمت تولید تسلیحات هسته ای بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود. (2)

*موانع بن سلمان در مسیر هسته ای چیست؟
از سوی دیگر بن سلمان اگر در صدد گام برداشتن در مسیر زیاده خواهی های هسته ای باشد با دو مشکل اصلی روبه رو است:
اول داخلی که مربوط به نبود اصول واقعی برای برنامه هسته ای سعودی است که در واقع فقط اکنون در حد اسم است به این معنی که برنامه هسته ای نیازمند توانمندی های داخلی در دو سطح تکنولوژیکی و علمی است تا ریاض مجبور نباشد برای تامین تکنولوژی لازم هزینه زیادی را متقبل شود زیرا در این صورت استفاده از انرژی هسته ای به عنوان انرژی جایگزین سودی نخواهد داشت.

*دنیا با در اختیار داشتن توانمندی های هسته ای سعودی مخالف است
دوم: تبلیغات عربستان مبنی بر تامین مهارت های علمی و آموزش نیروهای داخلی از طریق قرارداد با کشورهایی مانند ژاپن همچنان موجب نگرانی حتی متحدان غربی ریاض است و این چیزی است که روزنامه های آمریکایی و انگلیسی در چند هفته اخیر نسبت به آن هشدار داده اند با این مضمون که جهان نمی تواند قبول کند یک نظام مانند نظام حاکم سعودی توانمندی هایی داشته باشد که چه بسا مقدمه توسعه سلاح هسته ای باشد.(3)
 

 
*بن سلمان چه مصرف می کند؟
در همین حال روزنامه وطن امروز نیز نوشت: کارشناسان می‌پرسند اگر واقعا ایران نه از نظر اقتصادی و نه از نظر نظامی عددی در مقابل عربستان به حساب نمی‌آید، پس چرا سران آمریکا و اسرائیل و آل‌سعود  باید از آن هراس داشته و صبح تا شب از تهدید ایران صحبت کنند؟ بن‌سلمان که سابقه اعتیاد به کوکائین و دیگر موارد روان‌گردان را هم دارد – بویژه پس از رسوایی‌اش در نخستین دیدار از کاخ الیزه در پاریس - با چنین گسسته‌گویی‌هایی نه‌تنها ثابت کرد مغز کوچکش توانایی ورود به یک بحث منطقی و جدی را به عنوان پادشاه آتی عربستان ندارد، بلکه با این ادعای متوهمانه که ایران (همان کشوری که بزرگ‌ترین تهدید منطقه است‌!) جزو 5 ارتش اول جهان اسلام نیست، اعتبار خود را حتی نزد مردم عربستان و حاشیه خلیج‌فارس زیر سوال برد، بویژه که صدامک این حرف را درست زمانی به زبان آورد که دونالد ترامپ، پس از برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه گفته بود در خاورمیانه به هر سو می‌نگرد ایران را می‌بیند. او با چنین تحلیل‌های متناقضی، بار دیگر افکار عمومی جهانی را متوجه کم‌خردی خود کرد و بهانه‌ای فراهم آورد که رسانه‌ها به جمله مشهور 3 سال پیش او که گفته بود جنگ یمن 3 هفته‌ای به پایان می‌رسد کنایه بزنند و این پرسش را مطرح کنند که او حقیقتا چه ماده روان‌گردانی مصرف می‌کند؟ او در حالی خود را فرمانده ارتش برتر جهان اسلام می‌داند که ائتلاف چندین ارتش عربی به رهبری او 3 سال در خاک یمن که فاقد ارتشی کلاسیک است زمین‌گیر شده و حتی بخشی از مناطق جنوبی عربستان را به انقلابیون یمنی واگذار کرده است؟خبرگزاری اسپوتنیک تمایل ولیعهد سعودی برای سلاح هسته‌ای را  بیشتر شبیه ذوق و شوق او و دیگر شیوخ برای جمع‌آوری کلکسیونی از صدها ماشین گران در پارکینگ کاخ‌های خود برای کشیدن به رخ دیگران دانسته است. کارشناس امور خاورمیانه در این رسانه روسی معتقد است عربستان با چنین حاکمانی فقط سلاح اتمی کم دارد تا حاکمان خام و بلااختیار ریاض با آن نوعی کلاه شرعی برای حضور آمریکا و اسرائیل در سرزمین خود ایجاد کرده و در خاورمیانه فاجعه بیافرینند. با این همه پیش‌بینی می‌شود حتی اسرائیلی‌ها هم که مدعی اتحاد راهبردی با سعودی‌ها هستند از افتادن سلاح غیرمتعارف فوق پیشرفته به دست عربستان وحشت دارند، چرا که می‌دانند ممکن است رژیم حاکم بر عربستان بسادگی سقوط کرده و چنان سلاحی در دست یک دولت انقلابی اسلامی در حجاز بیفتد که قبل از هر جا آن را به سمت منافع صهیونیست‌ها نشانه رود. همانگونه که انقلاب اسلامی و جنگ 8 ساله ایران و عراق ثابت کرد احتمال اینکه پاشنه در یک کشور روی یک محور بچرخد خیلی کم است و هیچ بعید نیست حکومتی در عربستان سر کار بیاید که شدیدا با اسرائیل دشمنی داشته باشد. رفتار و گفتار متوهمانه ولیعهد سعودی و متحدان اماراتی‌اش ما را به یاد کنایه هفته گذشته وزیر خارجه قطر به حرف‌های مشابه او درباره این کشور می‌اندازد. «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» در واکنش  به اظهارات محمد بن‌سلمان که گفته بود موضوع قطر، موضوع کوچکی است و به همین دلیل خود را مشغول آن نمی‌کند، به او کنایه‌ای سنگین‌زده بود و به شبکه الجزیره گفته بود: «بزرگی یک کشور به مساحت آن نیست، بلکه به عقل شهروندان آن است!»
 

 
*فرید زکریا: عربستان یک خودرو نمی‌تواند بسازد، چه برسد به بمب اتم
فرید زکریا، تحلیلگر برجسته آمریکایی کمتز از دو سال قبل طی یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشت: "عربستان سعودی یک سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. عربستان سعودی نمی‌تواند یک سلاح هسته‌ای بسازد. عربستان سعودی تا الان حتی نتوانسته یک خودرو بسازد. عربستان سعودی فقط می‌تواند در زمین چاله حفر کند و نفت استخراج کند یا کمی بیش از این. درآمدهای نفتی حدود 45درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، که درصد بسیار بزرگی است، حتی بسیار بیشتر از کشورهای نفتی‌ای چون نیجریه و ونزوئلا. این رقم 90درصد درآمدهای دولت سعودی را تشکیل می‌دهد. با وجود چند دهه سرمایه‌گذاری عظیم دولتی، دست و دلبازی در پرداخت یارانه و انرژی ارزان، اما بخش تولید کمتر از 10درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.
عربستان کجا می‌خواهد دانشمندانش را برای کار بر روی یک برنامه محرمانه آموزش دهد؟ سیستم آموزشی این کشور بسیار عقب‌مانده و ناکارآمد است و تا حد زیادی در کنترل نظام مذهبی ارتجاعی این کشور است. طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد، این کشور از نظر کیفیت آموزش ریاضی و علوم در رده 73 جهان قرار دارد که برای یک کشور ثروتمند، فوق‌العاده پائین است. ایران با وجود 36 سال تحریم و سرانه بسیار پائین‌تر تولید ناخالص داخلی، در رده بسیار بهتر 44 قرار دارد.


پی نوشت:
1)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941207001594
2)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941207001594
3)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/12/25/1682213
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به قول آقا لاف در غریبی میزنند. از پس یمن بر نیامد! از پس ما بر بیاد؟!!!! دلارهای آمریکایی آلوده به کوکائین مخش را تعطیل کرده.
Iran, Islamic Republic of
شکم پرستان آل سعود(یهود) خبر ندارن نظر مردم ایران در مورد درگیری بین ایران و عربستان چیه!!!
هیچ موقع با عربستان جنگی به اون شکل رخ نخواهد داد و فقط کافیه در زمان درگیری ، این موضوع رو کنترات به یکی از محله های تهران یا سایر کشورها واگذار کنن و بچه های اون محل عربستان رو تحویل میدن...

در مورد سلاح هسته ای هم که فقط باید خندید...
Iran, Islamic Republic of
چرا محله های تهران ؟
فقط کافیه بخش اندکی از جنوب لبنان به سکوت همراه با رضایت آقایشان یا سید مقاومت بنگرند اونوقت کن فیکون میشه
پارک ایران سر مرز لبنان و فلسطین اشغالی.
اصلا نوبت به ایران نمیرسه. آلسعود و آل یهود یکجا.بله
Iran, Islamic Republic of
ديوانه است...
Iran, Islamic Republic of
خوبه باز دلار داره مثل بعضی جاها که شبیه قحطی زده های آفریقایی هست صف 2 کیلومتری برای دلار نمی بندن ... بعد هم معلومه که نمی تونه بسازه .... ببخشید مگه ما که این همه هزینه دادیم و مملکت را 10 سال به خاک سیاه نشاندیم و یه دهه لاف زدیم تونستیم یه ترقه اتمی بسازیم ؟؟ نهایتش چند کیلو کیک زرد تولد ساختیم
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا یک تعداد از بمب های اتمی اکراین در زمان دولت هاشمی رفسنجانی ناپدید شدن
Iran, Islamic Republic of
پيش من هستن
مهدی
United Kingdom
خیلی خیلی وقته از کیک زرد گذشتیم.
تازه از کُما در اومدی؟؟؟!!
بهترین پاسخ
Iran, Islamic Republic of
مردم رو از سایه جنگ ترساندن تا رأی بیارن و مردم هم ترسیدن و رأی دادن ، ملتی که از جنگ بترسد قطعا خوار خواهد شد

پاسخ بن سلمان بصیرت ملت ماست

با انشا نویسی نمی توان جواب قاطعی به دشمن داد

با این حال پاسخ اقای فرهاد عظیما را زیبنده ترین پاسخ به بن سلمان دیدم اگر مایلید این پاسخ رو منتشر کنید تا همه مخاطبان شما از اون لذت ببرن
بن سلمان دشمن می دانم ولی تند گوی هایش را می پسندم !!!
Iran, Islamic Republic of
این پنگوئن آمریکایی درست است بچه ننر و ناز پرور است ولی برای منافع ملی کشورش به ما که می تازد رفتارش در تلاش برای منافع ملی جزایرش قابل تعریف است !!!
و برعکس وا دادگی و ابهام گویی در برابر این دلقک آمریکایی قابل تعریف است !!!
مولا علی می فرمایند :
در برابر دیگران نه چنان شیرین باش تا تو را بخورند و نه چنان تلخ باش که از تو دور شوند.
بحرینها / امارتی ها و کره اسب طویله صهیونیست ها از سر شیرینی بارها عربده کشیده اند یا از تلخی ها !!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
عربستان خیلی از کارها رو نمیتونست بکنه ولی حالا میتونه !!!
آب شیرین میکنه و فضای سبز درست میکنه !
نفتشو از طریق خط لوله صادر میکنه !
سایر جزیره های کوچک عربی ( بحرین و قطر و امارات و ... ) رو می گیره !
با اسرائیل رابطه علنی داره ، میره انگلیس باپول و چراغ سبز فرقه شیرازی ها رو تحریک میکنه !
اجماع عربی بر ضد ایران تشکیل میده !
و ....
اشکال ما اینه که خودمون رو عقل کل و دشمنانمان رو خنگ فرض می کنیم
مهدی
United Kingdom
این کارهای ضد ایران را ارباباش میکنند به اسم عربستان مینویسند که مثلا خودشون را لو ندهند.
آب شیرین کردن و چمن کاشتن هم با چندصد برابر پول، خارجی ها برایش انجام میدهند. این یه نوع باج دادن به ارباباش است مثل کاری که شاه میکرد. خود عربستان فعلا عرضه کاری را ندارد یا بهش اجازه نمیدهند.
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم
همينه كه دنيا اوار شده رو سرمون
سرور
Iran, Islamic Republic of
عربستان خیلی هم خودرو می سازد.
نمونه اش همین بن‌سلمون که خیلی هم چموش است.
Iran, Islamic Republic of
اولا ما که بخیل نیستیم بذار بخره و انبار کنه و بسازه شاید یک روز به دست خودمون افتاد. ثانیا نهضت جهانی انقلاب اسلامی یک انقلاب نرم در قلوب مردم مسلمان و غیر مسلمان است. بواسطه این انقلاب همه مردم جهان از آمریکا متنفر هستند همچنین همه زخم خورده مستکبران جهانی هستند. ثالثا عربستان چند تا دانشمند و مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف دارد؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان جان در استقلال ما و تلاشمون برای حفظش شکی نیست ولی فریب امثال این فرید زکریای مرموز و مارموز را نخورید. با همین تحلیل های آبکی ما را خام می کنند. درسته عربستان شاید ضعف هایی داشته باشه ولی در سال ها اخیر با به خدمت گرفتن مستشاران با پول فراوان در بخش های صنعتی و نظامی پیشرفت های زیادی کرده.
در مورد هسته ای هم به نظرتون با استخدام چند صد نفر دانشمند پاکستانی آیا نمیتونه این صنعت را بومی کنه؟
بلند پروازی های بن سلمان را که با پول دانشمندان را جدیدا به خدمت میگیره ببینیم.

صحبت اینجاست نباید دچار غفلت شد به خاطر مزخرفات امثال زکریا که از دشمنان کینه توز ایرانی هاست و حواسمون جمع باشه. روزی بلند نشیم ببینیم عربستان کجاست و ما کجا؟!
مهدی
United Kingdom
تا موقعی که عربستان سرسپرده است هیچ پیشرفتی نخواهد کرد.
فقط اجازه خرید کالاهای پیشرفته را دارد. برای استفاده از این کالاها هم باید جداگانه اجازه بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
فرید ذکریا درست میگه البته اینم فراموش نکنیم که عربستان پرفروش ترین کشور دنیا در زمینه نفته و با دلارهای نفتیش سازمان ملل رو سر جنگ یمن خرید زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هیلاری حمایت کرد اما وقتی ترامپ رای آورد با دلارهای نفتیش ترامپ رو هم خرید بیشترین خرید تاریخ اسلحه از آمریکا رو هم پارسال از ترامپ داشت با پول ممکنه بگن آمریکاییها براشون بمب اتمی هم تو عربستان بسازن ظرف کمتر از یکسال هم چنان تغییراتی در عربستان ایجاد کرد بن سلمان که هیچکس باورشم نمیکرد
مهدی
United Kingdom
عربستان به واقع چیزی به جزء گاو شیرده نیست. البته شیرش را قلدرهای زمانه میدوشند.
Iran, Islamic Republic of
همین ما داریم خودرو تولید می‌کنیم برای کل دنیا بسه . دیگه نیازی به عربستان نیست
...
Germany
به نظر من دشمن و دست کم گرفتن اصلا خوب نیست .... اونها دارن خریدهای عمده نظامی انجام می دهند ....باید خطر آنها را جدی گرفت .... این جور مقاله ها ممکن همه رو به اشتباه بندازه
Iran, Islamic Republic of
احسنت

اسلام هم فرمان میدهد با تمام قوا آماده باشید

یعنی از نظر اقتصادی و نظامی و فرهنگی و سیاسی باید آمادگی کامل داشت و برای آمادگی کامل همیشه باید هر حرکت دشمن رو جدی گرفت
Iran, Islamic Republic of
دشمن رو نباید بزرگ دید ولی کوچک شمرده دشمن موجب شکست میشه
Iran, Islamic Republic of
آفرین موافقم بن سلمان علنا دنبال کشوندن جنگ به خاک ایرانِ و عملا از مجاهدین خلق که درواقع مزاحمین خلقن حمایت کرده دو سال پی در پی ترکی الفیصل در نشست مزاحمین خلق شرکت کرد و سخنرانیهاشم که دیدید به شدت در حال رساندن پول و تجهیزات به مزاحمین خلقن عربستان دشمن ایرانِ دشمنیش هم یه دشمنی عادیی نیست دشمنی ایدئولوژیک داره با ایران بخاطر شیعه بودن بیشتر مردم ایران دشمن رو به هیچ وجه نباید دست کم گرفت مخصوصا دشمنی که اینطور همه رو با دلارهای نفتیش میخره
Iran, Islamic Republic of
دشمن رو دست کم نگیر، ببین تو یمن چطو شد بشناسش
Iran, Islamic Republic of
در این که عربستان عرضه بمب اتم ساختن ندارد را شکی نیست. ولی بعید نیست که آمریکا و اسرائیل برای تقابل با ایران به عربستان بمب اتم دهد احتمالش بسیار قوی است. مگر آمریکا و غرب برای تقابل با ایران به صدام سلاح شمیمیایی ندادند. ما باید آماده و هوشیار باشیم. ما باید به وعدهای توخالی آمریکا دلخوش نمی کردیم و نزدیک هشت تن اورانیوم غنی سازی شده بیست درصد رو که می توانست در رابطه با یاوه گویی های دشمنانمان حکم بازدارندگی داشت رو به باد هوا نمی دادیم. ما باید جلوی بتن ریختن در قلب راکتور هسته ای را می گرفتیم. الان هم دیر نشده جلوی ضرر رو از هر جا بگیریم منفعت هست. اگر مردم و دولت ما در مورد سیاست های هسته ای به این درک برسند که باید به استراتژی قبل از برجام برگردیم می شود ضرری این پنج سال گذشته رو قبل از جری شدن دشمنانمون گرفت.
Iran, Islamic Republic of
اورانیوم ها کجا رفت چرا اگه دسته روسیه است به لج امریکا پس مون نمی ده !!
Iran, Islamic Republic of
دشمن رو دست كم نگيريد...
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
دنیا بداند....
از شهید رجایی پرسیدند :به زودی مهمات جنگی تان تمام می شود .آنگاه چه می کنید؟گفت سلاحهای ما در دست دشمن است .از او می گیریم و می جنگیم.
سلاح برنده ما شهادت است .تا بحال رودست این سلاح نیامده ونخواهد آمد . همان شهادتی که مولایمان علی اکبر عزیز در وصف آن فرمود :احلی من العسل.بمب ،موشک،تحریم،فتنه ی داخلی و ....هیچ اثری ندارد.
زنده باد خامنه ای عزیز.....
Iran, Islamic Republic of
بدبختی اینه که امثال جنابعالی اولین کسانی هستید که با هزار بهانه از واجب شرعی جهاد فرار میکنید ولی موقع تقسیم غنایم و امتیازات نفر اول حاضرید به قول معروف جنگ براتون نعمته
Iran, Islamic Republic of
جهاد!
كلمه زيبايي ولي ملعبه دست افراد نابخرد
هوشیاری لازم است
Iran, Islamic Republic of
ما در حالیکه ضعیف بودیم با تمام وجود و از جان برکف در حال دفاع از انقلاب خود بودیم که ماجرای حمله طبس پیش آمد و خداوند با طوفان از ما حمایت کرد

اما امروز در حالیکه قدرتمند هستیم داریم بر طبل تفرقه می کوبیم و مسئولین ما در مقابل دشمن روش مذاکره و تسلیم پیش گرفتن
در چنین شرایطی به فرموده قرآن ، خداوند مردم رو به دشمن واگذار می کند و دشمن بر آنان مسلط شده خوار و ذلیل خواهند شد
علی
Canada
عربستان همین الان بمبهای اتمی پاکستان را در خدمت دارد. پاکستان از ایالات عربستان است.!! تعجب نکنید!! اینکه میگویند فورا می سازیم همه اش فیلم است!!! منظورشان اینست که فورا از پاکستان میگیرند.!!!
yashar Azaran
Denmark
با با شفا ف صحبت کنید شیخ ها ی عر بستا ن و
ا ما را ت همه غلا ما ن حلقه گو ش ا ربا ب بزرگ
عمو سا م هستند و منا بع نفتی و مو قعیت
جغرا فیا یی خو د را در ا ختیا ر ا ربا ب بزرگ
قرا ر دا ده اند و پا یگا ه ها ی نظا می
ار با ب و شر کت ها ی تجا ری وووو که همه با
تصمیم ا ربا ب بزر گ ادا ره می شود این
شیخ ها ی فا سد به د شمنی با ا یرا ن
ا حتیا ج حیا تی دا رند تا تجا وز و تر و ر یسم
و جنگ ها یشا ن را تو جیه بکنند شما هما هنگی
که بین بی بی سی و س ن ن و العر بیه و سا یت خبری یا هو که لا بی اسرا ییل کنتر ل می کند ببینید - جنگ رو ا نی و ا خبا ر درو غ در فضا ی
مجا زی نو سط ا ستعما ر و نو کرا نش یک ا بزا ر جد ید حقه با زی ا ست چو ن
دا عش کا ر نکر د
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آل سعود
Iran, Islamic Republic of
فعلا كه شامل ما شده
Iran, Islamic Republic of
فريد جون قربونت درست پول بهت مي دن مجيز گويي كني
ما داريم ماشين مي سازيم جز اينكه اشغال به ملتمون مي ديم سال چقدر ادم رو يه كشتن مي ديم تو بهش مي گي صنعت
تحريم ها ثابت كرد كه ما هيچ بوديم با اين همه ادعائه توليد و فلح شد مملكت
عربستان بد از اين بالاتر ولي بدي اون به ما ربط نداره در حالي كه ما خودمون كف خاكيم
اون حداقل ملتش راحتن حرمت دارن تو دنيا
اشک
Iran, Islamic Republic of
این حرمت ها واسه خر کردن و هندونه زیر بقل شون زدنه