جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۱۹
نتیجه یک جستجوی اینترنتی درباره مخالفان حجاب اجباری؛

نعیمه اشراقی: البته حجاب به اين شدتی که بعضی از علما بر آن پافشاری می کنند، نيست و ما يک کم غلظت آن را زياد کرده ايم

پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 599346
نعیمه اشراقی(نوه امام) مرداد91: حجاب قطعا شرعی است. صرفا اجباری بودن حجاب است که شايد شرعی نباشد. البته حجاب به اين شدتی که بعضی از علما بر آن پافشاری می کنند، نيست و ما يک کم غلظت آن را زياد کرده ايم.
نعیمه اشراقی: البته حجاب به اين شدتی که بعضی از علما بر آن پافشاری می کنند، نيست و ما يک کم غلظت آن را زياد کرده ايم
گروه سیاسی جهان نيوز، امین فرج الهی، رهبرانقلاب 17 اسفند96: آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همه‌ی زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ی منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد.

آن زمان همه نگاهها به سمت آقای حجت‌الاسلام زائری چرخید که در این مدت به عنوان مهمترین مخالف حجاب اجباری مطرح شده بود. اما جز ایشان بودند افراد دیگری که حتی از چندسال قبل هم از موضع «امام‌خمینی» و هم از موضع «اسلام» مدعی شدند حجاب اجباری اشتباه است و بر خلاف آقای زائری متواضعانه از اشتباهشان هم برنگشتند:

نعیمه اشراقی(نوه امام) مرداد91: حجاب قطعا شرعی است. صرفا اجباری بودن حجاب است که شايد شرعی نباشد. البته حجاب به اين شدتی که بعضی از علما بر آن پافشاری می کنند، نيست و ما يک کم غلظت آن را زياد کرده ايم.

سیدحسن خمینی 19دی93:  در سی سال اخیر برخی چیزها از درون جامعه جوشید، امام هیچ وقت به مردم نگفت با حجاب شوید، اما مردم آن زمان با حجاب شدند.

حجت‌الاسلام سروش محلاتی(روحانی اصلاح‌طلب) 28 بهمن 96: تشویق و ترغیب به حجاب و استفاده از شیوه‌ها و روش‌هایی که به تقویت حجاب در جامعه می‌انجامد، از مسئولیت‌های دولت اسلامی است ولی مسئولیت دولت ملازمه‌ای با به‌کارگیری روش‌های تند و یا اعمال مجازات نسبت به متخلفان ندارد. اجبار در اینجا دلیل خاص فقهی ندارد و کسی که آن را تأیید می‌کند نمی‌تواند مستند فقهی ارائه کند بلکه می‌تواند استدلال اجتماعی یا تربیتی بیاورد که چنین کاری مفید یا لازم است.[ سروش محلاتی پیشتر بحث مذاکره امام‌حسین(ع) و عمر سعد را هم مطرح کرده بود)

حجت‌الاسلام مقدم(عضو مجمع روحانیون مبارز) 17 بهمن 96: از منظر دینی و از منظر اعتقادی نباید به عنوان امری اجباری به حجاب نگاه کرد. البته می‌توان آن را به صورت قانون تعریف کرد اما باید مرز میان قانون و تکلیف دینی مشخص شود. شاید به همان میزانی که اجبار بر عدم وجود پوشش و گرفتن باورهای دینی از یک انسان قابل قبول نیست، طبیعتاً نمی‌توان به کسی که به این مساله باور ندارد اجبار کرد که آن را رعایت کند. دین هیچگاه فردی را نسبت به حجاب و پوشش مجبور نمی‌کند.
https://jahannews.com/vdcdon0k9yt0ns6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdon0k9yt0ns6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از حجه. الاسلام طباطبایی فراموش نشود
Iran, Islamic Republic of
فكر كنم اين مورد را جا انداخته ايد:
"حتی برای زن‌های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت‌های مذهبی.. زنان عضو فعال اجتماع ما هستند... اسلام و قرآن و مراجع دین می‌خواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست.... کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ این‌ها خودشان احساس مسئولیت کردند. اما حالا اینکه روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچکس در آن اجباری نکرده است." مجاهد نستوه، مرحوم آیت الله طالقانی در 20 اسفند 1357
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم این سخنان مرحوم آیت الله طالقانی را هم شما جا انداخته اید که مربوط به سال 58 است:
مسلما نظر امام هم به مصلحت زنان ما و خواهران ما و دختران ماست و هم مطابق با موازین اصولی اسلام است. هم ایشان، هم ما در این حرکت انقلابی نسبت به این سهم بزرگی که این زنان داشته اند قدردانی کرده ایم.
اگر بخواهیم حجاب را از نظر اسلامی و ملی بحث کنیم یک مساله سنتی است که در عمق تاریخ ما و تاریخ شرق همیشه زنان ما دارای یک نوع حجاب بوده اند.
اشتباه می کنند خانم های ما که اگر یک روسری به سرشان بیاندازند اینها از حیثیتشان کم خواهد شد و از شخصیتشان کاسته خواهد شد، نه بلکه از این جهت که قطع نظر از مسلمان بودن حافظ سنت شرقی خواهند بود و این سنت شرقی اصالت است.
متاسفانه این نحوه بی حجابی که از زمان رضاشاه تا به حال پیش آمده بر اکثر زنان ما تحمیل شده، این را بدانند.
با همان روسری و چادرشون مشتها را گره کردند مثل شیر تو خیابون فریاد کشیدند در مقابل رژیم ایستادند، کشته دادند و انقلاب را این ها به ثمر رساندند. کی بودند این زن ها؟ همان زن هایی که دائما به خود آرایی و مصرف کردن و خودنمایی توی خیابون ها و توی ادارات و وزارتخانه ها مشغول بودند. این روح انقلابی در بین زن های ما باید حفظ شود و این ها باید همیشه این روح انقلابی را داشته باشند و این منوط بر این است که زن های ما به اون تجمل پرستی ها و به اون ابتذال هایی که کشانده شده بودند برنگردند. اصل مطلب اینست و نباید هم برگردند، اگر این انقلاب باید ادامه پیدا کند.
خطری که خانم ها حس می کنند خیال می کنند که گفته امام خمینی، علمای دین اینست که این ها توی خانه ایشان بروند، تو سری خور باشند و مهجوربمانند ولی خطری که ما حس می‌کنیم این است که اینها را دو مرتبه به ابتذال بکشانند. اما این حالا این حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌هام نیست، نص قرآن است. آن قدری که قرآن بیان کرده نه ما می توانیم از آن حدود خارج بشویم، نه زنهایی که معتقد به این کتاب عظیم آسمانی هستند که رحمه للعالمین است.
عفاف خود را حفظ کنند. زن های مسلمان ما، زن های مملکت ما تا چندی قبل، که امیدواریم بعد از این نباشد، چی بودند؟ در خانه که باید برای شوهرشون خودشون را آرایش کنند هر جور لباس کهنه و گرد و خاکی و زندگی معمولی. وقتی می خواست بره خیابان سبزی بخره یا بره اداره، دو ساعت باید توالت بکنه این خانم. قرآن می گه این را به عکسش کنید. توی خونه خودتونو را هر چه می خواهید آرایش کنید ولی بیرون همدوش مرد باشید.
انسان دارای غرایز است. این غرایز یک مقداریش صادقه مثل گرسنگی و شهوت و دیگر غرایز که خودبخود انجام می گیره. یک مقدار غرایز کاذب است، تحریک بیش تر از حد است. اسلام می خواهد این تحریکات بیش تر از حد که اخلاق انسان، جسم انسان، اراده انسان، تقوای انسان را می گیرد نباشد، جلویش یک مانع باشد.
Iran, Islamic Republic of
ناشناس محترم 17:40
سلام
اتفاقاً بنده سخنرانی فوق را جا نینداخته ام. یکبار دیگر این جمله را در کامنت بنده مرور فرمایید: "اسلام و قرآن و مراجع دین می‌خواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست" همانطور که ملاحظه می فرمایید جمله آیت الله طالقانی دو بخش دارد. بخش اول هدف از دعوت زنان به رعایت حجاب است. تمام کامنت طولانی شما در همین جمله خلاصه می شود و هیچکس منکر آن نیست. اما بخش دوم جمله (هیچ اجباری هم در بین نیست) بحث امروز جامعه ما است.
موید باشید
Iran, Islamic Republic of
آیت الله طالقانی در شرایط ملتهب آن روز چیزی گفتند
کلام ایشون که وحی منزل نیست
ما قرآن و متون دینی رو روبرویمان داریم
قرآن و روایات و اجتهاد مجتهدان در طول تاریخ اجتهاد چه می گوید؟

آیا امر به معروف و نهی از منکر تا جلوگیری کامل از گناه واجب همگانی نیست ؟
بی حجابی گناه نیست ؟
وظیفه شما نهی از بی حجابی به عنوان منکر مشخص ، است
چرا مانع از اعمال وظیفه دیگران می شوید
چرا با اجبار اجبار کردن ، هم از مسئولیت نهی از منکر شانه خالی می کنید و هم مانع دیگران می شوید ؟
و لابد خوشحالید از انجام وظیفه !
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام
در كجاي سخنان آيت الله طالقاني حجاب اختياري آمده است؟ ايشان گفته اند حجاب نص قرآن است و نه ساخنه علما و مراجع. شما از كجاي سخنان ايشان اين برداشت را داريد؟ و مگر كسي مي توند نص صريح احكام الهي را بدلخواه خود تفسير كرده و تغيير دهد؟ در كجاي اسلام آمده است كه در حكومت اسلامي زنان مي توانند بدون حجاب و بصورت برهنه در منظر عموم ظاهر شوند؟ آيا سيره حكومت پيامبر و امير المؤمنين چنين بوده است؟ چرا وقتي نسبت به احكام دين اطلاع و يا خداي ناكرده اعتقاد نداريد مي خواهيد آنرا با زور و ضرب به دين بچسبانيد. اگر وظيفه حكومت ديني اجراي احكام اسلام نباشد پس چه فرقي به حكومتهاي لائيك دارد؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقا رضا
و درود بر همه زنان مسلمان و پایبند به احکام نورانی اسلام از جمله حجاب
خداوند سعادت دنیا و آخرت را نصیبشان فرماید
Iran, Islamic Republic of
اینها یک اسلامی می خوان که حجاب و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با امریکا و...نداشته باشه. درست مثل اون که رفته نقش شیر را خالکوبی کنه تا رسید به شکمش و دردش اومد گفت شکم نمیخاد! به یالش رسید باز دردش اومد گفت یالم نمیخاد! رسید به دمش باز دردش گرفت گفت دمم نمیخاد! خلاصه میخان اسمش باشه ولی رسمش نباشه.
ناشناس 17:40
Iran, Islamic Republic of
بنده نمی دانم این مطلبی که شما از ایشان ذکر گفته اید سندیت دارید یا نه! چون متوجه شدم بعضی مطالب ایشان را در مورد حجاب تحریف کرده اند. اما مطالب ذکر شده را خودم از نوارشان پیاده کردم و نوارشان هم در شبکه مجازی هست و همه می توانند بشنوند. اگر فرض را بگذاریم که مرحوم آیت الله طالقانی این حرف را زده اند. توجیهش این می شود که با سخن امام متوجه شدند امام شرعی جامعه معتقدند باید حجاب همه داشته باشند به خاطر این که امام را (معنی و مفهوم و عمق امام را نمی دانم متوجه می شوید یا خیر!) حجت شرعی خود می دانستند از نظر قبلی خود عدول کرده و از نظر ولی فقیه و حاکم شرعی تبعیت کرده و آن را بیان کرده اند. اما کلا منطق شما خلاف اسلام است چون معنی ندارد اسلام معتقد به تشکیل حکومت باشد و رسول خدا و حضرت امیر به دستور خدا حکومت تشکیل بدهند ولی انجام احکام دین را بگذارند به عهده هر کس که اگر دلش خواست عمل کند و هر کس نخواست نکند! حکومت اسلامی تشکیل می شود که احکام الهی بر جامعه حاکم شود و عمل شود و گرنه لازم نبود حضرت سید الشهدا (ع) شهید شوند. همان حکومت های سکولار و بی دین و ...بودند. شما در واقع می گویید حکومت، اسلامی نباشد و هر چیز دیگر می خواهد باشد ولی اسلامی نباشد و احکام الهی را پیاده نکند. این مغز حرف شماست و حجاب بهانه است. این بحث حجاب اختیاری و اجباری را هم غربی ها مطرح کرده اند و وارد شبکه های اجتماعی کرده اند و یکعده از عناصرشان هم دارند بدان دامن می زنند. مساله کاملا مشخص است. بحث، بحث اجرای احکام الهی و حکومت اسلامیست یا حکومت سکولار باشد و تعهدی به اجرای احکام خدا نداشته باشد. این هم دعواییست که از هنگام خلقت انسان ابوالبشر تا حالا بوده و بعد از 1400سال در ایران اهل ایمان توانستند حکومت اسلامی تشکیل دهند و امریکا و غرب نمی خواهند چون منافعشان و حیاتشان به خطر افتاده است و لذا این بحث ها را راه می اندازند که حجاب اختیاریست یا اجباری! فردا هم چیزهای دیگر مطرح می کنند و همین طور ادامه خواهد داشت.
حجاب اختياري - قسمت اول
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز، عرض بنده اين بود كه برخي علماء مجتهد و مبارز نيز فتوايشان اختياري بودن حجاب بوده است. غير از مرحوم آيت الله طالقاني (ره) شما به استدلال آیت‎الله سیدعباس قائم‎مقامی در اختياري بودن حجاب مراجعه فرماييد. (ر.ك. "حجاب واجب شرعی است اما اجباری نیست") همچنين مطالعه آراء آیت الله محمدعلی ایازی در اين رابطه مفيد است. خلاصه اي از استدلالات را در كامنتهاي بعدي مي آورم.
با سپاس
ناشناس 17:40
Iran, Islamic Republic of
شمای محترم ظاهرا نمی خواهید متوجه شوید. امام راحل کارشناس عالی اسلامی که موفق به تشکیل حکومت اسلامی در بسیط کشور ایران شدند فرموده اند بانوان باید طبق حکم الهی حجاب داشته باشند و آن اکنون قانون عرفی هم شده است آن وقت شما از این شاخه به آن شاخه می پرید که فلان عالم این را گفته و فلان عالم آن را گفته؟! (آن هم بدون سند)؟! حالا فرض کنیم در بین هزاران عالم و مجتهد دینی دو نفر یا کم تر یا بیش تر این حرف را زده باشند شما هزاران را رها کرده اید و چسیبده اید به دو نفر عالم محترم چون مطابق شهوت شماست؟! از این گذشته این عالمان محترم حجت شرعی در مسائل اجتماعی نیستند و حجت شرعی در هر زمان در مسائل اجتماعی ولی فقیه عصر است. یعنی وقتی فقیهی حکومت تشکیل داد دیگر فتاوی دیگر فقها در زمینه مسائل اجتماعی تابع نظر اوست. شما ممکن است در مسائل شخصی از مرجع و مجتهدی تقلید کنی ولی در مسائل اجتماعی طبق فتوای همان عالمی که شما ازشان تقلید می کنی "باید " از ولی فقیه تبعیت کنید. در قضیه تحریم مصرف تنباکو که میرزای بزرگ شیرازی آن را ممنوع کردند بعضی از فقها شاید نظرشان چیز دیگری بود ولی وقتی ایشان چنین حکمی دادند فقهای دیگر تابع شدند. از اینها گذشته انتهای حجاب اختیاری برهنگیست هم خود شما می دانید و هم آن ها که دنبالش هستند. بنده حداقل خودم در رژیم طاغوت دیده ام که انتهایش برهنگیست و زن ها چگونه در خیابان ها ظاهر شدند. نمی شود گفت شما متوجه نتایج این حرف نیستید!
حمید
Iran, Islamic Republic of
آهای حجاب اختیاری ؛‌ چرا آسمون ریسمون میبافی؟ مگه میشه واجب شرعی ؛‌‌ اختیاری باشه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
حجاب اختياري - قسمت دوم
Iran, Islamic Republic of
با سلام مجدد
استدلال اول: صِرف بي حجابي به معناي بي عفتي يا متزلزل كردن پايه خانواده يا جريحه دار كردن عفت عمومي نيست. زيرا اگر چنين بود مجوز بي حجابي براي كنيزكان و كفار و يهود و نصارا صادر نمي شد. آنچه بنيان خانواده را متزلزل مي كند "رفتار تحريك آميز" است نه صرفاً بيحجابي. تصور بفرماييد دختر خانمي زرتشتي، بدون روسري، بدون هيچ آرايش، با لباسي پوشيده، موقر و سنگين، موهايش را ساده از پشت با كش بسته است. كلاسورش را زير بغل گذاشته و آرام و متين از كناره پياده رو، به سمت دانشگاه گام بر ميدارد. در سمت مقابل دختر خانومي چادري اما سرمه غليظ كشيده و با رفتار و حركات تحريك آميز خرامان خرامان گام برمي دارد. كداميك امنيت اخلاقي جامعه را به خطر انداخته اند؟ توضيحات بيشتر را در كامنتهاي بعدي عرض خواهم كرد.
Iran, Islamic Republic of
الآن زنانی که مورد تجاوز به عنف قرار می گیرند ، همگی بی وقار و با عشوه حاضر می شوند در جامعه خودشان در غرب ؟ بستن مو با کش از جذابیتش می اندازد ؟ آن همه تشبیهات عرفانی به مو در اشعار عرفانی و همین طور اشعار عشقی ، مال چیست ؟ اگر مو خودش جذابیت نداشت این همه سرودن ها برای چه بوده است ؟ می شود چیزی خودش جزابیت نداشته باشد ، آن وقت جزابیت چیز دیگری به آن تشبیه شود ؟
Iran, Islamic Republic of
ناشناس محترم 13:32، سلام، شعرا از چشم و خط و خال و لب و ابروي يار هم گفته اند. پس همه را بايد پوشاند! مگر قرار است زن در جامعه جذابيت نداشته باشد؟ اين اشتباه شما است. اين جذابيت وجود دارد و مشيت الهي نيز همين است. اما زن نبايد تبرج كند. نبايد آن را وسيله جذب مردان قرار دهد. اما جذابيت طبيعي (بدون تبرج، بدون آرايش، بدون ناز و عشوه) مصداق "الا ما ظهر منها" است و حرام نيست. البته اين جذابيت موجب امتحان خلق است و رعايت تقوي موجب قبولي متقين در اين آزمايش الهي است. (ر.ك. ده گفتار ، گفتار اول ، تقواي مثبت و تقواي منفي ، نوشته شهيد مطهري)
Iran, Islamic Republic of
تفاوت مو با چهره آن است که ، پوشش مو ، در ما قبل اسلام هم ، وجود داشت
لذا اسلام برای تکمیل آن پوشش ، با تایید ضمنی پوشش چیزی مثل مو ، می فرماید : و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن ، باید مقنعه هایشان را بر گریبانهایشان بیاندازند

این یعنی تایید اصل پوشش که مقنعه بوده و سر را می پوشاند
اما گریبان را نه
دستور می دهد که گریبان نیز

در ضمن ، چهره ، اگر آرایش شده باشد
یا زیبایی خودش ، فی نفسه ، فوق العاده باشد
به فتوای مراجع معظم ، که ماخوذ از منابع دینی ، من جمله قرآن ، است
پوشش آن ، در مقابل نامحرم ، واجب خواهد بود
لذا برخی از بانوان ، بدین جهت ، روبند می زنند
یا با چادر ، سعی در استتار ، می نمایند
وفقکم الله و ایانا لمرضاته و جنبنا جمیعا عن سخطه
Iran, Islamic Republic of
جناب حجاب اختياري، مگر مي شود حجاب را آزاد و اختياري گذاشت و بعد تبرج و تن نمايي را ممنوع كرد؟
Iran, Islamic Republic of
کم همین خانم های سنگین کلاسور بغل توی غرب از جمله دانشگاههاشون مورد آزار جنسی قرار می گیرند ؟
Iran, Islamic Republic of
اگر وضعیت حجاب کفار در صدر اسلام را می خواهیم از طریق روایت بفهمیم
اما وضعیت کفار اروپایی کمتر از ۱۰۰ سال پیش چطور بوده است ؟
فیلمها و حتی کارتونهایی که اول انقلاب پخش می شد چگونه بود ؟
بی حجابی کنونی در غرب ، بلیه ای جدید است که ، آن جامعه را دچار جنون جنسی کرده
به طوری که علاوه بر زنان ، مردان هم بعضا از دست آزار و تجاوز در امان نیستند
اینها رو نمی خواهد از ما یا رسانه هایمان بشنوید
بروید از رسانه ها و موسسات تحقیقاتی و پرونده های شکایتشان پیگیری کنید
تا آمار دقیق فقط از بُروز کرده هایش ببینی
Iran, Islamic Republic of
هر دو به خطر می اندازند. هر دو تحریک آمیز است. البته خانم چادری به چادر هم اهانت دارد می کند. مگر می شود دختر جوانی با همان وضع دختر زرتشتی از خیابانی عبور کند و پسری مزاحمش نشود. شما ظاهرا این چیزها را ندیده ای یا خودت را به ... زده ای؟! دختر خانمی که بی حجاب است هر چه هم ساده باشد وقتی موهای خود را بیرون می گذارد دارد می گوید به بنده نگاه کنید. دارد با ظاهرش دعوت می کند ولو به نظر شما نیتش این نباشد. در ضمن وقار و سنگینی و پوشیدگی را بنده و شما تعریف نمی کنیم. وقار و سنگینی و پوشیدگی را خدا تعریف کرده است و به وسیله الگوهای بشریعنی ائمه و بانوان الهی به ما نشان داده است. نکته دیگر آن که یکی مطابق الگوی شما بیرون بیاید همه که این گونه بیرون نخواهند آمد و کار به مینی ژوب و... می کشد!
Iran, Islamic Republic of
احسنت
بنده محجبه ... را تبرئه نکردم
یعنی وجوب حجاب ، لزوم رعایت سایر موارد را نفی نمی کند
درست است هر دو
حجاب اختياري - قسمت سوم
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشكر از سايت وزين جهان نيوز، ادامه استدلالات حجاب اختياري را عرض مي كنم:
قرآن نيز هدف از حجاب را حفظ عفت عمومي ندانسته است. در خصوص شأن نزول آيه جلباب (آيه 59 سوره احزاب) در تفسير جامع (قمي) آمده است: "سبب‌ نزول‌ ‌آيه‌ مزبور ‌آن‌ ‌بود‌ بانوان‌ ‌براي‌ اقتدا كردن‌ ‌به‌ پيغمبر اكرم‌ (ص‌) ‌در‌ مسجد حاضر ‌شده‌ و نماز ‌را‌ پشت‌ سر آنحضرت‌ بجا ميآوردند هنگام‌ بازگشتن‌ بعضي‌ ‌از‌ جوانان‌ ولگرد و اوباش،‌ مزاحم‌ و متعرض‌ ‌آنها‌ ‌شده‌ اذيت‌ و آزار مينمودند، چه‌ عادت‌ ‌ايشان‌ ‌آن‌ ‌بود‌ ‌که‌ ‌با‌ كنيزان‌ مزاح‌ و شوخي‌ ميكردند. منافقين‌ ‌آنها‌ شرارت‌ ‌را‌ ‌از‌ حد گذرانده‌ و متعرض‌ زنان‌ آزاد نيز ميشدند چنانچه‌ ‌از‌ ‌آنها‌ بازخواست‌ ميكردند ميگفتند گمان‌ كرديم‌ ‌اينکه‌ بانو، ‌از‌ جمله‌ كنيزكان‌ ‌است‌! پروردگار عذر آنان‌ ‌را‌ ‌با‌ نزول‌ ‌آيه‌ حجاب‌ ‌بر‌ طرف‌ نمود." علامه طباطبايي در تفسير الميزان نيز ذيل همين آيه به اين روايت اشاره مي كنند. در تفسير طبري نيز همين معنا آمده است. در دانشنامه اسلامي (اهل البيت) نيز همين مضمون به نقل از ابومالك ذكر شده. همچنين همين مضمون به نقل از حسن بصرى و محمد بن کعب القرظى و كتاب طبقات ابن سعد اشاره شده است. (ادامه كامنت در قسمت بعدي)
Iran, Islamic Republic of
آیه ۵۹ احزاب در مورد جلباب که چیزی شبیه چادر بوده است ، صحبت می کند
یعنی بحث از حجاب برتر است
آیه ۳۱ سوره نور را بنگرید که حد اقل حجاب را بیان می کند
وانگهی اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند
یعنی اگر فایده ی ممانعت از ایذا را می فرماید
اما ثمرات و برکات دیگر را نفی نمی کند
Iran, Islamic Republic of
در شان نزول آیه ۳۱ به نقل از دانشنامه


« جابر بن عبدالله بنا به نقل مقاتل چنین گوید: اسماء دختر مرثد داراى نخلستانى بود. روزى زنان مدینه نزد وى رفته بودند در حالتى که لباسى که روى لباس‌ها مى پوشند و به آن آزار مى گفتند، در تن نداشتند و از این روى زینت پاى آن‌ها یعنى خلخال و نیز گردن و برآمدگى سینه (پستان) آن‌ها کاملاً نمایان شده بود.
اسماء به سخن آمد و گفت: این چه حرکت زشتى است که مرتکب شده و با این وضع در باغ من آمده اید. خبر به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم رسید و این آیه نازل گردید. »

همان طور که می بینید ، پوشش قبل از نزول آیه هم چیزی متداول بود
و حتی در مقابل کاهش آن ، واکنش وجود داشته
و آن را تقبیح می کردند
آیه در واقع در تکمیل پوشش و تایید احساس پاک و صحیح زنان نسبت به بزهی که از همجنسان می دیدند و واکنش نشان می دادند ، نازل شد
Iran, Islamic Republic of
ببینید در مورد همین روایتی که ذیل آیه ۵۹ احزاب نقل شده است
خداوند نمی فرماید ، موذیان باید مجازات شوند
می فرماید ، خانمها پوششان را کامل کنند
یعنی پوشش اندک ، محرک غریزی مردان ، و باعث ایذای آنها ، نسبت به خانمهاست
خداوند ، از طریق بیان بازتاب کم حجابی ، که گریبان خود کم حجاب را می گیرد
می خواهد ، پذیرش حجاب برتر ، و نیاز به آن را ، ملموس کند
تا در بستر این آگاهی بخشی ، حکم شرعی ، بهتر جا بیفتد
حجاب اختياري - قسمت چهارم
Iran, Islamic Republic of
ادامه بحث:
در تفسير الميزان ذكر شده كه كنيزكان، كفار و اهل كتاب حجاب را رعايت نمي كرده اند. طبق متن دانشنامه اسلامي، رعايت حجاب براي كنيزكان مسلمان نهي شده بود! روايات منقول از ائمه اطهار(ع) نيز ناظر به اين است كه كنيز حتي در خانه و در حال اقامه نماز حق ندارد حجاب خود را رعايت كند. وسائل الشیعه، ج3، ص299 ـ 298. حمّاد اللّحام، قال: سألت اباعبداللّه (ع) عن المملوکة تقنّع رأسها اذا صلّت؟ قال: لا. قد کان أبي اذا رأی الخادمة تصلّی وهي مقنعة ضربها لتعرف الحرّة من المملوکة.» يعني: حماد لحام از امام صادق (ع) پرسيد آیا كنیز می باید در نماز سرش رابپوشاند؟ می فرماید: نه. پدرم (امام باقر علیه السلام) زمانی كه می دید كنیز در نماز مقنعه پوشیده اند، وي را می زد تا زن آزاد از كنیز تمایز داده شود. همين موضوع را شما در كتاب علل الشرایع 346، محاسن 318 حدیث 45 نيز ميبينيد. (ادامه كامنت در قسمت بعدي)
Iran, Islamic Republic of
روایت مورد استناد مشکل سندی دارد
حماد لحام مجهول است و توثیق نشده
روایت قبل آن در وسایل الشیعه هم از همین فرد نقل شده ، گر چه « حماد خادم » نوشته ، اما حماد خادم در جستجو پیدا نشد ، و ظاهرا همان نسخه بدل یعنی حماد لحام درست است
پس هر دو روایت سندشان مشکل دارد

در بابی که روایات مذکور آمده ، چندین روایت دال بر مختار بودن امه (کنیز) در پوشش و عدم پوشش سر آمده

اما آیا روایات مذکور ، بجز مشکل سندی ، و وجود روایات معارض با آنها ، از لحاظ محتوایی قابل قبول است ؟
اسلامی که در صدرش معصومان علیهم السلام ، جامعه را به سوی آزادی بردگان سوق می دادند ، آیا می شود کنیزان را از اختیار و برگزیدن پوشش منع کند ؟!

البته می دانیم که حکم کنیزان به مختار بودن در پوشش و عدم پوشش سر ، استثنایی مصرح در احادیث است
و نمی شود دیگران را با آنان مقایسه کرده و تسری داد

بی حجابی و بدحجابی از محرکهای مخرب غریزیند
و قابل انکار نیست
بخشی از شرایط زندگی کفار ذمی در بلاد اسلامی
Iran, Islamic Republic of
الثالث - أن لا يتظاهروا بالمنكرات عندنا كشرب الخمر والزنا وأكل لحم الخنزير ونكاح المحرمات.
الرابع - قبول أن تجري عليهم أحكام المسلمين من أداء حق أو ترك محرم أو إجراء حدود الله تعالى ونحوها، والأحوط اشتراط ذلك عليهم.

ترجمه :
سوم - کفار ذمی نبایستی تظاهر کنند به آن چه که ما آنها را منکر می دانیم مثل شرب خمر ، زنا ، خوردن گوشت خوک و ازدواج با محارم .
چهارم - پذیرش جریان احکام اسلام بر آنها مثل ادای حق ، ترک کار حرام ، اجرای حدود الهی و مانند آن ، و احتیاط آن است که بر آنها شرط شود .

جلد دو تحریر الوسیله امام خمینی (ره) صفحه ۵۰۱ .

بدحجابی و بی حجابی از مصادیق منکر و کار حرام است

امروزه عمومیت قانون مجازات اسلامی ، در واقع ، نسبت به کفار ذمی ، نقش اشتراط را ایفاء می کند

بنا بر این
اولا : بایستی با کفار ذمی ( که امروزه با نام اقلیتهای دینی یاد می شوند ) شرایط ذمه را شرط کرد که از جمله موارد فوق است
ثانیا : عمومیت قانون نوعی اشتراط ضمنی است
حجاب اختياري - قسمت پنجم
Iran, Islamic Republic of
ادامه بحث:
برخي معتقدند از آيه جلباب (آيه 59 سوره احزاب) حجاب اجباري قابل استنباط است زيرا فلسفه حجاب در آيه جلوگيري از آزار و اذيت ديگران ذكر شده است (ذلك ادنى ان يعرفن فلا يوذين) لذا اگر زنان حجاب خود را رعايت نكنند مورد مزاحمت قرار ميگيرند. اين مزاحمت حرام است. چون مقدمه حرام، حرام است پس بيحجابي حرام است. پاسخ: اولاً اگر شما در سوييس باشيد و روسري سرتان نباشد مورد آزار واقع نمي شويد چون برخلاف صدر اسلام، هيچكس فكر نمي كند شما كنيز هستيد! پس اين موضوع به فرهنگ آن جامعه هم مربوط است. در ثاني در برخي كشورها اگر روسري داشته باشيد احتمال آزار شما بيشتر است. پس با اين استدلال شما بايد مثلاً در فرانسه بيحجاب (البته پوشيده و سنگين) بيرون برويد تا مقدمه گناه ديگران (اذيت و آزار شما) فراهم نشود. ثالثاً بحث بر سر اجبار است نه وجوب. مثل اينكه من به شما ميگويم "در خانه ات را قفل كن تا سارقين اموالت را ندزدند" آيا اگر شما در خانه را باز گذاشتي بعلت اينكه مقدمه كار حرام (دزدي ديگران) را فراهم كرده ايد شايسته حبس، حد و تعزير هستيد؟ (ادامه بحث در كامنت بعدي)
Iran, Islamic Republic of
الله اکبر از این ....! ای فرد محترم حکومت اسلامی تشکیل شده است تا احکام الهی پیاده شوند نه هر کس دلش خواست عمل کند یا نکند. این که نقض غرض است! از همه اینها گذشته مگر حضرت امام راحل این مطالب که ذکر کرده اید را نمی دانستند که فرمودند حجاب همه داشته باشند؟! سوییس و فرانسه و... چه ربطی به یک حکومت اسلامی دارد؟ اگر در آن جا هم حکومت اسلامی تشکیل شد قطعا باید احکام الهی اجرا شود. یعنی وقتی مردم این کشورها اسلام را قبول کردند یعنی قبول کرده اند به احکام الهی عمل کنند (نه این که دلشان خواست بکنند یا نکنند). در ضمن شما بفرمایید در زمان حکومت امام زمان (عج) خانم ها چگونه بیرون خواهند آمد و آیا بی حجابی ممنوع است یا مجاز؟!
Iran, Islamic Republic of
و اما در مورد قفل در خانه
شما می دانید که ، اگر دزد ، حرز (قفل) را شکست
در صورت وجود شرایط دیگر ، دستش قطع می شود کرد
اما اگر حرز و قفل نبود
نمی توان دست دزد را قطع کرد

این یه جورایی مجازات بی توجهی به قفل هم ...
یعنی بایستی قفل می کردی
و اگر که قفل می کردی ، مالت آن قدر حرمت داشت که دست درازی به آن ، مساوی بود با قطع دست
حالا که چنین نکردی ، آن دست هنوز هست
و مالت در معرض دستبرد دوباره

ما از شرایط کنونی برخورد با دزد ، در جامعه خودمون ، صحبت نمی کنیم
بلکه سخن از حد سرقت است شرعا
Iran, Islamic Republic of
اگر کسی که از مسایل امر به معروف و نهی از منکر ، و ارتباطش با کلیه احکام ، خبر نداشت ، صحبت از تفکیک ، اجبار و وجوب می کرد
خب می گفتیم بنده خدا اطلاعات چندانی ندارد
اما چرا برخی ها که کرسی درس هم دارند
...
Iran, Islamic Republic of
پاره ای ، مکرر ، عنوان می کنند که ، کجای آیات حجاب ، اجبار ، آمده است ؟

در حالی که ، آیات یاد شده ، صغرای استدلال را ، می فرماید

و حاصل آنهاچنین است
صغری : حجاب واجب است


اما کبرای استدلال ، در باب امر به معروف و نهی از منکر ، و همین طور باب حدود و تعزیرات ، است

که حاصل آنها چنین می شود
کبری : رعایت هر حکم الزامی ، ( اعم از واجب و حرام ) ، اجباری ، و مجازات پذیر ، است .

مگر ، وقتی ، قانونی ، در مجلس ، تصویب می شود ، همه قانون را ، در یک ماده ، یا تبصره ، می گنجانند ؟
مواد مختلف ، و متعدد ، به همراه تبصره هایشان ، قانون خاصی را ، تشکیل می دهند



در امر به معروف و نهی از منکر ، می فرمایند
در سه مرحله ، اگر با ، ترک معروف واجب ، و یا منکر حرام ، مواجه شدید، برخورد کنید

★ در اینجا ، اجباری بودن کلیه تکالیف الزامی ، اعم از واجب و حرام ، مسلم گرفته ، منتهی ، شیوه اجبار را ، مرحله بندی نموده است

مرحله اول : واکنش منفی ( مثل رو برگرداندن ، رو ترش کردن ، اخم کردن و ... ) به معصیت ( اعم از آن که آن معصیت ترک واجب باشد یا انجام حرام )
مرحله دوم : امر و نهی لسانی و زبانی ، برای پیشگیری از وقوع معصیت
مرحله سوم : اعمال قدرت ، و ممانعت فیزیکی از معصیت

مرحله سوم ، هم اکنون ، به عهده حاکمیت است ، تا هرج و مرجی ، پیش نیاید

★ ولی ، کل این مراحل ، بر مفروغ عنه بودن اجبار ، بنا شده است
یعنی‌، در واقع ، مراحل یاد شده ، دستور العمل های مختلف ، اعمال اجبار ، می باشد


وقتی ، مرحله اول ، یعنی واکنش منفی ، در حجم زیادی ، صورت گیرد ، و مرتکب معصیت ، ناچار شود که ، معصیت را کنار بگذارد ، اینجا ، اجبارِ این گونه ای ، اثر کرده ، و دیگر لازم نیست که ، مراحل بعدی ، اعمال شود

اما در صورت عدم تاثیر ، نوبت به مراحل بعدی می رسد.

∆ یاد آوری
امر به معروف و نهی از منکر به جهت پیشگیری و ممانعت از وقوع گناه است
اما تعزیرات که از اختیارات حاکم است ، به جهت مجازات مرتکب گناه پس از انجام گناه می باشد
حجاب اختیاری - قسمت ششم
Iran, Islamic Republic of
سوال اول: آیا بی حجابی در جامعه اسلامی با قوانین اسلامی به رسمیت شناخته شده است؟ پاسخ: بنا بر احادیث متواتر از فریقین بلاشک چنین است. اگر کنیزکی با حجاب در معابر ظاهر می شد تنبیه می شد. همچنین یهود و نصارا حق نداشتند با حجاب اسلامی در معابر ظاهر شوند. پس بی حجابی در جامعه اسلامی جایز نیست. بلکه واجب است! اگر بی حجابی ممنوع باشد زنان مومنه آزاد با کنیزکان و کفار فرقی نخواهند داشت و ممکن است مورد آزار و اذیت قرار گیرند و این برخلاف فلسفه حجاب است.
سوال دوم: اگر بی حجابی قانونی است. حد آن کجاست؟ آیا ارامنه می توانند با مینی ژوب بیرون بیایند؟ پاسخ: حد بیحجابی کاملاً مشخص شده است: پاها تا سر زانو، دستها از آرنج و یقه بسته.
سوال سوم: یعنی اگر کسی حد بی حجابی را رعایت کند نباید مواخذه شود؟ پاسخ: خیر، چنانچه وی رفتار تحریک آمیز داشته باشد (خرامان راه رفتن، ناز و عشوه آمدن، آرایش غلیظ، قهقهه تحریک آمیز و ...) ضابطان قضایی حق بازداشت وی را دارند. (در قبل از انقلاب نیز با وجود آزادی پوشش، چنانچه فردی چنین رفتاری از خود نشان میداد پاسبانان حق بازداشت وی را داشتند اما الان کافی است فرد مذکور چادر سرش باشد و یک تار مویش معلوم نباشد دیگر هیچ کسی نمی تواند بازداشتش کند!) لذا پوشش تحریک کننده یا رفتار غیر متعارف موجب تعزیر است اما رعایت حجاب اسلامی الزامی نیست. (الباقی توضیحات در کامنت بعدی)
Iran, Islamic Republic of
همه این حرف های شما و رطب و یابس که می بافید تا به افراد بباورانید که حجاب اختیاریست آخرش می شود این:
براساس تحقیقات انجام شده توسط مراکز علمی و پژوهشی معتبر مانند موسسه دانشگاهی آلبرتا در کانادا، از عوامل اصلی بحران تجاوز به زنان، نوع سبک زندگی بی‌بند و بارانه در غرب، به خصوص کشورهای اروپایی، مصرف مشروبات الکلی، حضور زن و مرد در مراکز به اصطلاح تفریحی مانند کافه‌ها و کاباره‌ها و مجالس مختلط و رقص و... همراه با پوشش‌های نامناسب و برهنه‌گرایی بیان شده است.
یا:
گزارش‌های متعدد مراکز و موسسات معتبر اجتماعی و آکادمیک مانند نورودیک سوئد و آژانس حقوق بنیادی (FRA) و مرکز ضد خشونت سوئد (Bra) و... متفق‌القول هستند میزان تعرضات جنسی در اروپا طی این سال‌ها به حدی بوده که زندگی در برخی کشورهای مهم این قاره مانند سوئد و دانمارک را برای زنان خطرناک و بحرانی گردانده است.
Iran, Islamic Republic of
روایات متواتر ؟!
کدام کنیز ؟
دو تا روایت ضعیف داشتیم که علاوه بر ضعف سندی ، از لحاظ محتوایی هم قابل قبول ، و مستند فتوی گرفتن ، را نداشتند
به اضافه ی ، وجود روایات متعدد ، که مختار بودن کنیز ، در پوشش را می رساند
اجبار کنیزان ، بر بی حجابی و بی پوششی ، هیچ دلیلی و مستندی ، که مشروعیت آن را برساند ، ندارد
Iran, Islamic Republic of
« همچنین یهود و نصارا حق نداشتند با حجاب اسلامی در معابر ظاهر شوند. »
دلیل ؟
تواتر پیشکش ، یک روایت معتبر ، از منابع شیعه بیاورید

عحب ادعاهایی !
Iran, Islamic Republic of
عالم شعر هم عجب عالمیست !
Iran, Islamic Republic of
عزیزان جهان نیوز سلام علیکم
بنده چند بار پاسخ قسمت ششم را داده و ارسال کرده ام

نمی دانم چرا منعکس نشده

این قسمت را می خواستند که نتیجه بگیرند

و بنده در پی بیان بطلان استنتاج بودم

آن چه به عنوان ملخص استدلال فقهی ، بر اختیاری بودن حجاب ، طی شش قسمت ، تا کنون ارائه کردند
به اصطلاح ، نهایت توان استدلالی اینها بود
که صد البته ، استدلالی ، بسیار نارسا ، و غیر دال ، بود
نوشته های چند قسمتی فوق ، نشان داد که ، مدعای غلط اختیاری بودن حجاب ، چقدر ، رسواست
و استدلالها ، بافتنی هایی ناهمگون ، و غریب از هدف استدلال ، هستند
تشکر
Iran, Islamic Republic of
اولا ایشان نگفته اند که حجاب اختیاری است. مادر مقابل نص دستورحجاب اسلام دنبال دلیل تراشی نباید برویم .
بله درشرع اسلام حجاب اجباری نیست،ولی واجب شرعی است،یعنی اگر کسی در خانه یا جایی که غیر علنی است درمقابل نامحرم نخواست حجابش را رعایت کند کسی اجباری برآن ندارد،درخفا روزه می خورند،درخفا قمار می کنند،شراب می خورند و... اجباری نیست،البته از نظر شرعی گناه کرده اند و اگرتوبه نکننددرپیشگاه خدا مواخذه خواهندشد. اما همین ترک واجب وانجام حرام درملا عام قصه دیگری دارد و همانطور که با روزه خواری ،شراب خواری،قمار و... بایستی برخورد شود،بابی حجابی وهرحرامی بایستی برخوردشود. البته همیتن الان هم کوتاهی کرده وحریم های خدا را به خوبی پاس نداشته اند.
درثانی بفرمایید حد حجاب چیست؟ فرضا اگر کسی خواست با تاپ و مینی ژوپ بیرو بیاید، یا اصلا عریان وبدون پوشش هم بیرون بیاید،طبق استدلال شما بایستی آزاد باشد.
عزیز حدود الهی برای سعادت جامعه وحریم خانواده هاست،چیزی که امروز جامعه غرب را به انحطاط کشیده را برای جامعه اسلامی خود نخواهیم.ملاک ما قرآن وعمل ائمه اطهار ودستورات شرع است ودراین موارد نباید باکسی تعارف داشته باشیم. تاهمین الان هم هر چه زیان کرده ایم از کوتاهی در زمینه دستورات شرع است.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم حجاب اجباریست به سوره نور وتفاسیرقرآن مراجعه کن وفتوا نده.
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
بیائیدندانسته سخنی نگوئیم و جهنم رابرای خود نخریم.
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعینَ غَیْرِ أُولِی اْلإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلی‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را(از نگاه هوس‏ آلود) فروگیرند، و دامان خویش راحفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‏های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‏کیششان، یا بردگانشان=کنیزانشان، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند،یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید،ای مؤمنان، تا رستگار شوید!) .
این آیه زنان مسلمان را به پوشش بدن و حجاب اسلامی می­خواند و حدود آن و موارد استثناء را بیان می­کند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی نوه یک آیت الله که خودشم همسر یک روحانیِ اینجوری فکرمیکنه دیگه ....
زیاد تعجب نکنیم
Iran, Islamic Republic of
...
پس تنها کسانی که سخن ، عمل و سکوتشان حجت و درس است و بدون دغدغه می توان معیار قرار داد معصومانند علیهم السلام
Iran, Islamic Republic of
همسر کدوم روحانی؟!
Iran, Islamic Republic of
همسر فرزند آیت الله طاهری شهر اصفهان
Iran, Islamic Republic of
هروقت خواستید برای حجاب و عفاف خانمها نسخه بپیچید اول مادر همسر و دخترتون را جلو بندازید ما هم استقبال می کنیم
Iran, Islamic Republic of
تو نگاهت بسیار زشت است که اینگونه می‌نویسی اوف بر تو که از مردانگی و از زنانگی فقط همین نگاه را بلد هستید
Iran, Islamic Republic of
من هیچ مشکلی ندارم که خانواده ام به چه صورتی می خواهن پوشش داشته باشن . ...
Iran, Islamic Republic of
ترجمه
من غیرت رو خیلی ...
Iran, Islamic Republic of
شما غیرت داشته باش،ب غیرت بقیه چکار داری?
Iran, Islamic Republic of
ما چکار ی نداریم
همگی ما مسئولیم
خیلی از کارها ممکن است از ما نیاد
اما تذکر و تلنگر وظیفه همگانی است
اها میخوای ازبی غیرتی بعضیها حال کنی ....شیطون
United Kingdom
...
United Kingdom
چرا سانسور کردی جهان ؟ چون حرف حق تلخ هست ؟ بالاخره تاریخ خیلی چیزها را ثابت خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
رسول خدا(ص) فرمود: «بوی خوش بهشت تا مسیر پیمودن پانصد سال راه، می رسد، ولی به مشام چند نفر نمی رسد، یکی از آن ها بی غیرت است.»
Iran, Islamic Republic of
می بینی که اینها مساله شان حجاب نیست با خود پیامبر مخالفند و منفی می زنند!
Iran, Islamic Republic of
قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصرِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصنَعُونَ(۳۰) وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَتِ یَغْضضنَ مِنْ أَبْصرِهِنَّ وَ یحْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَائهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَوَتِهِنَّ أَوْ نِسائهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَت أَیْمَنُهُنَّ أَوِ التَّبِعِینَ غَیرِ أُولی الارْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظهَرُوا عَلی عَوْرَتِ النِّساءِ وَ لا یَضرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلی اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ)۳۱(
ترجمه: به مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان نامحرم بازگیرند و پاکدامنی ورزند که این برایشان پاکیزه‌تر است، زیرا خدا از کارهایی که می‌کنید آگاه است (۳۰) و به زنان باایمان بگو چشم از نگاه به مردان نامحرم فروبندند و پاکدامنی کنند و زینت خویش را جز آنچه که طبعاً از آن آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش‌هایشان را به گریبان‌ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدران یا پدر شوهران یا پسران یا پسر شوهران یا برادران یا خواهرزادگان یا برادرزادگان یا زنان یا آنچه مالک آن شده‌اند یا خدمتکاران مرد که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند که آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود. ای گروه مؤمنان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذٰلِکَ أَدْنَیٰ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (۵۹) (ترجمه: ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌ها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است، خداوند همواره آمرزنده رحیم است

حجاب توصيه دين است نه ضرروي دين اين رو من نميگم قرآن ميگه
پس چيزي كه حد نداشته جرم هم نبوده حتي در قرآن آنهم در زمان حضرت محمد !! الان هم به طور قطع نداره و جرم انگاري اون يك چيز من دراوردي فقها است.

« وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ » (القمر، 17
وَلَقَد یَسَّرنَا القُرآنَ لِلذِّکرِ فهَل مِن مُّدَّکِرٍ... (17)(22)(32)(40(

و قطعا قرآن را برای پند آموزی آسان کرده ایم، پس آیا پند گیرنده ای هست.

حالا نياييد بگيد ما قرآن نمي فهميم و فقط علما مي فهمند و .... اگر احتیاج به تفسیر دارد، چرا این همه «یا ایها الناس»، «یا ایها المومنون»، «یا ایها الذین آمنوا» دارد و به جای اینها نیامده «یا ایها المفسرون»، «یا ایها العالمون»، «یا ایها المراجع التقلید». چون خطاب قرآن به انسانها بوده است، نه به مفسرها.
Iran, Islamic Republic of
آیا شما مفسر قرآنید؟ یعنی شما متخصص در امر لغت عربی و فقه و روایت اهل بیت و علوم قرآنی و...هستید؟ حجاب واجب و ضروری دین است و این را متخصصش متوجه می شود. اگر شما این قدر سطحی به قرآن نگاه می کنید پس آیاتی که می گوید اکثرهم لایعقلون و لایشعرون و یا اکثرالناس لایعلمون یعنی بیشتر انسانها نمی‌دانند و... را هم ذکر کنید.
پیامبر ص فرمودند زمانی که غیرت در مردان وحیادر زنان از بین رفت فاتحه ان جامعه اسلامی را باید خواند....
Iran, Islamic Republic of
خانم آقا زاده
حضرت امام بخاطر همین حجاب انقلاب کرد
اگر حرف شما رو مبنا قرار بدیم دیگه نیازی به تغییرژیم نبود.. شما هم الان نهایتا قم تشریف داشتید نه نیاوران و جماران و بالای شهر تهران و بنز و بی ام و..
Iran, Islamic Republic of
فقط بخاطر حجاب انقلاب کرد . اوایل انقلاب که اصلا حرفی از حجاب اجباری نبود !!!!! اگر می خواهی حرف بزنی حداقل برو تحقیق کن بعد اظهار نظر کن .
Iran, Islamic Republic of
فقط نه
اما یکی از عوامل پاکی جامعه رعایت پوشش مناسب است
و انقلاب این را هم منظور داشت

اجبار اجبار هم واژگان شماست که ، رویه زیبای الهی را با این گونه برچسب ها می خواهید ناخوشایند و نازیبا جلوه دهید
Iran, Islamic Republic of
خودتم خوب میدونی منظورش چی بود! خودتو به اون راه نزن.
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
مشکلی که همیشه وجودداره این است که مسایل اعتقادی را با مسایل سیاسی گره می زنیم و میخواهیم ازآن برای تربیت جامعه استفاده کنیم.
موضوع مطرح شدن در عدم حجاب اجباری صرفا از جانب اصلاح طلبان نیست عزیزان!
سعی کنیم سیاست را دراینگونه مسایل دخالت ندهیم خصوصا جنگ وجدال های جناحی را
مگر کم اصولگرایانی را دیده ا یم و یا می شناسیم که حجاب را آنطوریکه شرع مقدس می گوید رعایت نمی کنند؟
آیا همه آنها که درخط ولایت هستند و با اصلاح طلبان زاویه دارند به این موضوع درحرف و عمل اعتقاد دارند؟ - خلاف آن را شما ندیده اید؟
مشکل حجاب درجامعه ما خودبخود سیاسی شده ( واقعیت این است که بعضی بخاطر مخالفت های خود با سیستم و اعتراض به وضعیت موجود این قضیه را دامن می زنند ) پس چرا دلسوزان هم با این قضیه همراهی می کنند و این فریضه قرآنی را تا این حد تنزل می دهند؟
ضمنا بهترنیست که به مردان هم بارها و بارها یادآوری شود که آیه قرآن درمورد حجاب ابتدا مخاطبینش مردان هستندکه باید چشم خود را بر زنان نامحرم فروبندند؟
حداقل دریک مقاله از چندین مرجع تقلید که میدانیم درهیچ جناحی نیستند فتاوای مربوطه نسبت به حجاب را بیاورید تا مستند ترباشد.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
مخالفت با حجاب سیاسی شده و علت سیاسی دارد عده ای برای جلب رای در انتخابات های مختلف این بحث ها را مطرح می کنند و تاکنون هم نتیجه گرفته اند یک حربه دیگر برای جلب رای بازی کردن نقش اپوزیسیون نظام است
در انتخابات ریاست جمهوری همین بازی در نقش اپوزیسیون نظام روحانی را پیروز میدان کرد که بعد از مناظره سوم دید طبق نظر سنجی ها رای او کاهش یافته لذا رفت در سخنرانی همدان گفت بعضی ها ۳۸ سال است فقط زندان و اعدام بلدند
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
بلی کاملا موافقم که روحانی براین موج سوارشد و به مرادش رسید اما حرف بنده این است که دلسوزان واقعی دین و کشور نباید دراین دام گرفتارشوند
تجربه ثابت کرده است کارفرهنگی و بازدهی مطلوب ناگزیر بایستی در کنار بهبود ابعاد دیگرزندگی مردم باشد تا جواب دهد.
البته متاسفانه وضعیت جامعه بگونه ای است که تبلیغ به حجاب و باورهای دینی هزینه های زیادی می طلبد و موءمنین واقعی یک امتحان بسیار دشواری را می گذرانند.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
با شما موافقم جناب نسل قدیم
United Kingdom
خداوند متعال در پذیرش دین حتی اجباری ندارند . لا اکراه فی دین . اون وقت بعضیها اینجا می خواهند بزرور مردم را به سبک داعشی و طالبانی رستگار کنن. سخن خدا در مورد دین و حجاب کامدا روشن هست و هیچ اجباری در پذیرش اجباری ندارند . لطفا الکی هم برای خودتون داستان نبافید .
Iran, Islamic Republic of
در قبولی اصل دین اجبار نیست. کسی نمی رود ببیند توی قلبت چیست و آیا مسلمانی یا یهودی یا مسیحی یا اصلا بی دینی! ولی انجام احکام اجتماعی اسلام در یک حکومت اسلامی واجب است و خلاف آن ممنوع. وقتی شما بروی یک کشور دیگر باید از وقتی وارد شدی به قوانینش احترام بگذاری (یعنی مجبوری) و اگر نگذاری با شما برخورد می کنند.
Germany
البته حجاب به اون شدتی که انجلینا جولی بر آن پافشاری می کند هست!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
یعنی یک انسان هرگز نباید نظرش عوض شه?یعنی یک قانون هرگز نباید تعدیل شه?این نشون دهنده ی جمود فکری خودتون نیست?
Iran, Islamic Republic of
جمود یعنی چه ؟
آیا باید از حق تنازل کرد ؟
آیا باید چشم به هوا و هوس دیگران دوخت ؟
تلوّن شخصیتی ارزش است ؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی نظر شما حق است?یعنی همه جهان اصحاب شیطانن فقط شما الهی هستین?!یعنی من بعنوان یک زن حق ندارم انتخاب پوشش داشته باشم?این توهین ب شعور من نیس ک نمیگذارید خودم سبک زندگی ام را انتخاب کنم?زنها در هر کجا وارد میشن خیلی بیشتر از مردها ب قانون و عرف احترام میذارن مثل رانندگی.در این مورد زنها انقدر احمق و مردم آزارن ک باید حتما زور بالا سرشون باشه?
Iran, Islamic Republic of
شمای محترم نمی توانی در کشتی زیر پای خودت را، به بهانه این که می خواهم به سبک خودم عمل کنم، سوراخ کنی! همه غرق می شویم. شما عجیب است مساله به این سادگی را توجه ندارید که مسائل اجتماعی شخصی نیست و به سرنوشت همه بر می گردد و بر همه اثر می گذارد. خوب باشد اثر خوب و بد باشد اثر مخرب می گذارد و جامعه را کم کم نابود می کند.همه را نابود می کند و نه فقط شما را!
Iran, Islamic Republic of
ما امکان انتخاب طاعت و عصیان را داریم تکوینا
یعنی خداوند ما را طوری آفریده که می توانیم هر دو راه را در پیش بگیریم
اما تشریعا و بر اساس قانونی که به پیامبرش وحی فرموده ، تنها راه طاعت حق و نه راه معصیت
ما در این مسیر می توانیم احکام غیر الزامی مثل مستحبات و مکروهات را مراعات نکنیم
اما الزامیات (واجبها و حرامها) را موظف به رعایتیم
Iran, Islamic Republic of
شعور ما اعم از زن مرد ، از دانشهای اکتسابی ما رشد می یابد
و دانشهای اکتسابی ما اندکند
چرا در برابر دانشمند کل تکبر بکنیم ؟
چرا خودمان را برابر با او بدانیم ؟
Iran, Islamic Republic of
کسی به کلیت زنهای مسلمان جامعه اسلامی توهینی نکرده
معدود خانمهای ناآگاه هم إن شاء الله آگاه خواهند شد
و در هر حال جامعه نبایستی از دورفهمی ماها اعم از زن و مرد متضرر شود
قانون معیار نظم اجتماعی است
محترمش بداریم
در کنار رعایت ، کاوش و جستجویمان را دامه دهیم
Iran, Islamic Republic of
اجبار همیشه با شکست مواجه میشود در هر زمینه ای فرقی نمیکند
Iran, Islamic Republic of
پس دستور بدهید قوانین را کلا برچینند

حالا نام جامعه بی قانون چیست ؟
قانون یعنی اجبار
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اگر " اجبار " درکارنباشد مملکت به جنگل تبدیل می شود!
بالاخره هرکشور و جامعه تابع قوانینی است که الزاما باید ازسوی شهروندانش رعایت گردد و ا ین قوانین تاوقتی که تغییرنکرده است لازم الاجراست و درصورت تغییرات هم بایستی رعایت شود
مثال اگر بکلی " اجبار " را حذف کنیم و اشخاص مجبور نباشند رعایت حقوق دیگران را نمایند خیلی راحت می توان درجامعه قتل و جنایات و دزدی ها را توجیه کرد. بهتراست قبل از نظردادن به کلیه جوانب آن فکرکنیم و مطمئنم شما دوست عزیزهم چنین منظوری را نداشته اید
Italy
و اختیار به فساد و فحشا کشیده میشه در هر زمینه ای فرقی نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
دین هایی در دنیا وجود دارد ک در آن انسان را قربانی میکنند و زنده زنده آتش میزنند.بعضی از آنها هر ک خارج از دینشان باشد را شیطانی میدانند خودشان را حقیقت،چطور میشود آنها را قانع کرد ک کارشان نادرست است?!نمیدانم پیامبران چطور توانستند فرعونیان و پیروانشان را قانع کنند ک ما (پیامبران)فقط ب این دلیل ک رسوم و آیین آبا و اجداد سرزمینمان را ندارنیم ناحق نیستیم!جمود فکری را بت پرستان زمان پیامبرمان داشتن ک دختران را زنده ب گور میکردند و ب دین اسلام وارد نمیشدند چون پدرانشان را بر آن یافته بودند.چون اربابان سرزمینشان را بر بت پرستی یافته بودند.اما جوانان بر پیامبر گرد آمدند.تفاوت بعضی از ما با بت پرستان قریش فقط این است که دیرتر بدنیا آمده ایم
خواهش میکنم منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
البته هر که خارج از دین حق باشد و در عین علم به حقانیت دین حق در مقابل آن کفر و تمرد بورزد گمراه است و طعمه شیطان

اما مقایسه زنده بگور کردن دختران به خاطر ننگ پنداری
با لزوم پوشش بر اساس گوهر بینی ، مقایسه در نهایت ... است

چقدر بر عکس می بینیم !
Iran, Islamic Republic of
به به
مراجع تقلید به صف
لابد باید از جمله
آب مایه حیات است هم تنازل کرد؟
یا از عبارت قرآنی
و لکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب؟
بعضی چیزها بر اساس ذات طبیعت و بشریت همیشه غیر قابل تنازلند؛ حقیقتند
تنازل از چی به چی؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی با این تعریف شما امروز که سگها را با هزار واکسن و دارو و پزشک درمان می کنند وبهداشتی نگه می دارند نباید بگوییم سگ نجس است یا شراب را بگوییم چون همه جا معمول شده بگوییم حلال است ؟؟؟ برادر حساب کتاب دارد همین جوری که نمی شود در شریعت دین دست برد و هر روزی به یک سمتی چرخید چون چند تا دختر به دلایل سیاسی می خواهند برهنه باشند بگوییم حجاب دردین نداریم؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
حکم خداوند تغییر ناپذیره.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
دین اسلام و دستورات خداوند نباید خودش را با جامعه و تفکرات مردم تطابق دهد بلکه این مردم و جامعه هستند که باید خود را با دستورات خالق هستی تطبیق دهند
Iran, Islamic Republic of
حجاب در هیچ کجای اسلام اجباری نیست . کلام خدا هیچ وقت اجبارب در مورد حجاب نداشته . اگر حجاب در اسلام اجباری بود این همه کشور مسلمان حجاب را اجباری می کردند . ایران و داعش و طالبان فقط حجاب را اجباری می دونن
Iran, Islamic Republic of
اگر مسلمانان دیگر معیارند پس متون دینی چکاره اند ؟
چرا انسانهای معصوم به عنان الگو معرفی کرده اند ؟

داعش و طالبان را ایجاد کردند تا افراط آنان ، احکام را زشت بنمایاند
تا امربه معروف و نهی از منکر را بکوبند
تا حدود و قصاص را قبیح معرفی کنند
تا اعمال زور منطقی و قانونی نیز زمینه نیابد
به توطئه دشمن لبیک بگوییم ؟!
Iran, Islamic Republic of
برو بابا توهم دشمن دارید هنوز ... شما چی هستید آخه که بخواین دشمن داشته باشید ... کره شمالی که اسطوره مبارزه با استکبار بود براتون الان به التماس افتاده ... اون دشمن اصلی آمریکا بود که برد موشک هاش به آمریکا می رسید نه شما ...
فقط داداش آمریکایی ها از جنگنده ها ساندیس پرت کردند گول نخوری ها
Iran, Islamic Republic of
از طرفی میگید توهم دشمن
از طرفی میگید الآنه که حمله کنند
کدومش رو باور کنیم ؟
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
کی توهم دشمن داره شما که به روحانی رای دادید چون حرف او را باور کردید که اگه رقیب رای بیاره جنگ به پا میشه یا ما که همیشه می گوییم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
به هر حال ما معتقدیم آمریکا دشمن استقلال ماست ولی اگر متحد باشیم و هوشیار ، هیچ غلطی نمی تواند بکند
ولی شما ما را متوهم می دانید ولی می گوئید آمریکا کدخداست می تواند با یک بمب اتمی همه چیز ما را نابود کند
کی متوهم است
شما می گفتید اگر رئیسی یا قالیباف رای بیارن جنگ میشه
هشت سال احمدی نژاد رئیس جمهور بود جنگ هم نشد تازه آمریکائی ها یواش یواش داشتند اسرائیلی ها را توجیه می کردند که باید با ایران هسته ای کنار بیائیم ولی وقتی دولت تدبیر و امید آمد و دست ها را برد بالا و گفت باید با کدخدا ببندیم
آنها هم جسورتر شدند
اگر بخواهیم جنگ نشود باید به دشمن نشان دهیم که قوی هستیم نه عکس آن
تا قبل از دولت روحانی هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی آمریکا را کدخدای جهان ندانسته بود و به کدخدائی آمریکا اذعان نکرده بود
Iran, Islamic Republic of
نه رای دادیم چون میدونیم شما و امثال شما بیایید خیابونها را هم دیوار کشی می کنید . باز هم به شما و امثال شما رای نمیدیم . چون طالبانی و داعشی فکر می کنید . چون نمی تونید به ازادی احترام بزارید . ... . نظرات شما با نظرات داعش هیچ فرقی نداره .
Iran, Islamic Republic of
رای برخاسته از هوا رو کسی از شما نخواست
در ضمن طالبان و داعش دست پرورده همون کدخدای شماست که برای کوبیدن ارزشهای دینی و نمادهای اون ، ایجاد شدند

آزادی بدون چارچوب ممکن نیست
محال است
چارچوب آزادی آفریدگارش ، قرار داده و به پیامرسانانش ، داده و اونها هم به ما انسانها ابلاغ کردند
خارج از میزان شرع احترامی ندارد
ص امین
Iran, Islamic Republic of
اگه آزادی برهنگی ست
اگه آزادی معامله عزت ملی در برابر مشتی دلار کثیفه
اگه آزادی خفقان مطلق در برابر جنایات مستکبران و کشتار ضعیفانه
اگه آزادی توهین به هم وطن و ذلت و کرنش در برابر اجنبیست
و خلاصه اگر آزادی نزول از انسانیت به سمت حیوانیت است
آزاد باش آزاد آزاد آزاد
احسنت
Iran, Islamic Republic of
در هشت سال دوره احمدی نژاد کدام خیابان دیوار کشی شد
در دوره اینترنت و فضای مجازی و انفجار اطلاعات اگر عکس یا فیلمی از دیوار کشی خیابانها دارید منتشر کنید
و الا حرف مفت زدن که مالیات نداره
Iran, Islamic Republic of
کره از کدام پشتوانه اعتقادی برخوردار بود ؟

جنگنده های آمریکا بارها خواستند بیایند
اما ...

خدانگر محتاج کافر نمی شود إن شاء الله .
Romania
حتی سعودی ها هم دارند حجاب را کنار میگدارند اما به ما و طالبان و داعش ربطی ندارد.
یعنی حتی فلسطینی ها و لبنانی ها و افغان ها و عراقیها و حزب االله و شبکه های تلویزیونیش حجاب ندارند و ما همچنان با لگد دختران بی روسری را زمین میزنیم و حبسشان میکنیم و میگوییم اگر به لحاظ تکنولوژی, و علم ازدنیا عقبیم اما در این زمینه ها واقعا پیشرفته ایم
Iran, Islamic Republic of
یعنی سعودیها الآن پیشرفت کردند ؟
Iran, Islamic Republic of
نه پیشرفت نکردن. کلی معتاد و شیشه ای و دزد دارن و ملتش توی زباله دنبال غذا میگردن و هشتاد درصدشون زندگی سگی, حداقلی دارند و خلاصه مفلوک و مغضوب و خاک توسر و گشنه گدا شدن و همین شب عیدی دارند از بدبختی ضجه میزنن
Iran, Islamic Republic of
اینها که گفتی توی کدام کشور نیست ؟
کشورهای غربی چطورند ؟
United Kingdom
کشورهای غربی چطورن ؟ تو عمرت به جز سوریه برای جنگ جایی رفتی ؟ کشورهای اروپایی بدون ریالی از پول نفت دارای سیستم سوسیال هستند . میدونی یعنی چی ؟ یعنی حق اولیه حیا را میدن . در مورد کشور المان برات میگم بطور نمونه .
۱- پرداخت میزان اجاره بها تا نفری ۵۰۰ یورو اگر فردی در خونه بزرگتری باشه و مشکل مالی پیدا کنه تا ۱ سال وقت داره با هر اجاره ای که هست بشینه و عوض کنه دولت پرداخت می کنه
۲- پرداخت مبلغ ۴۸۵ یورو به هر فرد جهت گذران زندگی
۳- پرداخت حق برق از طرف دولت
۴- در صورت مشکلات داشتن فرزند پرداخت مبلغ ۳۰۰ یورو به ازای هر بچه بعنوان هزینه اولاد
۵- تحصیل رایگان
۶- در صورت عدم کفایت پول پرداخت بن خرید کالا مجانی
۷ - سالیانه ۲ حق خرید لباس تا سقف ۷۰۰ یورو
۸- در صورت نیاز به اموزشهای جدید برای یافتن کار تا سقف ۷۰۰۰ یورو بدون برگشت از سوی دولت که اینها عبارتند از اموزش زبان المانی و یا انگلیسی ،دزیافت گواهینامه های مورد نیاز شغلی
۹- پرداخت حق بیمه از سوی دولت .
اون وقت تو کشور اسلامی ما هم پول نفت داریم هم‌مالیات مردم از سطل اشغال غذا می خورند .
...
Iran, Islamic Republic of
الآن اینهایی که سرکارند مگه نگفتند کدخدا رو ببین ... ؟
مگه نگفتند باید با دنیا ...
و منظورشون غرب و اروپا بود ؟

البته آلمان گازهای شیمیایی رو هم به صدام فروخت تا هم ملت عراق و‌ هم ملت ایران ...
الآن هم به سعودیها اسلحه می فروشند تا زندگی تحفه یمنیها کنند !

البته این پولها خوردن داره !
Iran, Islamic Republic of
90درصد, سلاحهای سبک و سنگین عراقی روسی بود اما روسیه حالا شده اخوی ما
Iran, Islamic Republic of
روسیه کنونی رو در روی تروریستهاست
اما آمریکا تولید تروریست می کنه
و پشتش هم وامیسه
فرق ندارند ؟
Iran, Islamic Republic of
من و تو میگیم روسیه ضد تروریسته اما دنیا میگه روسیه و ایران و بشار کودک کشن. تعریف ما برای خودمون خوبه اما دنیا قبولش نداره
Iran, Islamic Republic of
چشممون به دنیا باشه یا واقعیت ؟
دنیا یعنی غربیها ؟
اگر همه دنیا بگویند آب خشک است و تر نیست
باید قبول کنیم ؟
Iran, Islamic Republic of
الآن طبق قانون بین الملل مگر دولت کنونی سوریه قانونی نیست ؟
حضور روسیه در سوریه به درخواست دولت قانونیست
اما حضور آمریکا چگونه است ؟
در مقابل دین ما همه دنیا بایستن در مقابل دنیای انها خواهیم ایستاد بفرموده خمینی کبیر
Iran, Islamic Republic of
اینهایی که نوشتی مگه الآن همشون مشکل ندارند ؟
حزب الله مگر حکومت دستش هست ؟

در معنویات بایستی نگاه به برترین ها بکنیم یا وامانده ها ؟
Iran, Islamic Republic of
برترین یعنی کجا یعنی همین کشورای مفلوکتر از خودمون که لااقل آزادی اجتماعی دارن
Iran, Islamic Republic of
واقعا که منطقت رفت تو حلقم آخه برادر خوب شما فکر می کنی فقیه نگاه می کنه می گه ببینید کدام کشور کدام کار رو انجام می ده ما هم همون کار رو بکنیم وگرنه فلان میشه شاید یک حکم شرعی یک نفر عمل کننده هم نداشته باشه با این حال باید بیان بشه امروز به مادر موضوع حقوق بشر ایراد می گیرند که به هم جنس بازها آزادی نمی دید حالا ما باید
چکار کنیم از طرفی چرا کشورهای اروپایی به هم جنس بازی رسیدند ودارند قانونش می کنن چون در اثر برهنگی به جایی رسیدند که مردان میل به زنان ندارند اشباع شدند این هم یک از از بلایای بی حجابی اصلا چرا مردا شدن طرفدار بی حجابی این جای سواله واقعا؟؟؟؟؟
آدمیزاد
Colombia
آیا میدانید مردان ایرانی بطور میانگین از بزرگترین مصرف کنندگان مواد آرایشی و جراحی های زیبایی اند؟
آیا شما از فساد خزنده در جامعه امروز ایرانی آگاهید ؟
در اروپا ظاهر و باطنشان یکی است ، در ایران مردان و زنان با دورویی و تزویر کثافتکاری میکنند
Iran, Islamic Republic of
حالا اگر فساد ، باطن و ظاهر ، همه رو ، فرا گرفته باشه ، خوبه ؟
در پی درست کردن خودمون باشیم یا مثل اونها بشیم ؟
آیا ریا و تزویز ، عذر درستی است برای ، همانندی با اونها ؟
اونها در زمینه غریزه جنسی ، روند نزولی دارند یا صعودی ؟

توی کشورهای غربی ، روسای جمهور فرانسه و آمریکا ، به عنوان کشورهای سر و شاخص ، چه سابقه ای در مسایل جنسی دارند ؟
چرا ناامنی جنسی ، تا شخصیتهای حکومتی اونها هم ، رسیده ؟
به خاطر عدم ریا و تزویر ، خوبند ؟
مقابل ریا ، اخلاص است
می شود گفت ، آنها خالصانه و مخلصانه ، برای خدا ، فاسدند ؟
چرا در بکار بردن واژه ها دقت نمی کنیم ؟
Iran, Islamic Republic of
آدمیزاد این دروغ ها را از کجا در میاری
Iran, Islamic Republic of
دروغ ؟!
رسانه پره
از قول رسانه های خود غربیها
Iran, Islamic Republic of
مشکل شما اینه که سعودی ها رو مسلمون به حساب میارید!
سعودی‌ها همان‌هایی هستند که دست در دست صهیونیست ها، کفا‌ر و بهایی ها مشغول کودک‌کشی اند در یمن، سوریه، عراق و ...!
سعودی‌ها همان‌هایی هستند که شاهزادگان شان غرق در فساد اخلاقی اند!
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
ملاک کشورها یا اشخاص مسئله دار است یا نص سریع قرآن ؟ َشما سخت در اشتباهید
Iran, Islamic Republic of
تشخیص اجباری بودن حجاب به در حوزه اجتماعی که اتفاقا تشیخیص درستی هم هست ومنطق درستی هم دارد به عهده فقیه است تو که نمی توانی به فقیه بگویی همین که من دوست دارم بگو چون مثلا در فلان کشور اسلامی حجاب ازاد است خوب خیلی چیزهای دیگه هم آزاد است اینجا که آنتالیا نیست اینجا ایرانه وما شیعه وفقه ومنطق ائمه (علیهم السلام) را داریم که خیلی از کشورهای اسلامی از آن محرومند.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید تو خودت فهم و شعورت ضعیفه کسی باید برات تعیین تکلیف کنه دلیلی نداره ما هم مثل تو صغیر و سفیه باشیم ... ما خودمون رشیدیم میدونم با چی حال می کنیم با چی نه
Iran, Islamic Republic of
شما مجتهدید ؟
یعنی متخصص استخراج احکامید ؟
انسان یا علوم مقدماتی اجتهاد و فقاهت را طی کرده و مسلط شده است
یا چنین نیست
اگر مورد اولی باشد که به نظرش عمل می کند البته در موارد اختلافی
و اجر مورد دوم باشد به مجتهد رجوع می کند
مثل تخصصهای دیگر
ما تکبر در برابر عالم را انسانی نمی دانیم
و رویه متکبرانه و خودبزرگ بینانه شیطان را نمی پذیریم
و صلاح شما را هم در آن نمی بینیم
قلم شما نشانه ای از اجتهاد ندارد
بلکه ...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
شما سفیه هستید خودتان نمی فهمید
قرآن می فرماید :وقتی به منافقان گفته می شود که شما نیز مانند سایر مردم ایمان بیاورید می گویند آیا ما هم مثل سفیهان (بی خردان)ایمان بیاوریم . بدان و آگاه باش آنها خودشان سفیه هستند اما نمی دانند
سوره مبارکه بقره آیه ۱۳
تو چی میگی هر کی هر کیه مگه ،حضرت اقا در مورد حجاب صحبت کردند ختم کلام
Iran, Islamic Republic of
حجاب در اسلام امری واجب است و حدود آن در حدیث و قرآن وارد شده

اینکه کشورهای اسلامی عمل نمی کنن دلیل اینکه این حکم واجب نیست نمی باشد
آدمیزاد
Colombia
در حدیث و قران مواد مخدر و دخانیات حرام نشده است ، پس برای همین در ایران آمار اعتیاد و دود کردن سیگار و قلیان بالا است .!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما فکر می کنید
همه موضوعات مستحدثه و جدید باید در قرآن و حدیث آمده باشد !
قرآن و احادیث اصول کلی را در اختیار ما قرار می دهند
با استفاده از علوم مختلف مرتبط ، حکم سوژه های جدید استخراج می شود

البته معمولا فقهای معظم تشخیص موضوعات را به عرف و تشخیصش واگذار می کنند
مواردی را که بالا نام بردید با معیار ایجاد انحراف مزاج یا ضرر مهم می سنجند
الآن مثلا آیت الله مکارم به صراحت و با توجه به نظر کارشناسان ، حکم به حرمت دخانیات داده اند .
هاشمی :جناب آدمیزاد
Iran, Islamic Republic of
نه خیر جناب آدمیزاد علت بالا بودن اعتیاد مافیای تجارت مواد مخدر است که در افغانستان به حد وفور تولید می شود و با جنگ افزارهای پیشرفته مثل آرپی جی و ... آن را از طریق ایران ترانزیت می کنند و هم در ایران توزیع می کنند و وقتی چها تا قاچاقچی گرون کلفت را ما اعدام کنیم فریاد حقوق بشر بر علیه ما راه می افتد ولی به عربستان کاری ندارند که الان در یمن چه جنایاتی را مرتکب می شوند
در عربستان اگر برای یک کیلو یا کمتر مواد مخدر کسی را اعدام کنند ارباب آنها فریاد حقوق بشر راه نمی اندازد
آدمیزاد
Colombia
در جامعه های اسلامی اگر کسی را در حال شراب خوردن میدیده اند آن را گناهکار میدانسته اند و بیدرنگ او رانهی از منکر میکرده اند و شدیدا تنبیه و مجازات میکرده اند ولی اگر کسی رادرحال مصرف مواد مخدر ببینند از دید مذهبی آن را گناه بشمار نمی آورند به او سخت نمیگیرند و خشمگین نمیشوند و تنها بستگی به قانون ملی با او برخورد میکنند ،...
Iran, Islamic Republic of
گناه می دانند
و سخت هم می گرفتند
الآن همفکران آزادی خواه شما قانون مجازات رو تعدیل کردند !
البته در مجلس ششم هم قانون دخانیات فروشی و راه اندازی قهوه خانه و ... رو راه انداختند !
آری جامعه ای که مسیر خوبی برای کاهش دخانیات و مواد مخدر طی کرده بود دوباره برگرداندند به ...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
کدام یک از این کشورها حاکم اسلامی دارند و می خواهند احکام اسلام را اجرا کنند؟
United Kingdom
اقای ابوذر شما فقط مسلمونی و اسلام را میفهمی البته طرز فکر شما و داعش و طالبان دقیقا یکی هست . میشه لطفا فرق بین تفکر شما و داعش را برای من بزنید ؟ شما و اقای هاشما دقیقا تفکر داعشی و طالبانی دارید .
Iran, Islamic Republic of
تعجب بنده از اینه که شما ما را دارای تفکر داعشی می دانید ولی چه زمانی شما از شهدای مدافع حرم که با داعشی ها جنگیدند تجلیل کردید ؟
کی از آنها تجلیل کردید
آنوقت ما که می گوییم باید با داعش جنگید داعشی هستیم !!
واقعا که !!!!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
از نظر شما هر کس بر احکام اسلام پافشاری کند داعشی است
ولی ما و تفکر ما بود که بساط داعش را جمع کرد نه تفکر سازشکارانه دوستان شما
البته ما بیدی نیستیم که از این بادها بلرزیم و با تهمت زدن شما از قبیل داعشی و ... میدان را خالی کنیم
کامنت می نویسیم تا نگذاریم شما، جوانان معصوم این مرز و بوم را با حرفهای بی محتوا فریب دهید
Iran, Islamic Republic of
داعش و طالبان رو اربابان شما ایجاد کردند تا احکام زیبای دینی را برایتان زشت کنند
و شما همچنان ...
Iran, Islamic Republic of
فقط شما در همین جا لطف کنید و بنویسید (اخیرا شروع کرده و اگر مطلبی را نمی زنید دلیلش را می نویسید) چرا مطالب زیر را نمی نویسید و دلیلتان چیست تا بنده از شما چیز یاد بگیرم. ممنون:

هرچه تاثیر اجتماعی داشته باشد اگر به نفع جامعه باشد مجاز می شود و اگر مضر به جامعه باشد ممنوع می شود. خداوند نیز به خاطر شدت محبت به آن چه خود خلق کرده و چون مربی انسان است و باید انسان و مخلوق خود را تربیت کند مسائلی را برایش مجاز و یا ممنوع کرده است. مثلا چون شرابخواری یا زنا یا ربا خواری یا رشوه دادن و گرفتن یا ظلم به خود و مردم و...برای انسان مضر است آن ها را ممنوع کرده است (که به آن حرام می گوید). وقتی این مسائل بخواهد علنی و در جلوی چشم همه باشد و در کف خیابان بخواهد اتفاق بیفتد چون موجب تخریب جامعه می شود جلویش را می گیرد. بی حجابی هم از همین نوع مسائلیست که تاثیر مضر اجتماعی دارد و لذا ممنوع شده است. کسانی که می گوین حجاب اجباری نباشد بحث اصلیشان این است که حکومت، اسلامی نباشد. یعنی می گویند ما مثل حکومت ترکیه یا امریکا و انگلیس باشیم و آن چه خدا ممنوع کرده است را کاری نداشته باشیم یلکه خودمان به جای خدا بگوییم چه چیز مجاز و چه چیز ممنوع باشد. از نظر این افراد مثلا حجاب داشتن لازم نیست و بعد می رسد به این که برهنه بودن هم اشکالی ندارد و بعد می رسد به این که همجنس بازی هم اشکالی ندارد و نباید ممنوع باشد و اشکالی ندارد دیسکوها و مرکز قمار هم باشد یا مغازه های مشروب فروشی هم باشند و...الان از حجاب شروع می کنند و بعد آخرش همه اینها و بدتر از آین ها هم از نظرش مجاز می شود. وقتی دیگر خدا حاکم نباشد و خوب و بد را تعیین نکند و مرجع مجاز و غیر مجاز نباشد خود افراد می شوند مرجع و خودشان میگویند و تعیین می کنند چه چیز اجباریست یا اختیاری.. دیگر خدا در حوزه و قلمرو مسائل اجتماعی حاکم نیست و حضور ندارد. خدا فقط به درد دعا کردن وگوشه مساجد و امامزاده ها و هنگام دفن و ازدواج و طلاق و نماز و روزه و حج و... می خورد. در قلمرو حکومت و سیاست و تدبیر امور اجتماعی مردم دیگر خدا هیچ کاره است. اینهایی که حرف از اجباری و اختیاری می زنند آخر حرفشان همین است. بعضی نمی فهنمد و بعضی می فهمند ولی کم کم آن را مطرح می کنند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
شما چقدر نسبت به اسلام و احكام آن اطلاع داريد كه نظر مي دهيد؟ آن كشورهايي كه ادعاي اسلام و مسلماني دارند خيلي كارهاي ديگر هم انجام ميدهند. در آنجا شراب خوري ، فحشا ، همجنس بازي و ... آزاد است آيا اسلام چنين مجوزي داده است؟ اصلا دين يعني قانون و چارچوب . اگر قرار باشد هركس هر كاري خواست در جامعه انجام دهد كه مي شود جنگل و حتي بدتر. چرا وقتي قانون مي گويد بايد پشت چراغ قرمز توقف كنيد همه مي پذيريد(البته ممكن است پيدا شوند افراد مريض و كم عقلي كه اينرا هم رعايت نكنند) اما وقتي به قوانين ديني و الهي مي رسيد در مقابل آن مي ايستيد ؟ آيا رعايت قانون عدم عيور از چراغ قرمز و يا همه قوانين اجتماعي ديگر مي تواند اختياري باشد؟ قانون حجاب يك قانون اجتماعي است و الا كسي نگفته است افراد در خانه هاي خود بايد چگونه پوششي داشته باشند. آيا فهم اين مسائل ساده اينقدر سخت است؟ چرا بدون فكر حرف مي زنديد و نظر ميدهيد
ص امین
Iran, Islamic Republic of
...
آدمیزاد
Colombia
احکام شرع اگر اجباری شود اثر معکوس خواهد داشت که نتیجه اش را در جامعه امروزی ایران میبینیم.،
Iran, Islamic Republic of
احکام الزامی شرع مقدس هماره اجباری بوده است
و اثر معکوس هم نداشته
البته منافق که خواه ناخواه ممکن است درونش را در هر فرصتی بنمایاند .
Iran, Islamic Republic of
هیچ کدام یک از احکام شرع اجباری نیست . نماز واجب است اما اجباری نیست . مشکل این جاست که جمهوری اسلامی و حکومت فقها گناه در اسلام را تبدیل به جرم کردند مثلا نماز خواندن در ادارات را اجباری کردند البته نه این که یقه کارمند را بگیرند ببرند نماز خانه اما اگر نرود برایش راپورت می کنند که ایشان نماز نمی خواند و این در پرونده ایشان ضبط می شود نتیجه اش این می شود که فرد نماز را برای خدا نمی خواند بلکه برای حقوق و مزایا و ارتقا شغلی می خواند به عبارت ساده تر " ریا " می کند .
Iran, Islamic Republic of
وجوب کفایی امر به معروف و نهی از منکر تا ممانعت کامل از گناه یعنی چه ؟
ترک نماز گناه نیست ؟
بی حجابی گناه نیست ؟
...
Iran, Islamic Republic of
استخدامی مگر استخدامش مشروط به مسلمان بودن و ملتزم بودن به احکام دینی نیست ؟
نهاد یا اداره پیگیر وضعیت تعهد کارمند بدکردار است
یا دروغگویی که تعهد کرده و زیر تعهدش می زند و کلک می زند ؟
مگر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ، فرد را از نیت اخلاص مسلوب الاختیار می کند ؟
Iran, Islamic Republic of
کاش شما می فرمودید اسلامی که می گویید را از کدام منبع آموخته اید؟
با این تحلیل شما، این همه آیه و روایت درباره ی حد و تعزیر چه می شوند؟
Iran, Islamic Republic of
بهتر است به منابع اسلامی در این رابطه مراجعه کنیم . منابع تاریخی ما وقتی سخنان حضرت فاطمه زهرا را در واپسین لحظات عمر شریفشان به حضرت علی را ضبط کرده اند حتما تعداد اجرای احکام توسط ایشان را مغفول نگذاشته اند . در دوره حکومت ایشان چند حکم رجم یا شرب خمر یا قطع ید اتفاق افتاده است ؟ به نظر می رسد یا نبوده یا انگشت شمار بوده است چرا ؟ چون اثبات این احکام بسیار بسیار بسیار به غایت در منابع اسلمی سخت است که گویی غیر ممکن است مثل حکم انواع زنا . حکم اسلامی می گوید 4 شاهد مرد بالغ و عادل باید با هم در برابر قاضی حاضر شوند و با هم شهادت بر عمل زنا بدهند اگر 3 شاهد شهادت بدهند و یکی ندهد قاضی می بایستی آن 3 نفر را 70 ضربه شلاق بزند مگر اینکه متهم در برابر قاضی شهادت بدهد .... 1400 سال بعد در زمان فعلی قاضی متهم را به پزشکی قانونی می فرستد پزشکی قانونی با علم روز تائید می کند که عمل منافی عفت انجام شده یا میزان الکل در خون متهم این قدر است یا فیلم دزدی در دوربین های مداربسته ظبط شده است لذا متهم نمی تواند دروغ بگوید .... 1400 سال پیش این احکام تعزیری بر اساس دانش آنروز نوشته شده بود و متهم گناه می کرد و دروغ می گفت با هم می شد دو گناه راه توبه هم باز بود چون خدا وند چنین خواسته بود آن موقع قاضی می گفت چون نمی توان ثابت کرد که این فرد شرب خمر کرده و خودش هم می گوید نخورده لذا حکمی نمی توان بر وی جاری کرد خودش می داند با خدای خودش و روز قیامت اما امروز قاضی شرع با استفاده از علومی که صد در صد غربی هم هست ثابت می کند و حکم می دهد ...
Iran, Islamic Republic of
نماز موضوع اجتماعی نیست. داخل خانه ات یا مسجد یا ...می خوانی یا نمی خوانی. رنگ زیر پیراهنی شما چه رنگی باشد مساله شخصی است اما این که با شورت بیرون بیایی یا با....مساله دیگر شخصی نیست چون این نوع پوشش روی اخلاق و سبک رفتاری و فرهنگ جامعه اثر می گذارد. ولی وقتی موضوعی اثرش به جامعه بازگشت و روی جامعه اثر گذاشت باید در مورد آن هم قانون گذاشت. غربی ها که الگوی بعضی ها هستند در همان برهنگی که دارند نیز قانون گذاشته اند که تا چه قدر برهنه باشند. چرا قانون گذاشته اند؟ اجازه می دادند هر کس هر گونه خواست تا برهنگی کامل بیرون بیاید!
Iran, Islamic Republic of
هرچه تاثیر اجتماعی داشته باشد اگر به نفع جامعه باشد مجاز می شود و اگر مضر به جامعه باشد ممنوع می شود. خداوند نیز به خاطر شدت محبت به آن چه خود خلق کرده و چون مربی انسان است و باید انسان و مخلوق خود را تربیت کند مسائلی را برایش مجاز و یا ممنوع کرده است. مثلا چون شرابخواری یا زنا یا ربا خواری یا رشوه دادن و گرفتن یا ظلم به خود و مردم و...برای انسان مضر است آن ها را ممنوع کرده است (که به آن حرام می گوید). وقتی این مسائل بخواهد علنی و در جلوی چشم همه باشد و در کف خیابان بخواهد اتفاق بیفتد چون موجب تخریب جامعه می شود جلویش را می گیرد. بی حجابی هم از همین نوع مسائلیست که تاثیر مضر اجتماعی دارد و لذا ممنوع شده است. کسانی که می گوین حجاب اجباری نباشد بحث اصلیشان این است که حکومت، اسلامی نباشد. یعنی می گویند ما مثل حکومت ترکیه یا امریکا و انگلیس باشیم و آن چه خدا ممنوع کرده است را کاری نداشته باشیم یلکه خودمان به جای خدا بگوییم چه چیز مجاز و چه چیز ممنوع باشد. از نظر این افراد مثلا حجاب داشتن لازم نیست و بعد می رسد به این که برهنه بودن هم اشکالی ندارد و بعد می رسد به این که همجنس بازی هم اشکالی ندارد و نباید ممنوع باشد و اشکالی ندارد دیسکوها و مرکز قمار هم باشد یا مغازه های مشروب فروشی هم باشند و...الان از حجاب شروع می کنند و بعد آخرش همه اینها و بدتر از آین ها هم از نظرش مجاز می شود. وقتی دیگر خدا حاکم نباشد و خوب و بد را تعیین نکند و مرجع مجاز و غیر مجاز نباشد خود افراد می شوند مرجع و خودشان میگویند و تعیین می کنند چه چیز اجباریست یا اختیاری.. دیگر خدا در حوزه و قلمرو مسائل اجتماعی حاکم نیست و حضور ندارد. خدا فقط به درد دعا کردن وگوشه مساجد و امامزاده ها و هنگام دفن و ازدواج و طلاق و نماز و روزه و حج و... می خورد. در قلمرو حکومت و سیاست و تدبیر امور اجتماعی مردم دیگر خدا هیچ کاره است. اینهایی که حرف از اجباری و اختیاری می زنند آخر حرفشان همین است. بعضی نمی فهنمد و بعضی می فهمند ولی کم کم آن را مطرح می کنند.
آدمیزاد
Colombia
شما میگویید خدا بعضی کارها را ممنوع کرده و بعضی ها را اجباری کرده است ،اگر همه جهانیان و مردمان آفریده خدا باشد (که هست )، پس قانون خدا میبایستی از آغاز آفرینش و در همه جا یکسان و بطور طبیعی و نهادی بوده باشد اما اینطور نیست ، و اولا احکام شرعی اسلام در تاریخ بسیار تازگی دارند (پس مربوط به همه زمانها نمیشود ) و دوما این احکام در همه جهان و میان همه مردمان مورد پذیرش نیست (پس در نهاد و طبیعیت مردم نیستند ) ، پس شاید این شمایید که خود را به نادرست ،سخنگوی خدا میدانید.
Iran, Islamic Republic of
شرایط مکانی و زمانی در امتهای گذشته مختلف بوده است
شرایع گذشته دارای احکام مقطعی بوده اند
اما شریعت خاتم المرسلین ، شریعتی بدون محدوده زمانی است و تا قیامت اعتبار دارد
Iran, Islamic Republic of
چه ملازمه ای است بین تازگی حکم و ابدی نبودن ؟
ابدیت حکم تابع اراده خداوند است
قدمت و تازگی ملاک نیست
Iran, Islamic Republic of
پذیرش و عدم پذیرش ملازمت با فطری بودن و نبودن ندارد
انسان ها در پذیرش و عدم پذیرش ممکن است متاثر از چیزهای مختلف باشند
عادتها نقش مهمی دارند
یعنی اگر عادتی برخلاف فطریات و رویه خوب ، شکل گرفته باشد ، دارنده آن عادت مقاومت می کند
به همین جهت هم ما راهنماییهای مهمی را در روایات داریم
مثلا آقا امیر المومنین روایت ازشون هست که
العادة طبع ثان
یعنی عادت طبیعت دوم است
یعنی چنان پایدار است که گویا طبیعت اولیه انسان است
و در مقابله با آن می فرمایند
قلع العادات کالمعجز
تغییر عادتها به معجزه می ماند
یعنی کار دشواری است
یعنی اگر عادت بدی بود ، بایستی برای تغییرش انرژی خوب و فراوانی گذاشته شود
عوامل دیگر مثل محیط
دوستان
خانواده
مدرسه
و ... موثرند
لذا برای همه اینها ما راهکارهای پیشگیرانه و درمانی هر دو داریم
آدمیزاد
Colombia
از دید فلسفی چیزی نمیتواند ضد خودش را بیافریند مگر آنکه در اصل و جوهرخودش از اضداد ساخته شده باشد ،پس اگر اراده مطلق خدا خواستار چیزی باشد ، نمیتواند ضد و یا غیر آن پدید بیاید که بعضی آنرا بپذیرند و بعضی ها آنرا نپذیرند و اگر در نکته ایی چند گانگی و ضدیت باشد آنرا نمیتوان خواست و اراده خدا دانست و چون "شرع اسلامی" پذیرفته طبیعی همگان نبوده است پس در اینکه خواست خدا باشد جای بحث دارد. زیراکه اراده و عمل خدا یکیست ( اراده خدا ضد خودش را پدید نمی آورد.)
Iran, Islamic Republic of
اراده تکوینی تخلف ناپذیر است
در اراده تکوینی خداوند اختیار نسبی و بخشی برای انسان قرار داده است
و انسانها این اختیار را دارند
در گزینه های اختیار است ، تشریع مطرح می شود
اگر در تشریع که تخلف پذیر است
گزینه ای واجب و گزینه دیگر حرام بود
انسان به حسب اختیار تکوینی هر دو گزینه را می تواند انجام دهد
اما به حسب تشریع فقط گزینه واجب حق است و انسان حق دارد آن را انجام دهد
اما گزینه حرام باطل است و حق ارتکابش را ندارد

بنا بر این
انسان اختیار دارد تکوینا
اما همه گزینه لزوما حق نیستند
پس تشریعا فقط گزینه یا گزینه های حق را انتخاب کند نه غیر آنها را
اما
آدمیزاد
Colombia
با سخن شما خدا بایستی دو گزینه نیک و بد ، حق و ناحق را از پیش آفریده باشد تا انسانها توانایی گزینش یک از آندو را داشته باشند ، آیا میتواند برازنده خداوند که حق مطلق است، باشد که از خود " ناحق " را آفریده باشد ؟
Iran, Islamic Republic of
اختیار و آزادی
یعنی امکان گزینه های مختلف

اساسا تکلیف و بازخواست بدون امکان خوب و بد شدن ، معنی ندارد

امکان داد
و تشریعا فرمود راه درست برو که سعادتت در آن است
و را نادرست نرو که شقاوت سرانجام آن است
Iran, Islamic Republic of
جامعه امروزی نتیجه چیزهای دیگر است
غیر از هجمه دشمنان
به اینها دقت کنید :
فیلمهای کذایی صدا و سیما و سینما
موسیقی های مخرب بخصوص از صدا و سیما
کم کاری رسانه ها به ویژه صدا و سیما
ترویج عملی پسند محوری تا آنجا که در پایان زمزم احکام رادیو معارف هم می گوید امیدواریم مورد پسند شما قرار گرفته باشد
سوء استفاده از اشعار عرفانی در صدا و سیما حتی در رادیو معارف
بجو بخنده های مردان و زنان نامحرم در صدا و سیما
مصاحبه صدا و سیما با بدحجابان
و ...
مظلومیت تا کجا ؟
دهها سال است به اسم اسلام علیه اسلام و مسلمانان می تازند
اگر یک برنامه روشنگرانه می گذارند
چنان برنامه های قولی و عملی و فرهنگی متضاد با آن می گذارد که ...
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چاه کن خودش همیشه ته چاه است
با شعور تر از خدا!!!
Iran, Islamic Republic of
آیا خداوندی که حکم واجب داده به اندازه شما نمیدانست که چه می شود؟

مگر حکم واجب الهی را ما وضع کردیم که چانه زنی می کنید؟

ایرادی که شما می گیرید ایراد بر علم خداست آیا شما خود را عالم تر از خدا میدانید؟

آیا این احتمال وجود ندارد که خالق زمین و آسمان از شما بیشتر بداند؟
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز جای خداوند صحبت نکن لطفا
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
خوب شما نه قرآن راقبول دارید نه معصوم علیه سلام را اگر کسی هم بگوید خدافرمود طعنه میزنید جای خدا صحت نکن حکم پوشش در قرآن و هم در کلام معصوم وهم سیره ی معصوم علیه سلام آمده است . وخالا یک عده ای که یا به اخکام دین ناآگاه هستند یا مصداق فی قلوبهم مرض می باشند هی ایراد می گیرند وبالاتر ازآن خود را عقل کل می دانند و می گویند ما رشید هستیم -ما خودمان بلدیم تشخیص بدهیم که جه طور رفتار کنیم . درحالی که از خیلی دانش ها بی بهره اند ودر باره ی خیلی از امور جاهل می باشند واز سر خود خواهی و تکبر زیر بار حرف خق نمی روند وبرای اینکه نادانی خود را پوشش دهند آسمان و ریسمان را به هم می بافند .خدا عاقبت همه را بخیر وسعادت ختم کند .
Iran, Islamic Republic of
پس اگر یک آدم مست به روی خانواده و ناموس شما چاقو بکشد، بکُشد و بدزدد اجباری در منع او و مجازات او نیست!
Iran, Islamic Republic of
عوض شدن نظر انسان غیر از تکالیف مسلم شرعی است بزرگوار
نیک منش
Romania
حجاب از واجبات است و شکی در آن نیست اما جامعه اسلامی شیعه باید علوی باشد و حسینی. یعنی باید با ظلم و تعدی و دزدی بیت المال و فساد و فقر و بیعدالتی و قلدری ستم پیشگان مبارزه کرد و بعد به حجاب پرداخت اما متاسفانه ما احکام را وارونه اجرا میکنیم یعنی به جای اصلاح امور از بالا آمده ایم پایین جامعه. واقعا امام حسین در راه چه چیزی شهید شد. عدالت علی در جامعه شیعی ما کجا دارد اجرا میشود. آیا این مسئولان نباید حیا کنند؟ نباید گورشان را گم کنند, وقتی این همه جامعه را به ورطه نابودی تدریجی کشیده اند؟ آیا این فیش های چندین میلیونی برای مدیرانی که نهایتا به درد دربانی نجیب خانه های استانبول میخورند, ظلم به نخبگان حقیقی نیست؟
حجاب واجب است اما نان شب مردم واجب نیست؟
وای بر این ظالمان که امیدواریم زنده باشیم و بارش عذاب الهی را بر سرشان ببینیم
Iran, Islamic Republic of
بی حجابی ظلم نیست ؟
مسیر انحراف اخلاقی جنسی ظلم نیست ؟
ربودن دل مردان متاهل ظلم نیست ؟
تحریک مدام غریزی جنسی و بی مورد ظلم نیست ؟
اسباب آبروریزی جوانان ظلم نیست ؟
ایجاد عقب گرد جامعه از ارزشی مثل حجاب ظلم نیست ؟
پشت پا زدن به وصیت شهدا ظلم نیست ؟
...
Iran, Islamic Republic of
شما باید بری دکتر تا مشکلات جنسیت حل بشه . این ربطی به حجاب و یا بی حجابی نداره ۶ میلیارد نفر تو دنیا با این داستان مشکل ندارند شماها تو ایران ۱ میلیونید طالبان ۲۰۰ هزار نفر و ۲ هزار نفر داعشی با این مسله جنسی مشکل دارند . برید دکتر خوب بشید و درمان کنید .
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما تو دنیای دیگری زندگی می‌کنی!
برو وضعیت خانواده و فساد اخلاقی رو تو جوامع غربی تحقیق کن! اون موقع می‌فهمی مشکل دارند یا نه.
اونها در غرب مشکل پیدا کردن با این ازادی های الکی وبی بندو باری.. امار تجاوز به زنانشون رو نگاه کن
Iran, Islamic Republic of
یعنی سیدالشهدا برای حجاب شهید شد؟ بابا دین شماها چیه و شیعه ی چه کسی هستید؟ ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مگر در زمان سید الشهدا علیه السلام مشکل حجاب وجود داشت ؟
اصلا صدر اسلام هم چنین مشکلی نبود
آیات حجاب فقط در جهت تکمیل حجاب بود نه تاسیس
تازه حجاب توی همین اروپا هم قبلا معمول بوده
مهدی
United Kingdom
هر چیزی جای خود.
فساد و ظلم از جامعه باید پاک شود.
بی حجابی فساد میآورد و خوردن حق الناس باعث ظلم میشود.
هر دو به موازات هم باید رفع شود.
وقتی دنبال هوا و هوس رفتی دستت به مال حرام هم آلوده میشود.
Iran, Islamic Republic of
اول دست اندازی و حیف و میل ببت المال که نهادینه شده مهم است
Iran, Islamic Republic of
موازات را از کجا اوردی عزیز, دل برادر
اولویت اینه که حاکمیت و امرای پلیدش را باید مجازات کرد و به موازاتش فقر و تبعیض را از بین برد. آخه حجاب اجباری را از کدام حدیث نبوی استخراج کردین؟
Iran, Islamic Republic of
اجبار از کلیه آیات و روایات امر به معروف و نهی از منکر

الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلاة و آتوا الزکاة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر
کسانی که امکان حکومت بدانها دهیم ، نماز بپا دارند و زکات دهند و امر به معروف نمایند و نهی از منکر کنند

آیات و روایات حجاب وجوب آن را اثبات می کند
و آیه شریف فوق می فرماید
در صدر برنامه حکومت اسلامی بایستی امر به معروف و نهی از منکر باشد
از جمله منکرات مسلم بی حجابی است طبق آیات و روایات حجاب

از جمله عوامل مهم فقر گناه است
و بی حجابی گناهی با آثار اجتماعی دهشتناک
کوچک و دسته چندمش نپنداریم
Iran, Islamic Republic of
معروف یعنی عدالت یعنی عرضه و لیاقت حکومت بر مملکت شیعه
منکر یعنی ظلم و تبعیض و بیعدالتی و فقر و وادار کردن دختر مسلمان ایرانی به تن فروشی در سلیمانیه و دبی
امر به معروف و نهی از منکر هیچ ارتباطی به حجاب نداره و بیخودی تفسیر به رای راه نیندازیم
بزرگترین منکری که در تاریخ تشیع داریم حکومت یزیده یعنی به نام دین و پیغمبر، خون ملت را توی شیشه کرد و ظلم را گسترش داد و آقازاده پس انداخت و سرمایه های امت مسلمان ابران را به فنا داد.
هر که میگه منکر یعنی بدحجابی و بی حجابی واقعا از اسلام هیچی نمیفهمه
منکرات واقعی را از بین ببرید تا ملت مثل مردم مالزی و اندونزی حجاب اختیاری آن هم با بالاترین حد پوشش را انتخاب کنه و به این که یه دختر مسلمونه افتخار کنه
Iran, Islamic Republic of
چطور وادار کردند ؟
یعنی ربودند ؟
البته اینهایی که با زبان ، قلم و سعی می کنند ، حجاب را کوچک کنند
و هاری خواهش را ترویج کنند
حتما کارشون ربایش دل و دین دختران و زنان مسلمان ایرانی است
گناه بدحجابی و بی حجابیِ ، همه کسانی که بدین وسیله منحرف می شوند ، پای ترخیص کنندگان و تجویز کنندگان ، نوشته می شود
Iran, Islamic Republic of
امر به معروف و نهی از منکر ارتباطی به حجاب نداره ؟

پس امر :
« و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن »
باید مقنعه هایشان را بر گریبان بیاندازند
امر به معروف نیست ؟

و نهی « ولا یبدین زینتهن ... »
زینتشان را آشکار نکنند
نهی از منکر نیست ؟

مشکل شما چیه ؟
Iran, Islamic Republic of
دختران مسلمان ایرانی بیش از دیگران به حجاب افتخار می کنند
و دل بستگی به دستورهای سعادت بخش الهی را به هیچ چیزی گره نمی زنند

برای از بین رفتن آن منکراتی که گفتی ، بایستی طرف ترویج و ضرورت حجاب قرار بگیری نه ...
Iran, Islamic Republic of
وقتی شما چند بیماری داشته باشی به همه با هم می رسی و نمی آیی اول مثلا بروی تنگی عروقت را بهش برسی و بعد مثلا انگشتت که زخم شده را درمان کنی! به همه رسیدگی می کنی چون به "سلامتی" شما بر می گردد و مساله "جان" مطرح است. در مسائل فرهنگی هم بعضی موارد به سلامتی و جان فرهنگی و اخلاقی جامعه مربوط می شود. ممکن است شما جلوی دزدی ها را بگیری و...ولی اگر هوا آلوده باشد ناگهان می بینی انواع بیماری های تنفسی و پوستی و داخلی و...گرفته ای و دیگر جامعه ای (به معنای حقیقی اش) نخواهد بود و شما هم نخواهی بود که نتیجه کار را ببیند و ببینی. در ضمن یکی از ظلم های بزرگ و حق الناس ها همین بی حجابی و بی بند و باری و...است.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
تمام این امور واجب است و به عهده دولت است که آنها را اجرا کند. اما دولت فقط و فقط به برجام پرداخته و بقیه امور مملکت را بی خیال شده است
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی ب برجام داره الان?!
Iran, Islamic Republic of
برجام اکثر توجه رو به سمت خودش برده
دولت بایستی به فکر سلامت معنوی جامعه با متدهای اسلامی می بود و باشد
Iran, Islamic Republic of
دختران محترم حضرت امام خمینی سلام الله علیه الحمدلله در حیات هستند ، شما از آنان بپرسید نظر عملی امام در باب محرم و نامحرم چه بوده .
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه سیاست مرغ یک پا داره بین علما و مسئولین وجود داره. با اینکه میبینن حجاب اجباری چه بر سر دختران ما آورده و باعث شده تعداد بسیار زیادی از دین گریزون بشن اما متاسفانه بر این سیاست پافشاری میشه
Iran, Islamic Republic of
دین من درآوردی که دین نیست. شهوات خودمان را اسمش را می گذاریم دین. هر چیز که با هوا و هوسم جور در نیاد را می گیم این را برش دارید تا ما دین را قبول کنیم. اون که دیگه دین نیست یک چیزیه که خودت از خودت درآوردی و اسمش را گذاشته ایی دین!
Iran, Islamic Republic of
دختر حضرت امام، فریده مصطفوی نقل می کند که: برخورد امام با دامادها و عروس هایشان خیلی محترمانه و دوستانه بود. منتها چون دامادها به همه اهل منزل محرم نیستند با رفت و آمد زیاد داماد موافق نبودند. از این جهت همیشه با دامادها فاصله داشتند زیرا در مسأله محرم و نامحرم سختگیر بودند.
Iran, Islamic Republic of
البته اون چيزي كه شما غلظتشو زياد كردين، غلظت آرايش تونه! ولابد مصداق حجاب اوني هست كه دختر سركار در كانادا داره...
ali
Iran, Islamic Republic of
من به شخصه دوست دارم همه حجاب داشته باشند. اینطوری زیباترند. بعضی خانمهای زشت که شویدهایشان (موهایشان) را بیرون می ریزند مثل
...می شوند.
لااقل دخترخانمها تاموقعی که ازدواج نکردند روسری را حفظ کنند چون ممکنه شوهر گیرشون نیاد!
Italy
یعنی مثل دختر ایشون میشه بی حجاب بود بعد با فتوشاپ درستش کرد
Germany
«در سی سال اخیر برخی چیزها از درون جامعه جوشید» از آن جمله آقازاده سالاری یکی از آن «چیزها» می باشد.
دائم در این سایت و سایت های مشابه خبر درست کنید که آهای ملت چی نشسته اید که فلان آقازاده چی عطسه کرده ، چی سرفه کرده، کجا سکسکه گرفته و از همه مهمتر کدام فکر روشن آروغ زده است.
حد مجاز
Iran, Islamic Republic of
حتما در حد دختر خانم شما در خارج از کشور که با بلوز تنگ آستین کوتاه و یک شلوار کاملا تنگ یک روسری پوشیده بود حد مجاز حجاب است؟

جمع کنید بساط تحریف اسلام رو
Iran, Islamic Republic of
اسلام کشور ما پله ای است برای تسلط بر عوام برای پیشبرد اهداف خاص که همان حکومت بر مسلمانان جهان است که عقده ای شده است برای بعضی ها
Iran, Islamic Republic of
جناب مفسر !
Iran, Islamic Republic of
و چقدر حضرتعالی از عالمان دینی بیشتر دین را می فهمی؟! چقدر با نگاه سیاسی سر کیسه عقل را هم شل می کنی؟!
Iran, Islamic Republic of
حالا که اوضاع برای دوستان قمر در عقرب شده همه روشن قکر شدند و دارند از اختیاری و غیره حرف می زنند ... نه داداش دیگه از این حرف ها جواب نمیده
اصلاح طلب ها هم لنگه اصولگراها فرقی ندارند
جای مک مستر هم که میخواد بره احتمالا میکن جان بولتون قراره بیاد ...
پومپئو و بولتون رو هم بغل هم کجای دلمون بزاریم تو این وضعیت ؟
Iran, Islamic Republic of
حد حجاب اسلامی چیست لطفا؟
Iran, Islamic Republic of
بجز صورت و دستها تا مچ پوشیده باشد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این خانم چرا این اعتراض را در زمان امام به امام نکردی تا پاسخ قاطع امام همانند آن زنی که گفته اوشین الگوی من است حکم اعدامت را بدهد حالا که زمام بیت امام در دست...کارشناس شدید؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کاش همه ی نظرات رو منتشر میکردین،با سانسور بجایی نمیرسیم.هر کی حرف خودش رو میزنه و هیچ کی قانع نمیشه.جالبه شمام دقیقا همون نظراتی رو سانسور میکنین ک میتونه باعث قانع شدن گروه مقابل بشه
اشرافیت ممنوع
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حالا ایشون یه ... گفته که دوباره سر زبونا بیفته، چه اهمیتی داره؟
نوه هرکی بودن یا همسر هرکی بودن که ... نمیاره. اون حرفها برای همین زده میشه که آشوب تقلبی و توفان در استکان به پا بشه و شما هم کمک می کنیین.
یزدی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا همینهایی که این نظرات را می دهند خودشان حاضر نیستند پیش قدم شوند و مثل زن و دخترهای رضاشاه قلدر بی حجاب شوند و در ملا عام ظاهر شوند؟!!!
Iran, Islamic Republic of
خانم اشراقی شما از کی تا حالا مجتهد شدید ما خبر نداشتیم از خاله محترم بپرسید که امام در روبرو شدن با شوهر خواهرشون چی گفتند تا دستتون بیاد حجاب چطور باید باشه لطفا توی اموری که تخصص ندارید اظهار نظر نکتید
سعید
Iran, Islamic Republic of
...
چه فرقی داره
Iran, Islamic Republic of
خانم اشراقی آن حجابی رو دوست دارند که دخترش در خارج با اون وضعیت جایزه اش رو گرفت.
پسر نوح با بدان بنشست و خاندان نبوتش گم گم گم شد.
الله اکبر
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر مقدم
هنوز تابعیت آلمان رو دارید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا - حجاب از دستورات و ضرویات دین مبین اسلام است . وکسی که ادعای مسلمان بودن را دارد، یعنی تسلیم بی چون و چرای در برابر فرمان الهی و وظیفه دارد که به تمام دستوراتی که خداوند متعال در کتاب مصحف یعنی قراآن توسط رسول اکرم (ص) نازل فرموده و دستور زندگی تمامی بندگانش است عمل کنند. سیره زندگی امامان معصوم صلوات اله علیهم اجمعین حجت را بر تمام بندگان تمام نموده که اگر کسی زندگی جاودانه بی پایان همراه با سعادت همیشگی را بخواهد باید بر اساس دستورات اسلام عمل کنند. والا ادعایی بیش نیست و خود را گول زده اند . در درکات جهنم در عذاب همیشگی معذبند و ندای جهنم هل من مزید است .
علی
United States
فکر کن!یه کم غلظتش رو کم کنیم چی هم که نمیشه!میرسیم باز به مینی ژوپ
United Arab Emirates
حجاب قطعا شرعی است.
اما افراط در آن بسیار
قبل از انقلاب کتابی خواندم از سیره علی علیه السلام
آستین لباس قرآن ناطق تا آرنج بود همان آستین معروف شهید رجایی
بعد از انقلاب تا مدتها آستین رجایی را به کلانتریها ، دادگاه ها و بسیار اماکن دیگر راه نمیدادند
اسم این چیست!؟
Iran, Islamic Republic of
حضرت علی علیه السلام در چه شرایط اقتصادی زندگی می کردند ؟
امام صادق علیه السلام در چه شرایطی ؟
آیا وضع لباس هر دو یک جور بود ؟
سایر ائمه علیهم السلام وضعیت آستین چطور بوده ؟ تا کجا بوده ؟
اگر می گوییم زنان پوشش و حجابشان چنین و چنان باشد
خودمان هم قدری ...
الآن این حرص و ولع تقاضای برخی از زنان برای رفتن به استادیوم های مردانه برای چیست ؟
آیا می دانید که امام راحل رضوان الله تعالی علیه ، نگاه زن به بدن مرد نامحرم را ، به همان میزان عکسش یعنی صورت و دستها تا مچ جایز می دانستند و نه بیشتر ؟

بنگرید :
مسألة 19 - لا يجوز للمرأة النظر إلى الأجنبي كالعكس، والأقرب استثناء الوجه والكفين.
زن هم همانند مرد ، نمی تواند به نامحرم نگاه کند ، و اقرب آن است که صورت و دستها تا مچ مستثنی است .
تحریر الوسیله ، ج ۲ ، ص ۲۴۳ .
Iran, Islamic Republic of
...
مطمئني
Iran, Islamic Republic of
در مورد ؟
سیروس پور قنبر
Iran, Islamic Republic of
حجاب به هیچ وجه در جامعه اسلامی اختیاری نیست