کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده کثیف جلسات استیضاح وزرا

23 اسفند 1396 ساعت 19:37

فراکسیون امید «بقای سیاسی» خود را وجه المصالحه با دولت قرار داد و آیه یاس را در روزهای پایانی سال ۹۶در مجلس خواند.


به گزارش جهان نیوز، ۱۵ اسفند ماه استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام وصول شد. شاید دلیل جدی شدن این استیضاح ها را باید در حادثه ۲۹ بهمن ماه جستجو کرد. ۲۹ بهمن ماه هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان از تهران به مقصد یاسوج حرکت کرد و بعد از ۵۰ دقیقه از صفحه رادار خارج شد.این هواپیما به کوه دنا برخورد و سقوط کرد.

این اتفاق در ایام بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس رخ داد و بلافاصله بررسی حادثه در دستور کار کمیسیون تخصصی عمران قرار گرفت اما نه آخوندی که مدیریت حمل و نقل هوایی برعهده اوست و نه ربیعی که شرکت هواپیمایی آسمان متعلق به این وزارتخانه است مسئولیت این ماجرا را برعهده نگرفتند؛ بنابراین استیضاح این دو وزیر با امضای اعضای فراکسیون امید کلید خورد.

تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با انتشار عکسی در اینستاگرام، استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد و  بعدها نیز چند روز قبل از جلسه استیضاح وزرا نوشت: در این ایام هر چه تلاش کردم وزیر عزیزی از سقوط هواپیما عذرخواهی کند، نشد و نپذیرفتند و هرکسی گفت اگر عذرخواهی کنیم، یعنی مقصریم؛ نمی‌دانم استیضاح چه می‌شود؛ ولی دنا تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور ما بود.

با این حال، در طول مهلت یک هفته ای جلسه استیضاح نیز لابی ها و شایعات زیادی برای ایجاد خلل در عزم استیضاح کنندگان مطرح شد.

موج سواری فراکسیون امید بر طرح استیضاح آخوندی و ربیعی
دراین میان فراکسیون امید در ابتدا بر موج استیضاح سوار شد، پیش از این محمد رضاعارف در دیداری گفت: رابطه فراکسیون امید با دولت علیرغم همراهی نمایندگان با دولت، رابطه ای قوی نیست.

احساس عمومی اعضای فراکسیون امید این است که دولت با حامیان اصلی خود رابطه قوی ندارد. ما یک کارگروه سه نفره تشکیل دادیم که چگونگی کار با دولت را بررسی کنند.

بر همین اساس هم مجمع عمومی فراکسیون امید روز یکشنبه عصر برای بررسی استیضاح ها تشکیل جلسه داد و انتقادات تندی در این جلسه در مورد عملکرد آخوندی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده بود و همین انتقادات باعث شد این جلسه حدود ۴ ساعت به طول بیانجامد. علی اکبری عضو فراکسیون امید در مور جلسه فراکسیون امید برای بررسی استیضاح وزرای راه و شهرسازی، تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی گفت: جلسه از ساعت ۱۶ اغاز تا حدود ساعت ۱۹.۳۰ ادامه داشت و اعضای فراکسیون نتوانستند برای استیضاح تصمیم گیری کنند.

اکبری در مورد نتیجه جلسه فراکسیون امید گفت: اعضای فراکسیون شروطی را تعیین کردند و مقرر شد هیات رئیسه فراکسیون با وزرا در این خصوص رایزنی کنند و در صورتی که وزرا شروط فراکسیون را قبول کنند اعضای فراکسیون مجددا به وزرا رای اعتماد می دهند؛ در غیر این صورت با استیضاح موافقت خواهند کرد.

احمد بیگدلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید نیز اعلام کرد که قرار است هیئت رئیسه فراکسیون متبوع خود در آستانه استیضاح بار دیگر با وزرا جلسه داشته باشند. او گفت: مقرر شد هیات رئیسه فراکسیون با وزرای در آستانه استیضاح هم جلساتی داشته باشد که فردا صبح (سه شنبه) نتیجه این جلسه نیز اعلام می شود.

بر همین اساس، هیئت رئیسه فراکسیون امید نیز صبح روز سه شنبه با عباس آخوندی و علی ربیعی جلسه را گذاشتند و سپس نظر خود را مبنی بر مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند.

دیکتاتوری امیدی ها
اما در این میان دیکتاتوری فراکسیون امید که به نام انضباط تشکیلاتی بر نمایندگان تحمیل شد آینده ای غبار آلودرا برای مجلس دهم تصویر کرد. فراکسیون امید به محمود صادقی اجازه نداد در موافقت با استیضاح حجتی صحبت کند همچنین مانع سخنرانی وکیلی در موافقت با استیضاح آخوندی شد.این درحالی است که اسامی این دو نماینده برای سخنرانی در مخالفت با این وزرا توسط هیات رئیسه قرائت شده بود.

پشت پرده های موافقت و سپس مخالفت فراکسیون امید با استیضاح وزرا
محمد قسیم عثمانی تنها عضو فراکسیون امید که پای امضای خود بر طرح استیضاح دو وزیر باقی ماند و علی رغم مخالفت فراکسیون امید در موافقت با استیضاح آن ها سخنرانی کرد و در این باره به گفت: در مورد وزیر کار تلاش شد که این استیضاح شکل نگیرد. استیضاح آقای ربیعی ماه هاست در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است اما با لابی گری ها از ورود آن به صحن جلوگیری می شود. بالاخره در روزهای پایانی سال ۹۶ این استیضاح به صحن کشیده شد اما دوستان در صحن هم دست از لابی گری و دادن  امتیاز دست بر نداشتند و آقای ربیعی به صورت ناپلئونی استیضاح را پشت سر گذاشت.

وی ادامه  داد: تصمیم صبح فراکسیون امید این بود که آقای ربیعی بماند و آقای آخوندی برود. بعد از اینکه به جلسه آمدیم و فراکسیون ها از تصمیم یکدیگر آگاه شدند، فراکسیون امید پیش خودش گفت حتما موضوعی مطرح است که اصولگرایان می گویند آخوندی برود بنابراین پیامک ظهر عوض شد و اعلام شد که آخوندی باید بماند. حاصل این استیضاح ها این بود که ضعف های عملکردی مجلس روشن شد.

عثمانی از حواشی دیگر بده بستان های سیاسی در جلسه استیضاح پرده برداشت و گفت: لیستی از نمایندگانی که بانک رفاه به آنها وام داده بود، منتشر شد. این فاجعه است.تعدادی از اعضای یکی از کمیسیون های مربوطه با پول یکی از این وزارتخانه ها در روز استیضاح به سفر رفتند.

استیضاح «کثیف»
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید و یکی از امضا کنندگان استیضاح آخوندی و ربیعی امروز در پایان «استیضاح بازی» دراخطار قانون اساسی استیضاح ربیعی را «استیضاح کثیف» نامید و از کُند شدن تیغ استیضاح مجلس ابراز نگرانی کرد.

فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس و یکی از امضا کنندگان طرح استیضاح آخوندی و ربیعی هم در این باره گفت: ۵۰ درصد نمایندگان مجلس موافق استیضاح آقای ربیعی بودند که نشان دهنده نارضایتی نیمی از نمایندگان از عملکرد آقای ربیعی بود که پیام مهمی را برای دولت مبنی بر لزوم بازنگری در سیاست های وزارت رفاه  داشت.

وی معتقدبود، فراکسیون امید در جریان استیضاح رفتارهای متضادی داشت و با اینکه جمعی از امضاء کنندگان اصلی از فراکسیون امید بودند اول در مورد آقای آخوندی نظر منفی دادند و بعد در آستانه برگزاری استیضاح آقای آخوندی نظر خود را تغییر دادند که این امر به مطرح کنندگان اصلی استیضاح ضربه زد.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد:ما از خروجی های استیضاح راضی نیستیم. مجلس وقتی شروع به جراحی کرد نباید اینگونه اقدام می کرد و جراحی را نیمه کاره رها می کرد.

از سوی دیگر، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس که در موافقت با استیضاح آخوندی در صحن مجلس سخنرانی کرد گفت: این بار پرچمدار استیضاح دوستان فراکسیون امید بودند. انتظار داشتیم صحبت کنند اما نیامدند و انصراف دادند. ما با صداقت تمام وارد استیضاح شدیم و می تواستیم به دوستان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید برای مصالح ملی تصمیم بگیریم و نه منافع جناحی تأکید کرد: قبل از اینکه استیضاح مطرح شود، سر استیضاح را بریدند. متأسفم که این اتفاق در مجلس افتاد.

منبع: مهر


کد مطلب: 599180

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/599180/پشت-پرده-کثیف-جلسات-استیضاح-وزرا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com