کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازخوانی رقابت کارگزاران و اصلاح طلبان

پایان دولت مستعجل نجفی

23 اسفند 1396 ساعت 19:22

هرچند تیم کرباسچی-مرعشی و کارگزاران به حداکثر غیمت در مهره چینی شورای شهر رسیدند اما برای مردم پایتخت مهم است که بدانند مدیر ناکام میراث فرهنگی (حامی ترویج قلیان به ویژه برای بانوان و دیگر هیچ!) و دبیر ناموفق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، چرا مسئولیت سنگین شهرداری را پذیرفت در حالی که از همان آغاز، هم مشکل قلبی داشت و هم می دانست در برابر تیم محسن هاشمی و مرعشی کاره ای نیست؟


به گزارش جهان نیوز، سرانجام پس از چند ساعت انکار و تکذیب، خبر استعفای محمد علی نجفی از شهرداری تهران منتشر شد. البته از همان 6 ماه قبل روشن بود که نجفی موقتی است؛ هم به سبک خودش و هم به خاطر مهره چینی کارگزاران. براستی در شورای شهر و شهرداری جدید چه خبر است؟
 
محمد ایمانی در کانال شخصی خود نوشت: نجفی طی چند سال اخیر در کارهای اجرایی، از خود ثبات نشان نداده است. وی 26 مرداد سال 92 به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد. اما 10 بهمن 92 استعفا داد و علت را #بیماری_قلبی و توصیه پزشکان به نپذیرفتن کار اجرایی خواند. البته آقای روحانی همان روز استعفا، نجفی را به عنوان مشاور خود و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور منصوب کرد که موفق نبود و در دولت جدید ابقا نشد.
 
شهریور ماه بود که طیفی از اصلاح‌طلبان ناکام در سهم خواهی- از عباس عبدی گرفته تا منتجب نیا- درباره نتایج زدوبند کارگزاران در بستن فهرست امید (انتخابات شورای شهر تهران) هشدار دادند. فضاسازی کرباسچی و مرعشی برای شهردار کردن نجفی در حالی انجام شد که پیش از آن، حرف و حدیث‌های زیادی درباره نقش اعمال نفوذ و پول در بستن فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حذف و اضافه برخی اسامی وجود داشت.
 
اول بار، فاطمه دانشور (عضو  اصلاح طلب شورای شهر قبلی) خبر «لیست‌فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و پیشنهاد 2 میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست را رسانه‌ای کرد. وی  گفت از من برای حضور در لیست، 2 میلیارد تومان خواستند و چون ندادم، خط خوردم.
 
همچنین رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی 9 خرداد 96 گفت "عده خاصی در  پشت پرده در تهیه و تدوین لیست  اثرگذار بودند. آنها خاتمی و عارف را تحت فشار قرار دادند تا لیست را تایید کنند. بی‌پرده بگویم همان‌ها که لیست را بستند، می‌خواهند شهردار خود را به شورا تحمیل کنند". پیش از منتجب نیا، عباس عبدی در مجله صدا نسبت به انحصار طلبی برخی اصلاح‌طلبان در بستن لیست به عنوان " آش کشک خاله" اعتراض کرده بود
 
روزنامه زنجیره ای آفتاب یزد هم نوشت: "یک منبع آگاه توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست 2 میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. گویا چنین درخواستی از جانب اقای غ- ک دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است؛ وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداها، به آنان پیشنهاد می‌داده 2 میلیارد  بپردازند تا در لیست حضور داشته باشند".
 
سایت تدبیر و امید نیز همان زمان در گزارشی تصریح کرد"عارف (رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) در برابر تناقضات موجود در لیست شورای شهر، اظهارات برخی اعضای شورای عالی مبنی بر دستکاری و جا به جایی نامزدها، پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد. او  اظهار کرد که خودش نیز به عنوان رئیس شورای  سیاستگذاری، فقط 24 ساعت زودتر از سایرین، از لیست 42 نفره مطلع شده است. عارف در حین توضیح گریه کرد".
 
با این همه، مرعشی (عضو هیات رییسه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) در پاسخ اعتراض ها گفته بود " لیست شورای شهر تهران لیست بسیار جامع و خوبی است و خیلی هم دقیق تنظیم شد. حالا هرکس خوشش آمده یا بدش آمده، مهم این است که مردم پسندیدند و رای دادند... باید برای سری‌های آینده شورای ۷۰۰نفره درست کنیم"!
 
دو روز قبل  از آن که اعضای شورای شهر، نجفی (عضو کارگزاران) را نامزد شهرداری کنند، حسین مرعشی گفته بود "ترجیح ما نجفی است، هر چند که عارف ( رئیس اسمی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان) ترجیح می دهد فردی نزدیک به وی شهردار شود". بدین ترتیب  پروژه کارگزاران اجرایی شد و نجفی به عنوان لودر جاده صاف کن مرحله انتقالی عمل کرد.
 
شورای  شهر پنجم تشکیل نشده، با حاشیه های فراوان روبرو شد، برخلاف شورای شهر اول تهران که آن هم اصلاح طلب ( دو طیف 7 و 8 نفره ) بود و پس از دو سال به مشاجره و بن بست رسید و توسط دولت اصلاحات منحل شد.  شورای جدید فقط در قید زد و بند و سهمیه بگیری و نهایتا بازی با نام خیابان ها و سرگرم کردم مردم با مخالفان و موافقان نام مصدق بوده است.
 
هرچند تیم کرباسچی-مرعشی و کارگزاران به حداکثر غیمت در مهره چینی شورای شهر  رسیدند اما برای مردم پایتخت مهم است که بدانند مدیر ناکام میراث فرهنگی (حامی ترویج قلیان به ویژه برای بانوان و دیگر هیچ!) و دبیر ناموفق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، چرا مسئولیت سنگین شهرداری را پذیرفت در حالی که از همان آغاز، هم مشکل قلبی داشت و هم می دانست در برابر تیم محسن هاشمی و مرعشی کاره ای نیست؟
 
کفایت نجفی با چالش برف اخیر آزموده شد. او نه در ماجرای زلزله و نه چالش برف، کنار مردم نبود. با افزایش اعتراض عمومی، زمزمه های جا به جایی زودهنگام نجفی شنیده شد. اما جریان سیاسی و رسانه ای همسو  کوشیدند با تدارک حاشیه هایی مانند رقص دخترکان که نجفی هم تا تماشاچی آن بود، جنجال درست کرده و ضمن کتمان بی کفایتی های نجفی، هزینه کنار گذاشته شدن وی را به فشارهای بیرون از شهرداری و شورای شهر نسبت دهند.
 
اما کرباسچی در مصاحبه دو ماه پیش با "شهرنوشت"، پیشاپیش فاتحه نجفی را خواند؛ آنجا که گفت "شهرداری یک کار اجرایی بسیار طاقت فرساست... قدم آقای نجفی که روی چشم شهروندان! ولی خدای ناکرده شهرداری جای #مدیران_بازنشسته_و_خسته نیست. افرادی مثل ما که 60، 65 سال از عمرشان گذشته دیگر خیلی توانمندی لازم برای کارهای سنگین اجرایی را ندارند. اگر کسی می توانست کاری کند تا حول و حوش همین سن و سال کرده بود".


کد مطلب: 599178

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/599178/پایان-دولت-مستعجل-نجفی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com