کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابراز تاسف ژاپن نسبت به برکناری تیلرسون

23 اسفند 1396 ساعت 11:11

وزیر خارجه ژاپن شخصا نسبت به برکناری رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا ابراز تاسف کرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم ، تارو کونو وزیر خارجه ژاپن امروز چهار شنبه تاکید کرد: شخصا از رفتن رکس تیلرسون فردی صریح و قابل اعتماد متاسف شدم.برکناری تیلرسون در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو کند.

ترامپ روز سه شنبه در اقدامی غیر منتظره رکس تیلرسون را برکنار کرده است. ترامپ و تیلرسون بر سر مسائل مختلفی از جمله روسیه ، ایران و کره شمالی اختلاف نظرهای زیادی داشتند. ترامپ تصمیم گرفته است تا پمپئو مدیر سازمان سیا را جایگزین تیلرسون کند.

وزیر خارجه ژاپن تصریح کرد: تیلرسون یک وزیر خارجه قابل اعتماد و صریح بود و تصور می کردم ما بتوانیم در کنار یکدیگر با مساله کره شمالی برخورد کنیم. ولی شخصا از شرایطی که ایجاد شده است، متاسفم.وی افزود: بی شک آمریکا یک شریک مهم است و من می خواهم با جانشین تیلرسون به عنوان وزیر خارجه آمریکا هر چه زودتر دیدار کنم و دیدگاه های خود را درباره کره شمالی و سایر مسائل به اشتراک بگذاریم.

منتقدان ترامپ بر این باورند که تصمیم وی در برکناری دیپلمات های ارشد وزارت خارجه آمریکا در آستانه دیدار با رهبر کره شمالی و انتخاب پمپئو می تواند موجب اتخاذ مواضع سختگیرانه تر از سوی واشنگتن شود.

مقام های کره جنوبی که نامشان فاش نشده است در این باره تاکید کردند: گرچه پمپئو به خاطر داشتن دیدگاه های سختگیرانه و تند علیه کره شمالی مشهور شده است ولی او یک سیاستمدار پخته است و می داند چگونه به سازش و مصالحه برسد.

یک استاد دیپلماسی در دانشگاه پکینگ چین نیز در این باره گفت: چین احتمالا منتظر نتایج و دستاوردهای مثبتی از تغییر وزیر خارجه آمریکا در قبال طرح ابتکاری کمربند و جاده است. تیلرسون منتقد جدی و کامل چین از جمله طرح ابتکاری جاده و کمربند بوده است.

وی افزود: پمپئو مدیر سازمان سیا نیز به احتمال زیاد چین را یک تهدید برای آمریکا قلمداد خواهد کرد ولی مواضع وی ملایم تر از تیلرسون خواهد بود.
 


کد مطلب: 599024

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/599024/ابراز-تاسف-ژاپن-نسبت-برکناری-تیلرسون

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com