جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
سازمان ملل:

ناقضان حقوق بشر در سوریه قابل بخشش نیستند

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 599002
کمیته مستقل حقیقت‌یاب در سوریه تاکید کرد، ناقضان حقوق بشر در سوریه قابل بخشش نیستند. همزمان هیات روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل و نماینده سوریه در این سازمان گزارش یاد شده را "غیر واقعی و جانبدارانه" خواندند.
ناقضان حقوق بشر در سوریه قابل بخشش نیستند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، پائولو سرجیو پینرو، مدیر کمیته مستقل تحقیقات در موارد نقض حقوق بشر در سوریه با ارائه گزارش دوره‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: باید یادآور شوم که نمی‌توان مسئولان ارتکاب جنایات بزرگ ضد حقوق بشر وجرائم جنگی ضد بشری را بخشید.

پینرو در ادامه اتخاذ اقدامات لازم برای ارجاع مقصران این جنایات به دستگاه‌های عدالت را خواستار شد.رئیس این کمیته با اشاره به اینکه تاکنون نقض حقوق بشر در سوریه بدون مجازات بوده است، بر لزوم محاکمه تمامی کسانی که در این جنایات دست داشتند چه نیروهای ارتش سوریه و چه گروه‌های تروریستی و شرکاء و حامیان مالی آنها تاکید کرد.همچنین در این گزارش آمده است، جیش الاسلام به غیرنظامیانی که قصد خروج از غوطه شرقی را داشتند، اجازه خروج نداد.

در این گزارش تاکید شده گروه‌های مسلح و تروریستی در غوطه شرقی به شکلی بی هدف دمشق را بمباران می‌کنند که موجب مرگ تعدادی بی‌گناه می‌شود.در این گزارش نسبت به حضور ۳۲۰ هزار تن از جمله ۱۲۵ هزار آواره در عفرین آمده ابراز نگرانی شده است.

واکنش‌ روسیه و سوریه
در مقابل هیات روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل این گزارش را غیر واقعی و جانبدارانه خواند.یوری میخییف، نماینده هیات روسیه در سخنرانی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو داشت، به دوگانگی ملاک‌های گزارش اخیر در نحوه پوشش اخبار مربوط به رقه و دیر الزور در سوریه اشاره کرد و گفت: این گزارش نیز مانند گزارش‌های قبلی غیر واقعی و جانبدارانه بوده و در حقیقت هدف از این گزارش به کار انداختن موضعگیری‌های سیاسی برخی کشورهایی است که اقدام به تاسیس این کمیته کردند.

میخییف افزود: کمیته حقیقت‌یاب عامدانه در برابر حملات بی‌هدف جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش علیه شهر رقه سکوت کرده و تنظیم ‌کنندگان این گزارش در بخش مربوط به مناطق محاصره شده تنها به حلب و غوطه شرقی پرداخته و درباره دیرالزور یا فوعه و کفریا چیزی ذکر نکردند.

این مسئول هیات روسیه با ابراز تعجب از کمیته یاد شده در محکوم کردن خروج شبه‌نظامیان از مناطق آتش بس و "مهاجرت اجباری" خواندن آن تاکید کرد، روند تخلیه بر اساس توافقنامه به دست آمده میان گروه‌های سوری در حال اجرا است.

حسام الدین آلا، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز گزارش اخیر را غیر واقعی، جانبدارانه، سیاسی و مستند به اظهارات شاهدانی دروغین و منابعی نامعتبر دانست.

آلا افزود: گزارش‌های کمیته حقیقت یاب به دور از شفافیت و ملاک‌های حرفه‌ای و استاندارد و همچنان ابزاری اصلی در فشارهای سیاسی علیه سوریه بوده و گزارش این کمیته مبنی بر مسئول بودن دمشق در حمله شیمیایی در غوطه شرقی تمسخر آمیز است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه گزارش کمیته یاد شده را به غیر واقعی بودن متهم کرده و گفت: این گزارش رویکرد و نظر گروهی از کشورهایی را انعکاس می‌دهد که برای تغییر حکومت در سوریه به دنبال روشن کردن آتشی در این کشور هستند.وی تاکید کرد، در این گزارش به خشونت‌های ائتلاف آمریکایی ضد داعش در نابود کردن رقه اشاره‌ای نشده است.
 
  •  
     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *