کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مزیت‌های ایران در بازار عراق بد نیست

23 اسفند 1396 ساعت 9:33

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: با امن‌تر شدن عراق، همه کشورها تقاضای فعالیت در این کشور را دارند، بنابراین بازار عراق یک بازار رقابتی در همه حوزه‌ها است.


به گزارش جهان نیوز، یحیی آل‌اسحاق در خصوص سفر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت همراه به عراق گفت: این هیئت ترکیبی از دولت و یک گروه هم رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتاق‌های بازرگانی استان‌های مرزی و بنده هم به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در این هیئت بودم.
 وی در خصوص برنامه‌ها و اهداف این سفر، عنوان کرد: در این ۱۴ سالی که داریم در حوزه اقتصادی تلاش می‌کنیم، نقاط مثبت و منفی و مشکلات و نارسایی‌هایی را داشتیم و قرار بود در این فرصت این مسائل را حل و فصل نماییم و برنامه‌ای که با شرایط جدید تطبیق نماید، بریزیم و فعالیت‌ها به‌صورت بهتر شروع شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، وضعیت عراق را از نظر اقتصادی تشریح کرد و گفت: عراق از نظر توانایی‌های مالی وضعیت بالقوه خوبی دارد یعنی صادرات نفتی در حدود دو برابر ما و جمعیتی نصف ما دارد و دارای یک بازاری است که ۴۰ سال عقب نگه داشته شده است که نیاز به همه حوزه‌ها دارد.

وی افزود: بازار اقتصادی در عراق آماده است و می‌توان در عراق زمینه همکاری و فعالیت در حوزه‌های مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و وسایل بهداشتی، میوه و تره بار، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی را داشت.

آل اسحاق بیان کرد: حجم مبادلات تا پایان سال بین هفت تا هشت میلیارد دلار بوده است. بیشتر به عراق صادرات داشته‌ایم.
وی تشخیص وضعیت جدید دولت عراق را حائز اهمیت دانست و متذکر شد: عراق تاکنون گرفتار مسائل داعش و مسائل امنیتی و نظامی بوده است و با عنایت خداوند و کمک ایران و تلاش‌های خودشان، از این مشکل تقریبا رهایی یافته‌اند، و شرایط به سمت مسائل اقتصادی دارد می‌رود.
تاکنون بیشترین فعالان در بازار عراق چین، ترکیه و ایران بوده‌اند ولی الان با توجه به امن‌تر شدن عراق، همه کشورها تقاضای فعالیت و حضور در این کشور را دارند، بنابراین بازار عراق یک بازار رقابتی در همه حوزه‌ها است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: بنابراین باید هم از لحاظ قیمت، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ خدمات پس از فروش و هم فاینانس‌ها بازار عراق مورد توجه قرار بگیرد تا در رقابت پیروز شویم.

وی تاکید کرد: مزیت‌های ایران بد نیست هم به لحاظ نزدیک بودن ما، هم به لحاظ تکنولوژی و مسائل فنی از شرایط خوبی برخورداریم و این فضای مثبتی برای حضور در این بازار داریم ولی باید به رقبای دیگر توجه کنیم و ملاحظات را ببینیم و افرادی که بتوانند در عراق جایی پیدا کنند حداقل تا ۱۵ سال می‌توانند فعال باشند.

آل اسحاق خط مشی و جهت‌گیری دولت عراق در رابطه با مسائل اقتصادی را مشکل بعدی دانست و گفت: عراقی‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور خودشان هستند تا واردات کالا و حمایت‌های لازم را هم در این زمینه می‌کنند. استدلال آنها رسیدن به خودکفایی است.
 
منبع: تسنیم


کد مطلب: 598952

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598952/مزیت-های-ایران-بازار-عراق-بد-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com