کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سومین جلسه استیضاح آخوندی در پنج سال/ ابقا با ۱۵۲ رای

مهره مار آخوندی جور کارنامه‌اش را کشید/ مجلس استیضاح شد/ آخوندی: پوزش می طلبم/ در حسابم ۴.۵ میلیون بود/ می دانم چرا روی من فشار است!

22 اسفند 1396 ساعت 19:49

نمایندگان با ۱۵۲ رای مخالف استیضاح، عباس آخوندی را در سمت وزیر راه و شهرسازی ابقا کردند.


گروه سیاسی جهان نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در جریان بررسی  استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نهایت از مجموع 246 رای ماخوذه، نمایندگان با 152 رأی مخالف، 92 رأی موافق و  2 رای ممتنع به ابقای وی در این سمت رای دادند تا بار دیگر وزیر پرحاشیه و عصبانی دولت دوازدهم را در این سمت ابقا کنند و اندک امیدهای مردم به بهارستان نشینان را هم از بین ببرند.

درخواست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه‌ و شهرسازی روز 29 بهمن و یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان که از تهران راهی یاسوج بود با امضای 24 نماینده تدوین و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده بود.

بسیاری از کارشناسان سیاسی از همان ابتدا و با توجه به جو مجلس دهم، طرح این استیضاح را تنها هدررفت بیت المال می دانستند. چرا که تجربه حدود دوسال مجلس دهم و البته مهم تر از آن رابطه حسنه رئیس مجلس با رئیس دولت، نشان از بیهودگی این اقدام نمایندگان داشت. حضور معنادار لاریجانی در جلسه استیضاح آخوندی خود گویای بسیاری از مسائل است، چرا که لاریجانی تا پایان رای گیری استیضاح ربیعی، عملا در مجلس حضور نیافت. این موضوع با توجه به حضور همیشگی لاریجانی در جلسات استیضاح نکته ای قابل توجه است. موافقت ها با استیضاح آخوندی، از نطق علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز آغاز شد.

**حتی یک واحد مسکن اجتماعی تحویل متقاضیان نشده است
بیگی گفت: وزارت راه از جمله نقاطی است که سبب شده تا آتش به خرمن اعتماد مردم در بحث کارآمدی کارگزاران نظام بیفتد و به طور مرتب شواهدی از راه می‌رسد که این ناکارآمدی را اثبات می‌کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: در این 5 سال حتی یک واحد مسکن اجتماعی که در ابتدای وزارت آقای آخوندی وعده ساخت آن داده شده بود تحویل متقاضیان نشد. همچنین واحدهای نیمه کاره مسکن مهر نیز که متقاضیان آن در حال پرداخت قسط‌های آن هستند هنوز تکمیل و تحویل متقاضیان داده نشده است.

وی در پایان اظهاراتش با اشاره به ناکارآمدی وزارت راه در مدیریت زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: آقای وزیر، چرا باید مردم کرمانشاه، سرپل ذهاب و روستاهای ویران شده این استان، تاوان عدم مدیریت شما را بدهند؟

**از 200 فروند هواپیمای خریداری شده تنها 7 فروند به دست ما رسیده است
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: این وظیفه وزیر است که جذب منابع و اعتبار کند یا اگر می‌داند در کشور پول و سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد به مردم قول بیهوده ندهد. مردم نباید منتظر بمانند برای پروژه‌ای که سال‌هاست به ثمر نرسیده است.

آزادیخواه با اشاره به قراردادهای خرید هواپیما بعد از برجام خاطر نشان کرد: از این قراردادهای خرید هواپیما (200 فروند) تنها 7 فروند به دست ما رسیده شما باید پاسخگو باشید که آن 193 فروند کجا هستند و چرا مردم را مطلع نمی‌کنید؟

**آقای آخوندی شما مردم را فدای سوءمدیریت خود کرده‌اید
احمد مرادی نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: عاملی که باعث شده تا من به استیضاح وزیر راه رای بدهم، سوگندی است که در راستای استیفای حقوق نمایندگی یاد کرده‌ام.چه کسی غیر از شما مسئولیت مستقیم کشته‌های جاده‌ای را برعهده دارد؟ در سوانح هوایی هم شاهد بودیم چه اتفاقاتی افتاد اما چه کسی پاسخگو است؟

وی تصریح کرد: همه این حوادث باعث شد تا عدم کنترل شخص آقای آخوندی بر وزارت راه محور اصلی استیضاح باشد.آقای آخوندی وزارت راه مدیر جهادی و تلاشگر می‌خواهد، شما به جای اینکه خود را فدای مردم کنید؛ مردم را قربانی سوء مدیریت خود کرده‌اید. روزانه در هرمزگان 6000 خودرو تردد می‌کنند که برای آلایندگی و آنها و کشته شدن مردم در حوادث جاده‌ای فکری نکرده‌اید.

**آخوندی سرمایه کشور را هدر داد
نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه اگر روزی دولت ما به کاخ‌نشینی عادت کند و آن روزی که مجلسیان ما خویِ کاخ‌نشینی پیدا کنند، باید فاتحه ملت را خواند، افزود: آقای آخوندی مسئولیت حوادثی مانند قطار و هواپیما بر عهده کیست؟ چه کسی باید به وضعیت نابسامان مسکن مهر رسیدگی کند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه اگر آقای آخوندی هنر داشت، در پنج سال اخیر مسکن مهر را تمام می‌کرد، اظهار داشت: نه تنها پروژه مسکن مهر به اتمام نرسید بلکه بخش قابل توجه ای از سرمایه کشور از بین رفت. 

**جاده‌های کشور به جاده مرگ تبدیل شده‌اند
محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس امروز(سه‌شنبه 22 اسفند) در جریان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه در صحن علنی پارلمان ضمن موافقت با استیضاح وزیر راه، گفت:آقای آخوندی راه‌های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است و هر روز ما شاهد از بین رفتن جان و مال مردم و مجروح شدن تعداد کثیری از هموطنان در گوشه و کنار کشور هستیم.

وضعیت نامناسب راه‌های کشور یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن مردم در جاده‌ها است و کسانی که در این راه‌ها از بین می‌روند قطعا کسانی هستند که توان تامین ماشین‌های چند صد میلیونی ندارند و این پیکان و پراید سوار‌ها اجباری هستند که جان و مال خود را در این جاده‌ها از دست می‌دهند.

**آقای آخوندی! چقدر سانحه باید رخ دهد که بفهمید صلاحیت وزارت را ندارید
عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه و بویر احمد در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: ملت ایران می دانند که دولت مقتدر و دارای روحیه انقلابی از مجلس با صلابت سرچشمه می گیرد.

عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حوادث ایجاد شده خاطر نشان کرد: ما در روی زمین، دریا و روی هوا حادثه و سانحه داشته ایم اما ایشان در هیچ یک از حوادث مسئولیت را نپذیرفتند و عذرخواهی نکردند آقای آخوندی دیگر کجا باید اتفاق بیوفتد که شما بفهمید صلاحیت حفظ این سمت را ندارید.

من فکر می کنم الان در حادثه سقوط هواپیما کوه دنا مقصر شده است و اکنون با گونی دست و پا و سر منتقل می کنند آقای ربیعی که رای آوردند و رفتند و شما هم رای می آورید و می روید الان مقصر خلبان شناخته شده که در این دنیا نیست ما با چه کسی تا کنون برخورد کرده ایم؟

**امروز؛ مجلس استیضاح شد
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: ما آقای آخوندی را یکبار در این مجلس استیضاح کردیم و وزیر محترم رای اعتماد از مجلس گرفتند این سری هم وزیران استیضاح دوستان امید بودند و ای کاش پای استیضاح خودشان می ایستاد.

امیرآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز مجلس استیضاح می شود نه وزیر. امروز قبل از اینکه استیضاح مطرح بشود سر استیضاح را بریدند. روز گذشته آقای آخوندی به من گفتند که شما که قمی هستید چرا؟ من به ایشان می گویم که منافع ملی مهمتر از قومیت ها است.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از همکارانم می خواهم که به افکار عمومی رجوع کنند این درست نیست که کشتی غرق شود و بگوییم ناخدا مقصر بود و وقتی هواپیما سقوط می کند بگوییم خلبان مشکل داشته است.

امیرآبادی افزود: من اسناد زیادی از عملکرد آقای وزیر داشتم ولی از وقتم زیاد استفاده نمی کنم چون پیامکی برای نمایندگان و روسای فراکسیون ها داده شده که به آقای وزیر رای بدهید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه جابری انصاری به آخوندی، تصریح کرد: جابر انصاری در این نامه از آقای آخوندی می خواهد که یکسری آپارتمان به برخی قضات داه شود که این قضات همگی مسئول رسیدگی به پرونده های زمین خواری هستند من این نامه و اسامی قضات را در اختیار رئیس محترم مجلس شورای اسلامی قرار می دهم.

علوی در مخالفت با استیضاح:
 - در سال های اخیر اقدام های بسیار خوب و اساسی در بخش و حمل و نقل انجام شده است

- باید قبول کنیم که بخش زیادی از حوادث حوزه راه و شهرسازی ، متوجه شخص وزیر نیست. ناوگان های مختلف حمل و نقل ما فرسوده است

حضرتی در مخالفت با استیضاح:
 حداقل منتظر می ماندیم تا جعبه سیاه هواپیما در می آمد. در این دوره وزیر را استیضاح کردن مثل استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مهرماه است

- به کدامین گناه آخوندی را می خواهیم استیضاح کنیم؟ به او بودجه زیادی داده ایم ، به او اعتبارات خاصی داده ایم؟

- آخوندی بالاترین جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام داده و توانسته در بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی و ریلی کار خوبی انجام دهد

- آخونده نوه علامه امین است، پسر آیت الله آخوندی است

آخوندی به دفاع از خودش پرداخت
آغاز استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بود که بابت تمامی کاستی‌ها و کمبودها از ملت عزیز پوزش می‌طلبم.

تاکنون در فرودگاه یاسوج بیش از 30 میلیارد تومان هزینه کردیم و می‌خواستیم برای افتتاح فرودگاه برویم که  آن اتفاق افتاد.

حوادث اخیر و نحوه طرح آن‌ها در رسانه، نگرانی‌های به حقی برای مردم ایجاد کرده است، چرا که چیزی مهم‌تر از حفظ جان مردم و آرامش آنان نداریم.

این اتفاقات در تمام دنیا رخ می‌دهد ولی هیچ کشوری مسئولان خود را سرزنش نمی‌کند.

میزان راه های کشور در حال حاضر به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است .

طبق استاندار جهانی برای نگهداری این میزان راه باید سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع داشته باشیم در حالی که در بهترین حالت ۲ هزار میلیارد تومان است.

به من می گویند چرا استعفا ندادی، به دو دلیل در کشور های مختلف استعفا می دهند یکی همبستگی ملی، یکی رفع موانع

 فردای حادثه قطار من استعفا کردم.

اگر این عملیات در حوزه وظایف من بود مانند دفعه قبل استعفا می دادم.

اگر من استعفا می دادم باعث می شدم این ماجرا رسیدگی نشود.

آیا می شود در شرایطی که برف زیاد و سرما شدید است جاده و فرودگاه را عملیاتی نگاه داشت ؟ 25 حادثه مشابه در نیویورک، وین، دوبلین، گلاسکو نشان می دهد. که این حوادث در دنیا اتفاق می افتد و آیا آنها مسئولین خود را استیضاح می کنند؟

در شرایطی که برف شدید می بارید 8 هزار کارگر راهدار سه ماه بود حقوق نگرفته بودند.

مگر می شود تهران و کرج را بست؟ مگر امکان دارد 80 هزار خودرو را در تهران نگه داشت تا خارج نشوند.

رابطه سازمان هواپیمایی کشور با سیستم های عملیاتی مانند پلیس است اگر اتفاقی بیافتد ما می رویم پلیس را محکوم می کنیم؟

تنها راه حل تهران و کلانشهرها، راه آهن حومه است. باید حمله و نقل جاده ای را به سمت راه آهن ببریم.

در قراردادهای خارجی اگر یک سنت توانستید رشوه پیداکنید حرف شما را قبول می کنم

می دانم چرا روی من فشار است و این همه شایعه برای چیست هر موقع هواپیما می خرم پول دلالی نمیدهم معلومه دلال ها این کارها می کنند از من تصویر یک ثروتمند ساختند من 2 عدد را به شما می گویم: می گفتند که ثروت من  7هزار میلیارد تومان است مبلع حساب من 4.5 میلیون تومان است. آقای قاضی پور! موجودی دختر من 638 هزار تومان بود

تا این لحظه 1.5 میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و 320 میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است،‌ از آذربایجان 570 میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون‌ها دلار قرارداد بسته‌ایم.


کد مطلب: 598841

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598841/مهره-مار-آخوندی-جور-کارنامه-اش-کشید-مجلس-استیضاح-پوزش-می-طلبم-حسابم-۴-۵-میلیون-دانم-چرا-روی-فشار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com