کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش «سیا» در قاچاق مواد مخدر در افغانستان

22 اسفند 1396 ساعت 16:20

رسانه آمریکایی به نقل از یک فعال زنان در افغانستان نوشت سازمان سیا مسیرهای قاچاق مواد مخدر را در اختیار دارد و از عواید آن برای تامین مالی جنگ‌های نیابتی و نیروهای شبه‌نظامی خود در افغانستان و دیگر کشورها استفاده می‌کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، یک فعال حوزه زنان که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با «گلوبال ریسرچ» سازمان سیا را پشت پرده افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن دانست.

این عضو جمعیت انقلاب زنان افغانستان که خود را با نام مستعار فریبا معرفی کرده به رسانه آمریکایی گفت: قاچاق مواد مخدر سریعترین و آسان‌ترین راه برای کسب درآمد توسط سازمان سیا است تا از نیروهای نیابتی و شبه‌نظامی خود در دیگر کشورها حمایت مالی کند.

نقش مستقیم سازمان سیا در قاچاق مواد مخدر در افغانستان پیشینه طولانی دارد و تنها به افغانستان نیز خلاصه نمی‌شود.جدول زیر و ارقام آن نشان دهنده افزایش تولید تریاک در افغانستان از زمان حمله دولت آمریکا به این کشور است.

به گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، مناطق کشت خشخاش در افغانستان در سال 2017 میلادی 328 هزار هکتار تخمین زده شد و شایان ذکر است که جامعه آمریکا نیز بزرگترین مصرف کننده مواد مخدر در جهان می‌باشد.

فریبا افزود: به خاطر ماشین‌های دروغگویی آمریکا، دولت این کشور قادر شده تا با دروغ گفتن به مردمش از مجازات بسیاری از فعالیت‌های جنایتکارانه‌اش نه فقط در جنگ افغانستان، بلکه در عراق، لیبی و سوریه نیز فرار کند.
«جویا» عضو سابق پارلمان افغانستان نیز در ماه می سال 2009 علیه حمایت سازمان سیا از تجارت مواد مخدر در افغانستان و کنترل مستقیم مسیرهای این صنعت سودآور گفته بود: تنها بخشی که افغانستان در سال‌های اخیر به طور غیر قابل تصوری در آن رشد داشته کشت مواد مخدر و قاچاق آن است و از زمان حضور نظامی آمریکا در افغانستان 4500 درصد این قاچاق سودآور افزایش یافته است.

یکی از اهداف مخفی حمله به افغانستان بازگرداندن تجارت مواد مخدر با حمایت سازمان سیا و اعمال کنترل مستقیم بر مسیرهای این تجارت جهانی بود که سالانه 600 میلیارد دلار درآمد دارد.

اقتصاد مواد مخدر افغانستان پروژه طراحی شده سازمان سیا است که با سیاست خارجی آمریکا حمایت می‌شود. بنابراین  خیلی قابل درک است که از اکتبر سال 2001 کشت خشاش در افغانستان روند افزایش داشته و حتی گزارش‌هایی مبنی بر دست داشتن ارتش آمریکا در قاچاق مواد مخدر وجود دارد.

مافیای مواد مخدر قدرت را در دست دارد و توسط غرب حمایت می‌شود و تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر چیزی جز دروغ و نمایش نیست و مواد مخدر یکی از بزرگترین خطرات برای آینده افغانستان است.
 
 
 


کد مطلب: 598827

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598827/نقش-سیا-قاچاق-مواد-مخدر-افغانستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com