کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لاوروف:

حمله به دمشق عواقب شدیدی خواهد داشت

22 اسفند 1396 ساعت 16:11

وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که هرگونه حمله احتمالی آمریکا به دمشق عواقب شدیدی خواهد داشت.


به گزارش جهان نیوز،«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه تأکید کرد، عواقب حمله به نیروهای دولت سوریه بسیار شدید خواهد بود.

لاوروف ادامه داد، در حال حاضر هیچ دلیلی برای توسعه مناطق کاهش تنش در سوریه نمی‌بینیم.بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اندونزیایی خود در مسکو تصریح کرد، هرگونه حمله احتمالی آمریکا به نیروهای دولت سوریه بسیار خطرناک خواهد بود.وی افزود، «اگر حمله‌ای از این نوع را شاهد باشیم، عاملان آن مطمئن باشند که شدیدترین عواقب در انتظارشان خواهد بود».

این بیانیه شدیداللحن وزیر خارجه روسیه در شرایطی مطرح شد که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز گذشته تهدید کرده بود در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، واشنگتن به دمشق حمله خواهد کرد.

انگلیس دسترسی به پرونده اسکریپال را برای روسیه فراهم نکرد
دیپلمات ارشد روسیه در ادامه به مسئله جاسوس روس‌تبار در لندن نیز پرداخت و گفت، «انگلیس درخواست روسیه برای دسترسی به اسناد پرونده «اسکریپال» را رد کرده است».

«سرگئی اسکریپال» پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت.در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرد.

هفته گذشته این جاسوس دوجانبه به همراه دختر 33 ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرده بود که این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند. اسکریپال و دخترش در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است. «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه، روسیه را به نقش داشتن در مسمومیت یک جاسوس دوگانه و دخترش که هفته گذشته در لندن اتفاق افتاده بود، متهم کرد. 

پیش از وزیر خارجه آمریکا، نخست‌وزیر انگلیس مدعی شده بود اسکریپال و دخترش توسط یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده‌اند. او ادعا کرد که به احتمال زیاد روسیه عامل این حادثه بوده است. 
می همچنین به روسیه اولتیماتوم داد ظرف 36 ساعت آینده درباره نحوه تولید این گاز سمی در شهر «سالزبری» توضیحات لازم را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه کند وگرنه لندن اقدام مسکو را «استفاده غیرقانونی از زور علیه پادشاهی متحده» قلمداد خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای هرگونه مداخله در این مسئله را کاملا رد کرده است.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که انگلیس باید از کنوانسیون منع گسترش تسلیحات شیمیایی پیروی کرده و دسترسی به نمونه‌های ماده شیمیایی که این جاسوس روس‌تبار با آن مسموم شده است را در اختیار روسیه قرار دهد.

وی افزود: «به محض اینکه به دنبال اظهارات مقامات انگلیس، شایعاتی مبنی بر مداخله روسیه در پرونده مسمومیت این فرد منتشر شد، ما فورا درخواست دادیم تا دسترسی به این ماده برای کارشناسان ما فراهم شود و بتوانیم بررسی‌های لازم طبق کنوانسیون منع گسترش تسلیحات شیمیایی را انجام دهیم، اما انگلیس این دسترسی را فراهم نکرده است».
 


کد مطلب: 598824

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598824/حمله-دمشق-عواقب-شدیدی-خواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com