کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کلید خوردن طرح آب‌رسانی اضطراری برای تهران

22 اسفند 1396 ساعت 14:59

کار تهران برای آمادگی تابستان ۹۷ به آبرسانی اضطراری رسیده که در این خصوص پیش‌نویس لایحه طرح آب‌رسانی اضطراری تهران با تشکیل کارگروه ویژه آب تا فروردین ماه نهایی شده و برای تصویب به شورای شهر تهران می رود.


به گزارش جهان نیوز، تابستان سال گذشته بود که حمید چیت چیان وزیر وقت نیرو در خصوص وضعیت تأمین آب تهران هشدار داد و گفت: "میزان در دسترس منابع آبی برای هر نقطه کشور را مشخص کرده‌ایم و به طور واضح و با اطمینان می‌گویم که جمعیت شهر تهران نباید از میزان فعلی افزایش پیدا کند. برای تهران ما به شدت با محدودیت تامین آب مواجهیم و بیش از 5 سدی که برای تامین آب تهران احداث شده دیگر امکان احداث سد نداریم و مصارف بیشتر در تهران ما را به مجبور افزایش برداشت از چاه‌ها می‌کند که کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر مصارف زیادتر شود مجبوریم از چندین سامانه اقدام به تامین آب شرب کنیم که این به معنای جداسازی شبکه آب شرب و آب بهداشتی است که هنوز در این زمینه برای شهر تهران تصمیمی گرفته نشده است."
 
در شرایطی وزیر وقت نیرو در خصوص تأمین آب تهران هشدار داد که در سال آبی 94-95 بودیم و پس از آن نیز سال آبی 95-96 آغاز شد، دو سالِ آبی که نسبت به سال آبی جاری (96-97) به مراتب آوردهای بارشی بیشتری به دنبال داشت.

امسال بارش های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 40 درصدی داشته و نسبت به متوسط درازمدت بیش از 44 درصد کاهش داشته است. این وضعیت برای کلانشهرهایی چون تهران شرایط تأمین آب شرب را با احتساب جمعیت ساکن، با تنش های بیشتری نسبت به قبل، مواجه می کند.

تهران بدون شک در تابستان سال 97 با شرایط تنش‌زای بیشتری نسبت به تابستان 96 و سالهای قبل از آن در زمینه تأمین آب شرب مواجه است. این مسئله موجب شده تا طرح آب‌رسانی اضطراری برای تهران در دستور کار قرار گیرد.

کلیات طرح آب‌رسانی اضطراری تهران که در روزهای اخیر با حضور زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون ایمنی و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با ارائه توضیحات طرح توسط مدیران ارشد آبفای استان تهران تصویب شد، برای اجرا در سال 97 تدوین شده است.

رئیس کمیسیون ایمنی و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار داشت:‌ امیدوارم که پیش‌نویس لایحه طرح آب‌رسانی اضطراری تهران با تشکیل کارگروه ویژه آب تا فروردین ماه نهایی و برای تصویب در صحن شورای اسلامی شهر تهران در اردیبشهت ماه سال آینده با قید فوریت ارائه شود.

طبق اعلام آبفای تهران، طرح آب‌رسانی اضطراری تهران از امسال وارد فاز عملیاتی شده و انتظار می‌رود با تصویب این طرح در شورای اسلامی شهر تهران از سال آینده با شتاب بیش‌تری ادامه یابد.

در این خصوص شرکت آب و فاضلاب تهران سه روز پیش (19 اسفند) اعلام کرد که احداث 100 مخزن ذخیره آب اضطراری در شبکه توزیع آب برای سال 97 در دستور کار آبفای استان تهران قرار دارد، اما امروز محمد پرورش مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان این‌که تنگناهای مالی مانع اصلی ساخت پرشتاب سامانه‌های توزیع اضطراری آب تهران است گفت: در سال 97 تعداد 30 سامانه توزیع اضطراری آب در تهران ساخته می‌‌شود.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 598785

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598785/کلید-خوردن-طرح-آب-رسانی-اضطراری-تهران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com