کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افتتاح کارخانه خودروسازي ايران در آذربايجان

22 اسفند 1396 ساعت 14:42

وزير امور اقتصادي و دارايي از افتتاح کارخانه خودروسازي مشترک ايران و جمهوري آذربايجان همزمان با سفر رئيس جمهور به باکو خبر داد.


به گزارش جهان نیوز، مسعود کرباسيان در پايان روز نخست کميسيون مشترک همکاريهاي اقتصادي ايران و آذربايجان که در وزارت اقتصاد برگزار شد گفت: کريدور آستارا به آذربايجان در حال حاضر از طريق مسير ريلي راه‌اندازي شده و روزانه تعدادي واگن کالاهاي دو طرف را جابجا مي‌کند. اين در حاليست بنا داريم با تکميل مسير ريلي رشت به آستارا با سرمايه‌گذاري مشترک دو طرف کريدور رشت - آذربايجان را تکميل کنيم.
وي ادامه داد: همچنين در‌ آينده قرار است راه آهن قزوين- رشت به بهره‌برداري برسد و با اتصال شهر قزوين و کشور آذربايجان يک اقدام فراملي در حوزه حمل و نقل انجام دهيم.

به گفته وزير اقتصاد، نصف شدن زمان انتقال و ترانزيت کالا از هند به روسيه از جمله ويژگي‌هاي اين همکاريهاي مشترک در زمينه راه‌آهن خواهد بود.
کرباسيان گفت: کشت فرا سرزميني،‌ بهداشت و داروسازي از طرح هاي همکاريهاي مشترک اقتصادي ايران و آذربايجان است.
به گفته وي وزارت جهاد کشاورزي کشت فراسرزميني را با کشورهاي مختلف در دست اجرا دارد و در اين باره تاکنون با جمهوري آذربايجان براي 4 هزار هکتار قرارداد منعقد شده و سه هزار هکتار ديگر هم در دست مذاکره است که ظرف امروز و فردا به نتيجه مي رسند.

رئيس کميسيون مشترک اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان گفت: با حضور آقاي روحاني رئيس جمهور در کشور آذربايجان، کارخانه خودروسازي مشترک دو کشور در جمهوري آذربايجان افتتاح خواهد شد.

مذاکرات توسعه روابط چندبعدی و همه جانبه است
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به عزم باکو – تهران برای توسعه مناسبات دو کشور گفت: مذاکرات افزایش حجم مبادلات تجاری اقتصادی چند بعدی و همه جانبه است.

شاهین مصطفی اف در پایان روز نخست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان که در وزارت اقتصاد برگزار شد گفت: روابط ایران و آذربایجان به خوبی رو به پیشرفت است، مخصوصا در 4 سال گذشته موفقیتهای بیشتری داشتیم و این طبق اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور است.

وی با بیان اینکه حجم روابط تجاری 2017 نسبت به 2016 حدود 20 درصد رشد داشت گفت: در سفری که آقای روحانی در نوروز سال آینده به آذربایجان خواهد داشت طرح هایی که در سالهای قبل برای آن توافق شده بود به بهره برداری می رسد.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران از بهره برداری از کارخانه خودروسازی ایران خودرو در شهرک صنعتی نفت چالا خبر داد، همینطور کلنگ زنی کارخانه تولید دارو با سرمایه گذاری شرکتهای ایرانی در آذربایجان خواهد بود و نیز تخصیص زمین به شرکتی آذربایجانی برای تولید مصالح ساختمانی در سمنان که آن را از مهمترین نتایج مذاکرات پیشین برشمرد.

وی در عین حال از همکاریها در زمینه نفت و گاز در حوزه خزر گفت و یادآور شد: در تبادل انرژی همکاریها از دوجانبه به سه جانبه ارتقاء یافت و بین روسیه و آذربایجان و ایران کریدور انرژی برقرار خواهد شد ضمن آن که شبکه برقی ایران از مسیر مغان به هم وصل شده اند.
مصطفی اف همینطور از همکاریها در زمینه آب و محیط زیست گفت و تفاهمنامه خداآفرین و قزقلعه برای استفاده بهینه از آب و تولید برق و در عین حال با تاکید بر ضرورت همکاریها در زمینه سلامت گفت: آذربایجان تصمیم دارد اداره بیمارستانی را در باکو به پزشکان ایرانی واگذار کند و این طرح در زمانی کوتاه به انجام می رسد.

این وزیر جمهوری آذربایجان در ادامه از تخصیص امکانات لازم برای تولید ادوات کشاورزی ایران در آذربایجان خبر داد و گفت: در مناطق مرزی و گمرکی نیز شرایطی برای تسهیل و عبور و مرور مردمان دو طرف فراهم می کنیم تا امور گردشگری دو طرف تسهیل شود.

مصطفی اف در ادامه یکی از طرح های مهم را اتصال کریدور شمال جنوب دانست و گفت: آذربایجان تعهداتش را انجام داده، راه آهن ایجاد کرده حتی پل های مورد نیاز را احداث کرده است و در روزهای نزدیک ترمینال جدیدی نیز در اراضی ایران احداث می شود.

وی خاطرنشان کرد: کریدوری که از خلیج فارس به دریای سیاه می رسد فقط در مسیر رشت آستار هنوز متصل نشده که آذربایجان برای تکمیل این طرح به ایران کمک می کند و در سفر آقای روحانی به جمهوری آذربایجان تفاهم پرداخت وام بانکی و تامین فاینانس این طرح انجام می شود.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: این طرح طی 3 سال به سرانجام می رسد تا بارها از خلیج فارس به شمال و شرق اروپا منتقل شوند و ظرفیتهای اقتصادی دو کشور را ارتقاء‌ بخشد که این طرح هم به منافع اقتصادی دو کشور و هم تثبیت امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

منبع:صدا و سیما


کد مطلب: 598779

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598779/افتتاح-کارخانه-خودروسازي-ايران-آذربايجان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com