کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناکامی امارات در کنترل اوضاع جنوب یمن

22 اسفند 1396 ساعت 10:54

با وجود تمام هزینه‌ها که اماراتی‌ها در یمن می‌کنند تاکنون این هزینه نتوانسته مطامع امارات را تامین نماید و نیروهای تحت فرمان امارات دچار اختلاف شدید و درگیری‌های شدیدی هستند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، بعد از مرگ علی عبدالله صالح تحولات در یمن به سمت سویی رفته که هر لحظه بر پیچیدگی اوضاع می افزاید، بعد از ملاقات محمد بن زاید و محمد بن سلمان با سران حزب اصلاح (شاخه اخوان المسلمین) که براساس گزارش برخی رسانه ها با اصرار ولیعهد سعودی در راستای پر کردن خلأ حذف عبدالله صالح بود، انتظار می رفت که محور مقابل نیروهای انصارالله در عرصه سیاسی به انسجامی نسبی دست یابد اما زمان زیادی لازم نبود که مشخص شود، ملاقات با محمد الیدومی رئیس حزب اصلاح نتیجه ای که سعودی ها به دنبال آن بودند، را نداشته است.   
 
امارات در سایه مشکلات سعودی ها در مناطق مرزی با یمن روز به روز بر دامنه حضور خود در جنوب یمن می افزایند و گزارش ها حاکی از آن است که امارات کنترل بخش های مهمی از استان های عدن، ابین و حضرموت را در اختیار دارند. امارات با بکارگیری 35 هزار نیروی محلی که توسط 1500 افسر این کشور مدیریت می شوند، در استان های مذکور کنترل را اوضاع را از دولت در تبعید عبدربه منصور هادی گرفته اند. تنها در استان عدن 14هزار نیروی محلی که مزدور امارات شده اند برای کنترل اوضاع تحت عنوان نیروهای «حزام الامنی» وارد عمل شده اند.

همچنین در استان شبوه اماراتی ها سه هزار نیروی محلی را با عنوان «نخبه شبوانی» برای تسلط بر اوضاع به کار گرفته اند و یا در استان حضرموت 11 هزار نیرو این مسئولیت را با عنوان «نخبه حضارمی» برعهده دارند که این نیروها در کنار مزدوران شبه نظامی کلمبیایی و شیلیایی با همکاری نیروهای کمکی ارتش سودان و همچنین یگان هایی از شرکت بلک واتر اوضاع را تحت کنترل دارند.

کارشناسان تصریح می کنند که امارات عربی متحده مصمم است تا استراتژی خود را برای کنترل یمن جنوبی و تسلط بر تمامی جزایر و بنادر را تسریع کند که هدف این امر دستیابی در نگاهی بلندمدت، گسترش قدرت تجاری و دریایی امارات و در نگاهی میان مدت هم بازگرداندن هزینه های صورت گرفته در نبرد چهار ساله یمن است. بررسی ها نشان می دهد که اماراتی ها برای کنترل بر مناطق مختلف یمن سالانه 16 میلیارد دلار هزینه می کنند که بخش زیادی از این هزینه بابت تسلیحات و حقوق نیروهای محلی است که زیرپرچم امارات فعالیت دارند.

با وجود همه هزینه ها و برنامه ریزی هایی که اماراتی ها در یمن می کنند تاکنون این هزینه نتوانسته مطامع امارات را تامین نماید و نیروهای تحت فرمان امارات دچار اختلاف شدید و درگیری های شدیدی هستند. افسران اماراتی هم که تنها ابزار پول را در اختیار دارند نتوانسته اند اوضاع را بخوبی مدیریت کنند به طوری که در درگیری های اخیر نیروهای مزدور با طارق عفاش برادرزاده عبدالله صالح و فرمانده منصوب شده از جانب اماراتی ها ضربه مهلکی به این نیروها در المخا وارد گردید و موقعیت این نیروها مقابل شبه نظامیان عبدربه منصور هادی به خطر افتاده است.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که علیرغم اینکه فرماندهی نظامی امارات بر بسیاری از امور در «شبوه» یمن مسلط شده اما تلاش‌هایش برای تکمیل سیطره بر این استان با موانع بسیاری روبروست، موانعی که با مخالفت قبیله‌ای برای استقرار نظامیان اماراتی در پایگاه‌ها و اماکن حساس آغاز می‌شود.

روزنامه الاخبار لبنان در این زمینه گزارش داد، استان شبوه در جنوب یمن چند روزی است که به خاطر اختلافات میان فرماندهان نظامی و امنیتی وابسته به امارات دچار تنش رو به افزایش است و ممکن است منجر به از بین رفتن آتش‌بسی شود که در ژانویه گذشته بر سر آن توافق شد، این احتمال بیشتر می‌شود زمانی که امارات در حال تلاش هر چه بیشتر برای تحکیم تسلط بر مراکز حساس در شبوه خصوصا منابع نفت و گاز است موضوعی که بر اساس نظر کارشناسان، ابوظبی را به سمت برداشتن گام‌هایی که سر و صدای رسانه‌ای دارند، سوق می‌دهد تا بر افکار عمومی داخلی و خارجی تأثیر و بر جوش و خروش مخالفان خود سرپوش بگذارد.

همچنین «سالم مهیم الکازمی» فرمانده حزام الامنی در ابین هم هفته گذشته ترور شد که براساس گزارش رسانه های محلی دلیل این ترور، اختلاف در پرداخت حقوق ها و همچنین مشکلات در زمینه ترفیع درجات در داخل نیروهای تحت فرماندهی امارات بوده است. این موارد درکنار ناامنی ها همه روز در عدن نشان از ناتوانی اماراتی ها در رسیدن به اهدافشان و کنترل شرایط امنیتی است و این درحالی است که آنها هزینه های مالی، دیپلماتیک، نظامی و سیاسی قابل توجهی در این زمینه انجام داده اند.

تحولات جاری در یمن به خوبی نشان می دهد که محمد بن زاید که رسانه ها به وی لقب شیطان خاورمیانه را داده اند بر خلاف ادعاهای موجود تجربه قابل توجهی در زمینه سیاسی و امنیتی ندارد و حتی با کپی برداری ناشیانه اش در راستای ایجاد گروه های شبه نظامی غیردولتی همسو با خودش در یمن با وجود هزینه ده ها میلیارد دلاری، نتوانسته کاری از پیش ببرد. همانطور که انتظار می رفت وی نیز همانند دیگر شاهزاده های حاشیه خلیج فارس تنها مهارتی که دارد خرج کردن دلارهای نفتی است فقط با این تفاوت که وی توهم این را دارد که از بقیه باهوش تر است یا درک بهتری از مسائل راهبردی دارد اما آنچه در یمن روی داده نشان می دهد که آرامش امروز امارات ناشی از درایت وی نیست بلکه حمایت آمریکا و انگلیس است والا اگر امور در اختیار وی و برادرانش بود، شرایط ابوظبی تفاوت چندانی با عدن نداشت.

محمد بن زاید حتی در هماهنگی با نزدیکترین دوست خود محمد بن سلمان هم در این منطقه دچار مشکل است و نمی تواند به فهم مشترکی با وی برشد به طوری که نیروهای تحت فرمان محمد بن سلمان امروز در یمن در مقابل نیروهای وی دست به سلاح شده اند که این مسئله یک پیام واضح دارد و آن ناتوانی دو شاهزاده پرادعا و ماجراجوی سعودی و  اماراتی در کنترل اوضاع و نظارت برمتحدانشان است. همچنین این دو با وجود و ملاقات های متعدد از دستیابی به یک نقشه راه برای یمن ناتوان بوده اند  و البته همه آنچه گفته شد، در شرایطی است که ما بخواهیم قدرت نیروهای مردمی و انصارالله را در یمن کمتر مورد توجه قرار دهیم و الا تا همینجای کار که چهار سال از آغاز جنگ گذشته، شکست سختی بر دو شاهزاده وارد گردیده و به تعبیر بهتر دماغشان به خاک مالیده شده است.
 


کد مطلب: 598653

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598653/ناکامی-امارات-کنترل-اوضاع-جنوب-یمن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com