کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطر جدی در کمین چشمه‌علی شهرری

22 اسفند 1396 ساعت 10:13

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران گفت: خطر جدی در کمین چشمه‌علی شهرری قرار دارد


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در جریان پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران تذکر پیش از دستور خود را به شرکت مترو تهران در خصوص خشک شدن چشمه علی در شهرری اختصاص داد و گفت: یکی از فاخرترین آثار تاریخی کشور بدون شک چشمه‌علی یا به نام قدیمی آن سورنا در شهرری است که قدمتش به 8 هزار سال می‌رسد. 
 
وی با بیان اینکه این میراث ارزشمند در سال 1313 به شماره 202 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، بیان کرد: در مجاورت این بنای تاریخی آثار دیگری از جمله باروی ری یا همان دیوار دفاعی در زمان جنگ و کتیبه فتحعلی‌شاه قاجار است که البته به صورت جداگانه واجد ارزش شناخته شده و در سال 1378 با شماره 2284 به ثبت رسیده است. 
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران اضافه کرد: این پکیج ارزشمند به تنهایی مقصد گردشگری تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و اکنون در معرض خطری جدی قرار دارد.

خلیل‌آبادی، کم‌آبی شدید و در برخی مقاطع خشک شدن کامل چشمه علی را امری ناگوار دانست و گفت: انعکاس خشک شدن آب این چشمه در شبکه‌های اجتماعی و البته بازدیدهای مکرر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران از این اثر، خبر از روزهای تلخی برای مسافران نوروزی تهران در آستانه سال نو دارد.

وی بیان کرد: با تحقیقاتی که در خصوص چگونگی روند  حفاری شرکت مترو در بخش جنوبی خط 6 متروی تهران به عمل آورده‌ام، متوجه شدم شرکت حفاری مترو ضمن آسیب رساندن به گذرگاه‌های آب چشمه علی و به تبع آن ورود آب چشمه به تونل مترو در یک اقدام غیرمنصفانه آب حاصل از این نشتی را با پمپ‌های چندگانه به جریان فاضلاب شهری منتقل می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه طبق اسناد موجود و قابل دسترسی برای خبرنگاران، تمامی حقابه چشمه علی متعلق به زمین‌های کشاورزی شهرک علاعین شهرری است، گفت: با توجه به دوران خشکسالی و زیر کشت رفتن 400 هکتار از اراضی این منطقه، صنعت اکسیژن ساز روزهای آلوده تهران و دسترنج کشاورزان زحمت‌کش منطقه 20 رو به نابودی است.

خلیل‌آبادی ضمن اعلام حمایت توسعه خطوط ریلی شهری و رونق حمل و نقل عمومی بیان کرد: همانطور که در برنامه‌ریزی‌های قبلی شاهد رعایت حال برج طغرل توسط شرکت حفاری بودیم درخواست می‌شود برای اوضای اسفبار چشمه علی و کشاورزان رنجور منطقه 20 چاره‌ای عاجل اتخاذ شود. 

وی در پایان از مورد توجه قرار گرفتن یکی از تذکرات مطرح شده توسط کمیته میراث فرهنگی و گردشگری در صحن شورا خبر داد و گفت: شرکت مترو کارگاهی که به منظور تعبیه هواکش موزه فرش احداث کرده بود را جمع‌آوری کرده است.


کد مطلب: 598617

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598617/خطر-جدی-کمین-چشمه-علی-شهرری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com