کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیویورک‌تایمز بررسی کرد؛

تبعات توهین ترامپ به برجام

شرایط سخت واشنگتن مقابل پیونگ‌یانگ

21 اسفند 1396 ساعت 21:35

«کره شمالی به ویژه در ماه می از نزدیک، حوادث را تحت نظر خواهد داشت، زمانیکه ترامپ با ضرب الاجل دیگری برای توافق هسته ای روبرو می شود تا تصمیم بگیرد از این توافق خارج شود یا خیر».


به گزارش جهان نیوز؛ روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان "چگونه تحقیر توافق هسته ای ایران توسط ترامپ، توافق با کره شمالی را سخت‌تر کرده است" به بررسی شرایط دشوار رئیس جمهور آمریکا دربرابر پیونگ یانگ پرداخت.
 
در همین حال، روزنامه صهیونیستی هاآرتص، تمایل "کیم جونگ اون" و "دونالد ترامپ" برای مذاکره رو در رو را امری "عجیب و غریب" توصیف کرده که در عرصه صلح جهانی شگفت انگیز است.
 
خلاصه ای از یادداشت نیویورک تایمز در پی می آید:
 
««برنامه هسته ای ایران و کره شمالی کاملا با هم متفاوت هستند اما اغلب در یک قالب درباره آن ها صحبت می شود. اکنون این دو برنامه با هم تحت فشار قرار گرفته اند و این در شرایطی است که تصمیم ترامپ برای از بین بردن توافق هسته ای تهران با تقلای وی جهت رسیدن به توافقی پیچیده تر با پیونگ یانگ، مصادف شده است.
 
ایرانی ها برای سال های متمادی شاهد بودند که کره شمالی زرادخانه اتمی می سازد و در عین حال با غربی ها توافق می کند، تنها برای اینکه این توافق ها را زیرپا بگذارد. ایران از این روند متوجه شد که جهان برای انجام چه اقداماتی جهت متوقف ساختن آن ها آماده است و چه ریسک هایی را در این راه نمی پذیرد.
 
اخیرا هم کره شمالی، آنچه را تهران در ازای توقف 15 ساله برنامه هسته ای خود به دست آورده، مورد بررسی قرار داده و سبک سنگین می کند که آیا وعده های اقتصادی داده شده، ارزش تسلیم کردن قابلیت های هسته ای را دارد یا خیر.
 
کره شمالی به ویژه در ماه می از نزدیک، حوادث را تحت نظر خواهد داشت، زمانیکه آقای ترامپ با ضرب الاجل دیگری برای توافق هسته ای روبرو می شود تا تصمیم بگیرد از این توافق خارج شود یا خیر؛ توافقی که وی پیشتر آن را یک "فاجعه" خوانده بود.
 
در همین ماه، اگر همه چیز طبق برنامه آقای ترامپ پیش رود، وی مذاکراتی رو در رو را با "کیم جونگ اون" دیکتاتور کره شمالی برگزار خواهد کرد. این نخستین گفت‌و‌گوی یک رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی خواهد بود. ترامپ این اعتماد به نفس را دارد که می تواند کاری را انجام دهد که روسای جمهور قبلی نتوانستند: ترغیب کره شمالی به غیرهسته ای شدن.
 
"مایک پامپئو" مدیر سیا روز یکشنبه طی سخنانی در برنامه "رو در رو با ملت" شکبه سی بی اس نیوز تایید کرد که چون ترامپ به توافق هسته ای دولت اوباما با ایران توهین کرده، باید به توافق بهتری با آقای کیم دست یابد. وی در عین حال گفته، معتقد است آقای ترامپ از موضع قوی تری وارد این مذکرات خواهد شد.
 
البته این دیدگاه بحث برانگیزی است. کیم تاکنون تلاش دیپلماتیک خود را سرعت بخشیده و مقامات آمریکا از جسارت او تعجب کرده اند. اگر ترامپ از توافق هسته ای ایران خارج شود، کیم فکر خواهد کرد چرا باید با آمریکایی مذاکره کند که رئیس جمهور بعدی می تواند به سادگی از توافق به دست آمده بیرون رود.
 
کره شمالی طبق برآوردها دست کم 20 بمب هسته ای در اختیار دارد. آژانس اطلاعات دفاعی، این تعداد را تا 60 بمب برآورد کرده است اما ایران حتی یک بمب هسته ای هم تولید نکرده.
 
کره شمالی هم پلوتونیوم تولید می کند و هم اورانیوم و سیا بر این گمان است که برخی از این تولیدات در سایت های مخفی انجام می شود اما ایران 97 درصد از ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را تحویل داده است.
 
حتی با دقیق ترین شیوه های بازرسی، بسیار مشکل خواهد بود که تایید کنیم برنامه هسته ای کره شمالی واقعا متوقف شده است. ایران به دلیل تردیدهایی که وجود داشت با تردد بازرسان در این کشور موافقت کرد اما کره شمالی هرگز این کار را نکرده است. بازرسان بین المللی پیش از اینکه از کره بیرون روند مجبور بودند فقط در یک سایت هسته ای زندگی کنند.
 
همه اینها درحالی است که توافق ایران مستلزم چندین ماه مذاکرات مخفیانه و دو سال مذاکرات علنی بوده و از هماهنگی آمریکا، اروپا، چین و روسیه بهره می برد اما تاکنون هیچ یک از این شرایط برای رسیدن به توافق با کره شمالی آماده نیست»».

 

 


کد مطلب: 598521

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598521/تبعات-توهین-ترامپ-برجام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com