کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقایسه دیپلماسی ایران و پاکستان در مورد FATF

21 اسفند 1396 ساعت 21:19

اما در این بین، مقایسه این کشور با ایران در زمینه نحوه مواجهه با FATF، کمی قابل تامل به نظر می‌رسد. مقامات ایرانی از ابتدای تعامل با این نهاد، ضمن پنهان کاری و عدم به کارگیری قدرت رسانه به منظور جریان سازی مواضع خویش، تقریبا دیپلماسی منفعلانه‌ای را در پیش گرفتند و به جز معدود موضعگیری‌هایی مبنی بر بیان رفتار سیاسی FATF، و اندک دیدارهایی مبنی بر رایزنی به منظور اکتساب حمایت کشورهای خارجی از ایران، برنامه دیگری را دنبال ننمودند.


به گزارش جهان نیوز؛ نشست گروه ویژه اقدام مالی در هفته گذشته یک اتفاق مهم دیگری نیز در خود داشت. قرار بود کشور پاکستان در این نشست به لیست خاکستری و یا کشورهای تحت نظارت شدید گروه ویژه اقدام مالی، افزوده شود که با دیپلماسی فعالانه کشور پاکستان تصمیم گیری در این خصوص به نشست بعدی FATF، در تاریخ ژوئن 2018، موکول شد.
 
در اواسط ماه ژانویه، 5 کشور آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه و هند به رهبری آمریکا به FATF اعلام کردند که با وجود اینکه پاکستان دارای یک سیستم تامین مالی ضد پول / ضد تروریسم بود، اما این سیستم در عمل اثربخشی کافی را نداشته است. بر این اساس آنها علام کردند که کشور پاکستان باید در نشست اخیر FATF به لیست خاکستری[1]  این نهاد افزوده شود[2]. لیستی که متشکل از کشورهایی است که دارایی کمبودهای استراتژیک در رژیم مبارزه با پولشوئی و تامین مالی تروریسم هستند. در حال حاضر در این لیست، کشورهایی همچون عراق، اتیوپی، سوریه، سریلانکا، تونس و یمن هستند[3].
 
این رفتار آمریکایی‌ها که بیانگر استفاده سیاسی آنها از گروه ویژه است، به دلیل اختلافات آنها با کشور پاکستان در یک سال اخیر و بعد از روی کار آمدن ترامپ انجام شده است. دولت آمریکا به اتهام اینکه پاکستان از جریان‌های تکفیری حمایت می‌کند و از کمک‌های مالی کشور آمریکا در زمینه مقابله با این جریان‌ها به خوبی استفاده نمی‌کند، به رفتار تهاجمی با این کشور در چندو وقت اخیر، روی آورده است.
 
اما پاکستان در مواجهه با این ترفند آمریکایی‌ها، دست به انجام دو اقدام عمده زد.
نخست اینکه به محض اطلاع از پیشنهاد آمریکایی‌ها به FATF، تقریبا در اواخر ماه ژانویه با کشورهای ترکیه، چین و عربستان سعودی به مذاکره نشست و با رایزنی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، دیپلماسی فعالانه را دنبال کرد[4].
 
در وهله دوم، این کشور با ایجاد یک جریان‌سازی رسانه ای مدیریت شده در یک هفته برگزاری نشست، به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص برنامه آمریکا برای قرار گیری پاکستان در لیست خاکستری FATF، روی آورد. به عنوان مثال، احسان اقبال، وزیر کشور پاکستان، در مصاحبه ای بیان داشته بود که کشور پاکستان بسیار بیشتر از کشورهای دیگر که هم اکنون در لیست خاکستری گروه ویژه نیستند، گام‌های عملی برای اصلاح رژیم مبارزه با پولشوئی و تامین مالی تروریسم برداشته است و این درست نسیت که به واسطه درخواست سیاسی یک کشور( آمریکا) پاکستان در لیست خاکستری،  قرار گیرد[5].
 
همچنین، میفتاح اسماعیل[6]، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور مالی، اظهار نمود که آمریکا میخواست در نشست اخیر FATF، پاکستان را در لیست کشورهای خاکستری قرار دهد که این موضوع نشان از رفتار سیاسی کشور امریکا به نسبت پاکستان داشت. البته چنین امری اجرایی نشد[7].
 
محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز گفت: قرار دادن نام پاکستان در لیست کشورهای حامی مالی تروریست‌ها تصمیم یکجانیه آمریکا است و برای مواجه با این اقدام آمادگی کامل داریم[8].
 
با این اقدامات، قرارگیری کشور پاکستان در لیست خاکستری گروه ویژه به دلیل دیپلماسی فعالانه ای که این کشور در نشست اخیر انجام داد، با یک تعویق سه ماهه به نشست بعدی FATFدر ژوئن 2018 موکول شد.
 
اما در این بین، مقایسه این کشور با ایران در زمینه نحوه مواجهه با FATF، کمی قابل تامل به نظر می‌رسد. مقامات ایرانی از ابتدای تعامل با این نهاد، ضمن پنهان کاری و عدم به کارگیری قدرت رسانه به منظور جریان سازی مواضع خویش، تقریبا دیپلماسی منفعلانه‌ای را در پیش گرفتند و به جز معدود موضعگیری‌هایی مبنی بر بیان رفتار سیاسی FATF، و اندک دیدارهایی مبنی بر رایزنی به منظور اکتساب حمایت کشورهای خارجی از ایران، برنامه دیگری را دنبال ننمودند.
 
بدین جهت اتخاذ رفتاری مشابه با کشور پاکستان در قبال گروه ویژه اقدام مالی و استفاده از طرفیت دیپلماسی و همچنین رسانه برای تعامل با FATF، به مقامات ایرانی توصیه میشود. امری که تاکنون مورد غفلت مسئولین بوده است و یا اگر هم شده است تاکنون اطلاع رسانی نشده است.
 
 
[1] Grey list
[2] https://www.geo.tv/latest/183301-no-decision-on-including-pakistan-in-grey-list-yet-fatf-and-pakistan-fo
[3] http://www.fatf-gafi.org/publications/high-riskandnon-cooperativejurisdictions/documents/fatf-compliance-february-2018.html
[4] http://www.firstpost.com/world/saudi-arabia-china-and-turkey-join-hands-to-block-us-move-against-pakistan-at-financial-action-task-force-4362483.html
[5] http://www.muhammadluqman.com/featured/fatf-pakistan-made-a-target-of-politics-says-interior-minister/
[6] Miftah Ismail
[7] https://www.suchtv.pk/pakistan/general/item/66578-pak-needs-to-focus-on-action-plan-to-avoid-inclusion-in-fatf-watchlist.html
[8] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13961205000279


کد مطلب: 598520

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598520/مقایسه-دیپلماسی-ایران-پاکستان-مورد-fatf

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com