جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۱۴
برخلاف نظر روحانی، ریشه اعتراضات دی ماه اقتصادی بود

حقایق تلخ یک نظرسنجی اصلاح طلبانه برای دولت+ تصاویر

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب: 598518
حزب اتحاد ملت، از احزاب اصلاح‌طلب و حامی روحانی اقدام به نظر سنجی در روزهای بعد از اعتراضات دی ماه کرده است. در مقدمه این گزارش آمده است: «بخش میدانی این نظرسنجی از اواخر بهمن تا اواسط اسفند 96 و در شهرهای مختلف 12 استان کشور اجرا شده است. در واقع داده‌های این تحقیق بعد از اعتراضات دی‌ماه جمع‌آوری شده‌اند و از این رو می‌توان با بررسی این یافته‌ها به تصویری نزدیک به واقعیت از جامعه‌ی ایرانیِ پس از اعتراضات دی‌ماه دست یافت».
حقایق تلخ یک نظرسنجی اصلاح طلبانه برای دولت+ تصاویر
به گزارش جهان نيوز؛ هرچند دولت حسن روحانی تلاش کرد تا ریشه اعتراضات دی ماه امسال را غیراقتصادی معرفی کند، اما نظر سنجی یکی از احزاب اصلاحطلب که اخیرا منتشر شده است، حقایق تلخی را برای دولت روشن کرد.
 
در روزهای که برخی از مردم کشور، دست به اعتراض زده بودند، اگرچه بعد از مدتی با مداخله عناصر ضدانقلاب به اغتشاش انجامید اما به نظر می رسید ریشه این اعتراضات را باید در مشکلات اقتصادی دنبال کرد. با این حال دولتمردان و حامیان حسن روحانی تمام تلاش خود را کردند تا انگیزه اعتراضات را غیراقتصادی و سیاسی معرفی کنند تا شاید به این نحو ناکارامدی ها به نام دولت تمام نشود.
 
به طور مثال روزنامه جمهوری اسلامی که همواره به عنوان یکی از رسانه های حامی دولت شناخته می شود یکشنبه 10 دی یادداشتی را منتشر کرد که عنوان می داشت: « نمی‌دانم چرا دوستان از «گرانی و تورم» به عنوان عامل اعتراضات اخیر سخن می‌گویند؟ کدام گرانی و کدام تورم؟ آنچه آزاردهنده است، هر چه باشد تورم و گرانی نیست.»!
 
یادداشت نویس این روزنامه ادامه می دهد: «مگر اخیرا چه گرانی بی‌مهاری رخ داده است که مردم را به خیابان بکشاند؟ فقط تخم مرغ گران شده که موقتی است و حرف از گرانی بنزین در لایحه بودجه 97 به میان آمد که آن هم توسط مجلس، حذف شده است. پس کدام گرانی بی‌حساب و کتاب؟». تحلیلی که برآمده از اظهارات دولتمردان روحانی بود. به طور مثال جهانگیری شب قبل از تجمعات خیابانی مشهد با طرح برخی آمارها مدعی شد اوضاع اقتصادی خوب است! جهانگیری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی با بیان اینکه کنترل تورم یکی از شاخص‌های اصلی رشد اشتغال است، بیان کرد: تورم 40 درصدی در دولت یازدهم به زیر 10 درصد رسید و در 2 سال گذشته نیز نرخ تورم تک‌رقمی شد که تحقق این مهم کار بزرگی است. آمارهایی که تلاش می کرد، وضعیت اقتصادی را مطلوب نشان دهد.
 
از سوی دیگر حسن روحانی نیز تمام تلاش خود را انجام داد تا به نحوی علت اعتراضات را جایی غیر از اقتصاد نشان دهد. در همین راستا روحانی در اولین کنفرانس خبری بعد از این اعتراضات، در واکنش به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره «شنیدن صدای مردم» در اعتراضات اخیر نسبت به رکود، تورم و ناکارآمدی برخی مدیران گفت: «من اشکالم به همین سبک سوال است. وقتی شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد می برید همین نشنیدن صدای مردم است».
 
حسن روحانی با تاکید بر اینکه قسمتی از انتقادات مردم به مشکلات اقتصادی کشور باز می‌گردد افزود: «فقط بحث اقتصادی نیست. مردم در بحث سیاسی و اجتماعی و سیاست خارجی خیلی حرف دارند. گوش ما باید شنوا باشد و بدانیم مردم چه می‌خواهند.»
 
حالا حزب اتحاد ملت، از احزاب اصلاح‌طلب و حامی روحانی اقدام به نظر سنجی در روزهای بعد از اعتراضات دی ماه کرده است. در مقدمه این گزارش آمده است: «بخش میدانی این نظرسنجی از اواخر بهمن تا اواسط اسفند 96 و در شهرهای مختلف 12 استان کشور اجرا شده است. در واقع داده‌های این تحقیق بعد از اعتراضات دی‌ماه جمع‌آوری شده‌اند و از این رو می‌توان با بررسی این یافته‌ها به تصویری نزدیک به واقعیت از جامعه‌ی ایرانیِ پس از اعتراضات دی‌ماه دست یافت».
 
مهمترین مشکلات کشور
حدود دو سوم پاسخگویان، بیکاری را یکی از سه مشکل عمده کشور می‌دانند. این سوال به‌صورت باز پرسیده شده است. همچنین لازم به توضیح است که بعضی از پاسخ‌ها به‌لحاظ معنایی با یکدیگر همپوشانی دارند. با این حال، تفکیک آنها از یکدیگر کمک می‌کند تا بدانیم خود پاسخگویان چه تعابیری برای مشکلات کشور به‌کار می‌برند.
 

 
ارزیابی وضعیت فعلی نسبت به سال 92
بیش از نیمی از پاسخگویان معتقدند که وضعیت بهداشت و سلامت و اینترنت و فضای مجازی نسبت به سال 92 (قبل از شروع فعالیت دولت روحانی) بهتر شده است. از طرفی بیش از نیمی از پاسخگویان نیز معتقدند که وضعیت اشتغال نسبت به سال 92 بدتر شده است.
 

 
بیشترین تنوع پاسخ‌ها در خصوص عملکرد دولت در خصوص محیط زیست مشاهده می‌شود. به‌نظر می‌رسد نوع محل سکونت عامل مهمی در شکل‌گیری ارزیابی مردم در این زمینه است.
 

 
ارزیابی عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف (از 0 تا 10)
میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد دولت در زمینه اشتغال، 2.6 (از 10) است! توضیح اینکه هر کجای خط آبی که در لایه‌های بیرونی دایره قرار بگیرد (مثل اینترنت و فضای مجازی)، نشان‌دهنده‌ی رضایت بیشتر از عملکرد دولت است.
 

 
در این جدول نیز مشاهده می‌شود که ارزیابی مردم از عملکرد دولت در زمینه محیط زیست دارای بیشترین پراکندگی است. به‌طوری که شهری‌ها به‌طور چشمگیری نارضایتی بیشتری از عملکرد دولت در حوزه محیط زیست دارند. علت این تفاوت مستلزم بررسی‌های بیشتر است.
 

 
میزان رضایت کلی از عملکرد دولت
حدود نیمی از پاسخگویان از عملکرد کلی دولت ناراضی هستند. تنها 15 درصد از پاسخگویان از عملکرد دولت اعلام رضایت کرده‌اند. البته 36 درصد نیز میزان رضایتشان از عملکرد کلی دولت را بینابین اعلام کرده‌‌اند.
 

 
این نظرسنجی، حقایق تلخی را برای دولتمردان به ارمغان دارد. اگرچه مطالبات اقتصادی و اشتغال رتبه های نخست در میان درخواست های مردم دارند، با این حال سیاستمداران غافل از این خواسته، در مسیری دیگر سیر می کنند. مطرح شدن مطالباتی مانند حضور زنان در ورزشگاه ها و فیلتر تلگرام و امثالهم در لسان مسئولان، در شرایطی است که بیکاری، گرانی و فقر در صدر مشکلات کشور قرار گرفته است.

منبع:رجانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نتایج نظر سنجی با واقعیت نزدیکه
اما با این حال من فکر می کنم این نظر سنجی در طیف اجتماعی همسو با دولت انجام شده
چرا که نمرده دولت در سیاست خارجی اتفاقا خیلی هم ضعیف است و دستاورد برجام حتی نتوانست تضمین کننده بنزین هواپیمای خود ظریف باشه
Iran, Islamic Republic of
من تو کف اون 1 درصد کاملا راضی ها هستم

قالیباف گفت 4 درصدی ها

اما ظاهرا 1 درصد بیشتر نیستند که شیره جان ملت رو کشیدند
Iran, Islamic Republic of
لطفا کل نظر سنجی را منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
هنوز هم 50 درصداینها را تایید می کنند ؟؟؟؟؟ اینکه خیلی خوب نیست . چه اتفاق دیگری باید بیافته تا متوجه شویم ؟؟؟ تورم ادعایی نیز قطعا درست نیست . یک نگاهیی به قیمت اجاره ها و مسکن با افزایش 20 درصد و بسیاری از اقلام دیگر بیاندازید خواهید دید رقم اینها دست کاری شده است و بازخواستی هم وجود ندارد .
Netherlands
شما فکر می کنید مردم به اصلاح طلبها رای ندن میان به افولگراها تندرو رای میدن ؟ سخت در اشتناهید . مردم از دست هر 2 گروه سیاسی حاکم چه اصولگراها و چه اصلاح طلبها ناراضی هستند . در این مملکت چیزی از جمهوریت نمونده و فقط صحبت از اسلامیت میشه . البته این اسلامیت هم فقط در چیزهای خاص انجام میشه ولی اختلاس و ربا بانکی و دزدی و قاچاق کالا و رانتخواری و بیکاری ازاد ولی موی سر و شادی ممنوع و حرام است . واقعا حیف اون ارمانهای قشنگ بنیانگزار جمهوری اسلامی که امروز به دست افرادی به اینجا رسیده .
Iran, Islamic Republic of
تندرو فتنه گران و جلبک های سبز هستن که سال 88 مملکت را به آشوب کشیدند و بیشتر اختلاس ها هم زیر سر همین جریان است .
Iran, Islamic Republic of
کاش کل نظرسنجی را میزاشتید
این نظر انشایی کاملا دروغ است
Iran, Islamic Republic of
با کدام مردم حرف زده اند
مردم به نود درصد فساد اداری معتقدن و اتفاقا همین مدیرانتان در سیما آنرا سیستماتیک می دانند
مواد مخدر
کدام شهر را ملاک قرار می دهید که نصف یا بیشتر جمعیتش مواد کش نیست
فساد اصلا نداریم تعداد قلیلی از دوبی میایند و شهرمند ما نیستند
فقیر خیلی اندک و دارای جایگاه خاص یعنی بالای شهری اند
جهان نیوز
حتی اگر خودتان هم قبول ندارید بدان این نظر سنجی انشاه شده زشت ترین مطلبی است
که به سایتت زده اید !!!
پاییز
Iran, Islamic Republic of
شما کدوم شهری که بیشتر مردمش مواد کش هستند ؟
در شهر شما وبیشتر شهرها با اتوبوس مسافرم
Iran, Islamic Republic of
بله پاییز عزیز
بیشترین مصرف مواد مخدر در این شهر هاست
جده عربستان / کویت /عمان/ قطر / عراق
هاوانا از کوبا / پیویانگ از کره /شانگهای از چین
در ایران فقط ترانزیت می شود
هرکس خیال می کند مصرف مواد مخدر در شهر های ما رواج دارد ! یا ضد انقلاب است یا از غرب دلاری می گیرد تا اتهام بزند !!!!!
مرگ وهزاران مرگ بر دروغ گو / یا حق
Iran, Islamic Republic of
شما دقت نكرده ايد. مي گوييد 90 درصد مردم از فساد اداري ناراضي هستند اما در اين نظرسنجي فقط 2درصد چنين نظري داشته اند. اشتباه شما همين است. از مردم پرسيده شده بزرگترين معضل جامعه چيست؟ 67% درصد گفته اند بيكاري. يعني مردم، بيكاري، مشكلات اقتصادي، فقر و ... را مهمتر از اعتياد و فساد اداري مي دانند. چون اعتياد در اثر بيكاري و فقر ايجاد مي شود. اگر مشكل بيكاري حل شد مشكل فقر، ازدواج، مسكن و ... هم حل خواهد شد. ضمناً اينكه فرموده ايد اكثريت جامعه ما معتاد هستند صحيح نيست.
آری اینچنین نیست برادر
Iran, Islamic Republic of
قریب سی سال پیش خیلی اشتباهات را کتمان می کردیم که مصلحت این است !
سرمان را زیر برف می کردیم که همه چیز گل و بلبل است و انتقاد مساوی ضد انقلاب تمام !
آمار اعتیاد در گزارشات از آمار دروغین طاغوت پایین تر نمی دهند و دلسوزی سیاه کاری نیست !
با مستند فقر وفحشای ده نمکی همیشه رزمنده چطور رفتار شد ! دکتر عباسی از شدت عصبانیت در برابر قاچاق دختران به دبی حتما سرتاسر دروغ بافت !!!!!
برای نظر سنجی بارها منتقدان گفته اند که دم مساجد روبروی دانشگاه داخل ادرات انجام ندهید
نه اینکه این عزیزان راست نمی گویندبلکه کف جامعه برای معظلات این نیست
کشفیات مواد مخدر عزیزان نیرو نظامی را در سال ملاک کوچکی از مصرف مواد مخدر نیست
جهان نیوز
سی سال است که بدون ملاحظه در مناطق خود انگشت روی اشتباهات گذاشته ام و برای رفع آن شب و روز نداشته و ندارم
همین هزینه سازان برای نظام ما را از ضد انقلاب بدتر هدف قرار می دادن ! ولی زمان چهره نفاقشان را بالا زده و مردم رفتار وزندگی آنها را می ببنند
که منافق /لیبرال/مشارکتی/نوچه های غرب پرست کیانند
بله برادر عزیز فقط مشکلت بیکاری است کسی نگفته که نیست
جهان نیوز
همه چیز گل وبلبل است. اصلا این انتقادهای تازه مهندسی شده سیما جوک است !
پدر این مملکت استکبار در نیاورده بلکه تکبر .خود بینی خود پرستی و سر زیر برف کردن در آورده است / یا حق
Iran, Islamic Republic of
آنوقت رفع حصر با 0.0001% اولولیت اول کشور است.
منصور
Iran, Islamic Republic of
زمانیکه نیروهای نظامی(ارتش و سپاه) و رزمندگان داوطلب برای دفاع از وطن و نوامیس و شرف کشور و ملت خود به خط مقدم می رفتند و جمع کثیری در پشت خط مقدم در حال پشتیبانی بودند هیچ وقت سئوال شده که به چه قیمتی این کار را کردند؟ آیا خون دادن و جان دادن را می توان قیمت گذاری کرد؟ اگر قیمت گذاری می کردند، عشق معنی نداشت. کسیکه در این مملکت مدیر می شود، بایستی عشق خدمت گذاری داشته باشد، عشق از خود گذشتگی داشته باشد، زمانیکه این مهم و این ارزش فراموش شود، مملکت آسیب می بیند، مملکت مسیر خود را گم می کند، اقتصاد مردم آسیب می بیند، هیچ وقت شکم گرسنه در مجموع ایمان نداشت. اعتراض بوی نابرابری و فشار بر اقتصاد مردم دارد. مردمی که مشکل نداشته باشند، معترض نخواهند بود. البته فشار بر ملت در یک دولت بالفور نمود پیدا نمی کند، یکجایی شروع می شود و در یک جایی شکوفا می گردد و خود را نشان می دهد. این کشور نیاز به سربازان و افسرانی دارد که دلسوز کشور و ملت خود باشند. قشر نظامی و رزمندگان ما، قدردان خون شهدا و تمام دلسوزان کشور هستند. در نگاه مدیریتی برای حفظ انقلاب و عدم هدر رفت خون شهدا، بایستی عوامل نظامی کشور وارد کارزار شوند و دولت یا مجلس یا ... نالایق را کنار بزنند و مدیریت کشور را به عهده بگیرند.