کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای سکوت آیت الله سیستانی و دست های بسته آمریکا در عراق

قدرت گرفتن حشدالشعبی و واکنش های جهانی

رویای آمریکایی‌ها بر باد رفت

21 اسفند 1396 ساعت 20:28

اما تجربه گذشته مردم و دولت عراق در جنگ با داعش به آنها نشان داد که امنیت کالایی وارداتی نیست و انتظار از آمریکا و اروپا و عربستان برای تامین امنیت عراق تنها یک شعار سیاسی برای زیبا شدن ویترین خارجی این کشورهاست


به گزارش جهان نیوز؛ حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با صدور فرمانی تمامی گروه های مسلح از جمله حشدالشعبی (نیروهای بسیج مردمی) را به طور رسمی به نیروهای امنیتی این کشور ملحق کردو عملا طرح آمریکایی-سعودی انحلال این تشکیلات مردمی را خنثی کرد.

درست زمانیکه آمریکا و فرانسه و عربستان از عزم جدی برای مبارزه با داعش سخن می گفتند اما در آشکار و نهان با سلاح و پول آنها را تجهیز می‌کردند، تروریست ها به دیوارهای پایتخت عراق رسیده بودند. نوری مالکی نخست وزیر وقت عراق در اقدامی الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران دستور تشکیل بسیج مردمی برای مبارزه با داعش را صادر کرد و آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر تشیع با فتوای جهاد خود برای مبارزه با گروه های تروریستی سیل اشتیاق شیعیان را برای مبارزه با داعشی ها زیر پرچم بسیج مردمی فراهم کرد.
 
شروع قدرتمدانه حرکت های مردمی چنان بود که بعد از گذشت یک سال و نیم از این اتفاق 19شهر توسط نیروهای بسیجی عراقی آزاد شد و امنیت شهرهای مذهبی و مهم به طور کامل برقرار گشت.
 
 نوری مالکی در مرداد ۱۳۹۴ در مصاحبه ای تصریح کرده بود: ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم. از همان ابتدا بنای دشمنی با نیروهای بسیجی که هر روز محبوبیت بیشتری در این کشور پیدا می کردند توسط آمریکایی و اروپا پیگیری شد. ترس و واهمه از قدرت گرفتن تشکیلاتی مردمی و الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران که منافع آمریکا در منطقه را تهدید می میکردبه تلاش ها برای از بین بردن حشدالشعبی شدت بخشید.فعالیت های ضدآمریکایی ابومهدی مهندس و هادی عامری از فرماندهان حشدالشعبی حتی منجر به آن شده است که در لیست ترور وزارت خارجه آمریکا قرار بگیرند.
 
بعد از بازگشت امنیت در شهرهای مختلف سناریونویسی‌ها برای نابودی حشدالشعبی آغاز شد. بهانه این کار نیز این بود که دیگر نیازی به چنین تشکیلاتی در زمان صلح نیست و وجود چنین نیروی مسلحی خود می تواند امنیت این کشور را تحت الشعاع قرار داد!
 
سناریوی انحلال حشدالشعبی و سکوت هوشمندانه آیت الله سیستانی
فشارها برای از بین بردن حشدالشعبی اقزایش یافت تا جایی که حتی از آیت الله سیستانی خواسته شد تا دستور انحلال بسیج مردمی را صادر کند چراکه دیگر داعش از بین رفته است.
دستور انحلال حشدالشعبی از سوی آیت الله سیستانی که می توانست حیات بسیج مردمی را از بین ببرد به آرزوی دشمنان تبدیل شده بود. ایجاد این انگاره که مرجعیت شیعه با گروه های مقاومت مخالف است از نیروهای بسیجی مشروعیت زدایی می کرد، اما مرجعیت هوشیار با این جریان همراهی نکرد و با سکوت خود این طرح را شکست داد.
 
اندشکده آتلانتیک در این خصوص گفته بود: «تنها کسی که می تواند عراق را از دست حشدالشعبی، نماینده ایران، نجات دهد، آیت الله سیستانی است. انتظار می رود آیت الله سیستانی با یک فتوا حشدالشعبی را منحل کند اما چنان انتظاری بسیار نامحتمل است؛ چراکه این گروه  در عراق محبوبیت دارد و کاری را که ارتش منظم ۱۰۰ هزار نفری آمریکا نکرده بود، توانست به انجام رساند.آمریکا باید مانع شود که بغداد یک رقم یک میلیارد دلاری در بودجه سالانه را به حشدالشعبی اختصاص دهد؛ چراکه با تقویت این گروه، ساختار سیاسی عراق هم بر پایه ایدئولوژی ها شکل می گیرد.»
 
اما این سناریو نیز شکست خورد. آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران چندی پیش در گفت و گو با نشریه عصراندیشه در خصوص مدیریت هوشمندانه این مرجع تقلید جهان اسلام گفته بود:«با همین سکوت امریکا را بیرون کردیم »
 
دانلود فیلم
 
آمریکایی ها که نگرانی فراوانی از نفوذ بیش از پیش اندیشه های انقلاب ایران در عراق داشتند نیم نگاهی نیز به انتخاب پیش روی این کشور داشتند که جریان حشدالشعبی می توانست جریان لیبرال این کشور را تا مدت های به محاق ببرد.
 
در همین ارتباط دولت آمریکا بارها به عراق پیغام داد که حشدالشعبی باید منحل شود. تیلرسون وزیرخارجه آمریکا با نیروهای وابسته به ایران نامیدن حشدالشعبی گفته بود: «حالا که داعش نابود شده است نیروهای نظامی وابسته به ایران باید به خانه های خود برگردند»
 
مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد
 اما تجربه گذشته مردم و دولت عراق در جنگ با داعش به آنها نشان داد که امنیت کالایی وارداتی نیست و انتظار از آمریکا و اروپا و عربستان برای تامین امنیت عراق تنها یک شعار سیاسی برای زیبا شدن ویترین خارجی این کشورهاست. امنیت مقوله ای درون زاست که باید بدون وابستگی به حامیان تروریست ها تامین شود. اگر دولت عراق به مثابه یک بازیگر تکنوکرات هم درصدد تصمیم گیری برای آینده «گروه امنیت‌سازعراق» یعنی «حشدالشعبی» بر می آمد تصمیمی غیر از قدرتمند کردن این نیروها نمی توانست بگیرد. مارگزیده از ریسمان سیاه سفید هم می ترسد و برای خوشآمد دولت های خارجی امنیت خود را نباید معامله کند چرا که این کشور آبستن حرکت های افراطی است که روزی به نام اهل سنت خونریزی کرد و ممکن است روز دیگر دست آمریکا و انگلیس از آستین شیعه گری خارج شود و این کشور را در بحران فرو ببرد.
 
عربستان یکی از کشورهایی است که بارها برای انحلال حشدالشعبی تلاش کرده است. سعودی ها از ارسال پول و وعده سرمایه گذاری تا ساختن ورزشگاهی مدرن و حتی نزدیک شدن به جریان های سیاسی داخل عراق استفاده کردند تا با نشان دادن در باغ سبز، پارلمان این کشور را در دست گرفته و نهایتا بسیج مردمی را از بین ببرند اما فرمان شماره91 العبادی و الحاق حشدالشعبی آبی سردی بود بر تمام تلاش ها و سناریو نویسی های غربی عربی که آرزوی جلوگیری از فرهنگ انقلابی ایران را دارد.
 
حجم شیعه هراسی و بسیج هراسی رسانه ها در سال های گذشته در منطقه کار را به جایی رسانده بود که شبکه الجزیره در یک نظرسنجی از مخاطبان خود بیشترین خطر برای عراق را حشدالشعبی معرفی کرد این درحالی است که بسیج مردمی در کشور عراق و مناطقی که با بحران داعش درگیر بودند به شدت محبوبیت دارد.
 
 
 
رسانه های بیگانه هم در گزارشات خود سعی داشتند تا اینگونه القا کنند که مردم عراق با انحلال حشدالشعبی موافقند!در ویدئوی زیر این شبکه بهایی به صراحت می گوید غربی‌ها منتظرند آیت‌الله سیستانی انحلال حشد‌الشعبی را اعلام کند.
 
دانلود فیلم

اما رسانه های مختلف با تصمیم جدید دولت عراق در خصوص حشدالشعبی آن را شکست آمریکا وعربستان در مقابل ایران معرفی کردند.
 
روزنامه الديار نوشت: منضم شدن حشد الشعبی به ارتش، پیروزی ایران بر عربستان در عراق را ثابت کرد. این روزنامه همچنین مدعی شد با این اقدام، ۹۰ درصد این ارتش، شیعی شد و مراکز نظامی بزرگ بدست شیعیان افتاد.این رقم بسیار بیشتر از نیروهای سنّی ارتش عراق در دوره صدام است.
 
روزنامه الحیات پر مخاطب‌ترین نشریه جامعه عرب زبان و نزدیک به غرب و سعودی ها نوشت: اقدام اخیر العبادی، همه درخواست ها مبنی بر منحل کردن حشد الشعبی به عنوان نیروی نزدیک به ایران را لغو کرد.
 
به نظر می رسد بسیج مسلمانان ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و... لبیکی باشد به فرمان معمار حرکت اسلام ناب که در آخرین نوشته های خود فرموده بود: «راستی اگر بسیج جهانی مسلمین تشکیل شده بود، کسی جرأت اینهمه جسارت و شرارت را با فرزندان معنوی رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - داشت؟»


کد مطلب: 598514

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598514/قدرت-گرفتن-حشدالشعبی-واکنش-های-جهانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com