کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا آرمانگرایی با دیدن مصلحت‌ها در تعارض است؟

21 اسفند 1396 ساعت 14:28

آرمان‌گرائی به‌هیچ‌وجه به معنای در همه‌ی زمینه‌ها پرخاشگری کردن، برخی از واقعیات لازم و مصلحت‌های لازم را ندیده گرفتن، نیست.


به گزارش جهان نیوز، در شماره هفته گذشته خط حزب الله، به سوالی پیرامون تعارض آرمان با مصلحت از دیدگاه رهبر انقلاب پاسخ داده شد.

سؤال: جایگاه مصلحت در نظام اسلامی چگونه است؟ برخی آرمانگرایی را در تعارض با دیدن مصلحت‌ها می‌بینند، این گزاره تا چه اندازه درست است؟

پاسخ: آرمان‌گرائی به‌هیچ‌وجه به معنای در همه‌ی زمینه‌ها پرخاشگری کردن، برخی از واقعیات لازم و مصلحت‌های لازم را ندیده گرفتن، نیست. مصلحت هم شده یک اسم منفور؛ آقا مصلحت‌گرائی می‌کنند! خب، اصلاً باید ملاحظه‌ی مصلحت بشود. هیچ وقت نباید گفت که آقا حقیقت با مصلحت همیشه منافات دارد؛ نه، خود حقیقت یکی از مصلحت‌هاست، خود مصلحت هم یکی از حقایق است. 

 اگر مصلحت‌اندیشى درست باشد، باید رعایت مصلحت را کرد؛ چرا نباید رعایت مصلحت را کرد؟ باید مصالح را دید... هیچ منافاتی وجود ندارد بین انجام دادن وظائفی که جوانی و آرمان‌گرائی به انسان دیکته می‌کند، و بین ملاحظه‌ی مصالح مدیریتی کشور، ملاحظه‌ی قانون، ملاحظه‌ی تدبیر و درایت مدیریتی در کشور. یعنی می‌توان آرمان‌گرا بود، به احساسات جوانی هم پاسخ داد و بر طبق اقتضای جوانی و آرمان‌گرائی عمل کرد؛ در عین حال جوری هم بود که با مصلحت کشور و با مصالح مدیریتی کشور تعارض و اصطکاکی نداشته باشد.(۱۳۹۱/۰۵/۱۶)


کد مطلب: 598458

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598458/آیا-آرمانگرایی-دیدن-مصلحت-ها-تعارض

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com