کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آبخیزداری، راه‌حل چالش‌های حوزه آب در کشور

21 اسفند 1396 ساعت 12:00

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، آبخیزداری را راه‌‌حل چالش‌های موجود کشور در حوزه آب دانست و عنوان کرد: قطعا باید در یک دهه آینده برای مدیریت مبتنی بر بحران برنامه‌ریزی داشته باشیم.


به گزارش جهان نیوز، حمید‌رضا زکی‌زاده در آغاز با بیان اینکه آنچه در مدیریت منابع آب و آبخیزداری در طول سنوات گذشته روی داده است، بزرگ‌ترین چالشی است که کشور با آن مواجه است، اظهار کرد: همه در جریان کمبود آب و خشکسالی و اینکه ایران یک کشور خشک با بارندگی کم، قرار دارد. بارش در ایران یک سوم متوسط بارش جهانی است.
 
 وی تاکید کرد: آنچه در ایران بسیار اهمیت دارد، دانستن ارزش مهندسی آب است که متاسفانه در طول سنوات گذشته، طوری از منابع آب استفاده کرده‌ایم که در طی ده هزار سال گذشته، بی سابقه بوده و حدود ۷۰ درصد منابع آبی که در طول صدها هزار سال در آبخانه ها ذخیره شده است در طول چهار دهه گذشته مصرف شده است و این جدی‌ترین چالشی است که ایران در طول دهه‌های آینده با آن مواجه خواهند بود.
وی درباره مدیریت مصرف آب بیان کرد: حقیقت آن است برای انواع استفاده‌های مصرفی آب، اولویت بندی نکرده‌ایم و متاسفانه ۹۰ درصد آبی که از منابع آب کشور برای کشاورزی سنتی است و این نشان دهنده کمترین میزان بهره بری برای تولیدات کشاورزی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، آبخیزداری را راه حل چالش‌های موجود کشور در حوزه آب دانست و عنوان کرد: قطعا باید در یک دهه آینده برای مدیریت مبتنی بر بحران برنامه ریزی داشته باشیم زیرا سرزمین ایران در یک شرایط نرمال قرار نگرفته است.
کمبود آب و تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها بحران فعلی را تشدید می‌کند. پیش از این بارش‌ها در کوه‌های ایران به صورت رژیم برف آبی بود اما الان به صورت رگباری رخ می‌دهد و میزان بارش در طی یک دهنده آبنده حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت که بارش‌ها نیز به صورت رگباری خواهد بود که نتیجه آن سیلاب خواهد بود.

وی افزود: مدیریت مبتنی بر بحران زمانی می‌تواند کارآمد باشد که به طور اخص کلیه برنامه‌های بین بخشی را در یک قالب مدیریت جامع حوزه آبخیز از بخشی نگری و جزیره‌ای خارج کنیم. بسیاری از کشورهایی که در شرایط خشکسالی قرار گرفته‌اند، در حال انطباق خودشان با این شرایط منفی هستند در حالی که اگر ایران با همین مکانیزم فعلی ادامه دهد، در یک دهه آینده کلیه حوزه‌های آبخیز شهری با خسارت‌های جانی و مالی بسیار فراوانی مواجه خواهد شد.

زکی زاده با تاکید بر لزوم پیش گیری ایجاد بحران‌های آبخیزداری در یک دهه آینده که نتیجه عدم توجه به آن ایجاد سیل‌های ویران گر خواهد بود، اظهار داشت: بحران کم‌آبی و سیل همزمان با آن را در یک دهه آینده بسیار جدی و مهم می‌دانم و مسئولین باید انسجام بین بخشی زیادی در حوزه مدیریت جامع آبخیزداری ایجاد کنند.
 
منبع: رادیو گفت‌وگو


کد مطلب: 598390

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598390/آبخیزداری-راه-حل-چالش-های-حوزه-آب-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com