کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده گرانی برنج چیست؟

21 اسفند 1396 ساعت 11:43

قیمت برنج در روزهای پایانی سال افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد برخی تحرکات باعث این افزایش شده است.


به گزارش جهان نیوز، برنج از آن دسته کالاهایی است که بعد از گندم قوت غالب سفره ایرانی ها می باشد و جزو کالاهای اساسی معیشتی مردم است.
اخیرا و در روزهای پاسانی سال این قیمت این کالا افزایش یافته است. پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص گرانی برنج می گوید: با توجه به آنکه درصدی از برنج کشور در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود، بنابراین کمبودی در ایام پایانی سال نداریم.
به اعتقاد وی امتناع از عرضه برنج خارجی توسط واردکنندگان و بنکداران دلیل اصلی گرانی در ایام پایانی سال است.
وی افزود: واردکنندگان، برنج‌های وارداتی خود را در انبارها ذخیره‌سازی و در چند روز مانده به شب عید در بازار توزیع می‌کنند که در نهایت خلأ بازار تا توزیع، نوسان قیمت را به همراه دارد.

پاپی زاده  با انتقاد از اخذ سود بالای محصول توسط واردکنندگان اظهار داشت: واردکنندگان با دریافت سودهای غیرمتعارف اقدام به عرضه محصول خود در بازار می‌کنند و تنها عدم تخصیص ارز مبادله‌ای بهانه‌ای برای واردکنندگان است تا نرخ بالای برنج در بازار را توجیه کنند. با توجه به آنکه واردات برنج حسب ثبت سفارش محصول صورت گرفته است، بنابراین افزایش قیمت برنج در چند روز مانده به شب عید تنها ناشی از منفعت‌طلبی سودجویان است که انتظار می‌رود سازمان تعزیرات نظارت جدی بر عملکرد بنکداران داشته باشد.

از سوی دیگر محمد آقاطاهر، رئیس بنکداران مواد غذایی نیز با اشاره به دلایل گرانی برنج خارجی، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر نرخ برنج خارجی به دلیل اختصاص نیافتن ارز مبادله‌ای به واردات با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد. به گفته وی، در چند روز اخیر به سبب ترخیص برنج از گمرکات، قیمت برنج روندی کاهشی را به خود گرفته است.

همچنین مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج نیز با انتقاد از پافشاری بانک مرکزی به اختصاص ندادن ارز مبادله‌ای برای خرید برنج خارجی، گفت: با وجود آنکه واردکنندگان تصوراتی مبنی بر فشار وزارت جهاد و وزارت صنعت به بانک مرکزی به منظور تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات داشتند اما در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار با بانک مرکزی همراه شدند تا برنج با ارز آزاد وارد شود.

وی معتقد است که عدم اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات برنج منجر به عرضه هر کیلو محصول با نرخ 8 هزار تا 8 هزار و 500 تومان در بازار شد. اختصاص نیافتن ارز مبادله‌ای به واردات، حذف محصول از سبد کالای این خانوارها را به همراه دارد. دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار، ارز مبادله‌ای به واردات این محصول اختصاص نداده است، بنابراین تبعات منفی این امر نظیر افزایش قیمت و آشفتگی بازار در ایام پایانی سال را باید بپذیرد.

 به گفته کشاورز  با توجه به از دست دادن زمان واردات برنج، اختصاص ارز مبادله‌ای در وضعیت کنونی فایده‌ای ندارد، در حالی که با آزادسازی واردات از اول آذر و مدیریت وزارت جهادکشاورزی، مشکلی در ایام پایانی سال نداشتیم.

منبع:افکار
 


کد مطلب: 598374

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598374/پشت-پرده-گرانی-برنج-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com