جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

محموله‌ ۴۸ هزار تنی ذرت‌آلوده روی‌ کشتی‌ برگشت

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 598333
محموله جدید ذرتهای آلوده بعد از خبر رسانی‌های تسنیم در خصوص ورود ۱۳۳ هزار تن ذرت آلوده برزیلی، اجازه تخلیه در بندر امام خمینی را پیدا نکرد.
محموله‌ ۴۸ هزار تنی ذرت‌آلوده روی‌ کشتی‌ برگشت
به گزارش جهان نيوز، طی هفته گذشته گزارشهای مفصلی در خصوص توقیف 133 هزار تن ذرت آلوده برزیلی  در تسنیم منتشر شد. این خبر با بازخورد وسیعی در رسانه‌ها همراه شد و شورای تامین استان خوزستان نیز جلسه‌ای در این خصوص برگزار کرد. در جلسه‌ای که  اواخر هفته قبل در استانداری خوزستان برگزار شد، قرار شد شورای تامین استان در خصوص دستگاهای مرتبط با موضوع اتخاذ تصمیم کند. هنوز در خصوص تصمیم شورای تامین استان اطلاع دقیقی بدست نیامده است.

گفتنی است، عمده ذرتهای آلوده از کشور برزیل طی 6 ماه اخیر وارد ایران شده بود. از طرفی با وجود تاکید مقامات بر مرجوع کردن این ذرتها هنوز اقدامی در این خصوص از سوی واردکنندگان انجام نشده است. ذرتهای آلوده توسط 17 شرکت مختلف تا بازه زمانی انتهای تابستان سال جاری وارد منطقه ویژه بندر امام خمینی شده است. بر این اساس اگر  اقدامات لازم برای ترخیص  کالا تا 4 ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود، بر مبنای قانون، کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد این در حالی است که تا کنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرتهای آلوده اقدامی انجام نداده است. شرکتهایی از قبیل "ر خ"- "ف" اقدام به واردات ذرتهای آلوده به قارچ افلاتوکسین  از کشور برزیل کرده‌اند. گفتنی است، نمی‌توان گفت که کل محموله‌های 17 شرکت آلوده به قارچ مذکور است و بر این اساس کل محموله برخی از این شرکتها آلوده بوده و در مورد چند شرکت نیز تنها بخشی از محموله  با آلودگی قارچی مواجه بوده است.

اما بعد از خبر رسانی تسنیم در هفته گذشته، سه روز قبل یک محموله 66 هزار تنی ذرتهای الوده برزیلی نیز وارد محوطه بندری امام خمینی شد که این بار مسئولان مانع از تخلیه محموله ذرتهای برزیلی کشتی  فله بر((آمینا)) شدند.

یک مقام مسئول در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: شدت فساد و آلودگی ذرتها به حدی بود که نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی نیز وجود نداشت و ماموران دستگاه نظارتی با بررسی ظاهری دستور عدم تخلیه و مرجوع کردن محموله را صادر کردند.

بر این مبنا امکان تخلیه محموله ذرت آلوده کشتی فله بر با وجود پهلوگیری و تخلیه قسمتی از محموله در بندر امام خمینی، ایجاد نشده است. گفتنی است محموله ذرت کشتی امینا در چند انبار مختلف داخل فله بر نگهداری می‌شده که ذرت دپو شده در یکی از((خِنها)) آلوده نبوده و به این ترتیب اجازه تخلیه 18 هزار تن ذرت از این کشتی صادر شده است. این در حالی است که مابقی محموله که وزن آن نزدیک به 48 هزار تن می‌باشد اجازه تخلیه پیدا نکرده و بار روی کشتی مرجوع شده است.

وزن کل محموله کشتی آمینا حدود 66 هزار تن بوده است که در خصوص 48 هزار تن فساد و آلودگی به صورت چشمی برای ماموران محرز شده است و به این ترتیب اجازه تخلیه محموله ذرت فاسد صادر نشده و ذرتهای آلوده بدون تخلیه شدن مرجوع گشته اند.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دکتر نورروزی
Iran, Islamic Republic of
من واقعا خنده ام می گیرد به عنوان یک متخصص عرض می کنم که فقط با یک ارزیابی اصطلاحا ویژوال فهمیدند و حذف کردند عجب! مایکوتوکسینها تا کنون 24 نوع آن شناخته شده است و بسیاری از آلودگی های این سموم قارچی تظاهر فنوتیپی ندارند و دیده نمی شوند اکثر ذرت های کشور دچار آلودگی ها هستند به همین خاطر علیرغم استفاده از انواع جاذب سموم در جیره دام و طیور مشکلاتی که انها در دامداری ها و نیز باقیمانده آنها در فراورده های دامی وجود دارد در ایران بسیار گزارش شده است که اکثر آنها هم کارسینوژنیک هستند العاقل یکفی بالاشاره.