چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۱

روایت فرانس۲۴ از دو چهرۀ متفاوت بن سلمان!

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 598259
سردبیر ارشد سیاسی شبکه فرانس 24 درباره محمد بن سلمان گفت، ولیعهد عربستان دو چهره دارد؛ یکی برای داخل این کشور و دیگری برای خارج.
روایت فرانس۲۴ از دو چهرۀ متفاوت بن سلمان!
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم،سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه که قرار بود دوازده مارس انجام شود در نهایت تا پایان مارس یا اوایل آوریل به تعویق افتاد. به بهانه این سفر قریب الوقوع دو کارشناس در مصاحبه ای درباره شخصیت محمد بن سلمان و برنامه های وی، با شبکه فرانس24 گفتگو کردند.

گوتیه ریبینسکی سردبیر ارشد سیاسی این شبکه درباره محمد بن سلمان گفت: او فردی است که خواستار قدرت مطلقه است، به همین دلیل به پاکسازی در میان مدعیان قدرت در اطراف خودش اقدام کرد. وی در همین راستا همچنین با رهبران مذهبی کشور مشکل دارد. در واقع وی با آنچه آنها می گویند مشکلی ندارد بلکه ناخشنودی اش از این بابت است که مراجع مذهبی وزنه ای همسان در برابر قدرت و نفوذ خودش در جامعه باشند.

ریبینسکی مدعی شد: محمد بن سلمان این را درک کرد که تحجر در جامعه عربستان می تواند ریشه افراطی گری در این کشور باشد و باید با آن مقابله کرد و به همین دلیل به دنبال اصلاحات رفت. محمد بن سلمان همچنین آدمی جنگ افروز است و مشاهده می کنیم در ارتباط با یمن چگونه عمل کرد. وی ارتشی در اختیار دارد که شاید بتوان گفت دومین ارتش قدرتمند در خاورمیانه (غرب آسیا) بعد از اسراییل است. البته در جنگ یمن گیر کرده است. وی همچنین مورد علاقه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست که جنبه خام و نخراشیده این آدم را دوست دارد که تحصیلات دانشگاهی خاصی ندارد و در عربستان تحصیل کرده و دنبال مدارک دانشگاهی بین المللی نبوده است. وی فردی است که اهل عمل است و در عین حال این ابهام را حفظ کرده است که آیا اقدامات وی یک نوسازی واقعی است یا اینکه بیشتر یک کارهای ظاهری است که انجام می شود. به هر حال این ابهام وجود دارد که گویی دو محمد بن سلمان وجود دارد؛ یکی برای داخل عربستان و دیگری برای خارج آن.

مصطفی توسا معاون سردبیر رادیو مونت کارلو، درباره رفتار بن سلمان در داخل و بازداشت هایی که در میان سران سعودی و شاهزاده ها انجام شد گفت: کار بن سلمان یک اقدام بی سابقه در تاریخ سعودی بود. وی به همراه پدرش سلمان شاهزاده ها و تجار بزرگ و اعضای دولت را احضار کرد که برخی از آنها اصلا در خارج از کشور زندگی می کردند.

خلاصه اینکه اینها همه به ریاض دعوت شدند و فکر می کردند که دیداری با شاه عربستان است و وقتی شاه دعوت می کند شما اگر حتی روی ماه باشید باید نزد وی بروید. در هر صورت این شاهزاده ها و تجار و وزرا خودشان را در وضعیت دستگیری کامل در هتل معروف ریتز کارلتون دیدند. بعدا معلوم شد این کار یک کمیته مبارزه با فساد تحت هدایت محمد بن سلمان بود و این افراد باید درباره ثروت و پول هایی که به زعم آن کمیته به درستی تحصیل نشده بود, توضیح می دادند. توسا درباره نتیجه این بازداشت ها گفت: ابهام زیادی در این باره وجود دارد. هیچ اظهار نظری به طور مستقیم از افراد درگیر در این ماجرا منتشر نشده است. حتی ولید بن طلال که در حوزه بین الملل معروف است، در اظهاراتش واقعیت ها را نگفت. اپوزیسیون می گوید وی به دست افراد بلک واتر شکنجه شده است و البته خودش گفته که اوضاع و شرایط خوبی داشته است. در نهایت این اقدام محمد بن سلمان دو نتیجه داشت. یکی اینکه بر جاه طلبی های قدرت شاهزداه ها و دیگر فائق آمد و دیگر اینکه به عنوان مبارزه با فساد رقمی بالغ بر صد و سه میلیارد دلار را که عایدی های نامشروع این بازداشت شدگان بود به خزانه عمومی عربستان سعودی بر گرداند تا این افراد را از زندان طلایی شان آزاد کند. البته همه این ها گمانه زنی بیش نیست زیرا هیچ اطلاعات عینی درباره آنچه واقعا اتفاق افتاده، منتشر نشده است.  

ریبینسکی درباره آنچه آزادی اعطایی به زنان در عربستان نامیده می شود گفت: پشت این آزادی مثلا رانندگی زنان چه چیزی نهفته است. زنی که رانندگی می کند قاعدتا می تواند کار کند و برای خانواده اش درآمدی داشته باشد. ما می دانیم که علی رغم ظواهر، فقر در عربستان وجود دارد و برخی برای پاسخگویی به هزینه های شان مشکل دارند. در این میان زن همچنان تحت قیمومیت مرد است یا شوهر یا برادر و وقتی اینها نباشند فرزند پسر. در این میان آنچه جالب توجه است اینکه زنان به هیچ وجه حق ندارند از این آزادی های نویافته سرخوش باشند و مثلا تجمعی یا جشن و شادی ای برای این مسایل داشته باشند که در این صورت تحت تعقیب قرار می گیرند. این بدان معناست که محمد بن سلمان می خواهد بگوید هر گونه تغییر و اصلاحی باید از بالا باشد.

ریبینسکی درباره برنامه تنوع بخشی اقتصادی و برنامه جدایی از وابستگی به نفت موسوم به برنامه 2030 و اینکه در این راستا محمد بن سلمان برای جلب سرمایه گذار راهی سفر دوره ای اروپایی می شود گفت: این حرکت برای جلب محبت غرب نیز هست. اینکه شما در کشوری مانند عربستان به عنوان یک اصلاح گر مطرح شوید همواره چیز خوبی برای خارجی هاست. یک جنبه دیگر از دو وجهی بودن محمد بن سلمان برنامه ساخت شهری توریستی با سرمایه گذاری پانصد میلیارد دلاری است که قرار است همه تفریحات آزاد باشد.

توسا درباره روابط فرانسه و عربستان سعودی افزود: من فکر می کنم که هم مکرون و هم محمد بن سلمان جوان هستند و تقریبا از یک نسل اند و رئیس جمهور فرانسه قبلا در قضیه سعد حریری یک بار با محمد بن سلمان دیدار داشته و به وی فرصتی داده است تا از بحران به وجود آمده در اطراف نخست وزیر لبنان که گویی در حصر قرار گرفته بود، نجات یابد. روابط دو طرف روابطی هوشمندانه می تواند باشد.

ریبنسکی درباره مداخله نظامی سعودی در یمن گفت: غرب به طور گسترده در این مداخله با تسلیحات عربستان مشارکت دارد و این یک ابزاری برای غرب برای ایجاد مانع در برابر نفوذ منطقه ای ایران است. ضمن اینکه غرب با این مشارکت عملا دوگانگی سعودی ها را در قبال هر آنچه که می تواند جهادگرایی یا افراطی گری نامیده شود، قبول کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *