کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی دلایل غفلت از صنعت سودآور گردشگری

21 اسفند 1396 ساعت 8:14

بسیاری از کشور‌های جهان با برنامه‌ریزی اصولی از گردش مالی و سود قابل توجه صنعت گردشگری بهره‌مند شده‌اند، اما متأسفانه در ایران همچنان از این فرصت کم نظیر غفلت و وابستگی اقتصاد به پول نفت بالا به نظر می‌رسد.


به گزارش جهان نیوز، آنچنان که گزارشات موجود نشان می‌دهد، حدود۱۰ درصد از گردش مالی کل اقتصاد دنیا به حوزه گردشگری معطوف می‌شود، این در حالی است که سهم کشورمان از این ظرفیت پرسود، تها یک درصد برآورد می‌شود، رقمی اندک و ناچیز که با وجود تنوع طبیعی، جغرافیایی و تاریخی این مرز و بوم، شایسته و زیبنده به نظر نمی‌رسد.
 
در طول سالیان گذشته، بسیاری از کشور‌های جهان که در مقایسه با ایران از چنین فرصت و ظرفیتی برخوردار نبوده و نیست، به مراتب به توفیقات هر چه بیشتری در این حوزه نائل شده‌اند که قطعا این دستاورد و موفقیت آنها، به برنامه‌ریزی اصولی و مدونی گره خورده که با تلاش، ممارست و فرصت طلبی به آن دست یافته‌اند.

بدون تردید، صنعت گردشگری از حوزه‌هایی به شمار می‌رود که میزان ارزآوری، سود و اشتغالزایی آن رفع کننده بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی خواهد بود و یقینا در صورت توجه هر چه بیشتر به این حوزه، بسیاری از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی کشورمان مرتفع خواهد شد، اما متأسفانه در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته آنچنان که شایسته است به این عرصه توجه نشده و نتیجتا در حال حاضر شاهد توفیقات کشور‌هایی همچون هندوستان و سنگاپور هستیم که تنها در بخش گردشگری سلامت، میلیارد‌ها دلار سود کسب می‌کنند.

البته در سالیان اخیر، از زبان مسئولان ذی‌ربط تأکیدات بیشتری در خصوص اهمیت بسیار ویژه حوزه گردشگری به گوش می‌رسد، بنابراین باید این تاکیدات و سخن وری‌ها با اقدام عملی همراه شود در غیر این‌صورت، سخنان، اظهارات و موضع گیری‌ها همچون گذشته، بر زبان و بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.

ظرفیت کم نظیر گردشگری در حوزه اشتغالزایی
با نیم نگاهی به مشکلات و معضلات اقتصادی ایران، بیکاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود خودنمایی می‌کند که یقینا با حل و فصل شدن این معضل، بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی این مرز بوم در عرصه‌های متعدد اجتماعی و غیره نیز مرتفع خواهد شد.
متأسفانه در شرایطی شاهد جاری و ساری بودن چنین مسائل، دغدغه‌ها و چالش‌هایی در کشور هستیم که صرفا با اتکای به فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه صنعت گردشگری قادر خواهیم بود تمامی کاستی‌ها و نارسایی‌های موجود در این بخش را مدیریت و کنترل کنیم.
این ادعا به نیم نگاهی به مسیر طی شده توسط کشوری همچون ترکیه قابل اثبات می‌باشد و با در نظر گرفتن اقلیم چهار فصل ایران، پهنه وسیع اراضی جغرافیایی این مرز و بوم، برخورداری از طبیعت متنوع کوهستان، کویر، دریا، دشت، جنگل و آثار باستانی و... بیش از پیش به فرصت سوزی و غفلتی که کشورمان در این حوزه داشته، پی خواهیم برد.

به واقع، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و اصولی، قادر خواهیم بود ضریب بیکاری در جامعه ایران را به حداقل ممکن کاهش دهیم و با عنایت به ارتباط تنگاتنگی که میان گردشگری و صنایع سنتی (صنایع دستی) وجود دارد می‌توان از استعداد‌ها و توانمندی‌های موجود در این بخش نیز به نحو شایسته و مطلوبی در جهت شکوفایی اقتصادی کشور بهره گیری کنیم.

اعداد و ارقام منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، در سایه صنعت گردشگری به‌صورت مستقیم،۳۵۰ میلیون شغل ایجاد شده و به‌صورت غیر مستقیم میلیون‌ها افراد جویای کار در جهان مشغول به کار شده‌اند که تمامی این فرصت‌ها مویدِ ظرفیتِ ویژه این بخش در توسعه و رشد هر چه بیشتر اقتصادی کشور است.

امنیت ایران، شاه کلید جذب گردشگران خارجی
یکی از پیش نیاز‌ها و الزامات اساسی جذب گردشگر به مقوله امنیت معطوف می‌شود، که خوشبختانه با درایت و هوشمندی دستگاه‌های امنیتی ایران اسلامی، شاهد امنیت بسیار مطلوبی در این مرز و بوم هستیم.
ارزش این امنیت، زمانی مبرهن می‌شود که بسیای از نقاط خاورمیانه با آتش، دود خون و خونریزی عجین شده، اما ایران اسلامی به عنوان جزیره ثبات در دل این منطقه همچون نگینی، می‌درخشد.

امتزاج امنیت پایدار موجود در ایران و ظرفیت‌های بالقوه گردشگری، شرایطی را پدید می‌آورد که با اتکای به آن می‌توان در رفع و دفع بخش قابل توجهی از معضلات اقتصادی موفق عمل کرد.

برون رفت از اقتصاد تک محصولی و عدم وابستگی به خام فروشی، از دیگر دستاورد‌هایی به شمار می‌رود که با شکوفایی صنعت گردشگری به آن نائل خواهیم شد و ارزش این مهم زمانی ملموس‌تر می‌شود که سخن ماهاتیر محمد (نخست وزیر سابق مالزی) با این مضمون که"اگر مدیریت جاذبه‌های توریستی اصفهان در اختیار ما قرار گیرد، سالانه برابر با ارز آوری نفت برای ایران، کسب سود خواهیم کرد" را مرور کنیم.

امید آن می‌رود با تعریف تمهیدات لازم و اجرایی و عملیاتی ساختن آن همچون لغو روادید هر چه بیشتر میان ایران و کشور‌های دیگر (که در سالیان اخیر شاهد برداشته شدن گام‌هایی در این ارتباط بوده ایم)، تامین زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل، اسکان گردشگر، هتل سازی و غیره به این امر مهم نائل شویم که قطعا با حصول آن وضعیت اقتصادی تمامی مردم و خانوار‌های ایرانی نیز متحول خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 598247

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598247/بررسی-دلایل-غفلت-صنعت-سودآور-گردشگری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com