کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قرارداد‌های نفتی در مراحل پایانی به سر می‌برد

21 اسفند 1396 ساعت 8:10

یک مقام مسئول با بیان اینکه برای انعقاد قرارداد‌های نفتی با برخی کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، گفت: فعلا نمی‌توانیم اسامی آن کشور‌ها را عنوان کنیم.


به گزارش جهان نیوز، حسن بهرام‌نیا رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره حداکثر ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران اظهار کرد: هم اکنون میزان تولید نفت کشور حدود 3.5 میلیون بشکه در روز است که از این میزان حدود 2.400 میلیون بشکه در روز صرف صادرات و نزدیک به 500 میلیون بشکه نیز به مصرف داخلی اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: اگر از سوی مسئولان ذی‌ربط تلاش بیشتری به منظور انعقاد قراردادهای در دست اقدام صورت بگیرد؛ قطع به یقین ظرفیت تولید به مرز 4 تا 5 میلیون بشکه در روز ارتقا خواهد یافت.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با انعقاد قراردادها و ورود سرمایه به صنعت نفت ارزش فعالیت‌ها از جمله اکتشاف و تولید افزایش خواهد یافت.

بهرام‌نیا تصریح کرد: نگاه‌مان بر این است که میزان تولید روزانه نفت کشور به 4 میلیون بشکه در روز برسد اما تحقق این مهم به مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و موفقیت در انعقاد قراردادها بستگی دارد.
وی با بیان اینکه در حال مذاکره با کشورهایی از جمله چین برای انعقاد قراردادهایی در حوزه نفت هستیم، افزود: فعلا نمی‌توانیم اسامی آنهایی که در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد هستیم عنوان کنیم.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین در حال انعقاد قراردادهای داخلی نیز هستیم؛ اگر موارد مذکور به سرانجام برسد میزان تولید نفت کشور امیدوار کننده خواهد بود.
بهرام‌نیا درباره ظرفیت صادراتی نفت کشور نیز تصریح کرد: با راه‌اندازی پالایشگاه‌هایی همچون ستاره خلیج‌ فارس با مصرف داخلی آنها میزان صادرات به مرز 3.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بودجه 14.5 درصدی شرکت ملی نفت به واقع جوابگو نخواهد بود
وی درباره بودجه 4.5 درصدی شرکت ملی نفت از کل صادرات نفت و میعانات گازی که برای سال آینده در نظر گرفته شده است گفت: قطع به یقین این موضوع تاثیرگذار خواهد بود اما به هر حال باید به گونه‌ای مدیریت شود.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی ادامه داد: باید با همین میزان بودجه هم در بحث نگهداری و هم از نظر مالی در زمینه خطوط انتقال، تاسیسات سرچاهی،‌ ابزار دقیق لوله و مکانیک‌ها مدیریت کنند و هم اینکه در بحث اکتشاف و تولید هزینه لازم را اختصاص دهند.
بهرام‌نیا تصریح کرد: قبول داریم که این میزان بودجه جوابگو نیست ولی شرایط بودجه کشور امروزه همین میزان است و باید مدیریت شود. البته در فراکسیون و خانه ملت در این زمینه انتقاد داشته‌ایم که این میزان بودجه کفاف نمی‌کند.

وی در پایان گفت: شرکت ملی نفت باید بر حسب اولویت بندی و اهمیت برنامه‌ها خود طوری این میزان بودجه را مدیریت کند تا ضمن حفظ تولید به ارتقا این بخش نیز بیانجامد.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 598242

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/598242/قرارداد-های-نفتی-مراحل-پایانی-سر-می-برد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com