جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

صنایع‌دستی نیاز به یک رنسانس دارد

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 597995
طراح «خانه ایرانی» با اشاره به این که باید رنسانسی در صنایع دستی اتفاق بیفتد گفت: رنسانس یعنی بازآفرینی با تکیه بر اصالت‌ها و ورود ما به این دوره در صنایع دستی با تاخیر بوده است.
صنایع‌دستی نیاز به یک رنسانس دارد
به گزارش جهان نيوز، به اجرای دوباره «خانه ایرانی» در بیست و نهمین نمایشگاه صنایع‌دستی اشاره و بیان کرد: ایده خانه ایرانی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنایع‌دستی اجرایی شد. ما طی جلساتی که با معاونت صنایع‌دستی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای رونق صنایع‌دستی ایران، باید آن را کاربردی کنیم. اصلا این نوع محصولات، همواره جنبه کاربردی داشته‌اند و اگر به تاریخ صنایع‌دستی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم از دوره مفرغ تا امروز، صنایع‌دستی جنبه تزیینی نداشته و همیشه کاربردی بوده اند؛ بنابراین ما در طراحی و چیدمان خانه‌ها می‌توانیم از صنایع‌دستی بهره ببریم و به رونق کارگاه‌های صنایع‌دستی کمک کنیم.

طراح خانه ایرانی، این خانه را نوعی فرهنگ سازی دانست و افزود:  ما این فرهنگ سازی را آغاز کرده‌ایم که در چیدمان خانه‌ها می‌توان از صنایع‌دستی استفاده کرد؛ امروز خانه تازه عروس‌ها را با اجناس چینی تجهیز می‌کنند در حالی که صنایع دستی ما کاربردی است و ما صفر تا ۱۰۰ یک خانه را می‌توانیم با دست ساخته‌های خود کامل کنیم.

انوشفر در پاسخ به این که چه اندازه می‌توان از صنایع دستی در تجهیز هتل‌ها بهره برد گفت:  یکی از اهداف اصلی مان همین است که در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی از صنایع دستی استفاده شود. از این رو مرتب با معاونت گردشگری در تعامل هستیم و با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توافق کرده‌ایم در هر استان یک خانه ایرانی، به عنوان پایلوت و نمونه داشته باشیم و به هتلداران نشان دهیم تا چه اندازه می‌توان از صنایع دستی در تجهیز هتل‌ها بهره برد.

این طراح و معمار ایرانی به این که خانه‌های ایرانی باید با صنایع دستی ایران تجهیز شوند اشاره و بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ کاروانسرا و خانه قدیمی‌داریم که در اختیار صندوق حفظ و احیاست؛ این خانه‌ها، ارزش‌های میراثی دارند و لازم است که به این  معماری فاخر احترام گذاشته شود. از سوی دیگر، وقتی میلیاردها تومان برای مرمت خانه‌ها هزینه می‌کنیم نباید آن را با جنس چینی تزیین کنیم. اما باید برای هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی که در چیدمان خود از صنایع‌دستی استفاده می‌کنند، یک سری سیاست‌های نشویقی که به آن امتیاز فیروزه‌ای می‌گوییم در نظر گرفته شود.
انوشفر در پاسخ به این که آیا افرادی هستند که به عنوان کارشناس به هتلداران معرفی شوند گفت: ما می‌خواهیم کمیته‌ای داشته باشیم. شرح خدماتی را در مرکز که تهران است تصویب و به استان‌ها ارائه کنیم. بعد از آن، هر استان یک خانه ایرانی خواهد داشت و علاوه‌بر آن، افراد علاقه‌مند می‌توانند اقامتگاه‌ها و هتل‌ها خود را با صنایع دستی تجهیز کنند و کارشناسان ما در کمیته مرکزی این آمادگی را دارند که به انها مشاوره دهند.

این معمار و طراح به ضرورت معاصر شدن صنایع دستی اشاره و بیان کرد:  چه اشکالی دارد در فضاهای امروزی از صنایع‌دستی بهره ببریم؟ مگر تنها در خانه‌های قدیمی‌ می‌توان از صنایع‌دستی استفاده کرد؟ اصلا صنایع‌دستی ما زمانی می‌تواند جای خود را در زندگی آدم‌های امروزی باز کند که نو شود و مشکل فعلی ما معاصر کردن صنایع‌دستی است که باید از طریق هنرمندان دنبال شود.
انوشفر با اشاره به این که باید رنسانسی در صنایع دستی اتفاق بیفتد گفت: رنسانس یعنی بازآفرینی و این به معنی آن نیست که اصالت‌ها از بین می‌روند بلکه بدان معناست که معاصر می‌شوند و این رنسانس با رشد اقتصادی همراه است و ورود ما به این دوره، چه در معماری چه در صنایع دستی با تاخیر  همراه بوده است.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *