کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چاووش‌ اوغلو:

آمریکا تفنگ ساده هم به ما نمی‌فروشد

20 اسفند 1396 ساعت 9:39

وزیر امور خارجه ترکیه گفت تصمیم آنکارا برای خریداری سامانه دفاع هوایی S-400 از روسیه به دلیل خودداری هم‌پیمانانش در ناتو به ویژه آمریکا در فروختن تسلیحات پیشرفته به ترکیه اتخاذ شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با روزنامه زایت اظهار کرد: ما احتیاج مبرم به این سامانه داریم زیرا سامانه دفاع هوایی در اختیار نداشتیم و حتی برای خریدن مسلسل‌های ساده نیز از آمریکا به دلیل نگرانی‌های کنگره این کشور دچار مشکل شدیم و مجبور شدیم که آن را از کس دیگری بخریم.
سامانه دفاع هوایی S-400 روسیه پیشرفته‌ترین سامانه ضد هوایی این کشور است که برای ردگیری هر نوع موشک و هواگرد تا برد 400 کیلومتر طراحی شده است و هر پرتابگر آن می‌تواند دست‌کم از چهار نوع موشک رهگیر متناسب با اهداف مختلف استفاده کند.

وزیر امور خارجه ترکیه خاطر نشان کرد، کشورش در عین حال آماده خریدن سیستم‌های مشابه آمریکایی از جمله موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت در صورتی که دولت آمریکا بتواند تصویب آن را در کنگره تضمین کند، است.

وی تصریح کرد: این به این معنی نیست که ترکیه توافقش با روسیه را لغو کرده و یا از سیستم‌های S-400 به هنگام مستقر شدن آنها استفاده نکند چراکه کشور ما به دنبال تقویت همکاری‌های نظامی و فنی به طور همزمان با شرکای مختلف ازجمله کشورهای اروپایی است.

خرید سامانه S-400 توسط ترکیه که یک عضو مهم ناتو است، اعتراض این ائتلاف نظامی و آمریکا را به دنبال داشته است.
چاووش‌اوغلو گفت: توافق پیشتر امضا شده است اما ما همچنان به خرید محصولات دیگر در آینده ادامه خواهیم داد و امیدوار به سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی در بخش تسلیحات هستیم اما در صورتی که از هم‌پیمانانمان چیزی دریافت نکنیم مجبور هستیم آن را از کس دیگری بخریم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت، در صورتی که آمریکا هرگونه تحریمی علیه ترکیه وضع کند ترکیه نیز به شیوه‌ای متفاوت از کشورهای دیگر به آن پاسخ خواهد داد. او البته اشاره‌ای به این اقدام تلافی جویانه احتمالی نکرد.

این دیپلمات ارشد ترکیه هشدار داد: اگر آنها می‌خواهند با تحریم ترکیه را مجازات کنند، پس ترکیه به نحوی متفاوت از روسیه یا کشورهای دیگر واکنش نشان خواهد داد. ما جوابمان این خواهد بود شما نباید ما را تهدید کنید. ما یک هم‌پیمان ناتو هستیم. در حالی که آمریکا طرف‌های مختلف را تهدید کرده و به عنوان مثال به آنها می‌گوید از این کشور یا آن کشور گاز نخرید اما این دست تهدیدها موثر نخواهد بود و اینکه شما قدرت داشته باشید دلیل بر این نیست که حق با شماست.


کد مطلب: 597942

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/597942/آمریکا-تفنگ-ساده-هم-نمی-فروشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com