کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیسی در برنامه «نگاه یک»؛

بودجه آستان‌ قدس‌ کمتر از یک‌هزارم دولت‌ است

توضیح در خصوص مشهد مال و جهان مال

20 اسفند 1396 ساعت 5:48

سال گذشته تمام مجامع شرکت‌های آستان قدس برگزار و تمام آن‌ها حسابرسی شدند که بر اساس آن مشخص شد اکثر شرکت‌های آستان قدس زیان‌ده هستند و تنها پنج یا شش شرکت سود ده هستند.


به گزارش جهان نیوز؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ۱۹ اسفند مهمان برنامه «نگاه یک» بود.
 
نگاهی به مفاد حکم مقام معظم رهبری در انتصاب تولیت آستان قدس رضوی و میزان تحقق آنها، نحوه خدمت رسانی به زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، خدمت به محرومان و مستمندان به ویژه مجاورین امام هشتم، نگاهی به اقدامات اقتصادی آستان قدس و لزوم شفاف سازی در مورد آن، خروج آستان قدس از فعالیت های اقتصادی غیر مرتبط با هویت آن، انضباط در فعالیت های اقتصادی به موجب حکم مقام معظم رهبری، آخرین وضعیت موقوفات آستان قدس و جایگاه این موقوفات در خدمت رسانی به محرومان و مردم و اقدامات فرهنگی آستان قدس با توجه به جایگاه فرهنگی آن، از مهمترین محورهای گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بینندگان بود.

در ادامه خلاصه این گفتگو را به نقل از کانال تلگرامی «سیدابراهیم رئیسی» می‌خوانید:

*تا امروز بیش از ۶۰۰ هزار نفر زائر اولی به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند.

*امیدواریم روزی برسد که کسی در ایران اسلامی نباشد که به سبب مشکلات مالی نتواند به زیارت امام رضا(ع) بیاید.

*فاز اول زائر شهر رضوی در روز میلاد حضرت رضا(ع) افتتاح شد که مورد استفاده زیارت اولی‌ها قرار گرفته است.

*زائر شهر رضوی ظرفیت پذیرش ۲۰ هزار نفر و زائرسرای رضوی در فاصله دو کیلومتری حرم مطهر که در چند روز آینده افتتاح می‌شود ظرفیت اسکان هشت هزار نفر را دارد.

*تا پایان سال ۹۷ فاز دوم زائر شهر رضوی به بهره برداری می‌رسد.

*تاکنون بیش از یک میلیون نفر از خدمات درمانی آستان قدس بهره‌مند شده‌اند و امروز با امکانات موجود و پیشرفت‌های صورت گرفته، مشهد می‌تواند به قطب سلامت منطقه تبدیل شود.

*توزیع غذای متبرک حضرت حدود پنج برابر بیشتر شده است و امروز تا ۳۰ هزار پرس روزانه غذای متبرک توزیع می‌شود که این موضوع باعث افزایش نذورات شده است.

*در سال جاری ۲۵ درصد نذورات افزایش یافته است و بخشی از پروژه زائر شهر و اطعام زائران با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

*بودجه آستان قدس کمتر از یک هزارم بودجه دولت است و با همین بودجه تا بهمن ماه ۸۰۰ شغل ایجاد شده و تا پایان سال هزار شغل ایجاد می‌شود.

*اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر مبنای نذر و وقف است و تمام این شرکت‌ها یا موقوفه است و یا از درآمد وقف تأسیس شده.

*کار اصلی آستان قدس رضوی در معاونت امداد مستضعفان توانمندسازی محرومان است که با ایجاد اشتغال می‌توان آن‌ها را خودکفا کرد.

*با لای‌روبی قنات‌ها، حمایت از پرورش دام سبک و صنایع روستایی می‌توان تعداد زیادی شغل ایجاد کرد؛ این آغاز راه است و ما این کار را با کمک دیگر نهادها به میزان توان دنبال می‌کنیم.

*با همین مبالغ اندک و با همت مردم باز هم می‌توان زمینه‌های اشتغال را فراهم کرد.

*در رابطه با اشتغال فضای مجازی که ظرفیت اشتغال زایی بسیار خوبی دارد، گام‌هایی برداشته‌ایم.

*دفاتر نمایندگی آستان قدس از خادمان افتخاری تشکیل شده که در موضوع زیارت اولی‌ها، خدمت به محرومان، شناسایی اولویت‌های امداد رسانی و فرهنگ رضوی فعالیت دارند و از تشکیلات اداری برخوردار نیستند.

*سال گذشته تمام مجامع شرکت‌های آستان قدس برگزار و تمام آن‌ها حسابرسی شدند که بر اساس آن مشخص شد اکثر شرکت‌های آستان قدس زیان‌ده هستند و تنها پنج یا شش شرکت سود ده هستند.

*طی دو سال گذشته با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، تلاش ما ساماندهی اقتصادی شرکت‌ها با تأکید بر عدم تعطیلی آنها و عدم ایجاد مشکلات کارگری بود.

*به لطف خداوند و عنایت حضرت رضا(ع) در این دو سال حتی یک شرکت تعطیل یا گرفتار بحران کارگری نشد.

*تا پایان امسال میزان صادرت شرکت‌ها به کشورهای همسایه ۲۵ درصد افزایش داشته است و آستان قدس به هرقیمتی در پی کسب منفعت و سود اقتصادی نیست، اقتصاد این آستان باید در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم باشد.

*بر این اساس از پروژه‌های مشهد مال و جهان مال خارج و عواید آن در جهت مشارکت در ساخت آزاد راه مشهد- چناران صرف شده، در حوزه دارویی نیز به عرصه تولید داروهایی با قیمت پایین برای بیماری‌های خاص وارد شدیم.


کد مطلب: 597861

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/597861/بودجه-آستان-قدس-کمتر-یک-هزارم-دولت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com