پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۱
رئیسی در برنامه «نگاه یک»؛

بودجه آستان‌ قدس‌ کمتر از یک‌هزارم دولت‌ است

توضیح در خصوص مشهد مال و جهان مال
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۸
کد مطلب: 597861
سال گذشته تمام مجامع شرکت‌های آستان قدس برگزار و تمام آن‌ها حسابرسی شدند که بر اساس آن مشخص شد اکثر شرکت‌های آستان قدس زیان‌ده هستند و تنها پنج یا شش شرکت سود ده هستند.
بودجه آستان‌ قدس‌ کمتر از یک‌هزارم دولت‌ است
به گزارش جهان نيوز؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ۱۹ اسفند مهمان برنامه «نگاه یک» بود.
 
نگاهی به مفاد حکم مقام معظم رهبری در انتصاب تولیت آستان قدس رضوی و میزان تحقق آنها، نحوه خدمت رسانی به زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، خدمت به محرومان و مستمندان به ویژه مجاورین امام هشتم، نگاهی به اقدامات اقتصادی آستان قدس و لزوم شفاف سازی در مورد آن، خروج آستان قدس از فعالیت های اقتصادی غیر مرتبط با هویت آن، انضباط در فعالیت های اقتصادی به موجب حکم مقام معظم رهبری، آخرین وضعیت موقوفات آستان قدس و جایگاه این موقوفات در خدمت رسانی به محرومان و مردم و اقدامات فرهنگی آستان قدس با توجه به جایگاه فرهنگی آن، از مهمترین محورهای گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بینندگان بود.

در ادامه خلاصه این گفتگو را به نقل از کانال تلگرامی «سیدابراهیم رئیسی» می‌خوانید:

*تا امروز بیش از ۶۰۰ هزار نفر زائر اولی به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند.

*امیدواریم روزی برسد که کسی در ایران اسلامی نباشد که به سبب مشکلات مالی نتواند به زیارت امام رضا(ع) بیاید.

*فاز اول زائر شهر رضوی در روز میلاد حضرت رضا(ع) افتتاح شد که مورد استفاده زیارت اولی‌ها قرار گرفته است.

*زائر شهر رضوی ظرفیت پذیرش ۲۰ هزار نفر و زائرسرای رضوی در فاصله دو کیلومتری حرم مطهر که در چند روز آینده افتتاح می‌شود ظرفیت اسکان هشت هزار نفر را دارد.

*تا پایان سال ۹۷ فاز دوم زائر شهر رضوی به بهره برداری می‌رسد.

*تاکنون بیش از یک میلیون نفر از خدمات درمانی آستان قدس بهره‌مند شده‌اند و امروز با امکانات موجود و پیشرفت‌های صورت گرفته، مشهد می‌تواند به قطب سلامت منطقه تبدیل شود.

*توزیع غذای متبرک حضرت حدود پنج برابر بیشتر شده است و امروز تا ۳۰ هزار پرس روزانه غذای متبرک توزیع می‌شود که این موضوع باعث افزایش نذورات شده است.

*در سال جاری ۲۵ درصد نذورات افزایش یافته است و بخشی از پروژه زائر شهر و اطعام زائران با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

*بودجه آستان قدس کمتر از یک هزارم بودجه دولت است و با همین بودجه تا بهمن ماه ۸۰۰ شغل ایجاد شده و تا پایان سال هزار شغل ایجاد می‌شود.

*اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر مبنای نذر و وقف است و تمام این شرکت‌ها یا موقوفه است و یا از درآمد وقف تأسیس شده.

*کار اصلی آستان قدس رضوی در معاونت امداد مستضعفان توانمندسازی محرومان است که با ایجاد اشتغال می‌توان آن‌ها را خودکفا کرد.

*با لای‌روبی قنات‌ها، حمایت از پرورش دام سبک و صنایع روستایی می‌توان تعداد زیادی شغل ایجاد کرد؛ این آغاز راه است و ما این کار را با کمک دیگر نهادها به میزان توان دنبال می‌کنیم.

*با همین مبالغ اندک و با همت مردم باز هم می‌توان زمینه‌های اشتغال را فراهم کرد.

*در رابطه با اشتغال فضای مجازی که ظرفیت اشتغال زایی بسیار خوبی دارد، گام‌هایی برداشته‌ایم.

*دفاتر نمایندگی آستان قدس از خادمان افتخاری تشکیل شده که در موضوع زیارت اولی‌ها، خدمت به محرومان، شناسایی اولویت‌های امداد رسانی و فرهنگ رضوی فعالیت دارند و از تشکیلات اداری برخوردار نیستند.

*سال گذشته تمام مجامع شرکت‌های آستان قدس برگزار و تمام آن‌ها حسابرسی شدند که بر اساس آن مشخص شد اکثر شرکت‌های آستان قدس زیان‌ده هستند و تنها پنج یا شش شرکت سود ده هستند.

*طی دو سال گذشته با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، تلاش ما ساماندهی اقتصادی شرکت‌ها با تأکید بر عدم تعطیلی آنها و عدم ایجاد مشکلات کارگری بود.

*به لطف خداوند و عنایت حضرت رضا(ع) در این دو سال حتی یک شرکت تعطیل یا گرفتار بحران کارگری نشد.

*تا پایان امسال میزان صادرت شرکت‌ها به کشورهای همسایه ۲۵ درصد افزایش داشته است و آستان قدس به هرقیمتی در پی کسب منفعت و سود اقتصادی نیست، اقتصاد این آستان باید در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم باشد.

*بر این اساس از پروژه‌های مشهد مال و جهان مال خارج و عواید آن در جهت مشارکت در ساخت آزاد راه مشهد- چناران صرف شده، در حوزه دارویی نیز به عرصه تولید داروهایی با قیمت پایین برای بیماری‌های خاص وارد شدیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد کار و عمل و تقوی سید ابراهیم رئیسی
Iran, Islamic Republic of
وقتی استان قدس در طول سال هزاران میلیارد تومان از محل موقوفات و نذریات و .... درامد دارد چه معنا دارد از بودجه دولت استفاده کند؟ تازه استان به کجا و کدام نهاد رسمی و نظارتی پاسخگو است؟
دوست دار امام رضا
Iran, Islamic Republic of
خداوند منان مؤید و منصورتان بداراد زیر سایه امام رئوف
بیژن
سلام برسید حسینی!خدا قوت ای قهرمانی که... حق شما را ضایع کرد!وخدا نگذرد از کسانیکه در حق شما واین ملت ظلم کردند
Iran, Islamic Republic of
مگه آستان قدس با اون همه ثروت و سرمایه بودجه هم داره؟ !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هر کسی را بهر کاری ساختن حدود شما هم همین آستان قدسه پس فکر دیگه نکن
Iran, Islamic Republic of
باورم نمیشه! آستان قدس هم بودجه میگیره؟ آستان قدس که ثر.ت مند تر از همه جاس
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد هم همینجوری آمار میداد
مانی
Iran, Islamic Republic of
ای به کمر هرچی دزد و مال مردمخور و غارتگر و جانماز آبکش و ضد مردم بزنه امام رضا.
لعنت به کسانی که به نام امام معصوم جیبهایشان را پرمی کنند و وقتی اوضاع خراب شد پر می زنند و می روند آن ور دنیا
Turkmenistan
کاش فیلمی هم از مدرن ترین و زیبا ترین ورزشگاه ساخته شده توسط آستان مقدس حضرت رضا علیه السلام در مشهد مقدس پخش می کردید تا مردم بیشتر بدانند . بنده از این ورزشگاه بازدید کردم توسط شرکت های اروپایی و نه چینی ساخته شده و برای اولین بار در جهان آنطور که مهندسین تعریف میکردند فضای خالی زیر جایگاه تماشاگران نیز جهت انواع و اقسام ورزشها تجهیز شده است . آستان قدس رضوی چند سال پیش توسط سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین و عظیم ترین موقوفه جهان شناسایی شد که بیشترین املاک را نیز دارد . این آستان مقدس حتی در آمریکا و ژاپن ظاهرا موقوفات و املاک دارد . یک ریال اموال دولتی در این آستان عظیم وجود ندارد و تمام دارایی های آن از محل نذر و نذورات عاشقان حضرت رضا علیه السلام است . لذا بیشترین برکت و خیر را نیز دارد . در ایام جنگ تحمیلی کمک های فراوانی به دولت نمود به طوری که بزرگترین طلبکار خصوصی دولت ایران آستان قدس رضوی است . برخی شهرهای جنگ زده را تماما بازسازی نمود و در تمام عرصه ها مشغول خدمات رسانی به زائرین حضرت و نیز مجاورین و مردم می باشد . در هر عرصه ای که وظیفه دولت بوده و کم گذاشته است آستان قدس جبران نموده حتی در عرصه فضای سبز و پارک در مشهد مقدس باغات آستان قدس رضوی مشهد را از آلوده گی بیشتر نجات داده و حفظ نموده . بیشترین و دقیق ترین حسابرسی مالی نیز در آستان قدس صورت میگیرد و الحمدللله از نظر اختلاس مالی و ... تا کنون به لطف خدا و عنایت حضرت رضا علیه السلام بیمه بوده است . و ....
Iran, Islamic Republic of
با اینکه روحانی اونطوری که ما میخواستیم نشد
ولی خدا رو شکر میکنم که به رییسی ... رای ندادم