کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غرور و خودبینی از آفت‌های واهی شاعری است

19 اسفند 1396 ساعت 13:36

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محدثی در جمع بانوان شاعرششمین دوره آفتابگردان‌ها غرور و خودبینی را از آفت‌های واهی شاعری دانست.


به گزارش جهان نیوز، در روز سوم آخرین اردوی بانوان دوره ششم آفتاب‌گردان‌ها حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محدثی به بیان ویژگی‌های انسان مومن و معتقد و ذکر توقعاتی از شاعران معاصر پرداخت.

وی با بیان حدیثی فاطمی بر اهمیت توجه به زبان، نگاه و انفاق در راه خدا تاکید کرد و گفت: باید اعتراف کنیم شناخت ما نسبت به حضرت فاطمه(س) بسیار اندک و ناچیز است. و امیدوارم انگیزه و شوق فاطمه‌شناسی در ما افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت پیروی از اهل بیت(ع)افزود: پیرو واقعی کسی‌ است که از پیشوا و مقتدای خود تبعیت کند. فلسفه اساسی زندگی ما باید این باشد که پیرو حضرت زهرا(س) و رسول خدا(ص) باشیم و برای مطیع امر بودن لازم است اهل محبت باشیم. چرا که انسان همواره هم شکل کسی می‌شود که دوستش دارد و در عمل با آنکه به او علاقمند است همسو می‌شود و این موضوع در فضای عرفانی و تربیتی هم قابل طرح است.

حجت‌الاسلام محدثی ضمن بیان تاثیر محبت بر سرنوشت انسان‌ها و لزوم دفاع از اعتقادات افزود:

وقتی محبت‌ها به انسان جهت می‌دهند پس ما باید ببینیم به چه علاقمندیم و فرزندانمان را چطور تربیت کنیم که به چه چیزها علاقمند شوند. برخی نیز می‌گویند ما کجا و اهل بیت کجا که بخواهیم درباره‌شان شعر بگوییم. این نیز به دلیل عدم شناخت است. چرا که شاعر از یک موهبتی برخوردار است که نسبت به آن مسئول است و مهم است که آن را در چه مسیری به کار بگیرد.

این مبارز سیاسی انقلاب و پژوهشگر دینی با اشاره به جدیت و پایداری برخی شاعران صدر اسلام در راه عقیده‌شان افزود: اطاعت ریشه در محبت و محبت ریشه در معرفت دارد. و باید دل خود و فرزندانمان را با حب اهل بیت گره بزنیم. تفاوت انسان‌ها در هویت و شخصیت، مربوط به تفاوت آن‌ها در دیدگاهشان است‌ و شخصیت افراد آنگونه شکل می‌گیرد که خود را و خدا و جهان را می‌شناسد.
وی شناخت انسان از جهان را به دو دسته تقسیم نموده و افزود: شناخت انسان‌ها از پدیده‌ها گاه محدود و گاه وسیع است و عملکرد انسان هم ناشی از این دو نوع شناخت است. آیا دنیا و هستی فقط همان است که ما با چشم مادی و ظاهربینمان می‌بینیم یا لایه‌های عمیق‌تری هم در این عالم هست.

وی ضمن بیان تمثیلی از مولانا، اضافه کرد: در داستان مشهور «فیل در تاریکی»، مولوی نتیجه می‌گیرد اگر در آن مکان چراغی بود و آن افراد آن فیل را می‌دیدند این اختلاف‌ها به وجود نمی‌آمد. بیشتر اختلاف اندیشه‌ها از این نوع است.

حجت الاسلام محدثی در پاسخ به یکی از بانوان شاعر حاضر در جلسه در بیان آن‌که چرا «آب حیات» در تاریکی به دست می‌آید توضیح داد: اگر راه هموار باشد و کسی به آن برسد هنر نکرده است‌ و کسی که اهل راهپیمایی در تاریکی نیست نمی‌تواند مسیر رسیدن به جاودانگی را بپیماید.شناخت ما از اشیا گاهی سطحی و گاه عمیق است. همین شناخت یک‌وقت درست است و یک وقت غلط. و به تناسب همین، موضوع قضاوت‌ها هم متفاوت است.»

حجت‌الاسلام محدثی در پایان سخنان خود ویژگی‌‌های شاعران را از دیدگاه خویش بیان نموده و گفت: شاعر یک ویژگی مثبت و یک ویژگی منفی دارد. مثبت اینکه یک سر و گردن از دیگران بیشتر است و مسئولیتش را زیاد می‌کند. اما وقتی توجه به انسان زیاد شد اگر مراقب نباشیم دچار خودبینی و غرور می‌شویم. برخی نیز نقد گریز هستند. اگر کسی به اثر هنری یا ادبی‌اش ایراد بگیرد نمی‌پذیرند. غرور و تکبر و ریا از آفت‌های این وادی است.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 597731

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/597731/غرور-خودبینی-آفت-های-واهی-شاعری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com