شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

توضیحات‌ نیکپور درباره لهجه‌ خاصش در ستارخان

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 597728
بازیگر نقش ستارخان در سریال «ایراندخت» می‌گوید که ماه‌ها قبل از آغاز تصویربرداری، تمریناتش برای صحبت با زبان و لهجه ترکی را آغاز کرده است.
توضیحات‌ نیکپور درباره لهجه‌ خاصش در ستارخان
به گزارش جهان نيوز، سعید نیکپور بازیگر نقش ستارخان سریال «ایراندخت» درباره حضور در این مجموعه نمایشى اظهار کرد: بازى در نقش ستارخان جزء برنامه هاى من در ٣٣ سال قبل بود، ستارخان بعد از امیرکبیر دومین شخصیت بزرگ تاریخ معاصر ایران است که متن آن را در همان مقطع آماده کرده بودم، در شرایط آن زمان تلویزیون نتوانستم ستارخان را کار کنم، اصلا اجازه وقوع این اتفاق را ندادند. این مسئله تقریبا مثل عقده در درون ذهن من باقى ماند که خوشبختانه شرایط رقم خوردن این اتفاق بالاخره جارى شد و خیلى خوشحال هستم که بالاخره نقش ستارخان را بازى کردم، البته ستارخانى را که اکنون بازى مى کنم با کوله بارى از تجربه خودم همراه است، خیلى موقعیت مناسبى براى بازى ستارخان در حال حاضر دارم. طى این ٣٣ سال تجربه کارى، اطلاعات شخصى و شناختى که از ستارخان بدست آوردم خیلى به خلق این شخصیت برجسته به من کمک کرده است.

وى در ارتباط با دیالوگ هاى ستارخان، گفت: زمانى که متن این سریال را مطالعه کردم، البته از آغاز نگارش فیلمنامه «ایراندخت» از همان ابتدا به دلیل اینکه مشاور آقای ورزى هستم در جریان بودم، تصور داشتم که ستارخان باید با لهجه خودش صحبت کند؛ ترکى نمى­‌توانستم صحبت کنم چون بچه تهران هستم ولى دلم مى­‌خواست حال و هواى آذربایجانى هم در نقش ستارخان وجود داشته باشد. چند ماه قبل از شروع ساخت سریال «ایراندخت» تصمیم گرفتم حرف زدن با گویش و لهجه آذربایجانى را تمرین کنم، به کمک برخى دوستان آذربایجانى از گویش آنها استفاده مى­‌کردم و به زمانی که کار شروع شد، پیشنهاد من این بود که با لهجه آذربایجانى دیالوگ بگویم و براى امتحان چند سکانس گرفتیم، سپس متوجه شدیم براى همه دلنشین است، سرانجام این مسیر را ادامه دادیم که خوشبختانه جاى خودش را این لهجه و گویش پیدا کرد.

وى افزود: اصلا چرا فقط من باید با لهجه ترکى آذرى صحبت مى‌کردم؟ فرض کنید من ترکى صحبت مى‌کردم، چطور باقى شخصیت ها مثل باقرخان نباید به زبان ترکى صحبت مى­‌کرد؟ همه باید ترکى صحبت مى­‌کردند، چون آنجا آذربایجان بود و همه باید ترکى حرف می­زدند، اما این کار را به عنوان نمونه انجام دادم تا گوش هاى مردم با این لهجه شیرین و زیبا که محکم است، آشنا شود.

نیکپور در ارتباط با نگاه خود به انقلاب مشروطه، گفت: اطلاعات زیادى در این ارتباط داشتم چون کار من این بود، ولى این نگاه با تغییرات اجتماعى عوض شد، الان نسبت به ٣٣ سال قبل که قصد داشتم ستارخان را کار کنم، تغییرات زیادى از نظر دید سیاسى اتفاق افتاده است. من هم در این مملکت زندگى مى­‌کنم و دائم در حال تغییر و تحول هستم. اعتقاد دارم همه ایرانیان نسبت به اتفاقات و شخصیت هاى سیاسى دچار تغییر و تحول هستیم به همین دلیل معتقد هستم ستارخان سریال «ایراندخت» خیلى معتبرتر و کامل تر از ستارخانى است که ٣٣ سال قبل قصد داشتم کار کنم، بسیارى از مخاطبان تلویزیون و رسانه ها تصور مى­کردند در ستارخان مثل همان امیرکبیر بازى خواهم کرد ولى الان متوجه شدند ستارخان ربطى به امیرکبیر ندارد.

این بازیگر با اعلام اینکه بزودى نقش میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانى را ایفا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: واقعه غم انگیز شهادت میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانى را با روایت جدیدى احتمالا در آینده بازى خواهم کرد ولى بازى در نقش دکتر مصدق را خیلى دوست دارم ایفا کنم، البته اگر مناسب من باشد.

وى با اشاره به اینکه انقلاب مشروطیت حاوى پیام اتحاد و همبستگى میان قومیت هاى مختلف است، بیان کرد: ایران کشور وسیعى است که قومیت هاى مختلف و زیادى در آن زندگى مى­کنند، البته همه آنها با ارزش و ایران دوست هستند، اتفاقاتى که در مقاطع مختلف در تاریخ معاصر کشورمان رخ داده که همیشه قومیت ها مورد هجوم قرار گرفتد و حتى گاهى مورد تهمت واقع شدند، مثلا فلان کار را کدام قوم انجام داده است و این مسائل محل اختلاف مى­شد در مجموعه «ایراندخت» مى خواهیم بگویم تمام قومیت هاى ایران یکى هستند و باید یک اتحاد ایرانى داشته باشند، پیام ستارخان هم البته همین بود، چون از همه راحت تر در آذربایجان مى توانست ادعاى استقلال بکند و حکومت جدیدى را پایه گذارى کند، ولى چنین کارى نکرد و عازم تهران و دارالشورا شد تا خودش را ایرانى معرفى کند و بگوید این عملى که انجام داده براى تمام مردم ایران بوده است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *