جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

شهر زیبای زرند را بیشتر بشناسید

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 597612
شهر زرند که در استان کرمان واقع شده با توجه به معنای لغوی اسمش، مکان زر است.
شهر زیبای زرند را بیشتر بشناسید
به گزارش جهان نيوز، شهری که در شمال غربی شهر کرمان واقع شده است، با نام «زرند» شناخته می‌شود. این شهر در ۷۵ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است.

شهر زرند بنابرآنچه در اسناد تاریخی ذکر شده است، یکی از شهر‌های تاریخی کشورمان به حساب می‌آید و در برهه‌ای از تاریخ حائز اهمیت بوده است. این شهر در گذشته با نام‌های زراوند و زروند شناخته می‌شد. معنای لغتی زرند، مکان زر است.

یکی از شاهکارهای هنر معماری را می توان در برج زرندوئیه ملاحظه نمود. این برج در وسط قلعه ای کوچک احداث گردیده و در ۶ کیلومتری شمال زرند قرار دارد. خوشبختانه به لحاظ استحکام و مقاوم بودن مصالح و نیز تجربه مرحوم استاد شیخ رضا که یکی از معماران با سابقه بوده تاکنون برج مذکور از حوادث طبیعی بخصوص زلزله ها و همچنین عوامل فرسایش، سربلند بوده و بدون هیچگونه خسارتی قد برافراشته است.

زرند؛ مکان زر

از دیگر بناهای قدیمی که هنوز آثار آنها بجای مانده، باغ شازده زرند است. باغ مذکور که در انتهای سلسله آسیابهای آبی در ده کیلومتری شرق زرند نزدیک کوههای شاهرمز قرار دارد، به لحاظ خوش آب و هوا بودن توسط ناصرالدوله، معروف به شازده ساخته شده است. عده ای معتقدند که شخص شازده همان کسی بوده که باغ معروف شازده ماهان را احداث نموده که پس از احداث باغ در زرند به همین نام خوانده شده است. در مسیر باغ شازده به آثار باقیمانده از بناها و آسیابهای آبی بر می خوریم که در زمانهای گذشته رونق فراوانی داشتند. بعد از گذشت سالهای مدید هنوز تعدادی از آسیابها و تنوره های مربوطه سالم هستند.

زرند؛ مکان زر

بنابر این گزارش، ژنرال سرپرسی سایکس، افسر معروف انگلیسی در کتاب «هشت سال در ایران» در وصف شهر زرند نوشته است: «ناحیه زرند در صفحات تاریخ از قرن دوازدهم میلادی به این طرف که به حیطه تصرف ملک دینار غُز درآمد سابقه دار است، در قدمت آن تردید نمی‌رود و چون محل تقاطع جاده‌های مختلف است بطور حتم در یک ایامی حائز اهمیت بوده است.»

گفتنی است؛ «سر پرسی ساکس» در سال ۱۸۹۸ میلادی سرکنسول انگلیس در کرمان بوده است.

زرند؛ مکان زر
خاطرنشان می‌شود پسته مهم‌ترین ره آورد شهر زرند است. از ره آورد‌های دیگر این شهر می‌توان به کلمپه، کماچ، قاووت و سوهان اشاره کرد.

زرند؛ مکان زر
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته راه اندازی 4 کارخانه تولیدکننده فولاد در اطراف شهرستان زرند طی 8 سال گذشته(متعلق به بانک پاسارگاد) در نابود کردن محیط زیست زرند بی تاثیر نبوده