سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۳۸
آقای خاتمی چه کسانی دایره خودی و غیرخودی را تنگ کردند؟

چند یادآوری کوچک برای خاتمی/ آدم‌باش می‌گویم بیرونتان کنند!

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 597559
چند یادآوری کوچک برای خاتمی/ آدم‌باش می‌گویم بیرونتان کنند!
گروه سیاسی جهان نيوز، محمد زعیم‌زاده در فرهیختگان نوشت: سیدمحمد خاتمی در جلسه‌ای با بخشی از نمایندگان نزدیک به فراکسیون امید نکاتی را درباره وضعیت کشور و نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با دولت بیان کرده، نکاتی که خیلی جدید نیست و کم و بیش توسط افراد دیگر هم گفته شده است، اما به‌نظر می‌رسد جمله کلیدی محمد خاتمی که توسط برخی رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شد عبارتی دیگر بود.

آقای خاتمی در همین جلسه با انتقاد از تنگ شدن روزبه‌روز دایره خودی گفته تا جایی این دایره تنگ می‌شود که دیگر کسی در آن نمی‌گنجد جز یک جریان پرمدعا که امکانات دارد و مسئولیت ندارد.  اینکه چرا این جملات در رسانه‌ها کمتر بازتاب یافت دلیل دیگری دارد که خواهم گفت اما در بدایت امر بد نیست قدری به مصادیق احتمالی این جمله در افکارعمومی فکر کنیم. 

شاید بد نباشد اول به این سوال پاسخ داده شود که دایره خودی و غیرخودی چگونه تنگ می‌شود؟ و بعد هم به جواب این سوال فکر کنیم که چه کسانی امکانات دارند و مسئولیت نمی‌پذیرند؟

اصولا دغدغه‌مندی برای تنگ شدن دایره خودی آنجا شکل می‌گیرد که یک فرد یا یک جریان از تعریف تنگ‌نظرانه آزادی دست بردارد و به‌معنای موسع‌تری از آزادی فکر کند یعنی فرد غیر از آزادی خود و جریان خود سعی کند آزادی برای دیگران به خصوص منتقدان خود را هم بپذیرد، یعنی منظومه فکری یک جریان آزادی برای غیر خود را بپذیرد و آن را هزینه‌زا نداند. حال با این تعریف آیا جریان متبوع آقای خاتمی کارنامه خوبی در تعریف و اعمال تنگنای دایره خودی و غیرخودی داشته‌اند یا نه؟ جریانی که پس از رای آوردن و مستقر شدن در دولت اولین سوالی که از منتقدان خود می‌کرد این بود که «آیا پیام دوم خرداد را درک کرده‌اید یا نه»، می‌تواند مدعی تحمل منتقد باشد؟

آیا تمسخر و کاریکاتور کشیدن برای فردی مانند آیت‌ا... مصباح در برابر تقاضای دیالوگ و مناظره ایشان در چارچوب موسع کردن دایره خودی می‌گنجید؟ آیا حذف فیزیکی انجمن‌های اسلامی منتقد در دانشگاه در پارادایم آزادی تعریف می‌شود؟ آیا درخواست وزیر علوم دولت اصلاحات برای برخورد امنیتی با دانشجویان منتقد را باید نوعی دگرخواهی به حساب آورد؟ آیا گفتن جمله «آدم‌باش می‌گویم بیرون‌تان کنند» موید و مقوم آزادی بود؟

ذکر مثال‌های متعدد از این دست درمورد دوره دولت‌داری دوستان اصلاح‌طلب کار خیلی سختی نیست اما وقتی مثال‌های دم‌دستی وجود دارد شاید رجوع به تاریخ کاری عبث باشد.  جناب خاتمی که سعی می‌کنند در همین جلسه خود را مقوم دولت جناب روحانی بدانند و دیگران را هم به همین مسیر تشویق کنند، آیا بهتر نبود پس از ذکر آن جمله درباره خودی و غیرخودی، موضع خود را درباره فرمایش اخیر رئیس‌جمهور که منتقدان خود را بی‌عقل خوانده بود، مشخص می‌کرد؟

آقای خاتمی دوست دارند به این پاسخ دهند که فرمایشاتی از این دست از سوی جناب روحانی و توهین به منتقدان که در این سال‌ها کرارا صورت گرفته، سبب وسیع شدن دایره خودی می‌شود یا آن دایره را جوری تنگ می‌کند که جز عده‌ای پرمدعا که امکانات دارند ولی مسئولیت نمی‌پذیرند، کسی در آن جا نمی‌شود؟

شاید اگر بخش دوم فرمایش آقای خاتمی را قدری با دقت می‌خواندیم نیاز به این همه قلم‌فرسایی نبود. ایشان در بخش دوم معما را حل کرده‌اند و گفته‌اند با تحدید دایره خودی و غیرخودی چه کسانی مانده‌اند که امکانات دارند ولی مسئولیت نمی‌پذیرند؟

واقعا چه جریانی امکانات دارد و مسئولیت نمی‌پذیرد؟ چه جریانی است که سال‌ها پست‌های متعدد مدیریتی را در اختیار دارد، در زمان تبلیغات رادیکال‌ترین شعارها را طرح می‌کند، سنگین‌ترین وعده‌ها را می‌دهد ولی هنگام اجرا و پاسخ آدرس‌های غلط از جنس جمعیت دهه شصتی‌ها و... می‌دهد؟

کدام جریان است که مدیران ارشدش سابقه حضور 30 ساله در شورای عالی امنیت ملی را دارند اما سنگین‌ترین، غیرواقعی‌ترین و دشمن‌شادکن‌ترین اتهامات امنیتی را علیه جمهوری اسلامی در جریان انتخابات مطرح می‌کنند؟

کدام جریان است که سعی می‌کند این‌گونه القا کند که اگر توفیق نجومی یا حقوق نجومی در نظام است به آنها تعلق دارد و اگر گرفتاری و کاستی‌ای هست بر گردن دیگران است.

آقای خاتمی احیانا دوست ندارند به این سوال پاسخ دهند که یکی از مصادیق صحبت‌شان جناب بیژن زنگنه نیست؟ کسی که سال‌هاست همیشه وزیر است و تنها از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه‌ای دیگر جابه‌جا می‌شود؛ از ارشاد و نیرو تا نفت؟

آیا منظور آقای خاتمی از جریان معهود طیف‌هایی از مدیران تکنوکرات مانند اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، حبیب‌ا... بی‌طرف، اکبر ترکان، عباس آخوندی و... نیستند که برخی از آنها حتی در دوره احمدی‌نژاد هم مدیر بوده‌اند؟

آقای خاتمی اطلاع دارد کدام جریان است که مدیرانش سال‌هاست بسیاری از پست‌ها را اشغال کرده‌اند و سر آخر در کهنسالی سفارش‌شان این است که مدیر از خارج وارد کنیم؟

ایشان می‌دانند کدام جریان است که مدیرانش از فرط بی‌انگیزگی دوست دارند در دانشگاه باشند که هم اعصاب راحت‌تری داشته باشند و هم حقوق بیشتری بگیرند!؟

احتمالا جناب آقای خاتمی هم پاسخ این سوال‌ها را می‌داند و هم می‌داند که چرا این جمله‌اش کمتر در رسانه‌ها بازتاب یافته است، احتمالا می‌داند که بالاخره ضمیر مرجع خود را پیدا می‌کند و هیچ جریانی جز جریان مورد حمایت ایشان مصداق ترکیب بند پرمعنای بالا نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شکی نیست که م . خ
ریشه نفاق و مادر خوش رقصان در برابر دشمنان ایران
و نظام اسلامی هست.
...
Netherlands
شاید تنها فردی که تونست ملت را با دولت اشتی بده م .خ بود . انسانی موفق و دوست داشتنی
United States
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
توهم هم چیز خوبیست!
Iran, Islamic Republic of
یکی از روئوس کودتای سال 88.
United States
یعنی سال 88 کودتا شد؟
Iran, Islamic Republic of
ذوق نکن منظورش را تو هم خوب می دانی فـــــتنه ست !!
Iran, Islamic Republic of
بالاخره کودتا شد یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
دوست صمیمی جورج سوروس پدر انقلابهای رنگی !
ولی
Iran, Islamic Republic of
دیواری کوتاهتر از سید مظلوم پیدا نکردی ؟شجاعت داشته باش با او مصاحبه کن وسئولاتت را بپرس و جواب رابه اطلاع ما برسان؟چرا م. خ رو... را محاکمه غیابی می کنید؟هرکس یک طرفه به قاضی برود پیروز اشت؟
Iran, Islamic Republic of
... با ممنوع التصویری و انواع محرومیت ها نمی توان این فرد ... را از قلبها دور کنند !!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
سید واداده ها که با سوروس لاس می زنه !!
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
به جهان نيوز پيشنهاد ميكنم اطلاعات مربوط به مسئولين تكنوكرات حاضر در دولتهاي آقايان هاشمي ، خاتمي و روحاني را احصاء ، مسئوليتهاي متعدد آنها و مدت زمان مسئوليت و همچنين نقش اين عزيزان در مشكلات و چالشهاي موجود كشور را جمع بندي و منتشر كند
جالب است بيشترين خرابكاري را همين بزرگواران كردند هميشه هم مدعي هستند و نقش اپوزوسيون بازي ميكنند . ...
Iran, Islamic Republic of
کیهان آرشیو قوی دارد.
Iran, Islamic Republic of
پرونده ساز خوبیه
Iran, Islamic Republic of
سید حتی وقتی نیستی هم دست از سرت بر نمیدارند
تو نماد محبوبیتی برای جامعه ای که برای هر سخنش بازخواست میشه
دوباره ۱۴۰۰ به دیدنت می اییم
Iran, Islamic Republic of
سید بمان !! سوروس وملکه ومرکل ونتان یاهو وروح شیمون پرزبهت اعتقاد راسخ دارند ..
..بمون پیشم آخه داره عاشقت می شم !!
عباس
سلام از رسانه ها که سخنان هر فردی را منعکس می کنند دارم . آیا از همین افراد پرش نموده اید از انقلاب اسلامی چه می خواهند ؟ آیا به چارچوب اصول اسلامی معتقد هستند یا نه ؟ آیا با هرج و مرج و ترویج فساد می شود مملکت ( خانواده ) را مدیریت نمود ؟ آیا این فرهنگ سهم خواهی که متاسفانه میراث طلحه و زبیر است که باید برچیده شود ؟ اینان باید از کفار یاد بگیرند با اینکه دین آن چنانی ندارند ولی برای استقلال کشورشان متحد عمل می کنند .
حیف از آن لباسی که پوشیده ای ولی به آرمانهای صاحت اصلی اش خیانت می کنی حالا که خود را پاسخگوی مردم نمی دانید ولی بدانید
آه محرومان که ولی نعمتان انقلاب هستند شما در دنیا و آخرت انشالله رسوا خواهید شد شک نداشته باشید
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فتنه گر منافق
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این طلحه و زبیر های زمان دست از سر میراث امام و شهیدان بر نمی دارند خدا به حرمت خون مطهر امثال پدر من که با اخلاص خونشان پای درخت انقلاب ریخته شد شر امثال این افراد را از سر این مردم کم کند چه می خواهید از این انقلاب ؟ 8 سال ریاست کردید چه گلی بر سر مردم زدید؟ ما که از شما در قیامت نخواهیم گذشت از آن بلای که به سر انقلاب آوردید نه از شما که از دوستانداران شما.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه یه بت کاغذی ازش ساختند که یه عده احمق سجده براون می کنند وخودشون هم به چلمن بودن واینکه ردای ریاست جمهوری هم براش زیاد بود معتقدند وفقط اون بابا را جلو انداختند برای اهدافشون اگر هم این وسط بمیره پیراهن عثمانش می کنند....بروید تو دوران وزارت ارشادش ببینید چه کسانی را بالا آورد...
یک ضعیف
Iran, Islamic Republic of
عجب کلمه حقی "یک جریان پر مدعا امکانات دارد و مسولیت ندارد"
براستی خودتان را درگیر دعواهای حیدر-نعمتی نکنید اینهمه امکانات دارند و مثل طلب کاران از همه بازخواست می کنند و به هیچ کس پاسخ گو نیستند
عمار
Iran, Islamic Republic of
تنها دولتی که بیشتر کادر دولت(وزرا) توسط سیا واینتلجین سرویس تحمیل شدند.وپس از پایان مامورت به خانه خود .که همان آغوش گرم این مراکز ودشمنان ملت برگشتند.دولت همین آقا بود.
از سورس هم خبری دارید؟
United States
...
کاربر محترم . با تشکر. شما نیازمند مطالعه بیشتر هستید اظهار نظرات احساسی و تابعی از نظرات غیر کارشناسی شما را بجایی نمی رساند. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
یعنی نظرات برادر عمار کارشناسانه و غیر احساسیه؟
جهان نیوز استاد عمار احساسی نیست
Iran, Islamic Republic of
گند کار حضرات خیلی بالاست که عمار بارها روش تند ابوذر در نوشتن نمی پذیرفت
اما کاسه صبر عمار ها هم لبریز شده است
جهان نیوز عزیز
به جرم منش عمار و ابوذر ها نوکران لیبرال بارها به روحیه انقلابی ات تاخته اند
دوست ندارم عماری و ابوذری بدلیل ننوشتن نظرش
از سر عصبانیت برادرانه تو را بکوبد
ابوذر غ
Iran, Islamic Republic of
هر فحش و ناسزایی که همفکرای جهان نصیب رقبا بکنن میشه حرفای کارشناسی و منطقی و جواب دادن به اونها میشه غیر منطقی و احساسی. مثل همین صحبتهای جناب عمار
عمار
Iran, Islamic Republic of
برادر ویا خواهر گرامی
شما میتوانید براحتی سرنوشت اعضای دولت ایشان را بوضوح در شبکه های ضد ایران ویا موسسات فعال بر علیه کشور در اروپا وآمریکا ببینید.ویا در اینترنت سرچ کنید وبیابید.
ضمنا اگر میتوانید به مقاله های اعضای دولت ومشاوران آن در روزنامه های همان دوران مراجعه بفرمایید تا بیشتر متوجه سلوک اعضای دولت فخیمه شوید.
United Kingdom
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ،...
Iran, Islamic Republic of
واضح و مبرهن است که منظور از مگس .پرزیدنت م خ هست ....
Iran, Islamic Republic of
خدایا شرشونو بکن کشور رو به باد فنا دادن این شیاطین
UGD
Iran, Islamic Republic of
مرده زنده شد وقتی مملکت محل امن فتنه گران باشد مرده های فتنه گر هم زنده میشوند
سعيد
Germany
يك مغلطه بزرگ در مورد برخورد با ازادي بيان ميشود و ان اينكه جواب ندادن به منتقد و حتي جواب تند و حتي بالاتر بي ادبانه به منتقد موجي تنگ شدن دايره ازادي بيان نميشود بلكه برخورد قهري مانند زندان و بستن مطبوعات موجب تحديد ازادي است روحاني و خانمي اگر بخواهند هم نمي توانند كسي را بازداشت كنند حالا شما مي خواهيد جواب هم ندهند و در مقابل شما حتي كرباسجي را هم زندان بيانداريد
امیر
Iran, Islamic Republic of
سید محمد خاتمی بهترین و با تدبیرترین رییس جمهور بعد از انقلاب اسلامی بوده و در انتخاباتهای اتی در صورتی که تایید صلاحیت بشه با رای بسیار بالایی رای خواهد اورد!!!!!!!!!!.
محمد
Iran, Islamic Republic of
رای ما یک کلام اصلاحات والسلام.