جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۹

آخوندی استیضاح مجلس را به استیضاح کشید

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 597535
آخوندی طی یادداشتی باانتقاد ازنمایندگان مجلس بابت طرح استیضاحش با طرح این پرسش که" آیااین استیضاح پایه‌ استواری دارد"گفت:نمایندگان چگونه و با چه مدرکی به این نتیجه رسیدندمقصر سقوط هواپیمای آسمان هستم؟
آخوندی استیضاح مجلس را به استیضاح کشید
به گزارش جهان نيوز، متن یادداشت تلگرامی وزیر راه و شهرسازی درباره استیضاحش در ادامه می‌آید؛

مسیرِ پرسش و پاسخ بین مجلس و دولت جاده‌ یکطرفه است. قطعا حرکت در خلاف جهت جریمه‌ی سنگینی دارد. لیکن، این‌بار می‌خواهم برخلاف رویه‌ معمول، پرسشی را با نمایندگانِ عزیزِ استیضاح‌کننده در میان بگذارم و به‌قول معروف طلب توضیح کنم. و آن این است که آیا این استیضاح پایه‌ استواری دارد؟ و آیا مراحلِ عرفِ حقوقی شکل‌گیری خود را طی کرده‌است؟ و سرانجام، آیا بر اثرِ آن نکته‌ی تاریکی روشن خواهد شد؟



بسیار خرسندم که برای سومین بار در صحن مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به استیضاح نمایندگان طالب توضیح حضور پیدا خواهم کرد. البته افزون بر استیضاح، تا کنون چهار بار دیگر نیز برای پاسخ به سئوال نمایندگان محترم نیز حضور یافته‌ام و در تمام موارد اکثریت نمایندگان عزیز توضیح‌های این‌جانب را قانع‌کننده‌ تشخیص داده‌اند. مبنای من در ادای توضیح‌ها همواره بر صداقت و درستی، منظور داشتن منافع ملی و رعایت وجدان جمعی ملت عزیز ایران بوده‌ و هست. و بر این باور نیز هستم که روح مردم‌سالاری چیزی جز اعمال حق پرسشگری برای ملت و ملزم‌ساختن مسؤولان به پاسخگویی در چارچوب قانون چیز دیگری نیست. و باید با جان و دل آن را پاس بداریم. با این وجود، چند نکته باریکتر ز مو اینجاست.

بنا به‌گفته‌ منطقیان یکم، پرسش باید بر پایه‌های درست و پایداری استوار باشد. این بدین معنی است که پرسش از آنچه می‌دانیم بی‌مورد است. و پرسش از آنچه که پاسخش در نتیجه‌ی آزمون باید به‌دست آید، قبل از آن، بی‌نتیجه است. دوم، آنکه پرسشگری باید بر مبنای حقوقِ قانونی پرسش‌کننده و پاسخگو بوده و فرایندهای حقوقی و قانونی در شکل‌گیری آن طی شده‌باشد. این نیز مورد اجماع جامعه‌های مبتنی بر حاکمیت قانون است. سوم، در نتیجه‌ی پرسش، حقیقتی روشن شود و گرهی از امور کشور طی آن باز شود.

بی‌گمان استفاده‌ شکلی و ظاهری از این حقوق، نه تنها به نهادینه شدن مردم‌سالاری و آزادی منجر نخواهد شد که می‌تواند نتیجه‌ی معکوس هم داشته باشد. نمونه‌ی افراطی این وضعیت را در دولت‌های نهم و دهم همگان دیدیم و اکنون نیز می‌بینیم که بر اثرِ آن چگونه جامعه در لب پرتگاه شکاف اجتماعی؛ و به تعبیر قران بر لبِ گودالِ آتشی که کنده‌شد و هرگز پر نشد قرار گرفت و اینک نیز هم‌چنان نهاد جامعه تا این حد بی‌قرار و ناآرام است.

اجازه دهید فراگرد شکل‌گیری این استیضاح را بررسی کنیم. من در پی نیت‌خوانی نیستم و از مقاصد پنهان سخن نمی‌گویم. من می‌خواهم یک روایت رسمی داشته‌باشم. استیضاح در پی سانحه سقوط هواپیمای آسمان کلید خورد و یکی از طراحان آن عنوان کرد "باید توجه داشت در حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران به یاسوج وزارتخانه‌های تعاون،کار و رفاه اجتماعی و راه وشهرسازی مقصر هستند".

ایشان چگونه و با چه مدرکی به این نتیجه رسیدند؟ در کجای فرایندی که منجر به سانحه‌ی سانچی شد، وزارت راه قرار می‌گیرد که ایشان حکم به تقصیر صادر فرموده‌اند؟ همگان آگاهند و نمایندگان محترم به‌قاعده بیش از دیگران آگاهند که سانحه توسط گروهی متشکل از کارشناسان ارشد رسیدگی به سوانح دریایی کشورهای ذی‌ربط؛ ایران، چین، پاناما و هنگ‌کنگ در دست رسیدگی است. رسیدگی بر اساس دستورالعمل رسیدگی به سوانح دریایی که ضمیمه‌ی کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) است، صورت می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران نیز جزو کشورهای متعاهد آن می باشد. حال چگونه ایشان به این نتیجه رسیده‌اند که وزارت راه‌وشهرسازی مقصر است؟ در موضوعی که با جان انسان‌ها سروکار دارد، آیا گفتن چنین سخنان بی‌بنیانی موجب آزردگی عواطف و احساسات خانواده‌های عزیز داغدار و عموم مردم نمی‌شود؟

عمل به قانون از هر کسی پسندیده ‌است و البته از نمایندگان محترم پسندیده‌تر است. و اما در باره‌ی سقوط هواپیمای آسمان در مسیر تهران-یاسوج، بر اساس ماده ۲۲ قانون هواپیمایی کشوری و آیین‌نامه‌ی اجرایی آن پس از وقوع سانحه، ستاد رسیدگی به سانحه باید شکل گیرد تا به آن رسیدگی نماید. دقیقا همان روز ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ اولین اقدامی که از سوی اینجانب طی ابلاغ به سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفت، تشکیل ستاد رسیدگی به سانحه بود که اولین گزارش را نیز انتشار داد. به‌موجب قانون، استیضاح‌کنندگان می‌بایست تامل می‌کردند تا گزارش این ستاد انتشار می‌یافت و براساسِ آن قاصران و یا مقصران احتمالی شناسایی و آن‌گاه اقدام به استیضاح و یا استفاده از سایر ابزارهای نظارتی می‌نمودند.
 
دوستان در حالی که من در محل وقوع سانحه در حال تنظیم امور امداد، تجسس، شناسایی و سرکشی به خانواده‌های داغدار بودم، درخواست استیضاح را به هیئت رییسه تقدیم نمودند. آیا واقعا درست است که مسئول درگیرِ عملیات میدانی را در چنین موقعیتی از کار بازداشت؟ آن هم پیش از آنکه کوچکترین اطلاعی از کیفیت وقوع سانحه به‌دست‌آید؟ ممکن است، گفته شود که ما نگران تطویل زمان یافتن لاشه‌ی هواپیما و جعبه‌ی سیاه بودیم. آیا نمی‌شد دو هفته انتظار کشید؟ هرچند، حتی این موضوع هم موجب نمی‌شود تا با چشم بسته دستگاهی با این سطح از حساسیت را متهم نمود. در این مورد، ظرف دو روز پس از سانحه در ۱۳۹۶/۱۲/۱ لاشه‌ی هواپیما و ظرف چهارده روز پس از آن در ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ جعبه‌ی سیاه یافته شدند. و امید است که با توجه به اطلاعات گردآوری‌شده، ظرف چند روز آتی ستاد سانحه نظر نهایی خود را در باره علت سقوط سانحه اعلام نماید؟ باز، آیا نمی‌شد پس از یافته‌شدن جعبه‌ی سیاه دوستان اعلام می‌نمودندکه ما تا روشن شدن ابعاد گوناگون سانحه صبر می‌کنیم و پس از آن براساس یافته‌های ستاد رسیدگی که معیار قانونی است در جهت استیفای حقوق مردم عمل خواهیم کرد.

اکنون سئؤال من از دوستان این است که آیا این استیضاح برپایه‌ درستی استوار است؟ و آیا استیضاح مراحل مورد پذیرش عرفِ حقوقی را طی کرده‌است؟ و سرانجام، آیا بر اثرِ آن نکته‌ تاریکی روشن خواهد شد؟ و یا آنکه پاسخ در گرو اعلام نتیجه از سوی ستاد رسیدگی به سانحه است؟ و استیضاح جز متشنح نمودن فضا و ایجاد بی‌ثباتی در دستگاهِ اجرایی و محیطِ گسترده‌ی کسب‌وکار حمل‌ونقل سود دیگری ندارد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Iran, Islamic Republic of
در دولت لیبرال وسرمایه دار جای بدهکار وطلبکار هم عوض شد
Iran, Islamic Republic of
...
کاظم
Romania
رکورد دار استیضاح ورای اعتماد مجدد.!
یعنی الکییییییه.!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خواهشا اینقدر توهین نکنید . این دولت به خواست و انتخاب اکثریت مردم به روی کار آمده . مردم همه در زمان انتخابات فهمیدند که این دولت لیبرال است و دنبال نظام سرمایه داری است ولی از آنجاییکه تنها دغدغه اکثریت مردم نکشیدن دیوار در پیاده رو بوده و برگزار شدن کنسرت و داشتن ساپورت در پای ناموسشان بود این دولت را انتخاب کردند . پس خواهشا به رای و نظر مردم احترام بگذارید و بگذارید با همین وزرایش کار را ادامه بدهد که بقول قدیمیها : از ماست که بر ماست
Iran, Islamic Republic of
تنها زمانی مجلس در رأس امور است که آخوندی وزیر نباشد
Iran, Islamic Republic of
...
سید نورالدین آل علی
United Kingdom
با عرض سلام و احترام ،
استیضاح به هزار دلیل :
آقای آخوندی شما یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت را بعده دارید.
قبلا این وزارتخانه از دو وزارتخانه ائی تشکیل می گردید .وزارت مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه .
در تمامی دنیا بلا استثنا برای خانه دار شدن شرایطی لازم است.
1- از طریق وام .
2- سرمایه .
3- شرکت های سرمایه گذار با ساخت مسکن نیاز جامعه را تامین می نمایند.
برای سازنده هم دو ابزار نیاز است.
1- زمین
2- سرمایه
جناب آقای آخوندی شما تمامی امکانات فوق را در اختیار داشتید و دارید،
1- بانک مسکن.(سرمایه ،
2- زمین .
3- تمامی امکانات ساخت از نیروی انسانی تا هر گونه مصالح ساخت در ایران تولید میشود ، و هیچ نیازی به خارج در این خصوص نداریم.
ولی شما نتوانستید از این امکانات استفاده نمائید.
همه دلائل شما بهانه است.(عروس نمی دانست برقصد ، گغت زمین کج است)
شما قبلا هم امتحان خود را در بنیاد مسکن پس داده بودید .
و آما در خصوص دیگر مسئولیت وزارت خانه شما که در این بخش هم ناموفق بودید عرض می نمایم.
حمل و نقل ریلی ، هوائی ،دریائی ، جاده ها و در کل جان مردم در دست وزارتخانه شما بود ، اما ببینیم شما چکار کردید؟
آمار کشته ها در دوران شما از زمینی ، هوائی ، دریایی و حتی خطوط ریلی در طول تاریخ بی سابقه بوده است.
جناب آقای آخوندی شما برای یکبار به تاریخ رجوع نمائید ؟
آیا در دوران قبل از انقلاب آیا ما تحریم بودیم ؟
چرا رژیم سابق هیچگاه درخواست خرید 500 هواپیما را از آمریکا نکرد ، در صورتی که در همان زمان نه تنها بوئینگ بلکه حتی اف 14 را هم بما واگذار کردند.
اگر بگوئید جمعیت ما زیاد شده است ؟ قبول
ولی کشورهائی که ما باآنها مراوده هوائی داشتیم عبارتند از:
آمریکا ، کانادا ، برزیل و مکزیک.(آمریکای شمالی و جنوبی )
انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، سوئد ، ایتالیا ، اسپانیا ، و... (اروپا)
چین ، ژاپن ، کره جنوبی ، مالزی ، تایلند ، فلیپین ، هندوستان ، پاکستان
عراق ، عربستان ، روسیه ، آذربایجان ، گرجستان و...(دنیا )
چنانچه بررسی نمائید ، اگر هفته ائی دو تا پرواز داشته باشیم و با همه این کشورها هم رابطه هوائی داشته باشیم ،نیازی به آن تعداد هوپیما نداشته و نخواهیم داشت.
اما شما متاسفانه از فرصتی که ارزشش به بلندای تاریخ است استفاده نکردید.
بله ارزش این مسئولیت از خون شهدا ، مردم خوب که با تمامی سختی ها برای آن هنوز هم که هنوز است خون میدهند .
شما خود را درگیر کارهای بیهوده و به امید آنور آبی ها سرگرم نمودید.
با قرار دادهای بزکی که شما فکر کردید این مشکل مردم ما است خود را سرگرم نمودید.
شما می توانستید ، با اتمام اتوبانها از تصادفات بکاهید.که نکردید.
شما می توانستید در این پنج سال از خطوط سریع السیر 350 الی 500 کیلومتر در ساعت استفاده نمائید که امرئز در تمامی دنیا در حال اجراء شدن می باشد استفاده نمائید که نکردید.
شما می توانستید خطوط مترو را به شهرک های اقماری با شهرداری تهران و شهرهای حومه انجام بدهید که نکردید.
در اصل بحال مردم باید گریست از انتخاب شما از همان اول.
و گفتنی ها بسیار زیاد است.
کاش غیرت خون شهدا، همین اخیر از حدادیان تا حججی ها در خون بچه های مسئولین جاری بود.

با احترام و سپاس
Iran, Islamic Republic of
همین بلایی که مدت 5 سال مسکن مهر معطل کرده برای عزل ایشان کفایت مکند اگر نمایدگانمنصف باشند