پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲
وعده‌های یک رئیس جمهور

روحانی ۱۷ اردیبهشت: دریاچه ارومیه تثبیت شد / روحانی۷ اسفند: کاهش۱۰درصدی آب دریاچه‌ارومیه‌

جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب: 597502
در حالی که روحانی در اردیبهشت ماه سال جاری عنوان کرد وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است، آخرین گزارش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز از وخیم‌تر شدن اوضاع این دریاچه خبر می‌دهد.
روحانی ۱۷ اردیبهشت: دریاچه ارومیه تثبیت شد / روحانی۷ اسفند: کاهش۱۰درصدی آب دریاچه‌ارومیه‌
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ 17 اردیبهشت امسال حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در سالن ۶ هزارنفری الغدیر ارومیه گفت: چهار سال پیش، قول احیای دریاچه ارومیه را در بین مردم این شهر دادم و طبق این قول، اولین موضوع طرح‌شده در هیئت دولت نیز دریاچه ارومیه بود.
 
وی اضافه کرد: پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه از خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه بسیار ناراحت بودند ولی امروز همه مردم از تثبیت وضعیت این دریاچه شادمان هستند.

وی اظهار کرد: در هشت سال پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید، آب دریاچه ارومیه سه متر و ۱۰ سانتیمتر کاهش‌یافته بود و اگر اقدامات دولت یازدهم برای احیای این دریاچه نبود، امروز یک کویر خشک در این منطقه از کشور وجود داشت.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌خواستند چشم زیبای آبی را از این بدن حذف کنند ولی امروز شاهد آن هستیم که امواج دریاچه، حیات خود را فریاد می‌زند. [۱]

به گفته وی احیای دریاچه ارومیه، نشان‌دهنده عمل دولت به وعده‌های خود است و ما هر وعده‌ای بدهیم به آن عمل می‌کنیم.

اما برخلاف سخنان روحانی، اکنون‌که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ به سر می‌بریم، بر اساس گزارش‌های رسمی دولتی‌ها دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است.

هفته گذشته بر اساس خبری که ایرنا منتشر کرد، مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از کاهش ۱۰ سانتیمتری تراز سطح آب این دریاچه نسبت به سال گذشته و کاهش سه متر و نیمی این تراز، نسبت به تراز اکولوژیک سطح آب آن، خبر داد.

سید مرتضی موسوی افزود: تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفندماه به ۱۲۷۰.۵۲ متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ سانتیمتر و در مقایسه با تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه (۱۲۷۴.۱ متر) سه متر و ۵۸ سانتیمتر کاهش پیداکرده است.
وی افزود: کاهش بی‌سابقه بارش‌های کشور همراه با افزایش مصارف به‌ویژه در بخش کشاورزی سبب شده است تا دریاچه ارومیه نیز متأثر از این وضعیت، روند نزولی را در کاهش تراز سطح آب، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه دنبال کند.

موسوی افزود: بررسی ارقام موجود در این بخش، حاکی از آن است که تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفند، به ۱۲۷۰.۵۲ متر برسد.
وی تصریح کرد: وسعت دریاچه در این بازه زمانی، به ۲۰۰۱ کیلومترمربع رسیده که در مقایسه با سال گذشته وسعت دریاچه ۱۲۶ کیلومترمربع و در قیاس با سطح متناظر با تراز اکولوژیک ۲۳۳۲ کیلومترمربع افت کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه، حجم کنونی آب این دریاچه را، ۱.۴۷ میلیارد مترمکعب دانست و افزود: این رقم در مقایسه با مدت‌زمان سال قبل، ۲۳۶ میلیون مترمکعب و در مقایسه با حجم متناظر با تراز اکولوژیک ۱۲.۲۶ میلیارد مترمکعب کاهش پیداکرده است. [۲]

آخرین گزارش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز از وخیم‌تر شدن اوضاع این دریاچه خبر می‌دهد.
سطح آب دریاچه ارومیه از خرداد امسال به‌شدت نزولی شده است.
 
[۱] - http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۵۲۰۳۷۹
[۲] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۶۱۲۰۷۰۰۰۸۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
اگر اقدامات روحانی نبود الان چیزی از دریایچه ارومیه نمانده بود و طوفان نمک کل آن منطقه را گرفته بود . جلوی خشکسالی را نه روحانی و نه هیچکسی نمی تواند بگیرد و چاه های عمیق هم مشکلات را دوچندان کرده است. واقعا یک سری بحث های را وسط دعواهای سیاسی خودتان نکشانید. مملکت با همین کارهای شما در حال غرق شدن است .
Iran, Islamic Republic of
شماها همچیز رو سیاسی کردید با اون روزنامه‌های زنجیره‌ای