پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

اظهارات کم سابقه ولیعهد سعودی علیه ترکیه

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 597394
ولیعهد عربستان سعودی در تازه ترین اظهارات ضد ترکیه ای خود، آنکارا را بخشی از "مثلث شیطانی" خوانده است.
اظهارات کم سابقه ولیعهد سعودی علیه ترکیه
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، ولیعهد عربستان سعودی در سفر روز یکشنبه (13 اسفند ماه 1396) به مصر، سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و در اظهاراتی کم سابقه و ستیزه جویانه از این کشور به عنوان بخشی از مثلث شیطانی یاد کرده است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داده که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ترکیه را بخشی از "مثلث شیطانی" خوانده که به زعم وی شامل ایران و گروه‌های افراطی مذهبی نیز می‌شود.

اگر چه پس از انتشار این خبر، سفارت عربستان در آنکارا برای کاستن از پیامدهای سخنان  نسنجیده محمد بن سلمان، صحت اظهارات وی در قاهره را تکذیب کرده ولی خبرگزاری دویچه وله اعلام کرده که ولیعهد سعودی در سفر یک روزه به قاهره در جمع سردبیران روزنامه‌های مصری اظهارات ضد ترکیه ای خود را بیان کرده است.

این شاهزاده سعودی همچنین ترکیه را متهم کرده که برای احیای امپراطوری عثمانی تلاش می‌کند.به دنبال اقدام عربستان سعودی با همراهی بحرین، امارات و مصر علیه قطر و قطع روابط دیپلماتیک با دوحه و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور به بهانه حمایت آن از گروه های تروریستی و تهدید منطقه و سپس اعلام حمایت ترکیه از قطر، روابط ریاض با آنکارا متشنج شده است.

ترکیه که حامی قدرتمند گروه هایی چون اخوان المسلمین به حساب می آید، اقدامات عربستان و کشورهای عربی علیه قطر را مورد انتقاد قرار داده و دستور استقرار نظامیان بیشتر ترک در قطر را صادر کرده است.این اقدام ترکیه بعد از آنکه عربستان سعودی تنها مرز زمینی قطر را که منبع مهم واردات غذایی این کشور به حساب می آمد بست، نقشه های ریاض را نقش بر آب کرد.

محمد بن سلمان در سفر به مصر با اشاره به تحریم‌های ۶۰ ساله آمریکا علیه کوبا همچنین گفته که کشمکش با قطر ممکن است طولانی شود. حمایت‌های ترکیه و ایران از قطر به دنبال محاصره این کشور از سوی عربستان و متحدانش  و همچنین همکاری آنکارا با تهران در خصوص کاهش درگیری در شمال سوریه، موجب  خشم عربستان سعودی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *