پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سود سیستم بانکی کشور از حساب مردم

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 597233
کارشناس اقتصادی گفت: پس از کاهش نرخ سود سپرده‌ها، نرخ سود تسهیلاتی که فعالان اقتصادی از بانک دریافت می‌کنند تغییر چندانی نکرده است.
سود سیستم بانکی کشور از حساب مردم
به گزارش جهان نيوز، بهمن عشقی کارشناس اقتصادی اظهار کرد: کاهش نرخ بهره‌های بانکی باید باکاهش نرخ سپرده‌ها رابطه داشته باشد، یعنی زمانی که سپرده‌گذاران کمتر سپرده‌گذاری می‌کنند، بانک‌ها باید با نرخ سود کمتری تسهیلات را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند، اما در عمل شاهدیم نرخ سود تسهیلاتی که فعالان اقتصادی از بانک دریافت می‌کنند، تغییر چندانی نکرده است.
 
 وی افزود: این موضوع به این معناست که سیستم بانکی کشور از حساب و به زیان مردم، سود بیشتری می‌برد.

بهمن عشقی، گفت: در گذشته بانک‌ها ۳۰ درصد سود را به سپرده‌ها پرداخت و از وام‌ها ۲۸ درصد سود دریافت می‌کردند، اکنون ۱۵ درصد سود به سپرده‌ها پرداخت می‌شود و بازهم ۲۸ درصد سود از وام‌ها دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: بانک باید قدرت خرید و توانایی تولید را برای جامعه به ارمغان آورد، به این ترتیب دولت نباید هر ساله به صورت تصنعی نرخ دلار را پایین نگه دارد.

کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه اقدامات اخیر نتوانست پالس مورد نیاز را به بازار دهد، گفت: زمانی که روند طبیعی و منطقی اقتصاد را وارد یک مدار غیرمنطقی می‌کنند، در واقع به بازار پیام می‌دهند که پول‌هایشان را تبدیل به دلار کرده و از کشور خارج کنند.

عشقی اضافه کرد: با این بیان در واقع تولیدکردن منطقی نبوده و سود در واردات است.

وی، تصریح کرد: براساس این خط مشی‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران رفتارهایشان را تنظیم کرده و از آنجایی که این روند همیشگی نیست، فعالان اقتصادی سعی می‌کنند که منابع خود را بیش از پیش از کشور خارج کنند.

کارشناس اقتصادی، گفت: در نتیجه این موضوع جامعه روز به روز فقیرتر شده و تفاوت سطح‌های اقتصادی بیشتر می‌شود.
 
منبع: باشگا خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *