جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

خوش‌آمدگویی اسرارآمیز به بن‌سلمان در لندن

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 597229
خانم می‌ دلیل کافی برای نرفتن به فردگاه هیترو دارد زیرا صدای مخالفان بن‌سلمان آن قدر در لندن بلند هست که او نمی‌تواند استقبال گرمی از ولیعهد آل‌سعود داشته باشد.
خوش‌آمدگویی اسرارآمیز به بن‌سلمان در لندن
به گزارش جهان نيوز، سید رحیم نعمتی در یادداشت روزنامه جوان نوشت:
محمد بن‌سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع آل سعود، پس از سه روزحضور در مصر عازم لندن شد تا دور دوم از تور خارجی خود را در بریتانیا بگذراند و این بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس و سایمون کولیز، سفیر بریتانیا در عربستان بودند که به محض ورود او به لندن به استقبالش رفتند. این استقبال برخلاف استقبالی است که از بن‌سلمان در مصر شد چرا که ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، به پای پلکان هواپیمای بن‌سلمان آمد تا به او خوشامدگویی کرده باشد اما ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، حاضر نشد به فرودگاه هیتروی لندن برود و جانسون را فرستاد که شأنی همتراز عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی دارد تا بن‌سلمان. هرچند که دولت بریتانیا با نصب پوسترهای تبلیغاتی خوش‌آمدگویی سعی خود را کرده تا دست کم ظواهر امر را حفظ کند اما این نوع خوشامدگویی و تبلیغات نتوانسته رسانه‌ای صاحب نام مثل ایندیپندنت را قانع کند و به همین جهت هم است که این نوع تبلیغات را توصیف به یک خوشامدگویی اسرارآمیز، mysterious welcome کرده است.

خانم می‌ دلیل کافی برای نرفتن به فردگاه هیترو دارد زیرا صدای مخالفان بن‌سلمان آن قدر در لندن بلند هست که او نمی‌تواند استقبال گرمی از ولیعهد آل‌سعود داشته باشد. باید به یاد داشت که این سفر نه حالا بلکه قرار بود حدود یک ماه قبل انجام شود اما همان مخالفت‌ها باعث به تعویق افتادن آن شد و بن‌سلمان این یک ماه را صبر کرد تا با انجام برخی اقدامات به اصطلاح اصلاح‌طلبانه، سفری آبرومندانه به لندن داشته باشد. با وجود این، اقدامات او نتوانسته نظرها را در لندن تغییر دهد چرا که هنوز جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، را تغییر نداده و همچنان خواهان قطع ارسال سلاح به عربستان است مادامی که «بمباران ویرانگر سعودی بر یمنی‌ها» ادامه دارد و می‌گوید: «می باید مشخص کند که مخالفت سفت و سخت با نقض‌های گسترده حقوق مدنی و بشر است. »‌کارولین لاکاس، رهبر سابق حزب سبزهای بریتانیا هم می‌پرسد: «آیا وقت آن نرسیده تا دیگر پهن کردن قالیچه قرمز برای مستبدین و دیکتاتورها را متوقف کنیم؟‌» کمپین علیه تجارت اسلحه، Campaign Against Arms Trade ) CAAT)، به دلیل همین مخالفت‌ها است که تظاهراتی علیه بن‌سلمان در روز چهارشنبه و در خیابان داونینگ استریت به راه انداخته تا خانم می‌ موقع گفت‌وگو با بن‌سلمان صدای مخالفین را هم بشنود.

شکی نیست که می ‌به دلایل اقتصادی به خصوص قضیه خروج از اتحادیه اروپا چشم به دلارهای نفتی بن‌سلمان دارد و سعی می‌کند تا آنجا که می‌شود رضایت خاطر او را تأمین کند اما برای ساکت کردن مخالفین و تظاهرات‌کنندگان هم که شده چاره‌ای جز بیان انتقادها و هشدارهایی به بن‌سلمان ندارد. جنگ یمن و وضعیت اسف‌بار انسانی آن یکی از محورهای اصلی انتقادهای می ‌است، هرچند که مخالفینش او را در این جنگ همدست بن‌سلمان می‌دانند.

محور دیگر مربوط می‌شود به بحران 9ماهه در روابط عربستان با قطر که همین بن‌سلمان باعث و بانی این بحران است و حالا می‌ از او می‌خواهد کوتاه بیاید تا راهی برای ختم به خیر کردن این بحران باز بشود. معلوم نیست که بن‌سلمان در ملاقات با می‌ برای محور نخست چه حرفی برای گفتن داشته باشد اما به نظر می‌رسد که در مورد محور دوم حاضر به عقب‌نشینی شده و حرف از طرحی است تا در مرحله نخست رفت و آمد شهروندان عادی به قطر و ائتلاف سعودی آزاد بشود و بعد هم نوبت به گام‌های دیگر برای رفع بحران برسد. همین میزان از تظاهرات در بیرون از خانه شماره 10 در داونینگ استریت، انتقاد و هشدارهای می‌ به بن‌سلمان و عقب‌نشینی بن‌سلمان در برابر قطر حکایت از شکست او دارد که نمی‌تواند اعتبار مورد نظرش را در این سفر کسب کند. در واقع، استقبال از او در حد ولیعهد عربستان نبوده، تظاهرات علیه او در خیابان‌های لندن به راه افتاده و با شنیدن انتقادها می ‌حاضر شده در برابر قطر کوتاه بیاید که برای او چیزی جز سرافکندگی و شکست نیست و حتی می‌توان گفت که تاکنون سابقه نداشته ولیعهد عربستان این میزان از تحقیر را در لندن تحمل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *