جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
در آستانه دیدار ولی عهد سعودی با نخست وزیر انگلیس؛

چرا انگلیس برای بن سلمان فرش قرمز پهن کرد؟

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 597103
عربستان، با استفاده از سلاح‌های خریداری شده از انگلیس،فاجعه‌ای را رقم زده که از شروع قرن بیست و یکم تاکنون، بی‌سابقه بوده است.
چرا انگلیس برای بن سلمان فرش قرمز پهن کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، عربستان، با استفاده از سلاح‌های خریداری شده از انگلیس، با استناد به آمار سازمان ملل، بیش از ۱۰ هزار انسان را در یمن به قتل رسانده، زیر ساخت‌ها را نابود کرده، بحران وبا را به وجود آورده، ۳ میلیون یمنی را آواره کرده، و ۷ میلیون یمنی در آستانه مرگ ناشی از قحطی هستند. طبق آمار یونیسف، در هر دقیقه در یمن، یک کودک به خاطر سوء تغذیه و گرسنگی می‌میرد. اکنون، در طی دیدار بن سلمان با نخست‌وزیر انگلیس، پیش‌بینی می‌شود که قراردادهای چرب دیگر نیز بین دو طرف امضا شود.

در آستانه دعوت «ترزا می» -نخست وزیر انگلیس- از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان، دادخواست یکی از پایگاه‌های اینترنتی وابسته به پارلمان این کشور در مورد حقیقت بن‌سلمان و عربستان، شایسته تفکر و تعمق است. در این دادخواست آمده است:

«رژیم عربستان سعودی یکی از رژیم‌هایی است که دارای بدترین آمار در زمینه حقوق بشر است. شکنجه و بازداشت‌های مغرضانه در این کشور به طور وسیع گزارش شده و فقط در سال ۲۰۱۷، ۱۰۰ نفر اعدام شده‌اند. ولی‌عهد عربستان رسما و علنا دستور به بمباران مردم بی‌گناه یمن داد و موجب مرگ ده‌ها هزار انسان شد. در حالی که فاجعه رقم‌زده شده توسط عربستان در یمن که آمار وحشتناکی از وبا و قحطی را موجب شده رو به گسترش است، انگلیس همچنان سلاح به مقامات سعودی می‌فروشد. سعودی‌ها، از سرکوب در بحرین حمایت می‌کنند؛ جایی که مداخله‌گری‌اش در سال ۲۰۱۱، تظاهرات مسالمت‌آمیز را به خشونت کشاند. آیا ۱۴۲ فقره اعدام در سال ۲۰۱۶ در عربستان برای لغو سفر بن‌سلمان به انگلیس کافی نیست؟»

نشریه «آمریکن هرالد تریبیون» در رابطه با دیدار عنقریب ولی‌عهد سعودی با نخست وزیر انگلیس که در ۷ مارس صورت می‌گیرد، به قلم «استوآرت لیتل‌وود» نوشت: دادخواست مذکور، تاکنون ۱۱۰۰۰ امضاء به خود دیده است هر چند که این درخواست از سوی دولت انگلیس پذیرفته نشد. انگلیس، سالهاست که از حکومت عربستان حمایت می‌کند. حکومتی که سال‌هاست که در تلاش برای بی‌ثبات‌سازی و براندازی حکومت‌ها در منطقه تلاش می‌کند و در این راه حمایت دوستان‌اش در واشینگتن و وست‌مینیستر را داراست. اهداف اصلی هم شامل ایران و سوریه می‌شوند. دولت‌های مختلف انگلیس در طی این سال‌ها، تلاش بسیار کردند که هر بار رابطه خود با سعودی‌های جنایتکار را توجیه کنند و اکنون هم در حال توجیه‌سازی برای چرایی رابطه با عربستان که به شدت خواهان پیوستن به مثلث انگلیس-آمریکا-اسراییل است، هستند.  

آیا امروز وظیفه رسانه‌ها به جای اشاعه اطلاعات دروغ، شفاف‌سازی در مورد جنگ‌طلب‌هایی نیست که اقدام به تقویت رژیم‌های فاسد و استخدام تروریست‌ها، شورشیان، و مزدوران می‌کنند و این آثار مخرب و دهشتناک را در یمن و سوریه رقم می‌زنند؟ عربستان در راس وحشت‌سازان و افراط‌گرایان منطقه قرار دارد. حالا پاسخ دفتر وزارت خارجه انگلیس چه بوده است؟ «عربستان یک شریک قابل اتکا برای شکوفایی و امنیت متقابل است. ما گفتگوهای سازنده‌ای در زمینه حقوق بشر داشته‌ایم. امنیت ملی و اقتصادی ما بسیار به هم مرتبط است». و حالا قسمت طنز قضیه این پاسخ وزارت خارجه است: «ما در همکاری با عربستان، چالش‌های بین‌المللی همچون تروریسم و افراطی‌گرایی را رفع خواهیم کرد» و یا این نقل قول ترزا می: «سازمان اطلاعاتی عربستان، به طور بالقوه صدها زندگی را در داخل خاک انگلیس نجات داده است».

ولی‌عهد عربستان دست به اقداماتی برای مدرن‌سازی و اصلاحات در کشورش زده و از آن دست می‌توان به حضور زنان در عرصه رانندگی و ورزشگاه‌ها، بازگشایی سینماها، و اطمینان به زن‌ها مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۳۰ یک سوم از مشاغل در اختیار آنهاست اشاره کرد که البته باید دید که چه منافعی پشت آن نهفته است؛ اما در آن سوی قضیه، منطقه را تبدیل به جولانگاه خطرات و بی‌ثباتی‌ها کرده و وقتی شاهد فاجعه یمن هستیم، مقامات انگلیسی در اظهاراتی مضحک می‌گویند که فاجعه یمن را از راه دیپلماتیک حل خواهند کرد. ما قبلا این اظهارات به کرات شنیده‌ایم بالاخص در مورد قضیه فلسطین. عربستان سعودی همراه با ائتلاف خود رسما در امور یک کشور دیگر دخالت کرد و فاجعه رقم زد و نکته اینجاست که دقیقا مورد حمایت انگلیس بود. حالا چگونه این حامی می‌خواهد رفع بحران نماید؟ حال، با این حجم از جنایت‌های بن سلمان، او می‌خواهد رسما پا در دانینگ استریت بگذارد و لبخند مهرورزانه و انسان‌مآبانه در مقابل دوربین رسانه‌ها بزند و با خانواده سلطنتی عکس یادگاری بیاندازد.

از وقتی که بن سلمان اقدام به بمباران و تجاوز به یمن کرد، انگلیس تجهیزات و تسلیحات جنگی به ارزش میلیاردها پوند در اختیار سعودی‌ها قرار داد. سال گذشته بود که «کمپین ضد تجارت سلاح» (CAAT) اقدام به شکایت از وزیر خارجه انگلیس به خاطر صدور مجوز برای فروش سلاح به عربستان کرد. چرا که در راستای حقوق بین‌الملل، این عمل مصداق بارز نقض حقوق بشر بود.

عربستان، با استفاده از سلاح‌های خریداری شده از انگلیس، با استناد به آمار سازمان ملل، بیش از ۱۰ هزار انسان را در یمن به قتل رسانده، زیر ساخت‌ها را نابود کرده، بحران وبا را به وجود آورده، ۳ میلیون یمنی را آواره کرده، و ۷ میلیون یمنی در آستانه مرگ ناشی از قحطی هستند. طبق آمار یونیسف، در هر دقیقه در یمن، یک کودک به خاطر سوء تغذیه و گرسنگی می‌میرد. . طبق آمار یونیسف، در هر دقیقه در یمن، یک کودک به خاطر سوء تغذیه و گرسنگی می‌میرد.

محاصره دریایی از سوی عربستان که توسط آمریکا هم حمایت می‌شود، یکی از دلایل اصلی این بحران انسانی است. در حالی که پارلمان اروپا و سازمان‌های خصوصی حقوق بشری چندین مرتبه این جنایت بزرگ عربستان را محکوم کرده‌اند، اما همچنان به حمایت شرکایش می‌تازاند. ۱۸ ماه قبل، پنل کارشناسان سازمان ملل اقدامات عربستان را کشتار وسیع و سیستماتیک علیه مردم یمن خواند. این در حالی است که ارزش تسلیحات فروخته‌شده از سوی انگلیس به عربستان، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند شامل هواپیما، بالگرد، پهپاد، موشک، نارنجک، بمب، و خودروی زره‌پوش می‌باشد. نکته فاجعه‌بار دیگر این است که دادگاه عالی انگلیس، بدون توجه به سیل اعتراضات و دادخواست‌ها و پیگیری‌های قضایی از سوی فعالان و نهادهای حقوق بشری، به دولت این اجازه را داده که این حجم از تسلیحات را به عربستان بفروشد.

گزارش وبسایت کمپین ضد تجارت سلاح حاکی از این است که از مارس ۲۰۱۵، انگلیس به ارزش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند تسلیحات و تجهیزات جنگی در اختیار سعودی‌ها قرار داده است:

۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند مربوط به مجوز ML۱۰‌ شامل هواپیما، بالگرد، و پهپاد
یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوند مربوط به مجوز ML۴ شامل نارنجک، بمب، موشک، و اقدام متقابل
۵۷۲ هزار پوند مربوط به مجوزهای ML۶ شامل خودروی زره‌پوش و تانک‌ها

کفشی به جا مانده از دختربچه یمنی که می‌توانست با هزار آرزوی زیبا زندگی کند
دولت انگلیس هم تایید کرده که سعودی‌ها در حمله به یمن از تسلیحات خریداری‌شده از آن استفاده کرده است. هواپیماهای تورنادو و تایفون دو مورد از اصلی‌ترین جنگ‌افزارهای استفاده شده در حمله به یمن هستند که توسط شرکت BAE Systems انگلیس ساخته شده‌اند. این‌ موضوع هم تایید شده است. حالا خدا می‌داند که در پی دیدار ولی‌عهد عربستان با نخست وزیر انگلیس، چه قراردادهایی که در مسیر جنایت علیه بشریت بسته می‌شود. دولت انگلیس با افتخار تمام نسبت به ارسال بمب‌های پیشرفته به عربستان سخن می‌گوید. در مارس ۲۰۱۵ همزمان با آغاز حمله عربستان به یمن، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه سابق انگلیس اعلام کرد که دولت این کشور حمایت همه‌جانبه خود مشاوره‌ای، تسلیحاتی، و تجهیزاتی خود از عربستان در یمن را خواهد داشت.

در سپتامبر ۲۰۱۶ بود که کمیته «توسعه بین‌المللی، مهارت، نوآوری، و تجارت» مجلس عوام انگلیس اعلام کرد که اقدامات صورت‌گرفته در یمن از سوی عربستان و شرکایش جنایت علیه بشریت و نقض آشکار حقوق بشر است و دولت انگلیس هم در این مورد دارای سهم است و نهایتا در دسامبر ۲۰۱۶، دولت انگلیس قبول کرد که از بمب‌های خوشه‌ای در عملیات نظامی عربستان در یمن استفاده شده است.

منبع:
https://ahtribune.com/world/europe/۲۱۶۱-bin-salman-theresa-may.html
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *