سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۳۰

مطهری: منطق حجاب اختیاری به برهنگی ختم می شود

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب: 596840
برخی از طرفداران حجاب اختیاری برای اثبات ادعای خود به اختیاری بودن نماز و روزه استناد می‌کنند که هرکس که نماز نخواند یا روزه نگرفت گناهش پای خودش است و ما مأمور به الزام نیستیم. به این افراد باید گفت رعایت پوشش اسلامی که شامل زن و مرد می‌شود و به دلایلی برای زن حدود بیشتری دارد، در دو حوزه قابل بحث است.
مطهری: منطق حجاب اختیاری به برهنگی ختم می شود
به گزارش جهان نيوز، در پی هجمه های اخیر به موضوع حجاب و عفاف، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی یادداشتی را منتشر کرد که به صورت منطقی ریشه های این هجمه ها را نشان داده و استدلال می کند حجاب اختیاری در نهایت به برهنگی ختم خواهد شد.

این  موضع درست علی مطهری که جزو معدود مواضع درست وی در سالیان گذشته است، باعث فحاشی و هجوم کم سابقه جریان روشنفکری به وی شده است. کسانی که تا مدتی قبل سنگ او را محکم تر از بقیه به سینه میزدند!
 
متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
 
آنچه امروز تحت عنوان حجاب اختیاری مطرح است و رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زنند، ظاهری دارد و باطنی و به قول شاعر «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی». ظاهر قضیه این است که می‌خواهیم در داشتن روسری آزاد باشیم. اما وقتی تعمق می‌کنیم می‌بینیم بعید است این روسری نیم‌بند که فلسفه پوشش اسلامی را هم تأمین نمی‌کند آنقدر مزاحم باشد که افرادی برای حذف آن حاضر به در خطر قرار دادن خود باشند، بلکه هدف، بالاتر از این حرفهاست و آن اینکه بعد از حذف روسری نوبت به پوشش‌های دیگر می‌رسد تا به نقطه آخر یعنی خیابانهای اروپا و آمریکا و شمال تهران در زمان رژیم گذشته برسیم، چیزی که تحقق آن همان و بیرون رفتن روح فتوت و رشادت و شجاعت و آرمان‌خواهی از وجود جوانان و میانسالان و کهنسالان همان. 
 
وقتی از طرفداران حجاب اختیاری سؤال می‌کنیم مرز این اختیار کجاست، پاسخی ندارند جز اینکه جامعه اروپا و شهرهایی مثل آنتالیا را نشان بدهند و در نهایت بگویند برهنگی، که بیماری امروز دنیای ماست و به عقیده محققان اجتماعی مدیریت جهانی آن با صهیونیسم است چرا که تا هفتاد هشتاد سال پیش حتی زنان اروپا نیز از پوشش قابل قبولی حتی با روسری برخوردار بودند و این وضعیت رسوا مربوط به حدود نیم قرن اخیر است. 
 
متأسفانه برخی محترمین نیز به این موضوع دامن می‌زنند. حجت‌الاسلام ایازی با استناد به نقل قولی از استاد حکیمی مدعی شده‌اند که شهید آیت‌الله مطهری طرفدار حجاب اختیاری بود، در حالی که همان نقل قول نیز دالّ بر این مطلب نیست. طبق نقل آقای حکیمی، در موضوع قانونی شدن پوشش اسلامی در ادارات دولتی در ماه اول پیروزی انقلاب اسلامی، استاد مطهری گفته‌اند «طرح مسئله حجاب زود بود» و بعد فرموده‌اند «من خدمت امام رفتم و گفتم الان وقت این نبود که شما این مسئله را مطرح کنید.» در یادداشتی هم که زمان شهادت آیت‌الله مطهری در جیب لباس ایشان یافت شد و در آن، مطالبی که بنا بوده با امام خمینی(ره) مطرح کنند یا مطرح کرده بودند فهرست شده، از جمله آمده است: «پیشنهاد آقای تهرانی (آیت‌الله سید محمدحسین حسینی تهرانی) و حجاب استاندارد شده» و «توقیف اجرای حدود اسلامی به برقرار شدن نظامات اسلامی». 
 
از مجموع اینها برمی‌آید که نظر استاد مطهری این بوده است که مطرح شدن الزام حجاب در اسفند 1357 زودهنگام بوده و می‌بایست بعد از استقرار نسبی نظامات اسلامی در کشور مطرح شود، نه این که ایشان موافق حجاب اختیاری بوده‌اند. 
 
اما کسانی که سنگ حجاب اختیاری را به سینه می‌زنند باید بدانند که بانوان ما با آنها همراهی نخواهند کرد زیرا آنها پوشش اسلامی را انتخاب و اختیار کرده‌اند و آن را از نظر بالا رفتن ارزش و احترام زن و آرامش روانی جامعه و افزایش نیروی کار جامعه و استحکام کانون خانواده، بهتر و برتر از بی‌حجابی می‌دانند و آثار بی‌حجابی را بهتر از مردان می‌دانند. 
 
به یاد دارم در ماههای اول پیروزی انقلاب اسلامی، تلویزیون با یک کارمند زن درباره پوشش جدیدش مصاحبه می‌کرد. او می‌گفت از مسئولان کشور تشکر می‌کنم که ما زنان اداری را از یک رقابت سخت در ادارات نجات دادند. ما قبل از انقلاب، هر روز صبح پیش از آمدن به اداره یک ساعت آرایش می‌کردیم و به خود می‌رسیدیم تا از رقبای خود در اداره عقب نمانیم، امروز همه با یک لباس ساده و پوشش مناسب و بدون آرایش به اداره می‌رویم و از آن رقابت نفس‌گیر راحت شدیم. 
 
کسانی که از حجاب اختیاری سخن می‌گویند مفاسد ناشی از بی‌حجابی دوره رژیم گذشته را فراموش کرده‌اند یا سنشان اقتضا نمی‌کند که به یاد آورند، که برخی از آنها قابل ذکر کردن نیست. فاجعه اندلس را که طی آن غربیها سرزمین اندلس را به گفته خودشان به کمک دو عنصر زن و شراب از دست مسلمانان خارج کردند و مرتکب جنایتهای وحشتناک شدند نباید فراموش کنیم. 
 
اصرار رژیم گذشته بر بی‌حجابی و دایر کردن مراکز فحشاء و کاخهای جوانان، یک سیاست حساب شده بود که جوانان فیلشان یاد هندوستان نکند. هر نظام سیاسی که می‌خواهد مردمش او را راحت بگذارند، به اشاعه بی‌بند و باری می‌پردازد تا مردم مشغول باشند و او به کارش بپردازد. اگر جمهوری اسلامی بر پوشش اسلامی تأکید دارد گذشته از این که دستور اسلام است، بدین علت است که خیر دنیا و آخرت مردم خود را می‌خواهد و نسبت به سعادت اخلاقی و روحی مردم خود نیز احساس مسئولیت می‌کند و مانند یک حکومت سکولار نسبت به اخلاق و عقاید مردم بی‌تفاوت نیست و خود را تنها متعهد به تأمین معاش مردم نمی‌داند. 
 
برخی از طرفداران حجاب اختیاری برای اثبات ادعای خود به اختیاری بودن نماز و روزه استناد می‌کنند که هرکس که نماز نخوانْد یا روزه نگرفت گناهش پای خودش است و ما مأمور به الزام نیستیم. به این افراد باید گفت رعایت پوشش اسلامی که شامل زن و مرد می‌شود و به دلایلی برای زن حدود بیشتری دارد، در دو حوزه قابل بحث است، یکی در حریم خصوصی و دیگر در اجتماع . در حریم خصوصی مانند محل سکونت، حکم الزام یا اختیار حجاب مانند حکم نماز و روزه است و کسی نمی‌تواند الزام ایجاد کند و اساساً الزام شدنی نیست. اما در حوزه اجتماع، مسئله حجاب و پوشش قابل قیاس با نماز و روزه نیست چرا که بی‌حجابی آثار مستقیم خاص خود را دارد و در اینجا حق اجتماع مطرح می‌شود و کسی نمی‌تواند بگوید نوع پوشش من فقط به خودم مربوط است. 
 
به هرحال کسانی که این روزها بر طبل حجاب اختیاری می‌کوبند در تقسیم اول دو دسته‌اند یکی گروهی که هدف سیاسی دارند و رسانه‌های خارجی پیگیر کار آنها هستند، گروه دوم کسانی که هدف سیاسی ندارند و خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که در امور دینی سهل‌انگار و به دنبال راحتی و بی‌قیدی هستند که در میان آنها به تعبیر شهید مطهری مردان شکارچی نیز حضور دارند که با شعار آزادی زن، دنبال شکارهای خود هستند؛ و دسته دیگر کسانی که از روی حسن نیت و اعتقاد، فکر می‌کنند حجاب اختیاری به نفع جامعه است. خطاب این مقاله بیشتر به این افراد است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه عجب !!
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه عجب
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
از این موضع گیری بجا تشکر می کنیم هر چند در موارد زیادی موضع گیری های اشتباه دارند ولی سیاق این سخنان بنده را به سبک سخنان استاد شهید مطهری انداخت ای کاش در دیگر مسائل سیاسی نیز کمی دقت نظر به خرج داده و دست از کج فهمی بردارند
Iran, Islamic Republic of
ببینید ایشان هم می داند که آخرش برهنگیست.
Iran, Islamic Republic of
بله چه عجب
اما کلا امثال مطهری بر اسلام فردی تاکید دارند و در اسلامی حکومتی است که لنگ میزندد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
از مطهری بپرس در مورد جشن آواز خوانی برج میلاد و رقص دخترکان هم حرفی برای گفتن داره؟
...
رضا
Denmark
جناب مطهری شما که در مسایل فرهنگی نظر اسلام را ارجح میدانید و برابن باورید که عقب نشینی در این مساله حجاب منجر به عقبدنشینی های بعدی تا حذف کامل حجاب منجر میشود چرا همین اعتقاد درست را در مسائل سیاسی ندارید؟
این فهم ناقص... نیست؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت
جواد
Iran, Islamic Republic of
از اینکه از ایشان یک کلمه حرف حساب خواندم خوشحالم
داشتم شک می کردم ک...
یک دوست
Romania
دوستان عزیز بنده هم با خیلی از نظرات ایشان مخالف هستم ولی هرف درست و منطقی را باید تایید و تبلیغ کرد انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال
Iran, Islamic Republic of
انصافا اصولگرایان باید تلمذ کنند در پای صداقت و حریت دکتر علی مطهری. ایشان از منظر عقل و تدین با هیچ گروه و دسته ای عقد اخوت نبساه اند و حقیقت مطلب را میگویند. کجایند رسایی و زاکانی و علامه ها که باید حضور داشته باشند و نیستند؟ رحمت بر پدر شهیدت که از دست متحجرین خون خود را فدای فقط حرف حق کرد و نه تزویر و دنیاپرستی در لفلفه دین و اصولگرایی.
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان سیراب تلمذ از امام راحل (ره) و امام امتند

و نیازی به شخصیتهای متناقض و متضاد ندارند
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی یک حرف درست حسابی از یک مسئول کشور شنیدیم
Iran, Islamic Republic of
واقعاً عجیب بود . البته معلوم نیست پشت پرده اینجور حرف زدن این آقا چیه . باید کمی صبر کرد
تناقض علی مطهری
Iran, Islamic Republic of
علی مطهری از حجاب دفاع می کنه ولی در عین حال از زهرا رهنورد و فائزه هاشمی هم دفاع جانانه می کنه در حالیکه این دو خانم مدافع آزادی حجاب هستن

این تناقض چطوری قابل حل است؟!
Iran, Islamic Republic of
علی مطهری از اول هم در رابطه به حجاب هیچوقت کوتاهی نکرد ولی حیف که درباره برخی مسایل مثل ولایت مداری و بصیرت خودش رو صاحب نظر میدونه
شمه
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی از اول ایشون در بحث فرهنگی بالاخص مسئله حجاب منطقی و به دور ازسیاسی کاری صحبت می کردند.
Iran, Islamic Republic of
چه عجب یک بار هم از این باباحرف حساب شنیدیم.
United Kingdom
از ایشون درباره حجاب و فرهنگ تا به حال حرف لیبرال زده نشنیدم، بلکه در این موارد از مسئولین با غیرت بوده اند.
Canada
https://www.jahannews.com/report/596912
سه نکته درباره همایش برج میلاد آقای شهردار
رقص دختران و آواز زنان در همایش شهرداری تهران+ فیلم و تصاویر/ باید به همایش هنجار شکن برج میلاد پس از ماجرای "دختران انقلاب" شک کرد
ترویج سیستماتیک هنجار شکنی مذهبی توسط اصلاح طلبان
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۵
شهردار تهران نه تنها نسبت به چنین برنامه ای اعتراض نکرد و یا دستور توقف آن را نداد بلکه به جای اعتراض و یا ترک مجلس، با نشستن و نظاره کردن به نوعی تایید این برنامه را نیز عملا صادر کرده است. وقتی برخی مسئولین نسبت به چنین مسائلی بی تفاوت هستند، عملا تعهد دینی خود را زیر سوال برده اند.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.....
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم چرا واقعا بین پوشش و حجاب تفکیکی قائل نمیشوند. پوشش امری شخصی است و تا حدودی بر آن حکم حریم خصوصی بار میشود. ولی حجاب امر عمومی است و بمعنای پوشش در مجامع عمومیست.حضور در مجامع عمومی اقتضائات خاص خود را دارد. در جوامعی که مساله ای بنام حجاب برای آنان مطرح نیست، حضور در مجامع عمومی با لباس خواب و یا لباس شنا، ناهنجاری تلقی میشود.طبعا در جامعه اسلامی که هم باقتضای دستورات دین، حکم دین بر این امر عمومی بار میشود.
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم شما این مزخرفات تفکیک بین پوشش و حجاب رو از کجات درآوردی؟
مگه قراره هر غلطی که اروپائیان وحشی از خدابیخبر انجام بدن ما هم انجام بدیم.
حتما شما و همفکرانتان سریع میخواین مقایسه کنید که در کشور ما اختلاس میشه و ... ولی در اون کشورهای به ظاهر متمدن ولی در حقیقت وحشی و عقب مانده تر از دوران جاهلیت و طرفداران داعش چنین کارهایی نمیشه اونا دروغ نمیگن اونا کارهای بد ما شیعیان رو انجام نمیدن و ...
پاسخ اینه که اولا بزرگترین دروغ جهان هستی و بزرگترین فسقی که تاکنون در ذهنتان آمده است را آنان انجام داده و میدهند و آن هم کتمان بزرگترین حقیقت دنیاست و آن هم پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه وآله و سلم است این بالاترین گناه عالم هست که اینان مرتکب شده اند و میشوندثانیا سایرفواحش را هم از جمله همجنس بازی که هیچ حیوانی آن را انجام نمیده رو به رسمیت شناخته اند ثالثا آنهایی که مدعی حقوق بشر هستند بزرگترین فروشنده ی سلاحهای کشتار همین بشر هستند ودارای بمبهای کشتارجمعی هستند و...
...
United Kingdom
داداش منظور ایشون را کمی اشتباه متوجه شدی. البته تفکیک بین پوشش و حجاب انحراف ظریفی است که آخرش به همین حجاب اختیاری و برهنگی ممکنه ختم بشه. از این جهت شما به حق عصبانی شدی.
Iran, Islamic Republic of
چه انحرافی؟ و چطور به حجاب اختیاری و برهنگی ختم میشود؟ عرض بنده که آقا عبدالله نخوانده اظهار نظر کرده و دیگه لزومی به پاسخگویی به او نمیبینم؛ این است که حجاب یک امر عمومی است و مثل همه امور عمومی اقتضائات الزامی دارد. این اقتضائات در هر جامعه ای متناسب با فرهنگشان است و در جامعه اسلامی مابه استناد احکام اسلام این مقرارت برای منضبط کردن آن الزامی است.
بايد در اينمورد به آقاي مطهري آفرين گفت چون تحت تاثير جو ايجاد شده حاضر نشد دستورات اسلام را ناديده بگيرد .
ايكاش در موضعگيري هاي سياسي هم جانب حق و حقيقت را بگيرد
میلاد
Iran, Islamic Republic of
آقای علی مطهری مگر اصلاح طلب ها که شما از افکار این افساد طلب ها حمایت می کردید غیر از این است اسلام امریکایی یعنی این .....شما در باره فحشا ء جامعه به عنوان نائب رییس مجلس چکار کردید؟
Iran, Islamic Republic of
« در حریم خصوصی مانند محل سکونت، حکم الزام یا اختیار حجاب مانند حکم نماز و روزه است و کسی نمی‌تواند الزام ایجاد کند و اساساً الزام شدنی نیست. »

مقیس ( حجاب ) و مقیس علیه ( نماز و روزه ) ، هر دو در حریم خصوصی هم الزامی هستند

مگر امر به معروف و نهی از منحصر به حریم عمومی است ؟
تازه در خصوص نماز تصریح داریم که :
و أمر أهلک بالصلاة و اصطبر علیها
خانواده را به نماز فرمان ده و صبوری کن بر آن

یعنی به نماز که فرا می خوانی ، بعدش تا حصول نتیجه بایستی ادامه دهی


در مورد حجاب در حریم خصوصی هم همین طور است
یعنی بایستی در معاشرتهای فامیلی که نامحرم فامیلی هم هست ، الزام به رعایت حجاب باشد
تازه در مورد حتی معاشرت محارم با هم نیز نبایستی وضعیت پوششی زننده و محرک باشد
چرا که مشکلاتی همین جا هم در صورت عدم رعایت پوشش معتدل ، می تواند بروز کند
مشکلات جنسی بین محارم در ایران هم الآن صفر نیست

این که می گویند شدنی نیست ، مگر بایستی آن جا پلیس باشد ؟ پدر ، مادر ، بزرگترها همه مسئولند ، بایستی تا اصلاح رفتار پیگیر باشند

خداوند توفیق ترویج معروف و منع از منکر را به همگان مرحمت بدارد
و جامعه اسلامی را طهارت بخشد
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری موضع ستودنی در قبال حجاب دارند و چه زیبا و منطقی آن را در این مقاله تبیین کردند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت ؛ ایشون در مسائل فرهنگی و اجتماعی واقعا نظرات خوبی می دهد مثلا در قضیه جداسازی اتاق کار خانمها در شهرداری در زمان مدیریت آقای قالیباف هم نامه بسیار عالی و تاثیرگذاری به شهردار وقت نوشت.
اما در همان زمان خیلی ها موضوع را سیاسی کردند و حتی آقای روحانی که خودش آخوند است و به مسائل و حدود شرعی واقف است، با این موضوع برخورد سیاسی کرد و با مغلطه و سفسطه گفت: حتی در طواف خانه خدا هم تفکیک جنسیتی نداریم!!!!