پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آفریقا؛ عرصه رویارویی منافع روسیه، آمریکا و چین

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 596733
به عقیده کارشناسان، سفر وزرای خارجه روسیه، آمریکا و چین به کشورهای آفریقایی با هدف افزایش نفوذ، احیای ائتلاف‌های قدیمی و ایجاد اتحادهای جدید برای مبارزات ژئوپلیتیکی آینده صورت می‌گیرد
آفریقا؛ عرصه رویارویی منافع روسیه، آمریکا و چین
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: علاقه مندی کشورهای آفریقایی برای افزایش نقش روسیه در مسائل این قاره افزایش یافته است. این مطلبی است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در آستانه سفر دوره‌ای خود به قاره آفریقا که در تاریخ 5 مارس (14 اسفند ماه) آغاز شد، اعلام کرد.

این در حالی است که "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا هم امروز (چهارشنبه) عازم سفری به چند کشور آفریقایی خواهد شد. به نظر می رسد که در این قاره بین دو قدرت جهانی مبارزه ای برای افزایش نفوذ خویش بوجود آمده است. ضمن اینکه حضور نقش آفرین سومی، یعنی چین را نیز در این رویارویی نباید نادیده گرفت.

در فهرست کشورهایی که وزیر خارجه روسیه به آنها سفر می کند، 5 کشور: صحرای جنوبی،آنگولا،زیمبابوه،موزامبیک، نامیبیا و ایتیوپی، وجود دارند. لاوروف با اشاره به روابط دوستانه مسکو با  کشورهای آفریقایی، توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و یافتن عرصه‌های جدید برای همکاری، را از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه در جهت گیری به سمت این قاره ارزیابی کرده است.

سفر تیلرسون به قاره آفریقا جهت گیری کاملا متفاوتی داشته و شامل کشورهای چاد، جیبوتی، اتیوپی، کنیا و نیجریه می شود. با توجه به اینکه اتیوپی، نقطه مشترک در سفر هر دو وزیر خارجه است، طرف روسی پیشنهاد مذاکراتی دوجانبه در این کشور را نیز مطرح کرده است.

طبق گفته‌های یکی از دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی، سفر تیلرسون نه تنها از لحاظ اقتصادی، بلکه از لحاظ تقویت امنیت و دفاع از حقوق بشر نیز دارای اهمیت است. ولی انگیزه اصلی این سفر در واقع مسئله دیگر و کاملا متفاوتی است. در وزارت امور خارجه آمریکا بطور غیررسمی اعتراف کرده اند که رهبران این کشور نگران افزایش نفوذ چین در قاره آفریقا هستند.

دلیل اصلی سفر تیلرسون به آفریقا، نگرانی از افزایش نفوذ چین است
در محافل کارشناسی روسیه یادآوری کرده اند که سفر تیلرسون پیش از از سفر آفریقایی "وان ایی" وزیر امور خارجه چین صورت می گیرد که مقامات واشنگتن نمی توانستند بدون توجه از آن عبور کنند، همانطور که نشست اخیر اجلاس چین- جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در سنتیاگو از سوی آمریکا زیر ذره بین قرار گرفته بود.

"آلکسی ماسلوف"  رئیس مدرسه شرق شناسی در مدرسه عالی اقتصاد مسکو با اشاره به این مطلب، افزود: «سفر وزیر خارجه آمریکا صددرصد به نگرانی واشنگتن نسبت به افزایش نفوذ چین در قاره آفریقا مربوط می شود. مسئله اینجاست که مقامات پکن در تلاشند تا کشورهای آفریقایی را برای ملحق شدن به طرح بزرگ «یک کمربند-یک راه» (در راستای احیای جاده ابریشم) متقاعد کنند.»

به گفته این کارشناس، چین در حال حاضر فعالانه سرمایه گذاری‌های هنگفتی را در اختیار دولتهای آفریقایی قرار داده، در برخی کشورها نیز طرف چینی مسئولیت ساخت و ساز ساختمانهایی برای ارگان‌های محلی دولتی را برعهده گرفته است. به عقیده وی، فعالیت چین در قاره آفریقا بیشتر از هر یک از نقش آفرینینان دیگر عرصه جهانی است، البته هیچ رقابتی بین مسکو و پکن در این رابطه وجود ندارد.     

تحلیلگران آفریقای جنوبی به نوبه خود معتقدند که این قاره جهت گیری راهبردی مهمی است و برای قدرتهای جهانی اهمیت خاصی دارد. "سانوشا نایدو" کارشناس ارشد موسسه گفت‌وگوهای جهانی در کیپ تاوون، به این روزنامه گفته است: «آفریقا به فضای راهبردی و دیپلماتیکی برای نقش آفرینان جهانی به منظور دست یابی آنها به اهداف جهانی خود تبدیل شده است. روسیه و آمریکا بخشی از باشگاه کشورهایی هستند که آفریقا را راهی برای تقویت منطق بین المللی و دست یابی به منابع جدید می بینند. آفریقا قاره ای است که منافع ژئوپلیتیکی و اقتصادی روسیه و آمریکا به یکدیگر بسیار نزدیک است.»

به گفته وی، جالب است که سفر وزرای خارجه دو کشور به آفریقا بطور همزمان انجام می شود که این مسئله گویای مبارزه آنها برای افزایش نفوذشان در این قاره است.

فقر کشورهای آفریقایی عامل تقویت روابط آنها با آمریکاست
"پاتریک بوند" استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در آفریقای جنوبی نیز یادآور شده است که فقر اقتصادی کشورهای آفریقایی را مجبور کرده تا از سفر "رکس تیلرسون" استقبال کنند، با وجودیکه "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا به تازگی به کشورهای آفریقایی توهین جدی کرده است.

وی افزود: «بسیار غم انگیز است می بینیم چطور رهبران آفریقایی جلوی پای امپریالیسم غربی زانو زده و به آنها احترام می گذارند. مسئله این است که بخش اعظم کشورهای آفریقایی، با وجود حمایت مالی چین، بشدت از بدهی‌های خارجی رنج می برند. در حالیکه وزارت خارجه آمریکا از این مسئله سوء استفاده کرده و حتی بودجه مربوط به کمک‌های خارجی را کاهش داده است.»

این تحلیلگر در مورد سفر لاوروف و تیلرسون به منطقه نیز گفت: «کشورهای آفریقایی در سازمان ملل متحد دارای 54 حق رای هستند و از آنجا که این سازمان عرصه مهمی در مبارزات ژئوپلیتیکی بین روسیه و آمریکا، بخصوص طی سالهای آینده خواهد بود، این دو کشور سعی دارند ائتلاف های سابق را احیاء کرده و در صورت امکان اتحادهای جدیدی با کشورهای این قاره برای خود بوجود آورند.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *