پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

جهانگیری: نبايد از اعتراض و نقد مردم نگران باشيم

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 596683
معاون اول رئیس‌جمهور گفت:پديده دى ماه سال ٩٦ زيانها و منافعى داشت، اما همه شخصيتهای سياسی ملى اعلام كردند که بايد صداى مردم شنيده شود.
جهانگیری: نبايد از اعتراض و نقد مردم نگران باشيم
به گزارش جهان نيوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همایش استانداران، مديران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: نبايد از اعتراض و نقد مردم نگران باشيم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:پديده دى ماه سال ٩٦ زيانهایی برای کشور داشت، اما همه شخصيتهای سياسی ملى اعلام كردند که بايد صداى مردم شنيده شود.

وی ادامه داد: نگرانی ما این است که نفرت و کینه مردم نسبت به نظام اداری، دولت و نظام به وجود بیاید. خشم و کینه نگران کننده است و نباید اجازه داد اعتراض مردم به این موارد تبدیل شود لذا هنر ما باید بر این مبنا قرار گیرد که به اعتراض مردم پاسخ دهیم و بنده هم به دبیرخانه دولت مأموریت دادم تا کار قانونمندی برای پاسخگویی دولت به اعتراضات قانونی مردم انجام دهد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید با جامعه مدنی، احزاب و جریان‌های سیاسی گفتگو کنیم، بیان کرد:‌ معتقدم راه حل مسائل کشور تکنیکی و فنی نیست بلکه راهکار اصلی روش سیاسی است لذا اگر قصد داریم مسائل اجتماعی و ابرچالش‌های کشور را مرتفع کنیم باید به دنبال راهکارهای سیاسی باشیم یعنی همه باید با هم باشند و در یک راستا قرار بگیرند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: باید به مطالبات و خواسته‌ها و امیدهای مردم در انتخابات توجه جدی کرد. نباید طوری صحبت کنیم که انگار انتخابات در چهار سال گذشته برگزار شده خیر، همین چند ماه گذشته انتخابات برگزار و وعده‌ها و صحبت‌های زیادی از سوی گروه‌های مختلف مطرح شد و مردم انتخاب کردند بنابراین نباید طوری رفتار کرد که آنها تصور کنند از طریق انتخابات هم نمی‌توانند به مطالبات و خواسته‌هایشان برسند نباید به مردم ظلم کرد.

وی تأکید کرد: عده‌ای خواستند با طرح مسائلی مثل حقوق‌های نجومی به برخی مدیران بتازند و آنها را زیر سوال ببرند، من این موضوع را قبول ندارم اما بی‌توجهی به امور جاری هم مورد قبول نیست.

جهانگیری اظهار کرد: فساد در کشور زیاد است و فساد سیستمی هم وجود دارد همچنین کسانی که آلوده هستند می‌خواهند دیگران را منحرف کنند. در حوزه فساد باید اقداماتی جدی صورت بگیرد البته ایده‌ای در این زمینه به من داده شده که هنوز نهایی نشده است به هرحال معتقدم با پیش گیری می‌توان با بحران فساد مبارزه کرد.

معاون اول رئیس جمهور درباره ضرورت ارتباط مسئولان با مردم متذکر شد:‌ مردم‌داری به این معنا که مردم بتوانند با مسئولان کشور در ارتباط باشند امری ضروری است در این راستا من بخش نامه‌ای تهیه و به وزرا، معاونان، استانداران و فرمانداران ابلاغ کردم که یک روز مشخص را برای دیدار مردمی در نظر بگیرند تا مردم بتوانند با آنها دیدار کنند و از این طریق سوپاپ اطمینانی به مردم داده می‌شود که اگر مشکلشان حل نشده است می‌توانند آن را با مسئول مورد نظرشان در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه نیازمند مدیران پرکار و با انگیزه هستیم، متذکر شد: در سال 97 باید با برنامه‌های جدی‌تری پیش برویم البته در سال 96 دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف داشتیم هرچند برخی مثل رئیس جمهور آمریکا که روی کار آمد و اعلام کرد برجام را پاره می‌کنم و یا در اعتراض‌های دی ماه سعی کرد این جریان را در سازمان ملل مطرح کند اما نتوانست.

جهانگیری افزود: روح حاکم بر برجام برای ما حائز اهمیت است در عین حال فضای کار با ایران نباید مسموم می‌شد اما از روزی که رئیس جمهور آمریکا روی کار آمد تلاش کرد این فضا را مسموم کند، که خوشبختانه موفق نشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: گروه‌های تروریستی در منطقه کارشان رو به پایان است اما هنوز وضعیت بدی در کشورهای منطقه مثل سوریه، یمن و... وجود دارد که باید تلاش کرد از طریق گفتگو و تفاهم این بحران‌ها را مرتفع کنیم.
وی اظهار کرد: بیش از 800 هزار شغل ایجاد شده است اما هنوز بیکاری در جامعه وجود دارد البته اقدامات بزرگی در این راستا انجام شده که نباید آنها را کم اهمیت و کوچک نشان داد.

جهانگیری تصریح کرد: برخی می‌خواهند دولت را ناکارآمد معرفی کنند در واقع کار آنها اشتباه است چرا که با آمریکا هم سو می‌شوند و نظام را ناکارآمد معرفی می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: قصد داریم با کشورهای بزرگ آسیایی مثل چین، روسیه، هند روابطمان را توسعه دهیم و از آنجایی که ایران جاذبه‌های زیادی دارد فرصت‌های استثنایی برای استفاده از ظرفیت‌ها و توسعه کشور وجود خواهد داشت.

وی افزود: گاهی آنقدر یک موضوع منفی در کشور تکرار می‌شود که خودمان هم باور می‌کنیم وضعیت بدی در کشور حاکم است البته برخی هم این امور را منفی می‌دانند و دستاوردهای مهم کشور را منفی جلوه می‌دهند که این موضوع هنر زیادی می‌خواهد.

جهانگیری بیان کرد: مدتی عده‌ای ما را تشویق به سکوت کردند ما هم ساکت ماندیم حالا آنها بیایند و جواب کسانی را بدهند که می‌گویند انتخابات زودهنگام و بدون مهندسی برگزار کنید. وقتی که اجازه داده نشد اقداماتی بازگو شود الان باید پاسخ این اظهارنظرها را بدهید اگر هم لازم باشد من مجددا موتور را روشن می‌کنم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: 12 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است که با وجود چنین اعتباری زمینه رانت هم ایجاد می‌شود متأسفانه برخی این تسهیلات را دریافت می‌کنند تا با استفاده از آن کار دیگری انجام دهند لذا باید نظارت دقیقی داشته باشیم تا این تسهیلات فقط برای اشتغال صرف شود.

وی متذکر شد:‌ اینکه گفته می‌شود قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش یابد این موضوع زمانی قابلیت اجرایی پیدا می‌کند که مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، همه دستگاه‌ها و در رأس آن مقام معظم رهبری بگویند این تصمیم باید برای کشور اتخاذ شود لذا معتقدم از طریق گفتگو می‌توان برای کشور تصمیم گیری کرد.

وی تصریح کرد: فرمانداران بالاترین مقام اداری و نماینده دولت در شهرستان‌ها هستند که وظایف مهمی در اختیار آنها قرار دارد.

جهانگیری افزود: فرمداران چهره دولت در شهرستان‌ها هستند که باید در خصوص مسائل مرتبط با شهرستان‌ها اندیشه و برنامه خاصی در نظر داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مسائل شهرستان‌ها به فرمانداران مربوط می‌شود و در واقع آنها حلقه اتصال دولت با مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه فرمانداران و استانداران بايد نماد همسويی با مردم باشند، تصریح کرد: نمایندگان دولت در شهرستان‌ها باید اطلس و نقشه راهی تدوین و با این برنامه افقی برای مردم شهرستان ترسیم کنند.
 
وی با اشاره به تعطیلات نوروزی و اقداماتی که باید برای نشاط مردم صورت بگیرد، گفت: باید آمار تلفات جاده‌ای را کاهش دهیم، همچنین فرمانداران باید برای پذیرش مسافران نوروزی شهرستان‌های خود را مجهز کنند، ما باید از فرصت سال نو برای شادی مردم استفاده کنیم، همچنین کالاهای مورد نیاز مردم در این ایام تأمین شده است که باید بر قیمت آنها نظارت داشته باشیم.


منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *