سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

میزان بدهی دولت به بخش تجهیزات پزشکی؟

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 596526
قاسمی گفت:عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از سوی دولت در 2 سال گذشته، سبب شده میزان این مطالبات به ۳ هزار میلیارد تومان برسد.
میزان بدهی دولت به بخش تجهیزات پزشکی؟
به گزارش جهان نيوز، مریم قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، داندان پزشکی و آزمایشگاهی با اشاره به تعداد فعالان در حوزه تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با ۲۰ سال سابقه، ۲۰۰ عضو فعال دارد که پس از دریافت تاییدیه‌های لازم، عضو پذیری می‌کند و هر عضو به کارگروه تخصصی مربوطه در انجمن، هدایت می‌شود.
 
دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان در این حوزه، بیان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید و اشتغال، تولید و صادرات تجهیزات پزشکی حال مناسبی ندارد و این موضوع مربوط به عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان از سوی دولت در 2 سال گذشته است که میزان این مطالبات به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: عدم پرداخت به موقع مطالبات، بسیاری از کارخانه‌های تولید تجهیزات را به تعطیلی کشانده و بسیاری را نیز مجبور کرده با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند.

قاسمی با اشاره به پیشنهاد دولت برای پرداخت مطالبات از طریق اوراق قرضه، تصریح کرد: برای پرداخت مطالبات این بخش از سوی دولت، اوراق قرضه با بازپرداخت 2 ساله پیشنهاد شده است در حالی که تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه و پرداخت هزینه‌های جاری مجبور به تنزیل و فروش این اوراق قبل از سر رسید آن در بازار می‌شوند.

به گفته وی؛ در پرداخت مطالبات به دلیل عدم وحدت رویه سلیقه‌ای برخورد می‌شود و در دانشگاه‌های طرف قرارداد شکل پرداخت اوراق قرضه و مطالبات به صورت نقدی متفاوت است.

دبیر انجمن تولید کنندگان با بیان اینکه در صورت ارائه اوراق قرضه به تولیدکنندگان، دولت باید دستگاه‌های اجرایی را مکلف به قبول این اسناد کند، گفت: متأسفانه در بخشنامه‌های ابلاغ شده به دستگاه‌های اجرایی تکلیفی برای پذیرش این اوراق وجود ندارد و بانک‌ها، اداره بیمه، سازمان ارزش افزوده از قبول این اوراق سر باز می‌زنند.

قاسمی ادامه داد: در چند وقت اخیر مبالغی اندک برای پرداخت این بدهی از سوی دولت تزریق شده، اما به دلیل عدم شفافیت و تفکیک نکردن حوزه‌های پرداختی تجهیزات پزشکی، این پرداخت‌ها به درستی انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به نبود آمار دقیق از نیاز کشور به تجهیزات پزشکی، اذعان کرد: عدم اعلام آمار نیاز کشور به تجهیزات پزشکی از سوی وزرات بهداشت به تولیدکنندگان این حوزه، مشکلات فراوانی را به وجود آورده است و تولیدکنندگان را از برنامه‌ریزی بهینه برای تولید، سرمایه گذاری و گسترش فعالیت باز می‌دارد.

وی با اشاره به نارضایتی تولیدکنندگان تجهیزان پزشکی از نحوه قیمت گذاری از سوی وزرات بهداشت، افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران، وزارت بهداشت به کشف قیمت پرداخته است و این کشف قیمت زمانی می‌تواند موثر واقع شود که فرمولی برای درنظر گرفتن تغییرات مولفه‌های موثر بر قبمت وجود داشته باشد، در روش فعلی که اصلاح قیمت‌ها، تناسبی با نوسانات نرخ ارز، تورم و سایر مولفه‌ها ندارد، صاحبان کالای قیمت گذاری شده متحمل زیان فراوان شده اند و در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها به شیوه‌ای متناسب با شرایط جاری در کشور، خواهان حذف قیمت گذاری هستند که این مطلب، خود جای بحث فراوان دارد.

وی افزود: روال پیچیده و طولانی در ترخیص برخی از تجهیزات پزشکی باعث افزایش زمان ترخیص در گمرک می‌شود و میزان قاچاق را نیز افزایش می‌دهد.

قاسمی در پایان با ابراز نگرانی از آینده این صنعت، گفت: در بودجه سال ۹۷ اشاره‌ای به میزان خرید تجهیزات و شیوه پرداخت آن نشده است و در صورت ادامه وضع موجود با نابودی زیرساخت‌های تولید در آینده نزدیک برای تأمین تجهیزات پزشکی در کشور با مشکل مواجه خواهیم شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *