جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تیم اقتصای دولت در تابستان۹۷ تغییر می کند؟

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 596250
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:بخش زیادی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در مجمع این بانک به تشریح وضعیت کشور از سال ۹۲ به بعد اختصاص داشت و هر دو نفر ترجیح دادند درباره اوضاع چند ماهه اخیر بازار ارز و ناکامی دولت در جلوگیری از نوسانات شدید سخن نگویند.
تیم اقتصای دولت در تابستان۹۷ تغییر می کند؟
به گزارش جهان نيوز، رئیس جمهوری روز گذشته در مجمع عمومی بانک مرکزی درباره شرایط اقتصادی کشور سخنان مفصلی گفت، سخنانی که ترکیبی از انتقادات شدید به بانک‌ها و دلجویی از آنان در برابر تخریب‌ها بود. گرچه رسانه‌های وابسته به دولت در گزارش‌های خود از این سخنان ترجیح دادند، انتقادات روحانی به بانکها را حذف کنند ولی حضور خبرنگاران سایر رسانه‌ها اجازه پنهان ماندن این بخش از سخنان رئیس‌جمهور را نداد.

براساس گزارش رسانه‌های غیردولتی، رئیس‌جمهور انتقادات تندی به مدیران بانکها کرد البته این نقدها درست چند دقیقه بعد از آن بیان شد که روحانی از حملات غیرمنصفانه برخی به همین مدیران گلایه کرده بود.

رئیس جمهور همچنین به شدت از ادامه بنگاه‌داری بانکها انتقاد کرد گرچه اشاره‌ای به علت این معضل که بخش بزرگی از آن به بازپرداخت بدهی‌های شرکت‌های دولتی در قالب واگذاری بنگاه‌ها به جای بدهی‌ بانکی مربوط است، نکرد. رئیس‌جمهور همچنین اشاره‌ای به این نکرد که وثائق تودیع شده در ازای تسهیلات تکلیفی دولتی به بانکها یکی دیگر از عوامل اصلی بنگاه‌داری بانک‌ها است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به آنچه رویه اشتباه تعدد بی‌مورد شعب بانک‌ها نامید، اشاره کرد. ولی در سخنان او توجهی به بدهی دائما رو به افزایش دولت و شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی نشد، در حالی که یکی از علل افزایش یا حفظ شعب بانکها، جلب منابع بیشتر برای برقراری توازن میان منابع و مصارف در بانکها جهت جبران بدهی‌های تسویه نشده شرکت‌های دولتی است.

با این حال، روز گذشته روحانی ترجیح داد به قولی که حدود ۴۰ روز قبل در گفتگوی تلویزیونی به مردم درباره قیمت دلار داده بود، هیچ اشاره‌ای نکند در حالی که تنها کمی آن سوتر از ساختمان فیروزه‌ای بانک مرکزی، مردم در صف‌هایی طولانی ایستاده بودند تا از صرافی‌های میدان مادر ارز بخرند!

رئیس کل بانک مرکزی هم در تاسی به رئیس‌جمهور در گزارش مفصلی که از اقدامات انجام شده طی دولت یازدهم ارائه کرد طبق روال همیشگی به کاهش نرخ تورم و... اشاره داشت.

ولی‌الله سیف البته به موضوع ارز پرداخت ولی نه درباره شرایط امروز بلکه آنچه به گفته او ثبات ارزی در سال ۹۵ بود، تنها بخشی از سخنان سیف که در آن اشاره‌ای به موضوع ارز شد، مرور سه اقدام بانک مرکزی در یک ماه اخیر یعنی پیش‌فروش سکه، انتشار اوراق سپرده و برخورد پلیسی با دلال‌ها بود که به نظر رئیس کل بانک مرکزی تاثیر خوبی در کنترل نوسانات بازار ارز داشته‌اند.

هماهنگی رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی در بی‌اعتنایی به نوسانات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته در شرایطی که نه تنهاجامعه بلکه رسانه‌های عمومی و تخصصی هم در این مدت هشدارهای فراوانی در این مورد داده‌اند، احتمال اتفاقی بودن این بی‌توجهی را به حداقل می‌رساند و گمانه‌های دیگری را تقویت می‌کند. آیا رئیس‌جمهور به تغییر ترکیب تیم اقتصادی خود در تابستان ۹۷ می‌اندیشد و ترجیح می‌دهد هزینه بیشتری بابت وعده‌هایی که تیم فعلی توان انجام آن را ندارد، پرداخت نکند؟

منبع:دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *