جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

با شکم خالی "چای" ننوشید

يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 596099
یک کارشناس تغذیه با هشدار نسبت به مصرف چای با معده خالی گفت: نوشیدن چای اسید معده را افزایش داده و در صورتی که معده خالی باشد این امر باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش می‌شود.
با شکم خالی "چای" ننوشید
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، فرزاد بابایی  چای را یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان عنوان کرد و افزود: چای انواع مختلفی دارد، اما آنچه که در کشور ما بیش از همه مورد استفاده قرار می گیرد، چای سیاه است.

وی افزود: چای سیاه در صورتی مفید خواهد بود که خوب دم بکشد و از زمان دم کشیدن تا زمان مصرف آن مدت طولانی نگذرد.بابایی تصریح کرد: چای حاوی یک آنتی اکسیدان به نام "کاتچین" بوده که برای بهبود عملکرد عروق و پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.

چای را فقط "تازه‌دم" بنوشید
این کارشناس تغذیه به وجود "اسید اگزالات" در چای اشاره کرد وافزود: این ماده روی یون‌های دو ظرفیتی مانند آهن، کلسیم و منیزیم تاثیرگذار است و مانع جذب آنها می‌شود و اگر از مدت دم کشیدن چای مدت طولانی بگذرد و به اصطلاح چای کهنه شود، مقدار این ماده افزایش یافته و مصرف آن می‌تواند دفع بیشتر آهن، کلسیم و منیزیم را رقم بزند.

وی همچنین به وجود "اسید تانیک" در چای اشاره کرد و افزود: این اسید هم  مانع جذب آهن می شود.بابایی با اشاره به وجود دو نوع آهن "هِم" و "غیرهِم" در منابع غذایی حیوانی و گیاهی، گفت: اسید تانیک تنها بر آهن غیرهِم موجود در منابع گیاهی تاثیر گذار است، اما محض احتیاط توصیه می‌شود در صورت مصرف هر نوع منبع آهن گیاهی و جانوری حداقل تا نیم ساعت پس از آن از صرف چای خودداری شود.

هنگام صرف چای از "نلبکی" استفاده کنید
بابایی مصرف زیاد چای را اعتیاد آور دانست و افزود: چای به دلیل وجود کافئین در صورت مصرف زیاد اعتیادآور است و افراد با عدم مصرف آن گاها دچار سردرد می‌شوند.

این کارشناس تغذیه در خصوص مصرف چای داغ هشدار داد وافز ود: درگذشته رسم خوبی وجود داشت که هنگام صرف چای از نلبکی استفاده می‌کردند و اجازه می دادند چای زمان کوتاهی در نلبکی خنک شود، اما در حال حاضر چای تنها با فنجان و استکان نوشیده شده و از آنجا که عموما داغ صرف می‌شود و افراد آن را به اصطلاح "هورت" می‌کشند، در بروز سرطان و زخم مری بسیار موثر است.

وی در خصوص صرف چای قبل از غذا نیز هشدار داد و افزود: مصرف چای به طور معمول باعث افزایش اسید معده می‌شود و صرف آن پیش از غذا می تواند با افزایش اسید معده موجب زخم دستگاه گوارش شود 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *